فیروز سیر میدان تکسیم؛ قلب تپنده ی استانبول - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

میدان تکسیم استانبول و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

حتما تا به حال در سفر به استانبول گذرتان به میدان تکسیم که حکم مرکزیت شهر را دارد، خورده است! یا اگر هم به این شهر سفر نکرده اید عکس های یادگاری بسیاری را در این میدان پرجنب و جوش دیده اید! میدان تکسیم استانبول را بی شک می توان سرزنده ترین و پویا ترین میدان ترکیه دانست که با حال و هوایی خاص و متفاوت، هم در میان توریست ها محبوبیت خاصی دارد و هم در میان اهالی استانبول! فرقی نمی کند هدفتان از رفتن به میدان تکسیم استانبول گشت و گذار در میان مراکز خرید آن است یا که می خواهید غذاهای چرب و چیلی و لذیذ آن را نوش جان کنید و عکسی به یادگار بیندازید؛ در هر صورت در سفر تور استانبول ، شیفته ی این میدان و گوشه کنارش خواهید شد!

میدان تکسیم استانبول

تکسیم قلب تپنده ی استانبول

میدان پرشور و پر جنب و جوش تکسیم در قلب شهر و بخش اروپایی استانبول، در ناحیه بی اوغلو واقع شده است. یک سر این میدان به خیابان تاریخی و مشهور استقلال می خورد. خیابانی توریستی و سنگفرش شده ای که در آن هیچ خودرویی اجازه تردد ندارد و تنها عابرین و توریستها می توانند در آن قدم بزنند، از مراکز خرید جذاب با قیمت های ارزان دیدن کنند و سیمیت های خوشمزه نوش جان کنند. میدان تکسیم و خیابان استقلال شب و روز نمی شناسد! در هر ساعتی از شبانه روز این میدان مملوء از توریستها و محلی هایی است که هر کدام قصدشان از آمدن با دیگری متفاوت است.. همراه سفرمی سامانه رزرواسیون خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل باشید تا از زیر و بم میدان تکسیم استانبول اطلاعاتی تازه به دست آورید.

 میدان تکسیم استانبول

تاریخچه میدان تکسیم

آیا تا به حال به تاریخچه ی میدان تکسیم و دلیل شکل گیری و نام متفاوت آن فکر کرده اید؟ تکسیم در زبان ترکی به معنای تقسیم است! تا به امروز اطلاعات کامل و درستی از تاریخچه ی میدان تکسیم به دست نیامده اما داستانی که سالهای بسیار روایت شده حاکی از آن است که در گذشته ی دور به دستور سلطان محمود اول، میدان تکسیم کنونی و اطراف آن به عنوان محلی برای تقسیم و انشعاب آب هایی که از شمال شهر روان بودند، انتخاب شده است. ذخایر آبی از جای جای شهر در این میدان جمع آوری شده و در نهایت تقسیم می شد. نام تکسیم (تقسیم) نیز به همین خاطر بر روی این میدان گذاشته شده است.

 تاریخچه میدان تکسیم استانبول

بازدید از بنای یادبود جمهوری

بی شک در میان اهالی ترکیه، بنای یادبود جمهوری و استقلال ترکیه، همچون نمادی شاخص و حائز اهمیت می ماند که در سال ۱۹۸۲ توسط مجسمه ساز معروف ایتالیایی به نام “پیترو کانونیکا” ساخته شد. این بنای باشکوه و زیبا طرحی دو طرفه است که یک سمت آن مصطفی کمال آتاتورک با لباس نظامی در کنار نیروها و سرباز ها با اقتداری مثال زدنی ایستاده است. در سمت دیگر بنای یادبود هم همچنان مصطفی کمال آتاتورک را نشان می دهد که همچون رهبری پیروز و با اقتدار ایستاده است. اهمیت بنای یادبود استقلال یا جمهوری آنچنان بالاست که بسیاری از اشخاص مهم کشور برای ادای احترام به میدان تقسیم رفته و با تاج گل به سراغ این مجسمه ی تاریخی می روند. شاید جالب باشد بدانید که جرقه ی اعتراضات و تجمعات خیابانی مردمان ترکیه هم از میدان تکسیم و در کنار بنای یادبود جمهوری زده می شود.

بازدید از بنای یادبود جمهوری

بسیاری از ایرانیها در سفر به ترکیه و بازدید از بنای یادبود جمهوری گمان می کنند که این بنا سفر رضا شاه پهلوی به همراه فرزندانش را نشان می دهد که از ایران به ترکیه سفر کرده اند. اما این تنها گمانی بی پایه و اساس است زیرا سفر رضا شاه مربوط به سال ۱۹۳۳ می شود؛ درست ۵ سال پس از ساخت بنای یادبود جمهوری!

 

خرید دلچسب و ارزان از مراکز خرید تکسیم!

استانبول سالهاست که به مقصدی ایده آل و مقرون به صرفه برای خرید از بهترین برندهای دنیا تبدیل شده و نامش با مد و خرید گره خورده است! اما بی شک در همه جای آن نمی توانید خریدی ارزان را تجربه کنید تنها میدان تکسیم که حکم محوریت و مرکزیت شهر را دارد با انواع برندهای مطرح دنیا و قیمت های معقولانه پذیرای شما خواهد بود. در اطراف میدان فروشگاه ها و مراکز خرید محبوبی با برندهایی همچون ال سی وایکیکی، مک، زارا، اچ اند ام، کوتون و ماوی و … وجود دارد که عشاق خرید را تماما شیفته ی خود می کند.

