فیروز سیر آشنایی با دیوار سبز | تعاریف، مزایا، طراحی و اجرا - فیروز سیر

آشنایی با دیوار سبز | تعاریف، مزایا، طراحی و اجرا

در سال‌های اخیر استفاده از دیوار سبز در طراحی داخلی و محوطه سازی روند رو به رشدی داشته است. دیوار سبز را با سه وجه به‌هم‌پیوسته می‌توان شناخت: چیستی؟ چرایی؟ و چگونگی؟ در بحث چیستی به تعریف دیوار سبز و انواع آن می‌پردازیم. در بحث چرایی با مزایای دیوار سبز و کاربردهای گسترده آن آشنا می‌شویم. در بحث اجرا، چگونگی ساخت گرین وال و پیش‌نیازهای آن را از دید یک مجری دیوار سبز بررسی می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

 

مقدمه

انبوه مزایای حضور گیاهان در محیط پیرامون ما، باعث شده به وجود آن‌ها علاقه‌مند و حتی وابسته شویم. گاهی گیاهان را به‌صورت طبیعی و خودرو در محیط اطرافمان می‌بینیم و بهره‌مند می‌شویم. گاهی وقت‌ها بر اساس نقشه شهری و توسط شهرداری آن‌ها را در محوطه سازی و طراحی فضای سبز شهری استفاده می‌کنیم. گاهی هم در خانه خود گلدان‌های کوچکی را پرورش می‌دهیم و از آن‌ها مراقبت می‌کنیم. و البته در مواردی هم به کمک متخصصین، گیاهان را با سبک زندگی مدرن پیوند می‌زنیم. در اینجاست که شرکت ایده سبز به‌عنوان طراح و مجری طراحی بیوفیلیک در ایران وارد عمل می‌شود.

دیوار سبز یک روش‌ مدرن برای ایجاد باغچه‌های زنده است که بر اساس نیاز انسان امروزی شکل گرفته. خانه‌های کوچک، طبیعت به حاشیه رفته و آلودگی رو به گسترش ما را مجبور به خلق روش‌های بهره‌ورتر کرده. دیوار سبز یک تکنیک با بهره‎وری بالا برای طراحی فضای سبز داخلی و خارجی است. در این مطلب از سه بعد به بررسی دیوار سبز می‌پردازیم. چیستی دیوار سبز؟ چرایی دیوار سبز؟ و چگونگی اجرای آن؟

چیستی؟ | دیوار سبز چیست؟

این تعریفی است که مرکز دیوار سبز دانشگاه استافوردشایر از دیوار سبز یا گرین وال ارائه کرده است:

یک پوشش گیاهی که در مجاورت و یا روی یک سطح عمودی واقع می‌شود

این یک تعریف کلی و کاملاً صحیح است. دیوار سبز یا گرین وال یک دیوار طبیعی یا گاها مصنوعی است که به آن باغ عمودی هم می‌گویند. دیوار سبز، سازه‌ای است که گونه‌های گیاهی متنوع به آن متصل شده و یک باغچه متراکم را به وجود می‌آورند. در دیوار سبز گیاهان اغلب در بستر رشدی متشکل از خاک، سنگ یا آب کاشته می‌شوند. ازآنجایی‌که بیشتر انواع دیوار سبز دارای پوشش گیاهی زنده هستند، مجهز به سیستم‌های آبیاری داخلی خواهند بود. البته گونه‌های خاصی از دیوار زنده هم وجود دارد که به سیستم آبیاری نیازمند نیست. ما در دیوار سبز خزه‌ ای یا ماس وال نیازی به آبیاری نداریم. موضوع آبیاری گیاهان مصنوعی در دیوار سبز مصنوعی هم که به‌کل منتفی است.

دیوار سبز در انواع نیمه‌هوشمند و هوشمند ساخته می‌شود. گرین وال هوشمند و فعال اغلب شبیه به دیوارهای سبز معمولی به نظر می‌رسد. اما به دلیل استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌کند. ویژگی اصلی یک دیوار زنده هوشمند، خودکار بودن فرآیند نگه‌داری و پرورش همچنین افزایش بهره‌برداری از سیستم است.

