فیروز سیر از فرهنگ مردم کاتالانیا چه می دانید؟ - فیروز سیر

تاریخ انتشار: پنجشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۸

شاید برای شما هم عجیب باشد که در اسپانیا، مردم کاتالانیا، نژاد و فرهنگی کاملا متفاوت از کل کشورشان دارند و حتی زبان آن ها با زبان اسپانیایی ها متفاوت است. کاتالانیا یکی از بخش های خود مختار کشور اسپانیا است که سال های بسیاری است برای جدایی از کشور اسپانیا تلاش می کند. تا جایی که برای جدایی این بخش، رفراندوم تشکیل شد اما بعد از همه پرسی، بررسی این موضوع به تعلیق درآمد. با فرهنگ عجیب و غریب کاتالانیایی ها آشنا شوید.

از_فرهنگ_مردم_کاتالانیا_چه_می_دانید

زبان مردم کاتالونیا

کاتالونیایی ها علاوه بر زبان اسپانیایی، زبان کاتالونیایی هم دارند که این زبان هم به عنوان زبان رسمی در کنار زبان اسپانیایی این کشور به شمار می آید. تا جایی زبان کاتالونیایی دارای اهمیت است که آموزش این زبان در مدارس این منطقه اجباری است و تمامی معلمان، دکترها و کارکنان مراکز اداری باید بتوانند با این زبان صحبت کنند.

کاتالونیایی ها روی زبان محلی خود بسیار تعصب دارند و اگر با زبان اسپانیایی از آن ها سوال بپرسید، احتمالا جوابتان را با زبان کاتالونیایی خواهید شنید. این زبان در والنسیا، آندورا، نواحی جنوب فرانسه و ساردینیا هم استفاده می شود.

زبان مردم کاتالونیا

تاریخ کاتالونیا

کاتالانیا، پیش از آن که بخشی از اسپانیا شود، تاریخ و تمدن متعلق به خود را داشته است. کاتالونیا در قرن پانزدهم زمانی که “فردیناند” با “ایزابل” ازدواج کرد، بخشی از اسپانیا شد. مردم کاتالونیا هویت جداگانه ای دارند و در این مدت سعی کرده اند از فرهنگ خود محافظت کنند. در طی این قرن ها چندین بار کاتالونیا درخواست مستقل شدن کرده است و در سال ۱۹۳۰ قدرت بیشتری گرفتند اما در زمان دیکتاتور ژنرال فرانسیسکو فرانکو، مجددا قدرت از کاتالانیایی ها گرفته شد. در این دوره حتی زبان کاتالونیایی ممنوع شد.

سنت های عجیب کاتالونیایی ها

فرهنگ مردم کاتالانیا کاملا متفاوت از کل اسپانیا است. یکی از سنت هایی که کاتالونیایی ها به شدت به آن تعصب دارند و در مراسم های خود برگزار می کنند، تشکیل “برج انسانی” است. در شهرک های کاتالونیا، مسابقاتی برگزار می شود تا ببینند چه تیمی می تواند بلندترین برج انسانی را بسازد. برای درست کردن این برج انسانی، تعادل خیلی مهم است و این مسابقه ها، سرشار از هیجان است.

سنت های عجیب کاتالونیایی ها

خوراکی های محلی کاتالونیایی ها

برخی از نوشیدنی ها و غذاها فقط و فقط به کاتالونیایی ها تعلق دارد. معروف ترین نوشیدنی صادراتی کاتالونیایی ها با نام “کاوا” به کشورهای مختلفی صادر می شود و فقط در این ایالت وجود دارد. “فیدوا” نیز دیگر غذای کاتالانیایی است که جزو خوراکی های محبوب این منطقه محسوب می شود.

خوراکی های محلی کاتالونیایی ها

تعطیلات عمومی کاتالونیا

کاتالونیا جشن ها و تعطیلات مخصوص به خود را دارد به طوری که مثلا یک روز در ایالت کاتالونیا تعطیل رسمی است اما این تعطیلات در اسپانیا وجود ندارد. برای مثال، جشنی به نام “لامرسا” دارند که به احترام قدیس حامی کاتالونیا است و این روز، تعطیل عمومی در این ایالت اعلام می شود.

رقص کاتالونیایی

موسیقی بخش جدایی ناپذیر فرهنگ کاتالونیایی است. علاوه این که فلامنکو می نوازند، رقص مخصوص به خود را به نام “ساردانا” دارند. این رقص سنتی به صورت گروهی انجام می شود.

رقص کاتالونیایی

مردم کاتالونیا اقتصاد کاملا متفاوتی نسبت به دیگر نواحی اسپانیا دارند. ایالت کاتالونیا برای مدت زیادی، به عنوان نیروگاه صنعتی کشور، شهرت داشت و اخیرا نیز در بارسلون، مرکز تکنولوژی های ارتباطی و مالی قدرتمندی را راه اندازی کرده اند.

قانون شهروندی متفاوت

جالب است بدانید حتی ایالت کاتالانیا قوانین مخصوص به خود را دارد و سیستم کیفری و قانون شهروندی آن، متفاوت از سایر شهرهای اسپانیا است. “ناواره” جزو استان هایی است که در این منطقه، بیشترین قدرت سیاسی را دارد. حتی در کاتالانیا، نیروی پلیس اختصاصی وجود دارد.

گاوبازی

در اسپانیا مسابقه محبوب و پرطرفدار گاوبازی، مدت های زیادی است که انجام می شود. در این میان کاتالانیا به طور رسمی، گاو بازی را ممنوع اعلام کرد. این قانون در ابتدا تصویب و به اجرا درآمد اما دادگاه قانون اساسی در سال ۲۰۱۵ این تصمیم را لغو کرد و گفت هیچ استانی حق ندارد این بازی تاریخی را ممنوع اعلام کند. با این حال کاتالانیایی ها کمتر از سایر بخش های اسپانیا علاقه به گاوبازی دارند.

گاوبازی

برای سفر به اسپانیا می توانید بلیط هواپیما و هتل خود را از سامانه رزرواسیون آنلاین سفرمی تهیه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 345 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.