فیروز سیر سفر به کاپادوکیا - فیروز سیر

کاپادوکیا یکی از زیباترین مناطق ترکیه است که از نظر تاریخی بسیار اهمیت دارد. در این منطقه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای زیر زمینی دنیا با قدمت بیش از چند هزار سال قرار گرفته است. البته کاپادوکیا بیشتر از هر چیزی به بالن سواری و هتل‌های صخره‌‌ای‌اش معروف است. اغلب طرفداران تور کاپادوکیا دوست دارند در این هتل‌ها اقامت داشته باشند. با وجود این که این هتل‌ها در دل کوه قرار دارند اما بهترین خدمات و امکانات را ارائه می‌دهند.

کاپادوکیا کجاست؟

کاپادوکیا منطقه‌‌ای کوهستانی در محدوده شهر نوشهیر است که در منطقه آناتولی مرکزی قرار دارد. این منطقه در نتیجه فعالیت‌های آتشفشانی هزاران سال پیش شکل گرفته است. کاپادوکیا یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی و گردشگری ترکیه به حساب می‌آید سالانه گردشگران بسیاری به سمت خود می‌کشاند. منطقه کاپادوکیا قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارد که باعث شده تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همین طور در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

هتل های کاپادوکیا

 

چطور به کاپادوکیا برویم؟

تور کاپادوکیا یکی از پرطرفدارترین تورهای ترکیه است. برای سفر به کاپادوکیا باید به شهر نوشهیر بروید. دسترسی به این شهر هم به صورت زمینی و هم به صورت هوایی امکان پذیر است. نزدیک‌ترین فرودگاه به نوشهیر، فرودگاه کایسری است. بنابراین اگر می‌خواهید به صورت هوایی سفر کنید باید بلیط هواپیما خود را برای این فرودگاه بگیرید. البته این فرودگاه اغلب پروازهای داخلی دارد. به همین دلیل باید ابتدا به آنکارا، آنتالیا یا استانبول و بعد از آن جا راهی نوشهیر و سپس کاپادوکیا شوید.

برای سفر زمینی به کاپادوکیا می‌توانید از بورسا، ازمیر، آنکارا و استانبول حرکت کنید. استانبول، بورسا و ازمیر فاصله‌‌ای ۷ ، ۸ ساعتی با نوشهیر دارند. اما آنکارا نزدیک‌تر است و فاصله آن با نوشهیر حدود ۴ ساعت است. بنابراین برای سفر زمینی به کاپادوکیا انتخاب آنکارا منطقی‌تر است. برای این مسیرها هم اتوبوس و هم تاکسی در نظر گرفته شده است که طبیعتا قیمت اتوبوس ارزان‌تر است.

بهترین زمان برای سفر یه کاپادوکیا

از آنجایی که کاپادوکیا در منطقه‌‌ای کوهستانی قرار دارد، آب و هوای آن سرد است. به همین دلیل بهترین زمان سفر به کاپادوکیا فصل‌های گرم‌تر سال یعنی بهار و تابستان است. در این زمان آب و هوای کاپادوکیا و به طور کلی آب و هوای اغلب شهرهای ترکیه مناسب است. بنابراین می‌توانید به راحتی از طبیعت زیبای کاپادوکیا هم لذت ببرید. خصوصا که در بازه زمانی اردیبهشت تا شهریور جشنواره بالن‌ها نیز برگزار می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا

بدون شک تا نام کاپادوکیا به گوش می‌خورد جاذبه‌هایی مانند دودکش‌های دره پری و همین طور بالن سواری به ذهن گردشگران می‌رسد. البته که این دو از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند اما کاپادوکیا جاذبه‌های گردشگری مهم دیگری هم دارد. پل سنگی، پل چوبی، موزه سرامیک، دره کاهنان، شهر زیرزمینی و دره عشق از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

 

شهر زیرزمینی در کاپادوکیا

 

دره دودکش‌های پری از جاذبه‌های مهم این منطقه است. دودکش‌هایی با شکل‌های خاص شبیه به قارچ‌های غول پیکر که قدمت‌شان به ۶۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. این به اصطلاح دودکش‌های جن و پری به دلیل فرسایش زمین و رویدادهای طبیعی شکل گرفته‌اند. در دره کاهنان نیز می‌توانید تعدادی از این دودکش‌ها را ببینید. در این دره کلیساهای صخره‌‌ای و عبادتگاه‌هایی که در دل کوه‌ها قرار دارند، می‌بینید.

شهرهای  زیرزمینی این منطقه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ترکیه و جهان هستند. این منطقه دو شهر زیرزمینی به نام‌های درینکویو و کایماکلی دارد. شهر زیرزمینی درینکویو ۸ طبقه دارد و عمق آن به ۸۰ متر می‌رسد. قدمت این شهر حدود ۲۸۰۰ سال تخمین زده شده است. شهر ۶۰۰ ورودی دارد و حدود ۱۵۰۰۰ چاه عمیق به عنوان تهویه هوا در نظر گرفته شده است. این شهر در فاصله ۴۰ کیلومتری از گورمه قرار دارد.

از طرفی منطقه کاپادوکیا در نزدیکی روستای گورمه قرار دارد که اتفاقا این روستا هم جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. مانند پارک ملی گورمه که یکی از مهم‌ترین و زیباترین مناطق گردشگری این منطقه است. در فاصله کمی از این روستا دره‌‌ای با ۵ کلیسای تاریخی قرار دارد که جزو جاذبه‌های مهم گورمه است.

بالن سواری در کاپادوکیا

کاپادوکیا تفریحات متنوعی مانند صخره نوردی یا سافاری با اسب دارد اما معروف‌ترین و جذاب‌ترین تفریح در این منطقه بالن سواری آن است. تورهای بالن سواری پکیج‌های مختلفی دارند. تورهای استاندارد با حداکثر ظرفیت مسافر بالن را به حرکت در می‌آورند. به همین دلیل ارزان‌ترین هم هستند. بیشترین ظرفیت بالن‌ها ۲۴ نفر است که البته به بالن هم بستگی دارد.

 

بالن سواری در کاپادوکیا

 

تورهای لوکس و ویژه ظرفیت کمتری دارند. این تورها برای مناسبت‌های خاص مانند سالگرد ازدواج و … نیز برنامه‌های ویژه دارند. بالن سواری صبح زود هنگام طلوع آفتاب انجام می‌شود. تورهای معمولی بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشند اما تورهای VIP یک و نیم تا دو ساعت هستند. هزینه بالن سواری از ۱۶۰ دلار تا ۲۶۰ دلار بسته به این که کدام تور را انتخاب کنید متغیر است.

حتی افرادی که تمایلی به بالن سواری ندارند می‌توانند از آن لذت ببرند. تنها کافی است صبح زود به آسمان تماشا کنند تا انبوهی از بالن‌ها را مانند پروانه‌های رنگی در آسمان ببینند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 437 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 4 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.