فیروز سیر دروازه هادریان در آنتالیا - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

دروازه هادریان آنتالیا

کشور ترکیه همانند ایران از قدمتی طولانی و تاریخی پربار بهره میبرند. آثار تاریخی به جای مانده در این کشور یادآور جنگ ها و امپراطوری هایی است که پا به این منطقه گذاشتند. با سفرمی همراه باشید تا با دروازه هادریان در جزیره زیبای آنتالیا آشنا شوید.

دروازه هادریان آنتالیا

در قرن دوم میلادی با قدم گذاشتن امپراطور هادریان (Hadrian ) که امپراتور روم باستان بود این بنای زیبا اینگونه نامیده شد.این بنا باقیمانده دیواریست که شهر را احاطه کرده بوده است. تاریخ شناسان احتمال دو طبقه بودن این سازه در گذشته را داده اند که طی زمان از بین رفته و به این شکل درآمده است. این گونه بنظر میرسد که این بنا در امپراتوری بیزانس بازسازی و ترمیم شده است.

دروازه هادریان آنتالیا

در سفر به آنتالیا ، زمانی که به بلوار آتاتورک می رسید سه قوس زیبا را خواهید دید که به گفته تاریخ شناسان به سال ۱۳۰ میلادی برمیگردد. شما می توانید قدم زنان در خیابان آتاتورک به این بنای زیبا درمنطقه کالیچی بروید و یا از تراموا برای رساندن خود به دروازه هادریان استفاده کنید. نام دیگر دروازه هادریان، دروازه سه قوسه ( Triple Gate ) است که دلیل این نام گذاری هم بدلیل شکل ظاهری آن می باشد. افسانه های زیبایی برای دروازه هادریان نوشته شده است. یکی از این افسانه ها به داستان دیدار ملکه صبا و حضرت سلیمان برمیگردد. بر اساس این داستان ملکه صبا زمانی که به دیدن حضرت اسماعیل می رود از این دروازه عبور میکند و در آسپندوس استراحت میکند. البته مدرک موثقی مبنی بر درست بودن این افسانه نیست.

دروازه هادریان آنتالیا

طول ارتفاع دروازه هادریان به ۸ متر از زمین میرسد و این بنا شبیه به طاق نصرت های رومی است. هر طاق از این بنا عرضی معادل با ۱۵/۴ متر و ارتفاعی در حدود ۱۸/۶ متر دارد. این طاق ها توسط ۸ ستون زیبای گرانیتی که در دو طرف آن ها قرار دارند نگهداری می شوند

نام این دروازه در سفرنامه های افراد مشهور زیادی از جمله فرانسیس بیوفورت آورده شده است. فرانسیس در سال ۱۸۱۷ در سفری که به سواحل جنوبی آسیای صغیر داشت از این بنای تاریخی دیدن کرد. البته در سفرنامه او توضیحاتی درمورد سطوح بالای دروازه هم آورده شده که امروزه از بین رفته است.

دروازه هادریان آنتالیا

دو برج تاریخی که به لحاظ معماری سبکی متفاوت از طاق ها دارند در نزدیکی این بنا دیده می شوند که یکی از آنها از دوران روم باقی مانده است. کتیبه های سنگی منشا تاریخی این برج ها را اثبات می کنند اما تفاوت سبک آنها با طاق ها نشانگر این امر است که مستقل از هم ساخته شده اند.

 از این نکته نیز نباید غافل شد که این بنا توسط دولت ترکیه به بهترین شکل ممکن نگهداری می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 343 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.