فیروز سیر از تماشای بارش شهابی تا آفرودسواری در کویر مرنجاب - فیروز سیر

تاریخ انتشار: پنجشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

کویر مرنجاب تجربه ای بی نظیر از کویر گردی

از قدیم گفته اند که تماشای ستارگان در دل کویر لذت دیگری دارد. مثل این که ستاره ها در کویر به زمین نزدیک ترند. بر روی شن های کویری دراز بکشید و به آسمان شب نگاه کنید تا عظمت و زیبایی چراغ های آسمانی را با تمام وجود حس کنید. دست هایتان را بالا ببرید و ماه زیبا را در میان انگشت هایتان محاصره کنید. حس خوبی است مگر نه؟ حال تصور کنید که در میان تماشای ستاره ها، شهاب سنگ ها با عجله از گوشه ای به گوشه دیگر بروند و محو شوند. تماشای بارش های شهابی در دل کویر، مخصوصا اگر کویر مرنجاب باشد، بی نظیر است.

کویر مرنجاب تجربه ای بی نظیر از کویر گردی

با سفرمی سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و رزرو هتل همراه باشید تا سفری به کویر زیبای مرنجاب داشته باشیم.

کویر مرنجاب کجاست؟

به شهرستان آران و بیدگل اصفهان که بروید، در قسمت شمالی آن، کویری بزرگ و زیبا می بینید که با نام مرنجاب شناخته می شود. مرنجاب از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل و از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و مره ختم میشود. در شرق مرنجاب، کویر بندریگ و پارک ملی کویر قرار گرفته است.

کویر مرنجاب کجاست؟

نام کویر مرنجاب از کجا آمده؟

شاه عباس صفوی که در ساخت بسیاری از دیدنی های اصفهان نقش داشته، نام کویر مرنجاب را انتخاب کرده است. مرنجاب در گذشته “مرد رنج آب” گفته میشد که دلیل آن، سختی تامین آب شیرین بود. مردان این سرزمین، چاه ها و قنات های عمیقی حفر می کردند تا به آب شیرین دست پیدا کنند از این رو به این منطقه “مرد رنج آب” گفته می شد که کم کم نام آن تغییر کرد و به شکل مرنجاب درآمد.

نام کویر مرنجاب از کجا آمده؟

پوشش گیاهی مرنجاب

احتمالا تصورتان از کویر، یک بیابان بی آب و علف باشد اما کویر مرنجاب اینچنین نیست. درست است که این منطقه کاملا بیابانی است اما پوشش گیاهی خاصی دارد که همین امر موجب شده تا حیواناتی نظیر گرگ، مارمولک، بزمجه، کفتار، مار، عقاب، روباه و آفتاب پرست در مرنجاب به وفور دیده شوند. گز، ارته، اسکنبیل، قیچ و تاق پوشش گیاهی است که بر زیبایی شن زارهای طلایی رنگ مرنجاب افزوده است.

پوشش گیاهی مرنجاب

چه زمانی برای سفر به کویر مرنجاب خوب است؟

کویرها اغلب روزهای گرم و شب های سردی دارند. همه فصل ها برای سفر به مرنجاب خوب است اما باید هدف از سفرتان مشخص شود. مثلا اگر بخواهید بارش شهابی امسال را مشاهده کنید بهتر است در اواخر مرداد ماه به کویر مرنجاب بروید. اگر قصد دارید هوای خنکی را در دل کویر تجربه کنید، فصل پاییز و اواخر آبان را انتخاب کنید.

چه زمانی برای سفر به کویر مرنجاب خوب است؟

وسایل مورد نیاز در کویر مرنجاب

کلاه افتابی، عینک، کرم ضد آفتاب و صندل های کویرگردی، از مهمترین مواردی است که پیش از سفر باید تهیه شود. اگر در فصل زمستان به مرنجاب می روید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. اگر دوربین عکاسی دارید پیش از سفر حتما از شارژ بودن باطری آن مطمئن شوید. پیدا کردن برق در بخش هایی که امکانات توریستی ندارند، دشوار است.

