فیروز سیر عید چینی ها؛ بازی رنگ و اژدها - فیروز سیر

عید چینی ها؛ بازی رنگ و اژدها

اگر قصد دارید زیبایی های بی حد و حصر کشور چین با فستیوال های هیجان انگیز و خیره کننده را نظاره گر باشید؛ بهترین زمان برای سفر، عید چینی ها است! عید چینی ها یکی از زیباترین و مشهورترین تعطیلات سال نو در جهان است که بی شک با برگزاری جشن ها و فستیوال های رنگی، شما را شیفته ی خود می کند. البته در چین جشنواره های زیادی برگزار می شود اما عید چینی یکی از با شکوه ترین آن هاست. تور چین فرصت خوبی برای سفر و آشنایی با فرهنگ و آداب این مردم است. سفر با تور مزیت های خودش را دارد اما اگر می خواهید شخصا سفر کنید باید حواس‌تان به اقلام ممنوعه در سفر به چین باشد. همین طور باید درخواست ویزا توریستی دهید و برای این موضوع باید تاریخ بلیط هواپیما و محل اقامت تان مشخص باشد.

عید چینی ها

عید چینی ها را بهتر بشناسید!

جالب است بدانید که جشن سال نوی چینی، بیش از ۳۸۰۰ سال قدمت دارد و هر سال با جشن ها و فستیوال ها به هنگام شروع بهار، آغاز می شود. شاید در فیلم ها و سریال های چینی، جشن هایی پر زرق و برق را دیده باشید که اژدهایی قرمز و چوبی، ساخته شده از بامبو به وسیله نیروی انسانی در حال حرکت در خیابان های شهر است. یا کاغذ، ابریشم و بالن های کوچک قرمز که تمامی خیابان های شهر را مزین کرده و زیبایی بی نظیری به آن بخشیده است. این همه زیبایی مقدمه ی عید چینی ها و جشن سال نوی آنهاست!

عید چینی ها

اما این جشن رنگارنگ و سنتی تنها در کشور چین برگزار نمی شود! جشن سال نوی چینی در یک چهارم کشورهای جهان برگزار می شود. علاوه بر چین، کشورهای بزرگی همچون هنگ کنگ، تایوان، تایلند، نپال، برونئی، مغولستان، اندونزی سنگاپور، کره جنوبی و شبه جزیره ماکائو این عید را در کشور خود جشن می گیرند.

تاریخچه عید چینی ها

اما تاریخچه این عید بزرگ و رنگارنگ به چه زمانی باز می گیردد؟ در گذشته های خیلی دور، در زمان حضور سلسله شانگ در چین، مردمان چینی و کشاورزان برای دعا کردن گرد هم می آمدند. آنها با اهدای قربانی به درگاه نیاکانشان، به دعا برای برداشت بیشتر می پرداختند تا محصول بیشتری به دست آورند. کم کم راز و نیاز ها و آیین ها تبدیل به جشن شد و چرخه ی زمانی آن ها به یک سال کامل رسید. پس از آن چینی ها برای این جشن نام “نیان” را برگزیدند. اما جالب است بدانید که این آیین در زمان سلسله هان تغییری اساسی پیدا کرد و مفهومی دیگر به خود گرفت. امپراطور وودی در سلسله هان، اولین روز از تقویم قمری را به عنوان جشن چینی ها و سال نو انتخاب نمود. پس از آن مردم در این روز با آتش زدن بامبو صداهای بلند ایجاد می کردند که در حال حاضر به جای آتش زدن چوب بامبو، از ترقه و فشفشه استفاده می کنند.

تاریخچه عید چینی ها

افسانه دیو نیان؛ سال نوی چینی

اما افسانه ای جالب توجه در رابطه با نیان وجود دارد که خواندنش خالی از لطف نیست. این افسانه ی قدیمی حکایت گر آن است که در سالهای دور دیوی بزرگ و ترسناک به نام نیان وجود داشته که به دهکده ها حمله میکرده و مردمان آن را شکنجه های سخت میداده است. این دیو غول پیکر کودکان را تنها در یک حرکت می بلعیده و موجب آزار و وحشت اهالی می شده است. دیو نیان هر سال و در بازه زمانی مشخصی پدیدار میشد. روستاییان هم همواره در تلاش بودند تا از دید این دیو ظالم پنهان شوند!

به مرور روستاییان فهمیدند که نیان از رنگ قرمز و صداهای بلند وحشت دارد! پس از آن در آن روز مشخص درب خانه ها و خود را به رنگ قرمز در می آوردند و با آتش زدن بامبو، صداهایی بلند و مهیب ایجاد می کردند تا موجب وحشت نیان شوند. پس از نابودی نیان، هرسال چینی ها از این روز به عنوان روزی فرخنده یاد می کنند که زندگی جدیدی به آنها بخشیده است.

