فیروز سیر کامیکاتسو ، تنها شهر بی زباله ی جهان ! - فیروز سیر

آشنایی با کامیکاتسو ، تنها شهر بی زباله ی جهان

شهر کامیکاتسو ، شهری کوچک در جزیره ی شیکوکو، واقع در جنوب غربی کشور ژاپن می باشد که دارای جمعیتی در حدود ۱۷۰۰ نفر است. این شهر اگرچه از جاذبه های طبیعی و تاریخی چندانی بهره مند نیست، لیکن توانسته است تا نام خود را به جهانیان برساند و از شهرتی مثال زدنی در تمام دنیا برخوردار گردد. امروزه کامیکاتسو به “شهر بی زباله” شهرت یافته است و نحوه ی زندگی ساکنین آن و اهمیتی که برای مساله ی بازیافت قائل هستند، به الگویی برای تمام شهرهای دنیا تبدیل گشته است.

آشنایی با شهر کامیکاتسو

در ادامه با سیر تکاملی پروژه ی بازیافت زباله در شهر کامیکاتسو آشنا خواهیم شد و شیوه ی زندگی مردم این شهر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پروژه ی تفکیک زباله به ۴۵ دسته ی مختلف

طبق شواهد و مدارک موجود در خصوص این پروژه، از سال ۲۰۰۳ در شهر کامیکاتسو تصمیم گرفتند تا هیچ زباله ای تولید نکنند و تمامی آن ها را به بهترین شکل ممکن بازیافت نمایند. به همین منظور تصمیم گرفتند تا مرکز جمع آوری زباله ای را در مرکز شهر احداث نمایند که در آن ۴۵ سطل زباله ی عظیم الجثه برای جمع آوری ۴۵ نوع مختلف زباله، قرار گرفته بود. این سطل زباله های بزرگ به وجود آمدند، تا کاغذ، کارتون، روزنامه، لامپ، لباس، زیور آلات کهنه، بطری های شیشه ای و هر آن چه که فکرش را می کنید و در زندگی روزانه به مصرف می رسانید، به طور جداگانه در آن ها قرار گیرند و هر یک به صورت جداگانه بازیافت شوند.

تفکیک زباله در کامیکاتسو

این پروژه در ابتدای کار بسیار سخت و غیر ممکن به نظر می رسید و هیچ کس انتظار نداشت که ساکنین این شهر، چنین کاری را که بسیار زمان بر هم هست، انجام دهند و بسیاری معتقد بودند که این سطل های زباله همواره خالی خواهد ماند. لیکن عملکرد مردم کامیکاتسو خارق العاده بود و به یاری آن ها پروژه ی بازیافت زباله در این شهر با موفقیتی چشمگیر مواجه شد!

تفکیک زباله در شهر کامیکاتسو

تفکیک زباله از منزل و انتقال آن ها به مرکز جمع آوری زباله

به دنبال راه اندازی این پروژه در شهر کامیکاتسو ، تمام ساکنین آن می بایست که زباله های خود را در منزل تفکیک نمایند. حتی در برخی موارد لازم بود، بطری ها شسته شوند و یا درب هایشان به رنگ های مختلف نیز تفکیک شود. لازم به ذکر است که در کامیکاتسو هیچ ماشین جمع آوری زباله ای برای جمع آوری زباله از منازل مسکونی وجود ندارد و افراد خودشان موظف اند که زباله ها را پس از تفکیک، به مرکز جمع آوری زباله در مرکز شهر ببرند. لیکن با تمام این اوصاف، پروژه ی بازیافت زباله و مبارزه با تولید زباله ی بی مصرف در شهر کامیکاتسو ، به موفقیت بسیار زیادی دست یافت و طی ۱۵ سال به ۸۰ درصد از هدف نهایی دست یافته شد. امروزه بیش از ۸۰ درصد از زباله های تولید شده در کامیکاتسو بازیافت می شوند و مدیران و مسئولان این شهر بر این باورند که تا سال ۲۰۲۰، این مقدار را به ۱۰۰ درصد افزایش خواهند داد.

زباله در کامیکاتسو

جالب است بدانید که امروزه بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا، به الگو برداری از این شهر کوچک پرداخته اند و پیوسته در تلاش اند تا تولید زباله ی بی مصرف را، به حداقل برسانند. لیکن دست یابی به چنین موفقیتی بسیار دشوار است و نیازمند برنامه ریزی و مشارکت عموم شهروندان یک شهر می باشد. شهر کامیکاتسو با دستیابی به چنین موفقیتی توانسته تا مورد توجه بسیاری از کشورهای مهم دنیا قرار گیرد و شهرت و محبوبیت آن در بین مردم کشورهای مختلف، چند برابر گردد.

تفکیک زباله در شهر بی زباله کامیکاتسو

با فیروز سیر همراه باشید و مقالات تهیه شده در این سایت را مورد مطالعه قرار دهید تا با داشتن اطلاعات کافی در خصوص شهرهای مختلف جهان، سفری آگاهانه و با کیفیت را تجربه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 350 views بار دسته بندی : فرهنگ و هنر تاريخ : 31 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها