فیروز سیر شفق قطبی ؛ بازی رنگ و نور - فیروز سیر

تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

۴٫۳
/
۵
(
۲۱

امتیاز

)

شفق قطبی پدیده ای شگفت انگیز

شفق قطبی یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده های طبیعی ست. این تصاویر بی بدیل در نواحی بسیار نزدیک به قطب شمال و قطب جنوب قابل رؤیت هستند.

بنابراین اگر عاشق تماشای بازی نور و رنگ‌بر فراز آسمان شب هستید و دوست دارید بدانید شفق قطبی در چه شهر هایی اتفاق می افتد، با ما همراه باشید.

شفق قطبی

چرا شفق قطبی اتفاق می‌افتد؟

الکترون‌ها و ذرات بارداری که از خورشید سرچشمه می‌گیرند به سمت قطب‌های مغناطیسی زمین جذب می‌شوند، برخورد این ذرات باردار با گازهای موجود در یونوسفر، شفق قطبی را به وجود می‌آورد. این پدیده به‌صورت هاله‌ای بیضی‌شکل در آسمان نواحی قطب شمال و جنوب دیده می‌شود و غالباً به رنگ سبز است ولی با طلوع خورشید گاهی به رنگ قرمز درمی‌آید.

شفق قطبی پدیده‌ی منحصربه‌فردی ست که هرساله از فروردین تا شهریور علاقه‌مندان بسیاری را به شهرهای قطبی می‌کشاند.

جالب است بدانید هرچه به قطب نزدیک‌تر باشید احتمال وقوع این پدیده بیش‌تر است.

چرا شفق قطبی اتفاق می افتد ؟

مناسب‌ترین زمان برای دیدن شفق قطبی

برای رؤیت این پدیده می‌توانید در بهار و تابستان به شهرهای قطبی سفر کنید، بدیهی ست که پیشنهاد ما سفر به قطب شمال است در غیر این صورت باید شب را در کنار خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها در قطب جنوب به صبح برسانید!

هرچند شفق قطبی با تاریک شدن هوا قابل‌رؤیت است اما بهترین زمان برای دیدن آن بین ساعت ۹ تا ۲ شب است. توجه داشته باشید کشورهایی که زودتر تاریک می‌شوند مناسب‌ترین مکان برای دیدن این پدیده هستند.

ازجمله کشورهایی که در آن‌ها شفق قطبی اتفاق می‌افتاد می‌توان به کانادا، آلاسکا، سوئد، فنلاند، ایسلند و… اشاره کرد.

پس اگر تصور می‌کنید شفق قطبی تنها در فیلم‌های علمی تخیلی اتفاق می‌افتاد با ما همراه باشید تا با شهرهایی که می‌توانید در آن‌ها شفق قطبی را رؤیت کنید آشنا شوید.

 مناسب‌ترین زمان برای دیدن شفق قطبی

در چه شهرهایی شفق قطبی اتفاق می‌افتد؟

آلبرتای شمالی (کانادا)

مناطق شمال غربی کانادا مناسب‌ترین مکان برای رؤیت شفق قطبی هستند. از جمله ی این مناطق می توان به آلبرتای شمالی، نواحی دریاچه‌ی سوپریور و مینتبا اشاره کرد.

کانادا از جمله کشورهایی ست که احتمال وقوع این پدیده در آن بسیار زیاد است و معمولاً علاقه‌مندان به این پدیده ی بی نظیر را نا امید نمی کند.

بنابراین می توانید برای تعطیلات به این کشور سرد و پر برف سفر کنید و تا علاوه بر لذت بردن از جاذبه های دیدنی کانادا به تماشای شفق قطبی بنشینید.

شفق قطبی آلبرتای شمالی کانادا

سواحل ایسلند

ایسلند یکی از کشور های ست که جاذبه های طبیعی آن بسیار پرطرفدار است. زیباترین شفق قطبی در این کشور اتفاق می افتاد و عکاسان بسیاری برای ثبت این لحظات به ایسلند فیروز سیر کنند.

سواحل ایسلند یکی از جذابیت‌های اصلی ایسلند هستند، حالا تصور کنید در نیمه های شب رقص نور و رنگ را در این سواحل تماشا کنید. آیا این دلیل به تنهایی کافی نیست تا همین حالا آماده‌ی گذراندن تعطیلات در ایسلند شوید؟

شفق قطبی سواحل ایسلند

آلاسکا (آمریکا)

یکی از بهترین شهر ها برای دیدن شفق قطبی، آلاسکا بزرگ‌ترین ایالت آمریکا است.

به‌طورکلی در قاره‌ی آمریکا در مناطقی که به قطب شمال نزدیک ترند، شانس رؤیت این پدیده نیز بیش‌تر است، آلاسکای پر برف نیز از این قاعده مستثنا نیست، با این همه در روزهای خاصی از سال امکان مشاهده ی این پدیده در پنسیلوانیا، کولورادو، اورگون و… هم وجود دارد.

ذکر این نکته ضروری ست که هرچه از مناطق شهری فاصله بگیرید امکان رؤیت این پدیده نیز بیش تر است.

شفق قطبی آلاسکا آمریکا

لاپلند (فنلاند)

در این شهر می توانید تجربه ی مخوف و هیجان انگیز شفق قطبی بر فراز جنگل تاریک را داشته باشید، تجربه ای که تا پیش از این تنها در فیلم های علمی و تخیلی مشاهده کردید.

لاپلند شهری در فنلاند است که بیش ترین شفق‌های قطبی در آن اتفاق می افتد، برای مثال بیش از ۲۰۰ شب این پدیده در لاپلند اتفاق می افتد.

جالب است بدانید بسیاری از هتل های این کشور به هشدار شفق قطبی مجهزند تا در صورت وقوع این پدیده را به اطلاع مهمانان برسانند.

شفق قطبی لاپلند فنلاند

سیبری (روسیه)

سیبری روسیه یکی دیگر از مناطق منحصر به فرد برای مشاهده ی این پدیده ست، جالب است بدانید کمربند اصلی شفق قطبی از این منطقه می گذرد.

بنابراین اگر تحمل آب و هوای سرد و برفی سیبری را دارید الان بهترین زمان برای سفر به روسیه است. یادتان باشد اگر برای جام جهانی به روسیه فیروز سیر کنید دیدن این پدیده در سیبری را از دست ندهید.

شفق قطبی سیبری روسیه

خلاصه

شفق قطبی پدیده ی طبیعی منحصر به فردی ست که حس فیلم های تخیلی و حمله ی موجودات فضایی را در هر بیننده ای القا می کند!

این پدیده به علت جذب ذرات باردار به سمت قطب های مغناطیسی زمین اتفاق می افتد و هاله ی نوری بر فراز آسمان در رنگ های مختلف ایجاد می شود.

ذکر این نکته ضروری ست که هرچه به سمت نواحی بالاتر قطبی بروید امکان رؤیت این پدیده بیش تر است بنابراین می توانید برای تعطیلات امسال به دیدن شفق قطبی در مناطق قطب شمال بروید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 367 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.