فیروز سیر شهر بتلیس ترکیه با تاریخی 7 هزار ساله - فیروز سیر

تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

۱٫۵
/
۵
(
۲

امتیاز

)

بتلیس ترکیه

شهر بتلیس یکی از شهرهای تاریخی کشور ترکیه می باشد که به دلیل وجود آثار فرهنگی و تاریخی فراوان در این شهر سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند. این شهر در استقلال کشور ترکیه نقش قابل توجهی داشته است از این رو قصد داریم اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با این شهر در این مقاله در اختیار گردشگران قرار دهیم تا پایان مقاله همراه ما باشید. با خرید بلیط هواپیما تهران به استانبول می توانید ضمن بازدید از استانبول به این شهر زیبای ترکیه نیز سر بزنید.

شهر بتلیس

آشنایی با شهر بتلیس ترکیه

یکی از شهرهای ترکیه، که در شرق این کشور قرار گرفته است شهر بتلیس می باشد. بتلیس ترکیه در ارتفاع ۱۵۴۵ متری و ۱۵ کیلومتری دریاچه وان و در دره شیب دار رودخانه بتلیس قرار دارد. اقتصاد محلی این شهر بر اساس محصولات کشاورزی شامل میوه، دانه و تنباکو می باشد. در این شهر صنعت محدود است و به چرم کاری تولید محصولات تنباکو و بافندگی، رنگرزی پارچه های درشت پرداخته می شود. این شهر دارای زمستان های طولانی می باشد که بارش برف در آنجا در زمستان سنگین است و تابستان های آن گرم و مرطوب می باشد.

شهر بتلیس ترکیه

معماری شهر بتلیس ترکیه

معماری این شهر به قرون وسطا و سنتی مربوط می باشد. کیفیت بناهای معماری این شهر بالاست و آن ها عمدتا از سنگ قهوه ای ساخته شده اند. ساختمان های اسلامی این شهر به سبک قرون وسطایی احداث شده اند و شامل مساجد ، مقبره ها و مدارس می باشند. ساختمان های تجاری آن نیز عمدتا توسط حاکمان کرد محل به تصویب رسیده اند. سبک معماری ساختمان های تجاری محافظه کارانه می باشند و به ساختارهای قبل از سلجوق شباهت زیادی دارند.

شهر بتلیس ترکیه

بناهای مهم معماری این شهر شامل مسجد یولو( قرن ۱۲) مناره و مسجد شریفیه در قرن شانزدهم می باشند. پنج کلیسای ارمنی و چند کلیسا بتلیس در سال ۱۹۱۵ در این شهر وجود داشت. خانه های قدیمی این شهر که از سنگ برش ساخته شده اند ساختمان های بزرگی می باشند که توجه گردشگران را به خود جلب کرده اند. اتاق های طبقه پایین این ساختمان ها که چند پنجره دارند برای ذخیره سازی و اصطبل و اتاق های بالا که روشنی خوبی داشتند مراکز مسکونی بودند. سقف آن ها مسطح است و پنجره بیرونی و بالکن ندارند.

شهر بتلیس

فرهنگ و رسوم در بتلیس ترکیه

مراسم ازدواج در شهر بتلیس ترکیه همراه با رسوم و عقاید خاصی است، هنگام مراسم ازدواج تمام دوستان عروس نامشان را در کفش او می نویسند در آخر مجلس اسم کسی که پاک شده باشد زودتر عروس می شود. در تمام محله های این شهر قهوه خانه وجود دارد و مردها در قهوه خانه ها مشغول صحبت با دوستان خود می شوند. زنان همچنین در دوره های ۷ تا ۱۷ روزه بعدظهرها با دوستان و همسایگان خود در یک جا جمع می شوند. مردم بیتلیس ترکیه مهمان نواز هستند. آن ها از مهمان دعوت کردن لذت می برند و اگر مهمان زود خانه آن ها را ترک کند بی احترامی به حساب می آید و ناراحت می شوند. در عزاداری ها همسایگان تا روز سوم غذاهای خود را به خانه داغدیده می فرستند. تنها غذایی که خانواده مرحوم می پزد حلوا است. دوستان نزدیک حلوا را آماده می کنند و حین آماده کردن حلوا نوبتی به تعریف کردن خاطرات خود با مرحوم می پردازند تا لحظه ای غم ها فراموش شوند و پیوند بین آن ها محکم شود.

فرهنگ و رسوم در بتلیس ترکیه

جاذبه های گردشگری بتلیس

پل کاسریک

این ساختار باشکوه در روستای نارلیدر در مسیر شهر بتلیس به بایکان وجود دارد. متاسفانه کتیبه ای برای شناسایی تاریخ ساخت پل وجود ندارد. اگرچه با در نظر گرفتن ویژگی های معماری پل می توان گفت که پل در قرن ۱۷ ام ساخته شده است.