بحث انواع دیوار سبز کمی پیچیده است. دیوار سبز را با سناریوهای مختلفی می‌توان گروه‌بندی کرد. مثلاً بر اساس طبیعی بودن یا نبودن! بر اساس ثابت یا متحرک بودن! بر اساس نحوه اجرا! و البته یکی از روش‌های گروه‌بندی انواع دیوار سبز بر اساس بستر نگه‌دارنده است که به شکل زیر خواهد بود:

  • دیوار سبز کابلی
  • دیوار سبز مدولار
  • دیوار سبز شبکه‌ای
  • دیوار سبز نمدی
  • دیوار سبز هیدروپونیک

چرایی؟ | مزایای دیوار سبز چه هستند؟

ساخت یک دیوار سبز طبیعی مزایای زیادی دارد. اول‌ازهمه، نمی‌توان مزایای بصری و زیبایی دیوار سبز را نادیده گرفت. قطعاً گرین وال می‌تواند تأثیر زیادی در زیباسازی یک محیط شهری ساخته‌شده از بتن و آجر بگذارد. بنابراین جایگزین کردن دیوار سبز با برخی المان‌های فضای سبز دارای بهره‌وری پایین می‌تواند ایده خوبی باشد. باید ادعا کنیم که مزایای دیوار سبز بسیار گسترده‌اند اما مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه خواهید خواند:

  • افزایش ارزش ساختمان

یکی از مهم‌ترین مزایای دیوار سبز برای ساختمان‌ها و فضاهای سبز خصوصی، افزایش ارزش مادی بنا است. دکوراسیون سبز به دلیل طبیعی و یونیک بودن، ارزش مادی و معنوی بالایی دارد که به ارزش بنا می‌افزاید.

  • افزایش سرانه فضای سبز شهری

آلودگی هوا، گرمایش زمین، افزایش روزافزون جمعیت و از بین رفتن منابع طبیعی خطر بزرگی برای نسل‌های آینده است. با توسل به معماری سبز و طراحی بیوفیلیک می‌توان این روند خطرناک را کند و یا حتی متوقف کرد. افزایش سرانه فضای سبز شهری به کمک اصول معماری سبز یک روش بهینه برای بهبود کیفیت زندگی شهری است.

  • ایجاد تهویه مطبوع در فضاهای بسته

همان‌طور که می‌دانید گیاهان در کاهش دمای هوا و حفظ رطوبت محیط نقش زیادی دارند. همچنین کاهش سطح دی‌اکسید کربن و تولید اکسیژن یکی از فعالیت‌های مستمر آن‌هاست. ایجاد یک سیستم سبز می‌تواند راهکار خوبی برای جایگزینی با سیستم‌های تهویه مطبوع فعلی باشد. سیستم‌های تهویه مطبوع، هزینه بالایی برای ساختمان رقم می‌زنند. در ساختمان‌های بیوفیلیک گیاهان با کمترین هزینه و بدون چشم‌داشت نقش یک سیستم تهویه مطبوع را ایفا می‌کنند. در خانه‌های بیوفیلیک سیستم هوشمندی برای رشد گیاهان فراهم می‌شود به شکلی که گیاه همچون سنگ، سیمان و فلز به جزئی از ساختمان بدل می‌شود. البته جزئی زنده از آن! در ساختمان‌های بیوفیلیک یک بازی برد-برد شکل می‌گیرد که هم گیاه از آن بهره‌مند می‌شود و هم انسان.

  • ایجاد عایق حرارتی و صوتی

همان‌طور که اشاره کردیم گیاهان دمای محیط را تعدیل می‌کنند. دیوار سبز می‌تواند در حکم یک عایق حرارتی عمل کند و مانع هدر رفت انرژی در محیط شود. از سوی دیگر دیوار سبز صداهای مزاحم محیط را جذب کرده و از آستانه شنوایی ما دور کنند. به‌این‌ترتیب یکی از مزایای دیوار سبز را می‌توان کاهش نویز و صداهای مزاحم دانست. یک شهر سبز یک شهر آرام و بدون آلودگی صوتی خواهد بود.

