فیروز سیر بررسی فیلم رفقای خوب از مارتین اسکورسیزی در سایت سینمایی پوفیلمو - فیروز سیر

آثار ساخته شده توسط کارگردان مشهور آمریکایی مارتین اسکورسیزی شایسته تقدیر است. تقریباً هر فیلم تلاشی منحصربه‌فرد برای توصیف زندگی بشری است که مزایا و معایب آن را نشان می‌دهد. باید شاهکاری خلق کرد که در آن هر حرکت دوربین و فریم، هدف و مکان خاص خود را داشته باشد.یکی از این فیلم‌ها، فیلم رفقای خوب او در سال ۱۹۹۰ است.

فیلم «رفقای خوب» با بازی رابرت دنیرو، ری لیوتا و جو پشی همچنان مورد توجه است. اثر مهمی از اسکورسیزی است به دنیای سینماتوگرافی گانگستری بازگردد و تغییر مهم دیگری در حرفه خود داشته باشد.

نماهای فیلم رفقای خوب

فیلم‌ها از تعدادی نما تشکیل می‌شوند که هدف آن‌ها ایجاد یک صحنه کامل و آموزنده است. ویژگی عجیب فریم‌ها و زوایا در فیلم رفقای خوب جزییاتی است که کارگردان در هر فریم لحاظ کرده‌است. اسکورسیزی بیننده مطلع را دوست دارد.

باید به قاب‌هایی که کارگردان برای بیان « انرژی دنیای واقعی» استفاده می‌کند توجه خاصی داشت. نکته این است که حتی فریم‌های ابتدایی فیلم نیز ممکن است به راحتی مخاطب را خسته کنند.

به عنوان مثال، قاب زمانی که سه شخصیت اصلی، هنری، جیمی و تامی در ماشین هستند کارگردان می‌خواهد بگوید که آن‌ها از طریق دوستی، تجارت و اعتماد با هم ارتباط دارند. لازم است در همان ابتدا بر این ارتباط تأکید شود.

عکس وقتی که کارن اسلحه را در دست گرفته و از بالا به پایین نگاه می‌کند: کارگردان می‌خواهد ایده انتخاب انسانی را زمانی رو کند که یک دختر جوان متوجه می‌شود چه چیزی در انتظارش است. در واقع او یک انتخاب دارد و باید تصمیم بگیرد. تصمیم او بر اساس احساسات و عواطف بود.

شلیک زمانی که کارن اسلحه را به سمت هنری می‌گیرد تا او را به دلیل خیانت بکشد. تفنگ فقط یک سلاح نیست. بلکه نمادی است که نباید به رسمیت شناخته شود و البته همچنان نقش اصلی را ایفا می‌کند. صحنه‌ای که مرد سیاهپوست توسط تامی در عرض چند ثانیه تیراندازی شد. شات انتخاب شده، ناتوانی زندگی و ناتوانی انسان در کنترل رویداد را تعریف می‌کند. در نهایت، تیراندازی با دو جسد در ماشین صورتی این یک نوع پیام در قالب یک قتل بود، یک قتل ظالمانه.

زاویه در فیلم

اهمیت زوایای فیلم رفقای خوب نیز باید مورد بحث قرار گیرد. زوایای دوربین به عنوان بخش اصلی زبان بصری فیلم در نظر گرفته می‌شود. حتی اگر فردی نتواند پیام یا لحن شخصیت را درک کند، نکات کارگردان به تعریف ماهیت کمک می‌کند.

به عنوان مثال، یک زاویه هم سطح، وقتی هنری در خانه آشپزی می‌کند که شخصیت را با خواسته‌های ذاتی افرادی که باید زندگی کنند، کار کنند، ارتباط برقرار کنند و اعمالشان را تحلیل کنند، عادی می کند. یک زاویه کم؛ وقتی هنری با بیلی باتز مرده نزدیک ماشین می ایستد توسط کارگردان استفاده می شود تا تاکید کند که این شخصیت چیزی برای گفتن به مخاطب دارد و قطعا شنیدن داستان او جالب خواهد بود. زاویه بالایی که کارن با گریه کردن متوجه می‌شود که شوهرش دستگیر شده و باید چند سال را در زندان بگذراند، چنین زاویه‌ای برای توصیف ناامیدی شخصیت استفاده می‌شود.

حرکت در فیلم رفقای خوب

درخشان‌ترین نمونه ترکیب دوربین و حرکت بازیگر، زمانی است که هنری به کوپاکابانا می‌آید: او هنوز به حرکت خود ادامه می‌دهد، مردم باید برای رسیدن به اهداف خود عجله کنند، کنترل رویدادها سخت است. کارگردان می‌خواست از سوژه‌های متحرک بیشتر برای استفاده از دویدن به عنوان نماد تغییرات کنونی و نیازهای جامعه استفاده کند.

اپتیک و فوکوس دوربین

سه تکنیک اپتیک در فیلم استفاده می‌شود: فوکوس کم عمق که تاکید بر یک تصویر است، فوکوس عمیق زمانی که همه تصاویر در فوکوس هستند. فوکوس پرسپکتیو که معادل حرکات دوربین، دید مورد نیاز را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، تمرکز عمیق در رستوران مشاهده می‌شود که به راحتی می‌توان شخصیت‌های اصلی و همچنین افراد پس زمینه را تشخیص داد زیرا شخصیت‌های اصلی به اندازه کافی قدرتمند نیستند که از جمعیت جدا شوند. کارگردان می‌خواهد نشان دهد که اگرچه این سه نفر نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند، اما هنوز هم تعدادی از افراد هستند که همان نقش‌ها را در جامعه ایفا می‌کنند.

معرفی سایت پوفیلمو؛ سایت تخصصی فیلم

شما می‌توانید ادامه این مطلب را در سایت پوفیلمو مطالعه کنید. پوفیلمو یک سایت سینمایی است که به نقد و بررسی فیلم، سریال، انیمیشن و… می‌پردازد. این سایت سینمایی فعالیت خود را از آبان ماه ۱۴۰۰ شروع کرده است. پوفیلمو تاکنون به بررسی فیلم‌های pulp fiction، midnight in Paris (نیمه شب در پاریس)،fight club  (باشگاه مشت زنی)، فیلم بابل، انیمیشن کابوس قبل از کریسمس، شیرشاه و … پرداخته است.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 28 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.