فیروز سیر دهکده گیتورن هلند، ونیز کوچک روی زمین - فیروز سیر

تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

دهکده گیتورن هلند

دهکده گیتورن برای خودش یک ونیز است. ونیزی که این بار نه در ایتالیا بلکه در منطقه خوش آب و هوایی در هلند قرار گرفته است. گیتورن فقط در تلفظ انگلیسی Giethoorn خوانده می شود اما هلندی ها به آن، خیتورن می گویند. روستایی که هیچ اتومبیلی ندارد و رفت و آمد در آن فقط از طریق قایق صورت میگیرد.

دهکده گیتورن هلند

همراه سفرمی سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و رزرو هتل باشید تا با دهکده گیتورن در هلند آشنا شوید.

دهکده گیتورن کجاست؟

به طور کلی هلندی ها علاقه زیادی به استفاده از اتومبیل ندارند که البته دلیل اصلی آن، گران بودن سوخت در این کشور است. بیشتر اهالی آمستردام با دوچرخه مسیرهای خود را طی می کنند. هوای پاک و آسمان آبی واقعی را در هلند می توان دید. اگر بخواهید از آمستردام به روستای گیتورن بروید، راه زیادی را در پیش دارید اما مطمئن باشید از گذراندن یک روز کامل در گیتورن، نهایت لذت را خواهید برد. از آمستردام تا گیتورن حدود ۳ ساعت راه است. در ابتدا بلیط قطار شهر میپل را تهیه کنید و بعد با اتوبوس شماره ۷۹ به این دهکده بروید.

دهکده گیتورن

دهکده گیتورن چگونه پدید آمد؟

در گذشته های خیلی دور، گیتورن منبع خوبی از ذغال سنگ بود. گودال هایی که بر اثر استخراج ذغال سنگ بر روی زمین ایجاد شده بود، به مرور توسط دریاچه های اطراف این روستا پر از آب شد و روستایی زیبا و حیرت انگیز پدید آورد. مردم این روستا، اولین بار در سال ۱۲۳۰ میلادی پا به این منطقه گذاشتند. در آن زمان، شاخ بزهای فراوانی در این منطقه وجود داشت که در اثر مرگ دسته جمعی بزهای منطقه در سیل به جای مانده بود. همین امر موجب نامگذاری این منطقه شد. گیتورن به معنای “شاخ های بز” است.

دهکده گیتورن چگونه پدید آمد؟

روستای رویایی گیتورن در نگاه اول

باید لقب رویایی ترین روستای جهان را به گیتورن داد. روستایی که در آن فقط صدای پرندگان و اردک ها شنیده می شود و حتی قایق های آن، موتورهای بی صدایی دارند تا مسافران از طبیعت زیبای گیتورن لذت ببرند. به گیتورن ونیز هلند می گویند اما گیتورن حتی یک خیابان هم ندارد در صورتیکه ونیز خیابان ها و کوچه های متعددی دارد. اما از نظر کانال های آب، مشابه ونیز است. هلندی های گیتورن همانند ونیزی ها برای حمل و نقل تنها از قایق استفاده می کنند. قایق هایی که به صورت انفرادی و دسته جمعی مدام در حرکتند.

روستای رویایی گیتورن در نگاه اول

قایق سواری در گیتورن

همه چیز در ونیز هلند تماشایی است. برای این که در تمام دهکده گردش کنید، سوار یک قایق مسافربری شوید. دو نوع قایق در هر ایستگاه وجود دارد. قایق های کوچک اختصاصی که بلیط ۵۰ یورویی دارند و قایق های مسافربری بزرگی که ۱۵ یورویی هستند و تعداد زیادی مسافر را جابجا می کنند. این قایق ها سقف های شیب داری دارند و بهترین گزینه در روزهای بارانی برای جابجایی هستند. در میان تماشای خانه های زیبای این روستا، سه خانه جدا افتاده را می بینید که شبیه یک جزیره در میان آب ها قرار گرفته اند و حتی پلی برای عبور از آب ها در آن وجود ندارد.

قایق سواری در گیتورن

قایق سواری در گیتورن

مردم گیتورن یا قایق اختصاصی دارند و یا روبروی خانه هایشان پل های زیبایی قرار گرفته که اصلا نیازی به پرداخت این هزینه ها به صورت روزانه ندارند. این قایق ها بیشتر برای گردشگران تهیه شده تا تمام روستا را در ۳۰ دقیقه تماشا کنند. جالب است بدانید که در چهار راه های کانال ها، آینه ای نصب شده تا از تصادفات کانالی پیشگیری شود.

قایق سواری در گیتورن

مسیر دوچرخه سواری در روستای گیتورن

به تازگی مسیر دوچرخه سواری در این روستا احداث شده که سرعت عبور و مرور روستاییان گیتورن را بیشتر کرده است.

مسیر دوچرخه سواری در روستای گیتورن

علاقه توریست های چینی به دهکده گیتورن

تقریبا اواخر هر هفته، تورهای چینی، جمعیت زیادی از هم وطنان خود را به این روستا می آورند. با این که جمعیت کل روستا حدود ۲۵۰۰ نفر است اما ۲۰۰ هزار چینی در سال از این منطقه دیدن می کنند. اگر می خواهید همراه با توریست های چینی به این دهکده بروید، اواخر هر هفته به گیتورن سر بزنید اما اگر به معنای واقعی به دنبال آرامش هستید و می خواهید روزی بدون استرس و اضطراب را بگذرانید، در اواسط هفته به گیتورن بروید.

علاقه توریست های چینی به دهکده گیتورن

 لذت خوردن قهوه در کافی شاپ های روستا

به کافی شاپ ها و رستوران های روستا بروید و در صورتی که منظره زیبای دهکده را تماشا می کنید، قهوه ای نوش جان کنید. با این که خوردنی ها در هلند و به طور کلی در کشورهای اروپایی بسیار گران هستند اما فرصت خوردن غذا و یک فنجان نوشیدنی گرم در چنین مکانی، نصیب هر کسی نمی شود.

 لذت خوردن قهوه در کافی شاپ های روستا

مشهور شدن روستای گیتورن توسط یک کارگردان

روستای گیتورن حتی از دید هلندی ها هم مخفی مانده بود. تا اوایل دهه ۷۰ کمتر کسی از وجود این روستا با خبر بود اما کارگردانی به نام “برت هانسترا” برای ساخت فیلم خود، از گیتورن به عنوان لوکیشن اصلی فیلم استفاده کرد و همین امر موجب محبوبیت جهانی گیتورن شد.

مشهور شدن روستای گیتورن توسط یک کارگردان

بسیاری از گردشگرانی که به هلند می روند در سفر اول از تماشای روستای گیتورن باز می مانند. مجموع بلیط های رفت و برگشت اتوبوس و قطار حدود ۵۰ یورو برای هر فرد محاسبه می شود و تقریبا ۶ ساعت در راه خواهید بود. شاید فاصله آمستردام و آیندهوون تا گیتورن کمی طولانی به نظر برسد اما باور کنید که در تمام جاذبه های گردشگری هلند، گیتورن منحصر به فرد است. به هیچ عنوان تماشای این دهکده رویایی را از دست ندهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 291 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.