چگونگی؟ | نکاتی درباره طراحی و اجرای دیوار سبز

دیوار سبز کاربرد گسترده‌ای در طراحی فضای سبز و طراحی دکوراسیون داخلی دارد. می‌توانید دیوار سبز را در فضای بسته‌ی منزل، محل کار یا اتاق‌خوابتان داشته باشید. همچنین می‌توانید آن را در فضاهای باز همچون تراس سبز (تراس گاردن)، پشت بام سبز (روف گاردن) و در فضای سبز شهری (لنداسکیپ) پیاده کنید. برای ساخت دیوار سبز به چند جزء اصلی نیاز دارید. باوجود این اجزاء می‌توان یک گرین وال را طراحی کرد و مابقی موارد در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند:

  • دیواری با موقعیت مناسب
  • یک پنل برای سوار کردن اجزاء گرین وال
  • گلدان
  • بذر یا قلمه گیاه موردعلاقه‌تان

اگر فضای مشخصی برای گرین وال در نظر دارید، شرکت مجری دیوار سبز تناسب آن را با طرح موردنظر شما بررسی می‌کند. اگر مشکلی برای اجرا وجود نداشت طرح اولیه و نوع دیوار سبز مشخص می‌شود. گیاهان مناسب دیوار سبز تهیه شده و تیم اجرایی دست بکار می‌شوند. ایده سبز برای پروژه‌های خاص امکان طراحی سه بعدی فضای سبز را نیز در نظر گرفته. به کمک طراحی ۳D فضای سبز شما مدل‌سازی پروژه را پیش از اجرا خواهید دید.

مرحله بعدی در پیاده سازی دیوار سبز، ایجاد ساختار اجرایی و زیرسازی است. بسته به اینکه دیوار سبز به‌صورت پرتابل باشد یا ثابت فرآیند زیرسازی متفاوت است. گاهی به دلیل امکان نشت رطوبت بایستی دیوار یا سطوح را عایق‌بندی کرد. گاهی نیز به دلیل مقاومت پایین سطح نگه‌دارنده نیاز به مقاوم‌سازی خواهد بود.

گام بعدی در اجرای گرین وال پیاده سازی پنل است که مابقی اجزاء روی آن سوار می‌شوند. ایجاد گلدان یا سلول‌هایی برای پرورش گیاه نیز ضروری خواهد بود. در انتخاب گیاه مناسب برای دیوار سبز بهتر است که با مجری دیوار سبز خود مشورت کنید. بسته به شرایط جغرافیایی و ویژگی‌های دیوار سبز شما، نوع گیاه مشخص می‌شود. استفاده از گیاهان بومی و همیشه‌سبز می‌تواند انتخاب خوبی باشد تا هم دیوار زیباتری داشته باشید و هم طول عمر گرین وال افزایش پیدا کند. استفاده از گیاهانی چون یاسمن، کروتون، هوستا، مارانتا، ویرزیا، بیلبرجیا، پتوس، سرخس و … در دیوار سبز مرسوم است. بااین‌حال از تنوع بالایی از گیاهان سبز در دیوار سبز می‌توانید استفاده ببرید.

صحبت پایانی

کمی خلاقیت و تخصص به شما برای داشتن دیوار سبز موردعلاقه‌تان کمک می‌کند. شرکت ایده سبز به‌صورت تخصصی درزمینه‌ی طراحی و اجرای دیوار سبز طبیعی و مصنوعی فعال است. سایر خدمات ما شامل محوطه آرایی، طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز، ساخت پرگولا، آلاچیق و تراس گاردن می‌باشد. شما می‌توانید از طریق شماره‌های ۰۹۱۲۱۱۷۳۲۶۶، ۰۹۱۲۶۴۹۴۹۲۶ و ۰۲۱۷۷۲۴۵۲۹۵ با ما تماس بگیرید. رسالت ما افزایش کیفیت زندگی و پیاده‌سازی ایده‌های سبز همشهریانمان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 382 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 2 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.