تاریخچه عید چینی ها

تاریخ عید چینی ها و سال نو

زمان سال نوی چینی ها در هر سال متفاوت می باشد و از آنجایی که سال نو با پدیدارشدن ماه در نخستین روز سال آغاز می شود؛ به آن سال نوی قمری هم می گویند. شروع عید چینی ها معمولا بین ۲۱ ژانویه تا ۲۱ فوریه است و جالب است بدانید که تعداد تعطیلی های این جشن بسیار نزدیک به تعطیلات نوروز می باشد و حدود ۱۵ روز است. تعطیلات سال نوی چینی ها، طولانی ترین تعطیلات عمومی این کشور است. البته تعداد روزهای تعطیل آن برای جشن های رسمی عید ۳ روز است؛ اما در اکثر مواقع تعطیلی به ۱۵ روز می رسد. کارمندان چینی در این ایام حدود یک هفته مرخصی دارند و دانش آموزان نیز یک ماه کامل در تعطیلات خواهند بود !

آداب و رسوم و سنت های عید چینی ها

عید چینی ها هم همانند دیگر عیدها آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد. حتی این آداب و رسوم در بخش های مختلف متفاوت است! از اصلی ترین آداب و رسوم عید چینی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساختمان های تزیین شده

محال ممکن است در روزهای عید چینی ها به این کشور سفر کنید و خیابان های چین را خالی از تزیینات قرمز رنگ ببینید. تمام کوچه و خیابان ها و تمام خانه در ایام سال نوی چینی ها با اشیای تزیینی قرمز رنگ تزیین می شوند. رنگ قرمز در فرهنگ چینی ها رنگی فرخنده و نماد ثروت و خوشبختی است. بی شک تماشای آویزها، آذین ها و فانوس های چراغانی قرمز رنگ لذت بخش خواهد بود.

عید چینی ها

خانه تکانی

چینی ها هم مانند مردمان ایرانی یک هفته مانده به عید شروع به خانه تکانی می کنند. آنها گوشه به گوشه ی خانه را با دقتی بالا تمیز می کنند تا سال جدید را در خانه ای تمیز و عاری از کثیفی، با آرزوی سعادت و خوشبختی شروع کنند. مردم چینی معتقدند اگر خانه تمیز نشود؛ طالع و بخت نیک به خانه وارد نشده و بدشانسی همیشه راه به خانه دارد!

خانه تکونی در عید چینی ها

آتش بازی

در همه جای دنیا شروع سال جدید و عید با آتش بازی و فشفشه همراه است. عید چینی ها نیز از این داستان مستثنی نیست. در تمام شهرهای چین، آتش بازی های بزرگ و بی نظیری تدارک دیده می شود. بیشتر این آتش بازی ها به رنگ قرمز است. ترقه های این جشن به نام فشفشه های شو سوئی هم به شکل کاغذهای لوله ای قرمز رنگ است که پس از ترکیدن خورده کاغذهای قرمز رنگ در فضا پخش می شود. جالب است بدانید که این فشفشه ها نماد دور کردن  بی شک آتش بازی و درخشش نورهای خیره کننده فشفشه ها و ترقه ها به هنگام شب، لحظات هیجان انگیز و زیبایی را برای شما رقم می زند.

آتش بازی در عید چینی ها

بازی اژدها و شیر

چینی ها جشن ها و فستیوال های بی نظیری را در تعطیلات سال نو برگزار می کنند. در هر خیابان بزرگی که پا بگذارید با رقص اژدها و شیر مواجه می شوید! این دو نماد همیشه با فرهنگ چینی آمیخته شده و نمادی از خوش شانسی و بخت هستند. این هنر محبوب در میان چینی ها از دیرباز مورد استقبال مردم قرار می گرفت. در سراسر چین نمایش هایی با موضوع رقص اژدها و شیر و یا نمایش هایی با موضوع ازدواج اعضای خانواده سلطنتی برگزار می شود. این نمایش ها بهترین جا برای آشنا شدن با فرهنگ، سنت و آداب و رسوم دیرینه چینی هاست!

عید چینی ها

عید چینی ها

عید چینی ها

خرید سالیانه در بازارهای چینی

در همه جای دنیا، نو شدن به هنگام سال جدید و تعطیلات امری عادی است! مردم تا روز عید در تکاپو و جنب و جوش هستند که هم لباس های خود را نو کرده و هم وسایل منزل خود را رنگ و رویی جدید ببخشند. مردم به بازارهای چینی رفته و لباس های نو میخرند تا در سال تحویل آغازی دوباره را تجربه کنند. اما این بازارها تنها لباس و پوشاک به فروش نمی رسانند. شما می توانید اشیای تزیینی، گیاهان و گلهای زیبا، پاکت های قرمز، اسباب بازی و حتی سوغاتی های فوق العاده چین را خریداری نمایید. مردم چین بر این باورند که روز عید باید به یکدیگر گل بدهند؛ پس دور از ذهن نیست که در بازارهای چینی با دسته گل های بزرگ و خوش بویی مواجه شوید.

