فیروز سیر جاذبه های گردشگری بمبئی - فیروز سیر

تاریخ انتشار: پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۷

جاذبه های گردشگری بمبئی

به نظر می رسد شهر بمبئی (مومبای ) هند برخلاف شهرهای دهلی و آگرا تعداد کمتری آثار تاریخی دارد اما این شهر بندری پر جنب و جوش آنقدر جاذبه های گردشگری متنوعی از جمله موزه و گالریهای هنر ،پارک و باغهای بزرگ و ساختمانهای قدیمی با طراحی اروپایی را در خود جای داده که فضای جذاب و متنوعی برای توریست ها در کوچه و پس کوچه هایش ایجاد نموده است. از قشنگترین ساختمانهای قدیمی می توان می‌توان به ایستگاه راه‌آهن ویکتوریا، دادگاه عالی  بمبئی و موزه پرنس ویلز اشاره نمود.

لطفا به خواندن این مقاله ادامه دهید تا شما را به یک تور مجازی ببریم و پیش ازآغاز سفر خود به هندوستان شگفت انگیز و پر رمز و راز، درباره جاذبه های گردشگری بمبئی و محل قرارگیری آنها اطلاعات لازم را کسب نمایید.

دروازه هند

بمبئی

شما می توانید گشت و گزار خود را از دروازه هند در منطقه ای به نام کولابا آغاز کنید، این بنا  به جا مانده از  دوره ی استعمار انگلیس می باشد، پادشاه و ملکه انگلیس در سال ۱۹۱۱ به بمبئی سفر کردند و چند سال بعد در سال ۱۹۲۴ به عنوان یادبود از سفر آنها (جورج چهارم و همسرش ماری) این دروازه رو به دریای عرب به شکل طاقی زیبا و با شکوه به عنوان دروازه ورودی شهر از بندرگاه بمبئی ساخته شد. جالب است بدانید در سال ۱۹۴۸ استعمارگران از همین دروازه خاک هندوستان را ترک نموده و سوار بر کشتی های خود به انگلستان بازگشتند. به دلیل داشتن چنین سابقه تاریخی ای، این دروازه هند یکی از محبوب‌ترین مکانهای دیدنی برای گردشگران خارجی در جنوب شهر بمبئی است. با توجه به اینکه این دروازه در بندرگاه احداث شده منظره زیبایی از دریا و کشتی های کوچک تفریحی نیز توجه گردشگران را به خود جلب می نماید و شما می توانید در اطراف این بندرگاه قدم بزنید و از نمای بناهای قدمی دیگری هم مانند کلوپ قایقرانی، هتل قصر و مجلل تاج محل در سمت غرب دروازه و چند مجسمه یادبود تاریخی در سمت شرق دروازه دیدن کنید، تعداد زیادی کافه هم در همان حوالی وجود دارند که می توانید خودتان را به صرف یک نوشیدنی دلچسب دعوت نمایید، پس از آن می توانید به سمت شمال دروازه هند بروید و آنجا از موزه ها و گالریها و کلیسا و سایر جاذبه های گردشگری بمبئی در محله هنری به نام کالاگوا دیدن کنید. در این محله یک باغ دایره ای شکل بزرگ به نام هورنیمان Horniman Circle Garden   قرار دارد و در سمت غرب آن کلیسای توماس واقع شده است، در غرب کلیسای توماس یک فواره به نام فلوار قرار دارد که خودش یکی از اثرهای دیدنی این شهر است، موزه هنری جهانگیر هم در قسمت جنوبی این حوزه قرار دارد که با پانزده دقیقه پیاده روی از موزه به باغ هورنیمان می رسید. در قسمت جنوبی این باغ یک رستوران هندی به نام  Bademiya Kebab قرار دارد، این رستوران در سایت  tripadvisor حدود هفتاد درصد رای مثبت به خود اختصاص داده است،  ولی با این حال نظرات منفی هم درباره آن در کامنت ها  دیده می شود. شما با خواندن نظرات گردشگرها می توانید اطلاعات خیلی خوبی درباره کیفیت غذا ، رفتار کارکنان و کم و کاستی های آن به دست بیاورید و در صورت تمایل برای صرف غذا به این رستوران بروید.

