فیروز سیر آتشفشان های فعال جهان را بشناسید - فیروز سیر

تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

۴٫۲
/
۵
(
۹۶

امتیاز

)

آتشفشان های فعال جهان

یکی از جلوه های قدرت طبیعت که هیچ نیروی انسانی نمی تواند جلودار آن باشد آتشفشان های فعال جهان می باشد. امروزه در سراسر دنیا آتشفشان های فعال بسیاری وجود دارند که سالانه هزاران بازدیدکننده را به سوی خود جذب می کنند. تماشای این آتشفشان ها از نزدیک شباهت زیادی به خرید بلیط یک طرفه جهنم دارد. هم اکنون حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال در دنیا وجود دارد.

معرفی آتشفشان های فعال جهان

در زمان های بسیار دور، با فوران آتشفشان های فعال مردم تصور می کردند که به عقوبت رب النوع ها گرفتار شده اند، اما امروزه می دانیم که فوران آن ها نتیجه خروج مواد مذاب در حال جوش در زیر پوسته زمین می باشند که از منفذهای باز زمین خارج می شوند. در این مقاله لیستی از آتشفشان های فعال جهان را برای شما آورده ایم،فوران این آتشفشان ها ممکن است برای جوامع و محیط زیست فجایع جبران ناپذیری بوجود آورد.

کوه آتشفشانی مونالوا

بر اساس گفته های محققان و زمین شناسان بزرگترین آتشفشان فعال جهان مونالوا است. این کوه آتشفشانی در بخشی از جزایر هاوایی قرار دارد. این کوه به شکل مخروط می باشد که اندازه قاعده آن ۶۰۰ کیلومتر و ارتفاع آن نسبت به سطح اقیانوس آرام ۱۰ کیلومتر است. این آتشفشان و بخش هایی از جزایر هاوایی از طریق مواد مذاب که در طول یک میلیون سال تا حال فوران کرده اند ایجاد شده اند. مونالوا در سال ۱۹۵۰ فوران کرد و باعث نابودی تمام روستاهای اطراف خود شد.

آتشفشان مونالوا

کوه آتشفشانی پوپوکاتپتل

یکی دیگر از آتشفشان های فعال جهان که در میان یخچال های طبیعی قرار گرفته است آتشفشان پوپوکاتپتل می باشد. این آتشفشان از نظر زمین شناسان به عنوان یکی از آتشفشان های فعال جهان شناخته شده است. زیرا از سال ۱۵۱۹ میلادی تاکنون بیش از ۲۰ بار فوران کرده است. آخرین فوران پوپوکاتپتل سال ۲۰۰۰ میلادی ثبت شده است و همین امر باعث شد ساکنان منطقه به دستور دولت به ناچار خانه های خود را رها کرده و در دشت ها و بیابان ها آواره شوند یا به شهرهای اطراف پناه بیاورند. از آنجا که از دهانه این آتشفشان دود و گاز گوگرد خارج می شود به عقیده برخی زمین شناسان احتمال فوران دوباره این آتشفشان وجود دارد.

آتشفشان پوپوکاتپتل

کوه آتشفشانی تال

در جزیره لوزون فیلیپین دومین کوه فعال آتشفشانی فیلیپین به اسم تال قرار دارد.  این کوه بر خلاف زیبایی شگفت انگیزش به عنوان یکی از کوه های آتشفشانی خطرناک شناخته می شود و از آنجا که از دهانه این کوه نیز دود غلیظی خارج می شود، زمین شناسان به گردشگران توصیه اکید می کنند تا از این کوه دور شوند. احتمال فوران دوباره این کوه نیز بسیار زیاد می باشد. تال از سال ۱۵۷۲ تا کنون بیش از ۳۳ بار فوران کرده است و چندین بار باعث نابودی سراسر منطقه شده است و تاکنون باعث مرگ بیش از شش هزار نفر شده است.

کوه آتشفشانی تال

کوه آتشفشانی مونته سرات

کریستف کلمب موفق به کشف کوه آتشفشانی مونته سرات در دریای کاراییب شده است. در سال ۱۹۹۵ میلادی اوضاع این منطقه وخیم شد و ساکنان آن مجبور به ترک خانه هایشان شدند. پس از گذشت مدتی که ساکنان این منطقه به شهر خود بازگشتند منطقه ای کاملاً ویران و نابود شده را مشاهده کردند.

کوه آتشفشانی مونته سرات

کوه آتشفشانی کامرون

یکی از آتشفشان های فعال جهان کوه کامرون می باشد. به طوری که در ۲۰۰ سال گذشته بیش از ۲۰ بار فوران کرده است. این کوه آتشفشانی در خلیج گینه قرار دارد و نام قله آن فاکو می باشد. گاز دی اکسید کربن متصاعد شده از دریاچه ی نیوس در پای این کوه تاکنون باعث مرگ بیش از ۱۷۶۴ نفر شده است.

سایت گردشگری معتبر و شناخته شده سفرمی برای گردشگران ماجراجو در این مقاله اطلاعاتی از آتشفشان های فعال جهان و مکان آن ها جمع آوری کرده است. اگر به دنبال ماجراجویی هستید و علاقه مند به تماشای این پدیده طبیعی هستید می توانید به کوه های نام برده شده در این مطلب سفر کنید.

خلاصه

یکی از پدیده های طبیعی جهان که در عین زیبایی ممکن است خطرناک باشند آتشفشان ها می باشند. کوه های آتشفشانی به قدری خطرناک هستند که زمین شناسان به گردشگران توصیه اکید می کنند از آن ها دوری کنند زیرا در هنگام فوران این کوه ها می توانند جان هزاران نفر را بگیرند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 355 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 11 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.