فیروز سیر تماشای جهان در یک نگاه با کره زمین عظیم وایلد - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

۲٫۸
/
۵
(
۳۷

امتیاز

)

کره‌ زمین عظیم وایلد؛ کره توخالی با نقشه ای درونی

کره‌ زمین عظیم وایلد (Wyld’s Great Globe) یک کره معمولی با ساختاری کاغذی یا پلاستیکی نبود، این کره با استفاده از ذهن خلاق جیمز وایلد که یک نقشه کش مشهور بریتانیایی عضو پارلمان بود ساخته شد. این کره برخلاف کره‌های زمین دیگر تمام زیبایی جهان را به صورت مصور به نمایش می‌گذاشت.

بنابراین سالانه علاقه‌مندانی زیادی جهت بازدید از این کره زمین هیجان‌انگیز به میدان لستر مراجعه می‌کردند.

کره‌ زمین عظیم وایلد و دلیل اجرای این طرح

سال ۱۸۵۱ نمایشگاهی در پارک هایلد لندن(Hyde Park in London) برگزار می‌شد که افراد زیادی از جمله برجسته‌ترین دانشمندان و هنرمندان در این نمایشگاه شرکت می‌کردند. وایلد نیز تصمیم گرفت که یک اثر درخشان را در این نمایشگاه ارائه کند. طرحی که وی مد نظر داشت یک کره زمین بسیار بزرگ توپر بود که جزییات جغرافیایی مناطق گوناگون را به طور دقیق به نمایش می‌گذاشت.

با وجود این که خانواده سلطنتی و افراد مشهور نیز در نمایشگاه پارک هایلد لندن شرکت داشتند، وایلد با اجرای این طرح قصد داشت شانس خودش را برای دریافت پروژه‌های بزرگ‌تر و پرسودتر افزایش دهد.

اما وایلد نتوانست ایده‌اش را برای اجرا در این نمایشگاه عملی کند، زیرا کاخ کریستال(the Crystal Palace) که برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، فضای کافی جهت قرار دادن یک کره زمین با ابعاد مورد نظر را نداشت؛ بنابراین وایلد این طرح را در میدان لستر(Leicester Square) اجرا کرد تا همگان بتوانند از آن بازید کنند.

ساخت و طراحی کره‌ زمین عظیم وایلد

ساخت و طراحی کره‌ زمین عظیم وایلد

برای ساخت این کره زمین غول پیکر ۳۰۰ کارگر استخدام شدند تا بتوانند طرح را در ابعادی در حدود ۱۸ متر پیاده‌سازی کنند. همچنین با وجود ابعادی که کره‌ زمین عظیم وایلد داشت، باغ‌ها و محوطه‌های اطراف میدان لستر به مدت ۱۰ سال برای قرار دادن این کره در نظر گرفته شدند.

با وجود این که اجرای این طرح اندکی دور از ذهن به نظر می‌رسید اما این کره زمین بسیار بزرگ ساخته شده و تا سال ۱۸۵۳ آمار بازدید کنندگان آن به ۱٫۲ میلیون نفر در سال می‌رسید. بر روی این کره زمین حیرت انگیز دشت‌های سرسبز، کوه‌های برفی سفید کریستالی و بیابان‌های زرد شنی به خوبی قابل مشاهده بودند. وایلد حتی جزییاتی مانند آتش فشان ها را نیز در پیاده‌سازی طراحی خود فراموش نکرد و آن‌ها را با پشم کتان بر روی کره مورد نظر به تصویر کشید.

کره‌ زمین عظیم وایلد و دلیل اجرای این طرح

با وجود این که کره‌ زمین عظیم وایلد در قرن نوزدهم ساخته شده، طراحی آن بنا بر اصول آن زمان صورت پذیرفته است. تنها نکته قابل توجهی که در ساخت این کره می‌توان به آن اشاره کرد عدم وجود قطب جنوب است؛ زیرا با توجه به این که قطب جنوب در اواسط قرن نوزدهم کشف شده، در زمان ساخت کره‌ زمین عظیم وایلد یک مکان ناشناخته بوده است.

بازدید از کره‌ زمین عظیم وایلد

این کره زمین غول پیکر تمام جغرافیای زمین را در قلب خویش جای داده بود، بنابراین به جای این که بازید کنندگان تنها ظاهر آن را تماشا کنند، پله‌هایی مقابل کره طراحی شده بود تا امکان بازید از قسمت‌های مختلف را به خوبی فراهم کند؛ بنابراین هنگام بازید از کره زمین عظیم وایلد بازید کنندگان با صرف چند ساعت زمان می‌توانستند درون کره زمین قدم بزنند و آن را به صورت واقعی تماشا کنند.

کره‌ زمین عظیم وایلد نیز همانند بسیاری از سازه‌های جهان کم کم جذابیت اولیه‌اش را از دست دارد و مردم به سوی سازه‌های جدیدتر جذب شدند. به همین دلیل وایلد در اواسط ۱۸۵۰ نمایشگاه‌های مختلفی در این مکان برگزار می‌کرد تا باز هم بتواند بازدید کنندگان ر ا به سوی این سازه غول پیکر هدایت کند.

بازدید از کره‌ زمین عظیم وایلد

اما با وجود تمام ترفندهایی که برای افزایش جذابیت این مکان استفاده شده بود، سرانجام قرارداد وایلد برای استفاده از این مکان در سال ۱۸۶۲ به پایان رسید؛ بنابراین کره زمین به قطعات مختلفی تقسیم شد و به فروش رسید.

با وجود این که در سال‌های متوالی بعد از آن کره‌های زمین زیادی ساخته شدند، اما هیچ کدام از آن‌ها شباهتی به کره زمین غول پیکر ساخته شده توسط وایلد نداشت.

بازدید از کره زمین وایلد

خلاصه

کره‌ زمین عظیم وایلد یک کره زمین توخالی و معمولی نبود، این کره زمین با وجود طراحی خارق‌العاده و منحصر به فرد تمام اجزای دشت‌های سرسبز، بیابان‌های شنی و حتی کوه‌های آتش فشانی و برفی را به نمایش گذاشته بود؛ بنابراین بازدید کندگان هنگام تماشای این کره غول پیکر تصور می‌کردند که کره زمین را در چند ساعت پیموده‌اند.

شما میتوانید کلیه سفرهای خود در سایت سفرمی برنامه ریزی نموده و با استفاده از ابزار های داده شده بلیط هواپیما خود را خریداری نمایید و به مقصد هر کجای دنیا رزرو هتل خود را انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 353 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 11 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.