فیروز سیر چگونه اسباب بازی بی خطری بگیریم ؟ - فیروز سیر

چگونه اسباب بازی بی خطری بگیریم ؟

چنین سوالی احتمالاً ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. اما این مسئله که چگونه باید برای کودکان اسباب بازی بی خطر تهیه کرد تا هنگام بازی کردن در امان باشند بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر در نظر گرفتن علایق فرزندتان و خواستن نظر آن ها در مورد چیزهایی که دوست دارند با آن بازی کنند، یکی از مهمترین مواردی که باید به خاطر بسپارید در نظر گرفتن سن کودکان و توصیه های سنی در خرید اسباب بازی برای آن هاست.

خرید باربی یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

 

به عنوان مثال، در نظر گرفتن این اصل در خصوص کودکانی با سن کمتر، به شما کمک می کند تا از خرید اسباب بازی هایی که قطعات کوچک دارند و آن هایی که خطر خفگی دارند، پرهیز کنید.

همچنین می تواند به شما کمک کند تا از خریدن اسباب بازی هایی که توجه کودک شما را جلب نمی کند و در آن سن جذابیتی برای او ندارد اجتناب کنید.

بر همین اساس اسباب بازی های پیچیده ای را که برای افراد ۱۰ تا ۱۲ سال مناسب است را برای کودک ۷ ساله نمی خرید.

چرا که این امکان وجود دارد که کودک در عوض لذت بردن از چیزی که برایش خریده اید، آن را در جعبه و یا پشت کمدی قرار دهد و هرگز به سمتش هم نرود.

در اینجا بخشی از مواردی را که تعدادی از مجموعه های کارشناسی و تخصصی اسباب بازی های کودکان در راستای تهیه اسباب بازی بی خطر بر آن ها تأکید داشته اند را مورد اشاره قرار می دهیم:

نوزادان و کودکان نوپا

کودکان زیر ۳ سال تمایل دارند همه چیز را در دهان خود بگذارند. از خرید اسباب بازی های توصیه شده برای کودکان بزرگتر که ممکن است قطعات کوچکی داشته باشند و باعث خفگی کودکان کوچکتر شوند، خودداری کنید. به طور ویژه، شما باید از اسباب بازی هایی با قطعات کوچک که می توانند به یک سیلندر آزمایش خفگی یا لوله آزمایش عدم خفگی که اندازه و شکل گلو کودک خردسال را شبیه سازی می کند ورود کنند، اجتناب کنید.

به دلیل وجود خطر خفگی هرگز اجازه ندهید کودکان زیر ۸ سال با بادکنک های باد نشده یا پاره شده بازی کنند.

سنگ های زینتی کوچک، توپ و بازی با توپ هایی که دارای اندازه های کوچک هستند را از دسترس این کودکان خارج کنید و اجازه بازی با آن ها را ندهید، چرا که این محصولات نیز برای کودکان خردسال خطر خفگی به همراه دارند.

اسباب بازی های دارای آهن ربا، قطعه های مغناطیسی یا آهن رباهای شل و کوچک شونده نیز نمی توانند یک اسباب بازی بی خطر برای کودکان نوپا باشند، چرا که امکان بلعیده شدنشان وجود دارد و از این رو باید از بازی کردن کودکان با آن ها جلوگیری کرد. متأسفانه اگر دو آهنربا پس از بلعیدن به یکدیگر متصل شوند، می توانند انسداد روده یا مشکلات جدی تری را ایجاد کنند.

کودکان در این سنین اسباب بازی ها را می کشند، به آن ها ضربه می زنند و پیچ می دهند. از این رو باید به دنبال اسباب بازی هایی باشید که دارای انعطاف بیشتری باشند و دارای استحکام لازم برای جدا نشدن و شکسته نشدن باشند تا به چشم، بینی و سایر قسمت های بدن کودکان آسیبی نرسانند.

کودکان ۳ تا ۵ سال

از خرید اسباب بازی هایی که لبه ها و نقاط تیز دارند بپرهیزید.

از اسباب بازی هایی که با پلاستیک شکننده و نازک ساخته شده اند و ممکن است به راحتی تکه های کوچک شوند یا لبه های دندانه ای بر جای بگذارند، خودداری کنید.

به دنبال مواد هنری خانگی از جمله مداد رنگی و مجموعه های رنگی باشید که علامت «ASTM D-4236» بر روی آن ها درج شده است. این بدان معناست که محصول توسط یک سم شناس بررسی شده و از جهات مختلف یک اسباب بازی بی خطر محسوب می شود.

همچنین در این سن اسباب بازی های دارای آهن ربا، از جمله سازه های آهن ربایی یا آهنرباهایی برای بازی توصیه نمی شوند.

کودکان مدرسه ای ۶ تا ۱۲ سال

به کودکان بزرگتر بیاموزید که اسباب بازی های خود را از دسترس خواهر و برادر کوچکتر خود دور نگه دارند.