 

حوزه هنری کالاگودا Kala Ghoda

بمبئی

 

کالا گودا یک محله هلالی شکل در جنوب شهر بمبئی می باشد. تعدادی زیادی از جاذبه های گردشگری بمبئی از جمله ساختمانهای قدیمی، موزه ها، گالریهای هنر و موسسات آموزشی و پژوهشی در این محله واقع شده اند. گالریهایی مانند گالری هنری جهانگیر، گالری ملی هنر مدرن، موزه پرنس ویلز، میدان بزرگ و زیبای اوال و چندین جای دیدنی دیگر در این محله هنری قرار دارند. همچنین این محله جایی است که فستیوال های هنری سالیانه کالا گودا در ابتدای ماه فوریه به مدت نه روز در آن برگزار می شود.

 

گالری هنری جهانگیر – Jehangir Art Gallery

بمبئی

گالری جهانگیر یک گالری هنر در محله هنری کالاگودا می باشد، تمام هزینه های این عمارت را شخصی به نام جهانگیر   Sir Cowasji Jehangir پرداخت نموده است، وی یکی از چهره های برجسته در جامعه زرتشتیان پارسی زبان بمبئی بود. از وی همچنین یک بیمارستان روانپزشکی در پاکستان به جا مانده است. این گالری با چهار سالن برای نمایش آثار مدرن هنری  یکی از معتبرترین نمایشگاههاست و هنرمندان زیادی در آن رفت و آمد می کنند. مدیریت گالری به عهده جامعه هنر هند است.

علاوه بر همه ی جاذبه های گردشگری بمبئی که در متن بالا ذکر شد و همگی در فضای شهری و لا به لای کوچه پس کوچه های شهر بمبئی واقع شده اند و به راحتی با قدم زدن در این شهر قابل بازدید می باشند، اگر به این شهر فیروز سیر کنید یکی از جاهایی که حتما باید ببینید مجموعه غارهای الفنتا می باشد.

 

غارهای الفنتا- Elephanta Caves

بمبئی

غارهای الفنتا  چند غار حجاری شده در جزیره  ی الفنتا یا نام دیگر آن Ghapapoori   در ده کیلومتری ایالت مهاراشترا قرار دارند. برای  بازدید از این اثر ثبت شده جهانی در فهرست آثار ثبت شده جهانی یونسکو باید به دروازه هند یعنی همان جایی که در بتدای مقاله توضیح داده شد بروید و سوار قایق شده تا به این جزیره زیبا برسید.

. این جزیره به دلیل وجود بقایای باستان‌شناسی کهن که نشان از گذشته غنی تاریخی آن دارد، شناخته شده است. این غارها از قدیمی ترین سنگ های حجاری شده در کشور می باشند، در آن مجسمه‌های سنگی متعلق به فرقه‌ی هندو و خدای آن‌ها، «شیوا» ساخته شده و  البته غارهای کوچکتری هم وجود دارند که متعلق به بودائیان است. به طور خلاصه می توان گفت حجاریهای ایجاد شده در این غارها بیانگر فرهنگ و اعتقادات مردم هند از زمانهای دور می باشد.

در این جزیره اجازه اقامت و شب مانی وجود ندارد اما اگر در طول روز به استراحت نیاز داشته باشید می توانید به  MTDH (Maharashtra Tourism Department Hotel  بروید.

در جزیره الفنتا می توانید سوغاتی های جذابی با خود به خانه ببرید. اینجا بهشتی برای خانم هاست که می توانند انواع و اقسام زیورآلات و لباس و وسیله های تزیینی چوبی و نقاشی هایی از خدایان هندوها خریداری نمایند.

با دیدن جزیره الفنتا و سایر جاذبه های گردشگری بمبئی با کوله باری از خاطره های متفاوت و رنگارنگ به کشور خود بازخواهید گشت.

بمبئی

خلاصه : به نظر می رسد شهر بمبئی (مومبای ) برخلاف شهرهای دهلی و آگرا تعداد کمتری آثار تاریخی دارد اما این شهر بندری پر جنب و جوش آنقدر جاذبه های گردشگری متنوعی از جمله موزه و گالریهای هنر،پارک و باغهای بزرگ و ساختمانهای قدیمی با طراحی اروپایی را در خود جای داده که فضای جذاب و متنوعی برای توریست ها در کوچه و پس کوچه هایش ایجاد نموده است. سفرتان به بمبئی وقتی کامل می شود که از جزیره و غارهای حجاری شده و زیبای الفنتا هم دیدن نمایید.

برای رزرو هتل بمبئی و بلیط هواپیما بمبئی به سایت سفرمی مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 552 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 11 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.