فیروز سیر مسابقه کشتی شترها ، یک مسابقه عجیب و پرطرفدار! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

مسابقه کشتی شترها که با نام کمل وست وینگ مشهور است، هر ساله در شهرهای غربی ترکیه (ناحیه اژه) برگزار می شود. مسابقه ای که شاید از دید طرفداران حیوانات عادلانه نباشد، اما قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد و امروزه صدها شتر در آن به رقابت با هم میپردازند. مسابقه کشتی شترها طرفداران بسیاری در ترکیه دارد و مدت ها قبل از زمان مسابقه، اطلاع رسانی می شود و در زمان مقرر با شرایط خاصی برگزار می گردد. برگزارکنندگان مسابقه تمام تلاش خود را می کنند تا جذابیت های این مسابقه چند برابر شود و هر ساله نسبت به گذشته جذابتر و وسیع تر اجرا شود.

شرکت کننده های این مسابقه، شترهای نر می باشند که دو به دو به زمین مسابقه می روند و بر سر شتر ماده ای جدال می کنند. شتر ماده نیز در نقش اقواگری این شترهای نر برمی آید تا آنها برای رسیدن به آن با هم به مبارزه بپردازند. در این مسابقه شترهای شرکت کننده به قدری هیجان زده می شوند که در طول مسابقه مایه ای از دهان آنها خارج می شود.

مسابقه شترها

شرایط شرکت در مسابقه کشتی شترها

برای این مسابقه شرایط خاصی درنظر میگیرند تا شترها آسیب نبینند. به عنوان مثال، شترهای شرکت کننده باید از نظر جثه و وزن به هم نزدیک باشند. همچنین برای جلوگیری از گاز گرفتن شترها، دهان آنها را می بندند تا شترها آسیبی نبینند.

شترهای شرکت کننده از روز قبل آماده می شوند و لباس های خاصی به تن میکنند.

مدت زمان هر مسابقه بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد.

تکنیک و نحوه مبارزه شترها

اکثر شترهای مبارز و عظیم الجثه که در این مسابقات شرکت می کنند، علاقه زیادی به جنگیدن با سایرین دارند اما شیوه مبارزه آنها با یکدیگر متفاوت است. برخی از شترها به سر حریف خود فشار وارد می کنند، و بعد آن را مجبور به نشستن می کنند. این دسته از شترها را شترهای باگسی می نامند. برخی دیگر به پاهای حریف خود حمله می کنند، که به آنها شترها چنگلسی می گویند. اما برخی نیز حریف را مجبور به عقب نشانی میکنند که به آنها شترهای تکچی می گویند. جالب است بدانید که بعضی از شترها همیشه از چپ حمله می کنند و برخی دیگر از راست!

مسابقه شترها در ترکیه

اعلام نتیجه شتر برنده

  • اگر شتری حریف خود را به زمین زند، پیروز میدان است. در این روش عموما، شتری به دور شتر دیگر می چرخد و با بدن خود به آن ضربه وارد می کند تا شتر حریف به زمین بیفتد.
  • اگر شتری حریف خود را به قدری بترساند که حریف عقب نشینی کند، پیروز مسابقه کشتی شترها است.
  • اگر شتری از هیبت شتر مقابل بترسد و مسابقه ندهد، شتر مقابل پیروز می شود.
  • گاهی در مسابقه پیش می آید که شتری از ترس شروع به جیغ کشیدن می کند، که این هم علامت باخت آن شتر می باشد.
  • اگر صاحب شتر تشخیص دهد که جان شترش در خطر است نیز می تواند بازی را متوقف کند. در این صورت شتر مقابل برنده بازی است. در این روش برای انصراف از مسابقه، صاحب شتر یک طناب را به زمین بازی پرتاب می کند.

 

اعلام نتایج و جایزه مسابقه کشتی شترها

بعد از اتمام مسابقه، شتر برنده، پیروزمندانه در میدان حرکت می کند و در مقابل تشویق تماشگران جایزه خود را که قالیچه ای می باشد را دریافت می کند و شتر بازنده نیز در گوشه ای از میدان محزون می ایستد.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 406 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.