در صورت خرید اسلحه اسباب بازی، اطمینان حاصل کنید که لوله یا کل اسلحه رنگ روشن دارد تا با اسلحه واقعی اشتباه گرفته نشود.

سایر نکات در خصوص اسباب بازی بی خطر

به طور مرتب اسباب بازی ها را از نظر وجود قطعات کوچک، شکستگی و خطرات احتمالی ناشی از آن، از جمله رنگ دادگی، بریدگی یا پوسیدگی لایه ای بررسی کنید. اسباب بازی های آسیب دیده یا خطرناک باید ترمیم یا دور ریخته شوند.

نسبت به تعویض اسباب بازی ها حساسیت به خرج دهید و به سرعت اسباب بازی های بلا استفاده و خطرناک را از دسترس خارج کنید.

فرزندان خود را تشویق کنید که اسباب بازی های خود را در دهان خود قرار ندهند، اگرچه عادت دادن نوزادان و کودکان نوپا در این مورد سخت تر است.

برای رعایت اصول استفاده از اسباب بازی بی خطر، در مواقع خرید دوچرخه، اسکوتر، اسکیت یا سایر وسایل ورزشی، یک کلاه ایمنی و لنت های ایمنی مناسب نیز بخرید و از اینکه کودک آن ها را در حین بازی خواهید پوشید اطمینان حاصل کنید.

مرجع خرید باربی یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

 

به کودکان خود بیاموزید که وقتی بازی را تمام کردند، اسباب بازی ها را در مکانی مناسب قرار دهند تا بر اثر اصابت های اتفاقی به تکه های کوچک تری تبدیل نشوند یا خودشان روی آن ها نیفتند و یا خواهر و برادر کوچکترشان به تکه های کوچک تری که برای سن آن ها نامناسب است دسترسی نداشته باشند.

خطر ها و آسیب های رخ داده، شکایات و اسباب بازی های با ایمنی کم و نامناسب را به کمیسیون ایمنی محصولات مصرف کننده گزارش دهید.

فقط به بزرگسالان اجازه دهید تا از وسایلی چون شارژر باتری استفاده کنند.

اسباب بازی های پر صدا و به خطر افتادن حس شنوایی

تشخیص تعدادی از نمونه های اسباب بازی بی خطر مانند آن هایی که دارای لبه های تیز یا قطعات کوچک هستند کار چندان دشواری نیست، اما اسباب بازی های با صدای بلند اغلب خطرهایی پنهان و ناشناخته تر هستند.

چیزی که همواره باید به آن توجه داشت این است که برخی از اسباب بازی ها، حتی آن هایی که برای کودکان خردسال توصیه می شوند، می توانند سر و صدایی تولید کنند که به شنوایی کودک شما آسیب برساند.

این نوع اسباب بازی ها شامل اسلحه های کلاه دار، اسباب بازی هایی با ظرفیت پخش موسیقی، تلفن های اسباب بازی، آژیرها، و حتی اسباب بازی های پلاستیکی به همراه صدای جیرجیرک است که می تواند سر و صدایی مخاطره آمیز تولید کند و تهدیدی برای حس شنوایی کودکان باشد.

بر اساس نظر «انجمن شنوای و گفتار» کشور آمریکا،  «یک اسباب بازی پر سر و صدا در واقع گوش را در معرض ۱۲۰ دسی بل صدا قرار می دهد، این میزان از صدا برای گوش کودکان، یک دوز مخرب – معادل پرواز یک هواپیمای جت است.

چنین سر و صدای در این سطح دردناک است و می تواند منجر به کاهش شنوایی دائمی کودک گردد.»

اگرچه توصیه می شود که از خرید اسباب بازی هایی که صدای بلند دارند اجتناب کنید، همچنین باید توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد که کودکان با استفاده از وسایل و اسباب بازی های دیگر خود صداهایی تولید کنند که شنوایی آن ها را با خطر مواجه سازد،

از این رو باید کودک را طوری آموزش دهید که مطمئن باشید او این وسایل و اسباب بازی های پر صدا را روی گوش خود قرار نمی دهد، چرا که حتی ممکن است این کار آسیب بیشتری به گوش ها و قدرت شنوایی کودک برساند.

دسته بندی بازی های ویدئویی

علاوه بر پیروی از توصیه های سنی در مورد اسباب بازی بی خطر، باید رده های سنی توصیه شده در خصوص هر بازی ویدیویی را که کودک شما از آن استفاده می کند رعایت نمایید.

توجه داشته باشید که بازی هایی که دارای درجه T-Teen هستند دارای محتوایی مناسب برای کودکان زیر ۱۳ سال نیستند.

بهتر است به بازی هایی که دارای درجه بندی EC یا همان Early Childhood هستند تکیه کنید. برای اینکه به اشتباه بازی نامناسبی را برای کودک خود تهیه نکنید، توجه به رده بندی های سنی بسیار حائز اهمیت است.