مراکز خرید میدان تکسیم استانبول

صرف نظر از بازار بزرگ استانبول، شما می توانید سوغاتی های جذاب و بی نظیری از میدان تکسیم هم خریداری کنید! وجود فروشگاه های صنایع دستی، کتاب فروشی، پوشاک و خوراکی های سنتی می تواند شما را چندین ساعت درگیر خود کند.

خرید سوغاتی در میدان تکسیم استانبول

شکم گردی در میدان تکسیم

میدان تکسیم استانبول را بی آنکه غذایی خوشمزه یا شیرینی های لذیذ و تازه ی ترکی را بخورید، ترک نکنید! دور از ذهن نیست که این میدان شناخته شده با چنین تاریخ و جاذبه ها، بهترین محل برای شکم گردی و آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه باشد! دور تا دور میدان مملوء از رستوران ها، کافه ها، ایستگاه غذاهای خیابانی و … است که بی شک غذاهای آنها مزه ای لذیذ را به زیر زبانتان می آورد. پیشنهاد می کنیم به یکی از ده ها کافه و رستوران میدان تکسیم بروید و خودتان را به خوردن همبرگر ایسلک (Islak) که با نوعی خاص از سس گوجه و سبزیجات درست شده، دعوت کنید. ساندویچ دونر کباب را هم در گردش یک روزه ی میدان تکسیم فراموش نکنید! این ساندویچ که همان کباب ترکی است با گوشت گاو و یا مرغ درست می شود.. بدون شک در طول گشت و گذار در میدان تکسیم با چرخ دستی ها و دست فروش هایی روبرو می شوید که انواع خوراکی محلی همچون بلال، بلوط داغ، بستنی، سیمیت و صدف خام را به فروش می رسانند.

شکم گردی در میدان تکسیم استانبول

غذاهای خیابانی در میدان تکسیم

از  نوشیدنی های متنوع و هیجان انگیز ترکی نمی توان گذشت؛ بخصوص وقتی پای آیران وسط باشد! اگر فصل تابستان به استانبول ترکیه سفر کرده اید و می خواهید در میدان تکسیم یکی از غذاهای خیابانی استانبول را نوش جان کنید؛ از نوشیدنی آیران که از ماست تهیه می شود، غافل نمانید.

نوشیدنی آیران

پایان روزی دلچسب در کافه های تکسیم

پایان یک روز ماجراجویی در میدان تکسیم استانبول و گشت و گذار میان رستوران ها و دیدنی های اطراف آن می تواند با صرف قهوه ای خوش عطر با شیرینی های لذیذ ترکی خاتمه یابد! میدان تکسیم با تمام کافه ها و شیرینی فروشی هایش بهترین جاییست که می توانید شیرینی های ترکی را نوش جان کنید. شهرت باقلوای استانبولی و طعم و مزه بی نظیرش بر کسی پوشیده نیست! دور تا دور میدان را بگردید و این شیرینی سنتی و لذیذ را خریده و به همراه چایی یا قهوه میل کنید.

کافه های میدان تکسیم استانبول

دسترسی به میدان تکسیم

میدان تکسیم آنچنان در میان توریستها و بومی های ترکی قابل توجه است که پیدا کردن و دسترسی به آن به آسانی صورت می گیرد. در تمام شهر تاکسی ها و راه های حمل و نقل برای رسیدن به میدان تکسیم و خیابان استقلال وجود دارد. اما فراموش نکنید که تنها وسیله نقلیه ای که اجازه ی تردد در اطراف میدان را دارد، تراموای نوستالژیکی است که بیشتر توریستها سوار آن شده و عکس های یادگاری می گیرند. با این وجود بهتر است با ماشین شخصی یا کرایه ای خود به میدان تکسیم نروید! از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به میدان تکسیم استانبول استفاده کنید تا سهمی در ترافیک استانبول هم نداشته باشید!

دسترسی به میدان تکسیم

مترو بهترین وسیله ی نقلیه است که شما را از هرجایی که باشید به آسانی و در مدت زمانی کوتاه به نزدیکی میدان تکسیم می رساند. خط متروی M2 که پرکاربردترین خطوط متروی استانبول است از ایستگاه میدان تکسیم می گذرد و در فاصله ی ۵۴ متری از میدان واقع شده است.

دسترسی به میدان تکسیم

بلیط اتوبوس: اتوبوس هم از انتخاب های خوبیست که شما را به آسانی به فاصله ۱۵۰ متری از شمال میدان تکسیم می رساند. ایستگاه اتوبوس میدان تکسیم استانبول کمی بالاتر از خیابان جمهوریت واقع شده است.

تاکسی: اگر علاقه ای به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس ندارید؛ بهترین گزینه پیش روی شما استفاده از تاکسی است. ایستگاه تاکسی میدان تکسیم در فاصله ۱۳۰ متری از شمال میدان واقع شده و ماشین های خط تقسیم-آق سرای و شیشلی-امینونو در این خط توقف دارند.

دسترسی به میدان تکسیم

همراه مجله سفرمی باشید و اطلاعات گردشگری خود را در رابطه با جاذبه های گردشگری، مساجد، اماکن تاریخی، بازارها و مراکز خرید، رستوران ها، هتل ها و شهرها کشورهای مختلف تکمیل نموده تا با آگاهی کامل سفری لذت بخش و خاطره انگیز تجربه نمایید.

۵
/
۵
(
۲۰

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 466 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.