فیروز سیر گوهر سفید ایرانی در فاصله ی دهلی تا آگرا - فیروز سیر

تاریخ انتشار: شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۷

نمادی مقدس در ۲۰۰ کیلومتری فاصله ی دهلی تا آگرا

همه دنیا آگرا را با تاج محل می شناسند، بزرگترین اصل هنری – معماری که تلفیقی از هنر هند و ایرانی است. به دلیل قرار گیری این اثر تاریخی ارزشمند که جزء عجایب هفتگانه جهان به شمار می رود هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به این شهر فیروز سیر کنند. فاصله ی دهلی تا آگرا دویست کیلومتر است که برای رسیدن به آن می توانید از ماشین یا قطار استفاده نمایید.

تاج محل دهلی

بهترین زمان برای سفر به آگرا هندوستان از اواخر شهریور یعنی همزمان با اتمام بادهای موسمی آغاز می شود و تا نوروز ادامه پیدا می کند.

آبادی شهر آگرا از زمان نوادگان مغولها آغاز شده است و بیشتر بناهای تاریخی به جا مانده نیز مربوط به دوره مغولها می باشد. قلعه قرمز یا دژ آگرا به سبک معماری ایرانی، اسلامی در قرن شانزدهم و بدست اکبر شاه مغول در آگرا ساخته شده است. ( این قلعه را با قلعه سرخ در دهلی اشتباه نگیرید)

قلعه قرمز دژ آگرا

ساخت این قلعه تا زمان شاه جهان یعنی نوه اکبر شاه ادامه پیدا کرد و درون قلعه کاخهایی برای اقامت خود و همسرانش و از جمله سوگلی اش (ممتاز بانو) ساخت.

در این قصر یک حیاط سرسبز بود که در قدیم مکانی برای برپایی بازاری مخصوص زنان اشراف بوده است. اما ظاهراً شاهزاده ها هم می توانستند رفت و آمد داشته باشند و بنای آشنایی شاه جهان و ممتاز بانو و عشق و عاشقی آنها که از اشراف ایرانی بود ، در همین بازار شکل گرفت. این قصر قصه های زیادی برای گفتن دارد اگر همراه با یک راهنمای محلی از این قصر بازدید کنید حتما نانوشته های زیادی را خواهید شنید.

در طی فاصله ی دهلی تا آگرا با هربار سوار و پیاده شدن به اتوبوس دستفروش های زیادی در  اطراف شما حلقه می زنند، مواظب جیب و کیفتان باشید. به گفته گردشگران می توانید نهار را در یک رستوران شیک بنام Bon Barbecue Restaurant در خیابان فاتح آباد صرف کنید که به صورت سلف سرویس خدمات دهی می کند.

معمولا با پیش غذاهایی مثل میگو و جوجه کبابی پذیرایی می شوید و پس از آن می توانید از غذاهای هندی وانواع سالاد و دسر در میز سلف سرویس از خودتان پذیرایی نمایید.

رستوران Bon Barbecue Restaurant

همانطور که پیش تر گفته شد تاج محل شگفت انگیز در شهر آگرا واقع شده، ولی به خاطر داشته باشید روزهای جمعه امکان بازدید وجود ندارد، اگر تنها به هند فیروز سیر روید حتما به این نکات توجه نمایید تا سفرتان هرچه بهتر و دلچسب تر شود. شاه جهان بطور ناگهانی همسر عزیزش را در اثر وضع حمل از دست داد و دچار غم و اندوه فراوانی گشت، پس از مدتی تصمیم به ساخت آرامگاهی به رسم یادبود برای ممتاز بانو گرفت و معماران زبده ای از ایران و هند جمع آوری نمود و اینچنین این پادشاه خوش ذوق و هنردوست یک بنای زیبای گورکانی را از خود به جای گذاشت. این اثر بعد از سال ۱۹۸۳ به ثبت سازمان جهانی یونسکو درآمد و طبق یک نظرسنجی در سال  ۲۰۰۷ میلادی در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار گرفت، آرامگاه یاد شده در واقع نماد عشق شناخته می‌شود.

لطفا توجه داشته باشید اجازه حمل دوربین عکاسی به داخل محوطه تاج محل وجود دارد اما خوراکی، اشیاء فلزی، برنده، اسلحه، فندک و از این قبیل را نگهبانان درب ورودی ضمن گشت بدنی از شما می گیرند.

علاوه بر جاذبه های تاریخی، بازارهای آگرا یکی از بهترین مکان هایی است که می توانید  برای خرید سوغاتی انتخاب نمایید. اما مراقب افراد گران فروش در مفازه های اطراف تاج محل باشید و تمام هنر خود در چانه زنی را در هنگام خرید در هند به کار ببرید چون در کمال تعجب تخفیف های خیلی خوبی دریافت می کنید.

معروفترین بازار آگرا سدار بازار (Sadar Bazaar) می باشد. در این بازار تا چشم کار می کند  لباس فروشی و سوغات رنگارنگ مطابق میلتان خواهید دید. در محله ی ساری فروش های این بازار،  پارچه های ارزان و  بسیار زیبایی را پیدا  خواهید کرد. پیشنهاد ما به شما این است با توجه به اینکه فاصله ی دهلی تا آگرا را طی می کنید و سختی احتمالی راه را به جان می خرید، از گردش در این شهر زیبا لذت ببرید و از همه مواهب آن بهره مند شوید.

خلاصه :  اگر به کشور هندوستان فیروز سیر کنید و از دهلی دیدن می نمایید، حتما بازدید از شهر آگرا هم در برنامه سفرتان قرار بدهید چرا که این شهر موطن اثر تاریخی و شگفت انگیز تاج محل می باشد و شما با طی نمودن دویست کیلومتر فاصله دهلی تا آگرا می توانید افتخار بازدید از این بنای زیبا که به عنوان نماد عشق در جهان شناخته می شود را در لیست بناهای تاریخی مهمی که در جهان دیده اید به دست بیاورید.

برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل برای سفر به هندوستان میتوانید به سایت سفرمی مراجعه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 389 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 11 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.