چگونه اسباب بازی بی خطر بخریم

اسباب بازی های سرگرم کننده ترین وسایل برای کودکان هستند. در هر صورت، چیزی که از هر چیز دیگری مهم تر است این است که امنیت کودکان و ایمنی وسایل بازی آن ها تأمین شود.

چرا که هر ساله هزاران کودک بر اثر بازی با اسباب بازی آسیب می بینند. بیشتر آسیب های ناشی از اسباب بازی ها بریدگی جزئی، خراشیدگی و کوفتگی است. در هر صورت، اسباب بازی ها می توانند باعث صدمه جدی یا حتی مرگ شوند.

این اتفاق هنگامی رخ می دهد که کودکان از اسباب بازی های خطرناک و غیر ایمن استفاده کنند و یا به روش نادرستی با اسباب بازی های خود بازی کنند.

در اینجا تلاش می کنیم تا با ذکر مواردی نکاتی را در راستای انتخاب مناسب اسباب بازی بی خطر برای کودکان عنوان نماییم:

به برچسب های درج شده بر روی محصولات توجه کنید. برچسب های هشدار دهنده اطلاعات مهمی در مورد نحوه استفاده از اسباب بازی و اینکه برای چه رده سنی مناسب است را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین از این طریق می توانید نحوه استفاده از اسباب بازی ها را به روش صحیح به فرزندان خود آموزش دهید.

دوراندیش و آینده نگر باشید. برای اینکه احتمال خطر خفگی را در کودکان خود از بین ببرید مطمئن شوید که تمام اسباب بازی های آن ها و قطعات جانبی آن اندازه ای بزرگتر از دهان کودک دارند.

از خرید اسباب بازی هایی که اجسام را به هوا شلیک می کنند خودداری کنید. آن ها می توانند باعث آسیب جدی چشم یا خفگی شوند.

از اسباب بازی هایی که دارای صداهای بلند هستند جلوگیری کنید تا از آسیب شنوایی کودک جلوگیری کنید.

به دنبال اسباب بازی هایی باشید که از فضاهای خالی کم تری برخوردار بوده و از ساخت استانداردی برخوردار باشند. اطمینان حاصل کنید که همه قطعات محکم هستند و درزها و لبه های آن نیز ایمن هستند.

اسباب بازی بی خطر در حد امکان باید قابل شستشو در ماشین باشد تا به راحتی آلودگی های احتمالی موجود در سطح آن را به سرعت از بین ببرید. همچنین برای جلوگیری از خفگی، هر نوع روبان یا رشته آویزان شده را از وسایل بازی کودک جدا کنید.

از خرید اسباب بازی هایی که گلوله های کوچک مانند لوبیا دارند و یا چیزهایی که در صورت بلعیدن باعث خفگی می شوند خودداری کنید.

اسباب بازی های پلاستیکی مستحکم و انعطاف پذیر را بخرید. اسباب بازی های تولید شده از پلاستیک های با ضخامت کم امکان دارد که به راحتی شکسته و خرد شوند.

از خرید اسباب بازی های دارای مواد شیمیایی سمی که می توانند مسمومیت ایجاد کنند خودداری کنید. باید اطمینان حاصل کنید که محصول دارای برچسب «غیر سمی» باشد.

از خرید کیت های سرگرمی و مجموعه های شیمیایی برای کودکان زیر ۱۲ سال خودداری کنید. آن ها می توانند باعث آتش سوزی یا انفجار شوند و ممکن است حاوی مواد شیمیایی خطرناکی باشند. در خصوص کودکان بالای ۱۲ سال نیز باید اطمینان حاصل کنید که اومی داند و به حد کافی آموزش دیده است که چگونه باید با خیال راحت و با احتیاط لازم از عهده این نوع اسباب بازی ها برآید.

اسباب بازی های الکتریکی باید دارای «UL معتبر و تأیید شده» باشند. برای اطمینان در این خصوص حتما برچسب های درج شده بر روی محصول را بررسی کنید.

برای خرید اسباب بازی بی خطر در رابطه با سرویس خواب کودک همواره دقت کرده و مراقب باشید. اشیا نرم ، ملافه های آزاد و یا هر چیز دیگری که می تواند خطر به دام افتادن یا خفگی را افزایش دهد، باید از تختخواب دور نگه داشته شوند.

در نهایت باید تأکید داشت که توصیه های سنی در مورد اسباب بازی ها می تواند مفید باشد، زیرا راهنمایی های مفید و مناسبی را ارائه می کنند:

ایمنی اسباب بازی (به عنوان مثال، در صورت وجود خطرات احتمالی خفگی)

توانمندی و قدرت کودک در بازی کردن با اسباب بازی های خود

توانمندی و قدرت کودک در درک شیوه های استفاده کردن از اسباب بازی های خود

نیازها و علایق در سطوح مختلف رشد کودک

فروشگاه اسباب بازی و عروسک ژپتویز مرجع رسمی مقالات کودک و نوجوان

ژپتویز خرید باربی یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 221 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.