وسایل مورد نیاز در کویر مرنجاب

جزیره سرگردان در کویر مرنجاب

جزیره سرگردان نام تپه ای است که در میان نمک زارها محاصره شده و در روزهای بارانی یک تا ۳ سانیمتر آب، روی نمک زارهای اطراف آن را می گیرد. اگر این تپه را در روزهای بارانی تماشا کنید، احساس می کنید که بخش هایی از آن در حال حرکت اند و دو انتهای آن محو می شود. این پدیده به دلیل به وجود آمدن سراب و انعکاس نور ایجاد می شود. به همین دلیل به آن، جزیره سرگردان می گویند.

جزیره سرگردان در کویر مرنجاب

تماشای بارش شهابی در کویر مرنجاب

ناسا حدودا یک ماه قبل بارش های شهابی را پیش بینی می کند. بارش شهابی برساوشی که یکی از مهمترین بارش های شهابی سالیانه است، این بار در ۲۱ام مردادماه، به اوج خود می رسد. حدود ۱۰۰ بارش شهابی در یک شب ایجاد می شود. برای تماشای این بارش شهابی باید از نور شهرها دور باشید و حتی گوشی های خود را برای مدتی خاموش کنید تا نور از چشمانتان دور شود. اگر با تورهای کویرگردی به مرنجاب بروید می توانید با تلسکوپ های دقیق، آسمان بی نظیر کویر را تماشا کنید.

تماشای بارش شهابی در کویر مرنجاب

لذت آفرود سواری در کویر مرنجاب

شن های زرین مرنجاب را با آفرودسواری لمس کنید. کاروانسراهای تفریحی در کویر مرنجاب متعدند. شما می توانید با اجاره آفرود، ساعاتی را در شن های براق کویر، با سرعتی که دوست دارید، بگذرانید. فقط حواستان به سوخت و میزان آب باشد تا خدایی نکرده در مسیر نمانید. پستی بلندی های کویر را با احتیاط پشت سر بگذارید و از زاویه تپه ها مطمئن شوید.

لذت آفرود سواری در کویر مرنجاب

تورهای کویر مرنجاب چه امکاناتی دارند؟

تورهای دو روزه این کویر، امکاناتی نظیر: تماشای طلوع خورشید، آموزش نحوه کار کردن با تلسکوپ، آفرود سواری، شب نشینی همراه با صرف سیب زمینی کبابی و قارچ، تماشای دریاچه های نمک اطراف کویر مرنجاب و تامین بیمه مسافرتی برای مسافران را دارند.

تورهای کویر مرنجاب چه امکاناتی دارند؟

توصیه های سفر به کویر

  1. حتما خشکبار به همراه خود بیاورید.
  2. فراموش نکنید که آب مهمترین چیزی است که در کویر به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در تهیه بطری های آب خساست به خرج ندهید و چندین بطری بزرگ از آب تهیه کنید تا در صورت ایجاد مشکل در ادامه مسیر، از بی آبی رنج نبرید.
  3. هیچ گاه تنهایی به کویر نروید.
  4. سعی کنید وسایل اضافه همراه نداشته باشید.
  5. وسایل مورد نیاز خودرو را پیش از سفر تکمیل کنید.
  6. قطب نما و جی پی اس به همراه داشته باشید تا در صورت گم کردن مسیر، به آسانی مسیریابی کنید.

توصیه های سفر به کویر مرنجاب

کلام آخر

اگر پیش از این تجربه سفر به کویر مصر را داشته و از زیبایی بی حد و حصر آن لذت برده اید، توصیه می کنیم که حتما در برنامه های سفرهای گردشگری خود، بازدید از کویر مرنجاب به عنوان یکی از زیباترین کویرهای ایران زمین را نیز جای دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 449 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.