فیروز سیر جزیره یاپ و پول های عجیب غریب آن - فیروز سیر

تاریخ انتشار: جمعه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

جزیره یاپ و پول های عجیب غریب آن

جزیره ی یاپ یک منطقه در ایالات فدرال میکرونزیاست. جزیره یاپ دارای یک ارز کاملا غیر معمول است. ارز آن ها از صدها دیسک غول پیکر از سنگهایی است که در سراسر جزیره پراکنده شده اند و بسیاری از آن ها سنگین هستند.

مردم جزیره یاپ

جزیره یاپ

صدها تعداد از این دیسک های فوق العاده و به اندازه ی انسان در سراسر جزیره پراکنده شده اند. برخی از آن ها خارج از جزایر و در کنار چند هتل، بعضی دیگر به ردیف در نزدیکی ساحل و یا در قسمت های عمیق در جنگل قرار دارند. هر روستا حتی دارای یک بانک سنگی است که در آن قطعاتی که بیش از حد سنگین هستند، بر روی زمین خالی بزرگی نمایش داده می شوند. این پول های سنگی منحصر به فرد در اینجا برای چندین قرن استفاده شده است، اگرچه هیچ کس کاملا نمی داند که این پول ها دقیقا از چه زمانی استفاده شده اند. آنچه که مشخص است این است که هر یک از این سنگ ها با یکدیگر متفاوت هستند و هم چنین دارای وزن زیاد بوده و از آهک ساخته شده اند. اولین قطعه ها از این پول ها به عنوان هدیه استفاده می شدند و به شکل یک نهنگ بوده اند، به این ترتیب به اسم سنگ های “rai” نیز نامیده شده اند، اما این سنگ ها به عنوان ارز استفاده شدند و سوراخی هم در مرکز آن ها برای حمل  آسان تر در طول اقیانوس قرار داده شد.

جزیره یاپ و پول آن

تاریخچه ی پول های جزیره ی یاپ

مسئله این بود که در یاپ سنگ با دوام یا فلزات گرانبها وجود نداشت که با استفاده از آن سکه ها را تولید کنند. در عوض، ملوانان با تجربه یاپ، که عمدتا توسط فرماندهان ثروتمند به کار گرفته شده بودند، با قایق هایی مسطح از جنس بامبو به سمت پالائو حرکت کردند و درنهایت سنگ معدن به آن جا حمل کردند. در ابتدا سنگ ها کوچک بودند ، هنگامی که تکنیک ها و ابزار بهبود پیداکردند، اندازه ی سکه ها حتی بزرگتر از افرادی شد که به سختی آن ها را برش می دادند. هنگامی که ابزارهای فلزی توسط معامله گران اروپایی در اواخر قرن نوزدهم معرفی شدند، بهره برداری از معادن آسان تر شد و گزارش های دهه ۱۸۸۰ نشان می دهد که ۴۰۰ مرد یاپی تنها در یک معدن سنگ در کرور، پالائو کار می کردند تعداد قابل توجهی از جمعیت، که در این قسمت بوده اند حدود ۷۰۰۰ نفر تخمین زده شده اند. در بازگشتشان از پالائو، ملوانان پول سنگی حکاکی شده را به رهبران ارشد که از روستاهای مختلف برای خوش آمدگویی به ملوانان و تحویل گرفتن سنگ ها آمده بودند تحویل می دادند. رؤسای روستاها بزرگترین سنگ و دو پنجم کوچک ترین آن ها را نگه می داشتند. آن ها همچنین برروی بعضی از سنگ ها اسم می گذاشتند که برای این اسم ها معمولا نام خود و خویشاوندان خود را انتخاب می کنند و براساس اینکه این سنگ چقدر قدمت داشته باشد برای آن ها ارزش گذاری می کردند. سپس سنگ ها می توانستند وارد بازار شوند و توسط هر کسی خریداری شوند.

خرید و فروش امروز مردم جزیره ی یاپ

امروزه، این پول ها با دلار برای معاملات روزمره مانند خرید مواد غذایی جایگزین شده است. اما برای مبادلات با ارزش تر، مانند چیزهای سنتی، سنگ ها هم چنان به عنوان یک ارزش حیاتی برای ۱۱۰۰۰ ساکن جزیره یاپ باقی مانده اند. علاوه بر این، یاپی ها تاریخ هرسنگ را به صورت شفاهی بیان می کنند و هیچ مدرک نوشته شده ای وجود ندارد.

جزیره یاپ و پول های عجیب غریب آن

خلاصه

پول های غیر معمول جزیره ی یاپ به شکل سنگ های بزرگی هستند که بزرگی بعضی از آن ها بیش از سه متر نیز می رسد و در مرکز آن ها سوراخ هایی برای حمل و نقل آسان تر طراحی شده است و در جای جای این جزیره که در در ایالات فدرال میکرونزیا واقع شده قرار دارند.

برای رزرو بلیط هواپیما و خرید هتل به سایت سفرمی مراجعه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 415 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 11 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.