پل کاسریک در شهر بیتلیس

موزه اهلات

موزه، درست نزدیک گورستان سلجوک قرار دارد که تقریبا ۲۰۰ هکتار است. در موزه هنرهای تاریخی، باستان شناسی و مردم شناسی وجود دارند که به دوره های رومی، orartiam,Byzantine, Seljuk  و اتامن تعلق دارند.

موزه اهلات در بیتلیس

قلعه بتلیس

در دامنه شیب دار در مرکز شهر بتلیس قرار دارد. قلعه بتلیس در ۳۱۲B.C توسط لیس بدلیس ساخته شده است. امکان دیدن داخل قلعه وجود ندارد زیرا با خاک پر شده است اما خود قلعه دارای چشم اندازی فوق العاده است.

دیگر جاذبه های گردشگری در بتلیس

مدرسه های ایل آسیه، نوحیه، سرفیه، یوسفیه، گورستان و مقبره سلجوک، حمام ها و قطعا اهلات

 جاذبه های بتلیس

غذا در بیتلیس

در شهر بتلیس دامنه گسترده و پیچیده ای از غذاها وجود دارد. غذاها غنی از مواد مغذی می باشند و زمان پخت آن ها طولانی است. غذای محلی آن ها اساسا گوشت قرمز است و شما می توانید آن را در رستوران های محلی و خانه ها بخورید. کلم پر شده، شیرینی گوشتی، مغز پر شده، بورانی مغز و خورشت گوشت خوک نمونه هایی از غذاهای محلی می باشند.

غذا در شهر بیتلیس

سوغات

هنرهای دستی در شهر گسترده شده اند و همه نمونه های آن فرهنگ شرقی را نشان می دهند. پارچه های محلی به نام GEJ هنرهای دستی مشهور می باشند. خورجین، جانماز، لباس های پشمی و لباس های مخصوص رقص محلی که بلت نامیده می شوند، قالی و گلیم بافی، چوب دستی، سفالگری، ظروف مسی، ملیله دوزی، گلدوزی سوغات این شهر می باشند. شما می توانید این کالاها را از فروشگاه های کوچک مرکز شهر بخرید.

آثار تاریخی شهر بتلیس

آثار تاریخی باشکوه و ارزشمند بسیاری در این شهر وجود دارند که باعث جذب گردشگران از سراسر ترکیه و جهان شده اند در منطقه آناتولی شرقی این شهر ظرفیت های گردشگری قابل توجه و آثار باشکوه وجود دارد که همین امر امکان سفر تاریخی و فرهنگی را برای گردشگران فراهم آورده است. این شهر به عنوان شهر زیبای دره ای شناخته می شود و مهد تمدن های زیادی است. دارای کاروانسرا، حمام، گنبد، مدرسه و قلعه های با عظمت می باشد و بدین دلیل مانند موزه ای روباز میزبان گردشگران است.

آثار تاریخی بتلیس

از آنجا که شهر بتلیس ترکیه دارای آثار تاریخی و بافت زیباست در صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. در مرکز شهر زیبایی های طبیعی وجود دارد که باعث شده است توجه گردشگران به آن جلب شود و به صورت هوایی از این شهر تصویربرداری شود.

شهر بتلیس ترکیه

این شهر دارای تاریخی ۷ هزار ساله است و میزبان تمدن های بزرگ مثل اوراتو، آشوری، ایرانی، ماد، پادشاهی اسکندر کبیر، بیزانس، سلجوقی و عثمانی بوده است. شهر بتلیس در دوره جنگ استقلال ترکیه نقش قابل توجهی داشته است و اولین دروازه پیروزی در مسیر استقلال کشور بوده است. این شهر، شهر علما و مدارس است و اولین شهری است که در دوره جنگ استقلال ترکیه توانست استقلال خود را به دست آورد.

آثار تاریخی بتلیس

سایت گردشگری سفرمی در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با یکی از شهرهای تاریخی کشور ترکیه در اختیار شما قرار داده است. این شهر یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و با تاریخی ۷ هزار ساله می باشد.

خلاصه

شهر زیبای دره ای بتلیس در کشور ترکیه قرار دارد و از آنجا که بافت این شهر و معماری های ساختمان های مسکونی و تجاری آن بسیار جذاب می باشند سالانه هزاران گردشگر برای دیدن زیبایی های طبیعی این شهر به کشور ترکیه مسافرت می کنند.

برای رزرو هتل شهر بتلیس میتوانید به سایت سفرمی مراجعه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 491 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.