فیروز سیر کلیسای وانک در قلب عاشقانه ترین خیابان اصفهان - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

۴٫۸
/
۵
(
۶

امتیاز

)

کلیسای وانک اصفهان با جذابیتی خیره کننده

کلیسای وانک را در منطقه جلفای اصفهان ببینید و از این همه زیبایی شگفت زده شوید. با این که گوشه به گوشه اصفهان، دیدنی است اما لذت تماشای کلیسای وانک، آن هم در خیابانی که سنگ فرش شده است و سبک اروپایی دارد، دوچندان است. در خیابان حکیم نظامی اصفهان، با محله ای روبرو می شوید که پنج کوچه دنج و سنگفرش شده دارد. محله ای که بخش بزرگی از ارامنه اصفهانی در آن جا ساکن اند. از آن جایی که سال های سال است ارامنه عزیز در کشورمان حضور دارند، کلیساهای گوناگونی برای عبادت آن ها ساخته شده است. در منطقه جلفای اصفهان، یازده کلیسا وجود دارد ولی در بین تمامی آن ها، کلیسای وانک شهرت جهانی دارد.

کلیسای وانک اصفهان با جذابیتی خیره کننده

با سفرمی سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و رزرو هتل همراه باشید تا با کلیسای زیبای وانک آشنا شوید.

کلیسای وانک، کلیسای تاریخی اصفهان

ساخت کلیسای وانک در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان شاه عباس دوم آغاز شد. پس از ۹ سال کاشی کاری ها و ظریف کاری های این کلیسا به اتمام رسید. سپس کتیبه ای با کاشی های لاجوردی بر سردر ورودی غربی کلیسا نصب شد که با خط طلایی، تاریخ ساخت و اتمام بنا بر روی آن درج شد. بر روی این کتیبه نوشته شده است: کلیسای وانک، در سال ۱۶۵۵ میلادی همزمان با پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی “فیلیپس” و خلیفه پیشوا “دیوید” با کمک مردم خیر جلفا آغاز شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. تا ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می شود، نصیب آن هایی که زنده اند و یا درگذشته اند شود.

کلیسای وانک

 مقبره خاچاطور کساراتسی در حیاط کلیسای وانک

به حیاط بزرگ کلیسای وانک که قدم می گذارید، چهار ستون سنگی استوار را می بینید که بر روی آن ناقوس های زیبا و بزرگی قرار گرفته اند. با چشم هایتان که جستجو کنید، در این حیاط زیبا و مزین، چندین مقبره می بینید که بی شک توجه شما را جلب خواهد کرد. خاچاطور کساراتسی به همراه خانواده اش در این حیاط آرام گرفته اند. خاچاطور کساراتسی اسقف اعظم ارامنه اصفهان بود و به شدت در میان مسیحی های ایرانی محبوب بود. خاچاطور اولین کسی بود که صنعت انتشارات را در ایران راه اندازی کرد. تندیسی از وی در روبروی موزه کلیسای وانک ساخته شده است و آرامگاه وی، اولین چیزی است که در بدو ورود به کلیسای وانک، جلب توجه می کند.

 مقبره خاچاطور کساراتسی در حیاط کلیسای وانک

گنبد مخروطی شکل کلیسای وانک

از آن جایی که کلیسای وانک در عصر صفویه ساخته شده، گنبد این کلیسا مشابه گنبد مساجد این دوره ساخته شده است. به داخل کلیسا که می روید، برای لحظه ای از این همه نقش و نگار شگفت زده خواهید ماند. داخل گنبد به زیبایی تمام با رنگ روغن نقاشی شده است و تصاویری با مضامین انجیل مقدس، کشیده شده است.

