فیروز سیر کلیسای تمپلیاکیو فنلاند ؛رباتی خوابیده در دل زمین - فیروز سیر

تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند یکی از برترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی شهر هلسینکی در کشور فنلاند است. این سازه بسیار شبیه به یک ربات می باشد. با رفتن به محله ی تولو در شهر هلسینکی پایتخت کشور فنلاند تصور می کنید صحنه ای از فیلم استیون اسپیلبرگ به تصویر کشیده شده است. این گونه تصور می شود که در بین یک مجموعه مسکونی معمولی یک ماشین عظیم الجثه که هزاران سال در دل زمین خواب بوده است از خواب بیدار شده است. تا پایان مقاله جهت آشنایی با کلیسای تمپلیاکیو فنلاند همراه ما باشید.

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

تاریخچه کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

از اوایل دهه ۱۹۳۰ برای ساخت کلیسای تمپلیاکیو فنلاند یک قطعه زمین در نظر گرفته شد و برای طراحی آن مسابقه ای برگزار شد. طرح شخصی به نام جی. اس. سیدن در دور دوم مسابقات برنده شد و از آن پس ساخت کلیسا آغاز شد. اما در سال ۱۹۳۹ به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم ساخت کلیسا در مراحل اولیه ثابت ماند. در سال ۱۹۶۱ پس از به پایان رسیدن جنگ مسابقه دیگری برگزار شد و برندگان این مسابقه تیمو و تومو سومالاینن دو برادر معمار بودند. بنا به دلایل اقتصادی و زمینی که برای کلیسای تمپلیاکیو فنلاند در نظر گرفته شده بود حدود یک چهارم از طرح کاهش یافت. ساخت این کلیسای سنگی از ۱۹۶۸ شروع شد و در سپتامبر ۱۹۶۹ به اتمام رسید. این کلیسا به دلیل دارا بودن حالت اکوستیک عالی اغلب برای اجرای کنسرت ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که سطوح این سازه سنگی خشن و عملاً خالص می باشد کیفیت صوتی آن عالی است. حتی صندلی ها و مبلمان کلیسای تمپلیاکیو فنلاند توسط معماران طراحی شده و ارگ موجود در این سازه توسط ویکوویرتانن سازنده ارگ کلیسایی ساخته شده است.

تاریخچه کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

معماری زیبای کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

نام دیگر کلیسای تمپلیاکیو فنلاند ، کلیسای صخره ای است. یکی از اماکن دیدنی هلسینکی گنبد مسی تمپلیاکیو می باشد که در وسط صخره های سنگی قرار دارد. این گنبد به سختی از خیابان های اطراف مشاهده می شود. همانطور که می دانید این کلیسا در دل زمین ساخته شده و نور آن با تابیدن نور خورشید بر پنجره های مرکز گنبد مسی تامین می شود. دیوارهای سنگی ضخیم دورتادور این سازه را فرا گرفته است و صخره های سخت موجود در قسمت داخلی که به صورت دست نخورده باقی مانده اند به کلیسای تمپلیاکیو فنلاند کیفیت آوایی جالبی داده اند و به همین خاطر به مکانی مناسب برای اجرای کنسرت ها تبدیل شده است.

معماری زیبای کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

طراحان کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

یکی از محبوب ترین و شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری در پایتخت فنلاند این کلیسا می باشد که توسط برادران معمار تیمو و تومو سومالاینن طراحی شده اند. زمان افتتاح آن به سال ۱۹۶۹ باز می گردد. جذابیت این بنای شگفت انگیز به دلیل استفاده از عناصر طبیعی در ساخت آن است. کلیسای تمپلیاکیو فنلاند سالانه حدود ۵۰۰ هزار گردشگر از نقاط مختلف جهان را به سمت خود جذب می کند.

معماری زیبای کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

جاذبه های گردشگری اطراف کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

موزه هنر آموس رکس | Amos Anderson Art Museum

این موزه هنری یکی از بزرگترین موزه های خصوصی فنلاند است. در سال ۱۹۶۵ ساخته شده است و به عنوان ساختمان معروف معماری مدرن فنلاند شناخته می شود. این موزه به مدت ۵۰ سال است که به صورت خصوصی کار می کند و برنامه ریزی شده است که در پروژه Lasipalasti به مرحله ای جدید انتقال یابد.

موزه هنر آموس رکس

موزه هنر آموس رکس

مجموعه های ریتز فاوندویشن | The Reitz Foundation’s collections

در خانه سابق هنرمند( لوری ریتز) مجموعه های ریتز فاوندویشن به نمایش درآمده اند. در سال ۱۹۷۱ این مجموعه به عنوان موزه هنری افتتاح شده است. در این موزه می توانید اسلحه های آنتیک و ساعات قدیمی مرتبط به قرن ۱۶ به بعد و آثار هنری برجسته فنلاند از قرن ۱۷ تا ۱۹ را مشاهده کنید. آثار مهم تاریخ هنر فنلاند و مجموعه ای منحصر به فرد از نقره های آنتیک این کشور در این موزه به نمایش عموم مردم درآمده اند. سلاح هایی از اوایل قرن ۱۶، چینی های مایسن و سورز و ساعت های عتیقه نیز در این مجموعه وجود دارند.

مجموعه های ریتز فاندویشن

موزه ملی فنلاند | National Museum of Finland

موزه ملی فنلاند یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اطراف کلیسای تمپلیاکیو فنلاند می باشد. موزه ملی در ساختمانی قدیمی که قدمت آن به سال ۱۹۱۰ باز می گردد قرار دارد که آثار هنری معماری فنلاند را نشان می دهد و همچنین می توانید تاریخ فنلاند را از قرون وسطی تا قرن ۱۹ در این موزه مشاهده کنید. جزئیات تاریخ کشور فنلاند تحت حکومت حاکمان مختلف از قرن ۱۳ تا ۱۹ نیز در بخش قلمرو موزه به نمایش درآمده اند.

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند یکی از کلیساهای جذاب و زیبا در سراسر جهان می باشد که در شهر هلسینکی قرار دارد. در این مقاله اطلاعاتی جامع در رابطه با این کلیسا توسط سایت معتبر گردشگری سفرمی در اختیار شما قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات در رابطه با دیگر کلیساها در سراسر جهان می توانید به این سایت رجوع کنید.

موزه ملی فنلاند

موزه ملی فنلاند

خلاصه

در شهر هلسینکی کشور فنلاند کلیسای تمپلیاکیو فنلاند قرار دارد. این کلیسا توسط برادران معمار طراحی شده است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر جهت بازدید از این کلیسا به این کشور فیروز سیر کنند.

برای خرید بلیط هواپیما هلسینکی و رزرو هتل هلسینکی میتوانید به سایت سفرمی مراجعه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 383 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.