فیروز سیر دره گل سرخ ، بهشت بلغارستان - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷

دره گل سرخ بلغارستان

دره گل سرخ بلغارستان، یکی از زیباترین و برترین جاذبه های گردشگری بلغارستان، هرساله گردشگران بسیاری را در ماه ژوئن به این منطقه ی زیبا، خوش آب و هوا و معطر می کشاند.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با دره گل سرخ، بهشت بلغارستان آشنا شوید.

دره گل سرخ بلغارستان کجاست؟

دره گل سرخ بلغارستان در شهر کازانلاک و در جنوب کوه بالکان و در ۲۰۰ کیلومتری شهر صوفیه واقع شده است و ۱۶۰ کیلومتر طول دارد.

این دره ی بسیار زیبا یکی از مراکز مهم کشت انواع گونه های رز در جهان است. بیشترین گونه ی رز کشت شده در دره گل سرخ بلغارستان، همان گل محمدی ست.

دره گل سرخ بلغارستان

گل های سرخ این دره در جهت تولید روغن بکر گل سرخ برای صنعت آرایشی و عطر سازی استفاده می شود، به طوری که بیشترین عصاره ی رز برای عطر سازی ،از گل های این دره استخراج می شود.

آب و هوای دره گل سرخ بلغارستان چطور است؟

خاک و آب وهوای این دره، کاملا مناسب برای کشت انواع گونه های رز به ویژه گل محمدی است. شرایط اقلیمی این دره برای رشد گل سرخ مناسب تر از تونس، خواستگاه اصلی این گیاه است.

در فصل بهار باران های روزانه در دره گل سرخ ، رشد و کیفیت این گل های بسیار زیبا را تشدید می کند.

بهترین زمان برای سفر به دره گل سرخ

بهترین زمان برای کشت رز ژوئن است و گردشگران بسیاری در این ماه برای شرکت در فستیوال ها و مراسم های مختلف به دره گل سرخ مراجعه می کنند. ممکن است هر شش یا هفت سال یک بار در اثر گرم شدن ناگهانی هوا این گل ها زودتر برداشت شوند. همچنین برای جلوگیری از اثرات نامطلوب بادهای شدید، بوته های گل سرخ در ردیف های منظم کشت می شوند.

دره گل سرخ بلغارستان

بنابراین شما می توانید علاوه بر لذت بردن از مناظر رویایی و معطر دره گل سرخ بلغارستان، در چیدن گل به زنان روستایی کمک کنید و از نزدیک شاهد استخراج روغن رز باشید و حتی محصولات تازه و با کیفیتی مثل انواع عصاره و روغن و گلاب و… را تهیه کنید.

پس سفر به این دره زیبا و خوش آب و هوا را از دست ندهید.

افسانه گل سرخ

برطبق افسانه های قدیمی، سربازان بازنشسته سپاه اسکنر مقدونی، برای اولین بار گل سرخ را از شهر کاشان در ایران به ترکیه آوردند و آن را در این ناحیه کشت کردند.

دانشمندان بلغاری ادعا می کنند گل سرخ در سال ۱۴۲۰ توسط ترک ها در حوالی شهر کازانلاک کاشته شد و این دره به این شیوه به وجود آمد.

در حال حاضر این دره یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری و روغن گل سرخ از مهم ترین سوغاتی های بلغارستان است.

دره گل سرخ

روغن گل سرخ ، سوغات با ارزش بلغارستان

در قرون وسطی با پیشرفت فناوری،دستگاه های تقطیر برای اولین بار ساخته شدند. این دستگاه ها فرآیند روغن گیری و عصاره سازی از گیاهان مختلف را تسهیل می کردند.

رفته رفته کشاورزان بلغاری از ارزش و کیفیت گل های کشت شده در این دره، آگاه شدند و با استفاده از دستگاه های تقطیر ابتدایی، اقدام به استخراج روغن گل سرخ کردند.

روغن گل سرخ

امروزه با پیشرفت تکنولوژی از دستگاه های مدرنی برای این کار استفاده می شود و برای کارخانه های مطرح عطر سازی در سرتاسر دنیا فرستاده می شود.

ذکر این نکته ضروری ست که در بلغارستان محصول اصلی روغن و محصول جانبی گلاب است ولی در ایران گلاب به عنوان محصول اصلی در شهر کاشان تولید می شود.

برای شرکت در این فستیوال میتوانید با برنامه ریزی خود بلیط هواپیما و رزرو هتل خود را در بلغارستان را از سایت سفرمی رزرو و خریداری نمایید.

خلاصه

این دره به علت زیبایی و عطر بی نظیر گل های رز، هرساله گردشگران بسیاری را در ماه ژوئن به سمت خود می کشاند. این گردشگران ضمن لذت از مناظر بی بدیل این دره ، در چیدن گل های سرخ مشارکت می کنند و با مراحل روغن گیری از نزدیک آشنا می شوند. پس اگر شما هم شیفته ی عطر گل های محمدی هستید، بازدید از این فضای طبیعی را از دست ندهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 421 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 11 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.