گنبد مخروطی شکل کلیسای وانک

نقش و نگارهای کلیسای وانک

نقش و نگارهای این کلیسا، فقط در گنبد آن خلاصه نشده است. هنگامی که وارد کلیسا می شوید، دقایقی در میان رنگ ها گم می شوید. تصاویری از عروج مسیح، تولد مسیح و روز رستاخیز در تمامی زوایای کلیسا نقش بسته و ظاهر ساده و آرام کلیسای وانک را دگرگون کرده است. این نقاشی ها توسط “خواجه اودیک”، “هوانس مرکوز” و  “استاد میناس” استادانه کشیده شده اند. یکی از دلایلی که این کلیسا را در میان تمام کلیساهای ایرانی برجسته تر کرده است، طلاکاری ها و تذهیب کاری های آن است. به هیچ عنوان از ثبت این نقش و نگارها جا نمانید. فلش های دوربین خود را خاموش کنید و دیوارنگاره های آن را در قاب بندی های هنرمندانه خود ثبت کنید. از مسئولان کلیسای وانک درباره نقش و نگارها بپرسید و داستان هر تصویر را دریابید.

نقش و نگارهای کلیسای وانک

نقش و نگارهای کلیسای وانک

موزه کلیسای وانک
کتب تاریخی در موزه کلیسای وانک

پس از تماشای کلیسا، به سمت موزه کلیسای وانک بروید. موزه ای که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و در ضلع شمالی حیاط کلیسای وانک، خودنمایی می کند. در بخشی از این موزه، کتاب های تاریخی به زبان ارمنی، قرار گرفته است. این کتاب ها در محفظه های شیشه ای نگهداری می شوند و صفحات پوسیده و باقی مانده آن ها، گذر تاریخ را نشان می دهد. اولین کتاب مقدس چاپ شده به زبان ارمنی نیز در این بخش نگهداری می شود. هفتصد جلد کتاب تاریخی و مذهبی با سرفصل های طلاکاری شده و ساده، روی پوست حیوانات و کاغذ نوشته شده است. تورات، انجیل و دیگر کتب مقدس ارمنی ها در این بخش قرار دارند.

کتب تاریخی در موزه کلیسای وانک

آثار فلزی کلیسای وانک

بخش دیگری از این موزه، شما را با ظروف ساده و در عین حال هنرمندانه اصفهانی ها در گذشته های دور آشنا می کند. آثار فلزی از زیورآلاتی از جنس طلا و نقره، ظروف تزئینی، سینی، عود سوز و انواع صلیب و جعبه صلیب در این بخش نگهداری می شود.

آثار فلزی کلیسای وانک

تابلوهای موزه وانک

آثار ارزنده ای از نقاشان اروپایی و ارمنی در این موزه گرد هم آمده اند. اجازه دست زدن به تابلوها وجود ندارد اما از دور هم می توان جنس تابلوها را حس کرد. این تابلوها بر روی پوست، چرم، شیشه و فلز کشیده شده اند و باید اقرار کرد که در ظرافت طراحی، حرفی به جای نمی گذارند.

تابلوهای موزه وانک

سکه های تاریخی موزه وانک

در سال ۱۹۷۰ سکه هایی که استفاده از آن ها در ادوار مختلف مرسوم بود به موزه کلیسای وانک اهدا شد. سکه هایی که مربوط به قبل از تاریخ، دوران اسلامی و سکه های پادشاهی ارمنی کیلیکیه است.

موزه وانک

زیبایی کلیسای وانک و موزه اش، در کلام نمی گنجد. باید به این کلیسا قدم گذاشت تا با تمام وجود آن را حس کرد. این کلیسا مورد بازدید افراد سرشناسی همچون: شاهزاده سودان، شاهزاده ژاپنی میساکا، ملکه دانمارک و دخترش، شاهزاده اسپانیا، پادشاه بلژیک و ولیعهد دانمارک در صد سال گذشته واقع شده است. روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و جمعه ها تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر، کلیسای وانک پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. بازدید از موزه و کلیسا فقط با تهیه بلیط امکان پذیر است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 375 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.