خرید سالیانه در بازارهای چینی

دعا و مناجات در معابد و اماکن مذهبی

اگر سفر به چین را به هنگام عید چینی ها و سال نو انتخاب کرده اید؛ باید بدانید معابد چین در این ایام بسیار شلوغ می باشد! مردمان چینی عموما در روز سوم و یا یک روز پس از عید، برای عبادت به معبد می روند. آنها در معبدها شمع و عود روشن کرده و حتی گاهی میوه و خوراکی برده و داخل معبد می گذراند. عبادت کنندگان در این روز به خصوص به نیایش پرداخته و از خدایان خود، طلب طالع و بختی نیک در سال جدید می کنند. همچنین برای عزیزان از دست رفته ی خود نیز دعا می کنند.

دعا و مناجات در معابد و اماکن مذهبی

هدیه در شب سال نو

در اکثر کشورها و فرهنگ ها، هدیه دادن در شب سال نو بسیار رایج و معمول است! این آداب و رسوم در عید چینی ها هم وجود دارد. افرادی که پا به سن گذاشته اند و یا افراد میانسال، به جوان ترها و کوچیک تر از خودشان هدیه هایی با بسته بندی های قرمز رنگ می دهند. برای هدایای نقدی هم از پاکت های قرمز زیبا استفاده می کنند تا برکت و خوش شانسی برای گیرنده بیاورد! جالب است بدانید که یکی از رسوم چینی ها در هدیه دادن آن است که زوج ها، به مجردهای فامیل هدیه بدهند.

هدیه در شب سال نو

ضیافت شام در کنار خانواده

اما رسم و رسوم و آداب عید چینی ها تنها به این موارد ختم نمی شود! چینی ها در شب سال نو میزی مفصل از غذاهای خوشمزه و لذیذ که اعتقاد دارند باعث برکت و سعادت می شود؛ تدارک می بینند. ضیافت شام به هنگام عید چینی ها، همه ی اعضای خانواده را دور هم جمع کرده و لذت صرف غذاهای مخصوص عید را دو چندان می کند. غذاهای مخصوص عید چینی ها در هر بخشی از کشور متفاوت می باشد. اما بی شک در تمام سفره های تدارک دیده، ماهی و خمیر را خواهید دید!

ضیافت شام در عید چینی ها

برخی از مهم ترین غذاهای این عید بی نظیر عبارتند از:

دامپلینگ

غذایی لذیذ و خوشمزه که شباهت بسیاری به کوفته دارد و از جمله غذاهای سنتی چینی هاست! برای درست کردن دامپلینگ، قطعات کوچک گوشت را با ترکیبی از سبزیجات مورد نظر، داخل لایه ای نازک از خمیر می پیچند. برخی آن را داخل روغن سرخ کرده و برخی دیگر تنها بخارپز می کنند که هر دو حالت عطر و طعمی بی نظیر دارد. جالب است بدانید که باور چینی ها بر این است که هرکس بیشتر در شب سال نو دامپلینگ نوش جان کند؛ در سال جدید مال و ثروت و سعادت بیشتری نصیبش خواهد شد!

دامپلینگ

ماهی

ماهی را می توان اصلی ترین غذایی دانست که بر روی هر میزی به هنگام عید چینی ها خواهید دید! در این ایام قیمت ماهی تا حد بسیاری پایین آمده تا همه ی مردم از هر قشری و با هر توان مالی ای بتوانند ماهی کامل خریداری نمایند. این ماهی بر روی میز چینی ها به صورت کامل و با چشم سرو می شود و جالب است بدانید که برای چینی ها نماد نعمت و فراوانی است.

ماهی

نودل ساده یا سبزیجات

چینی ها طرفدارهای پروپا قرص نودل هستند و امکان ندارد در سفره های آنان به هنگام سال نوی چینی نودل را نبینید. شاید در فیلم ها و سریال های چینی به کرات دیده باشید که چینی ها به هنگام صرف نودل آن را هورت می کشند و تلاش می کنند آن را بدون آنکه نصف کنند، بخورند. اعتقاد آنان بر این است که نودل ها نماد عمر آدمی است و نباید آن را نصف و قطعه قطعه کرد!

نودل ساده یا سبزیجات

نیان گائو

این غذا را اغلب در جنوب چین صرف می کنند. نیانگائو نوعی کیک سنتی چینی است که از ترکیب برنج چسبناک، خرما، برگ درخت سدر و شکر درست می شود. این کیک به شکل دایره های کوچک است. در رابطه با این غذا هم چینی ها معتقدند که خوردن آن باعث سعادت و بخت و اقبال روزافزون در سال جدید خواهد شد.

نیان گائو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 360 views بار دسته بندی : فرهنگ و هنر تاريخ : 22 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها