فیروز سیر ابزار تراشکاری چیست؟ انواع ابزار تراشکاری - فیروز سیر

تراشکاری، فرآیندی جهت براده برداری و شکل دهی به فلزات است و این کار از طریق ابزار آلاتی که بر روی دستگاه تراش نصب می شوند انجام می گردد. در حقیقت، تراشکاری از پرکاربرد ترین حرفه ها می باشد و بیشتر صنایع و تولیدی ها به آن احتیاج دارند. با توجه به اینکه چه فرم و حالتی قرار است به قطعه مورد نظر داده شود، به انواع گوناگون ابزار تراشکاری نیازمند هستید. ابزارهای مورد استفاده برای تراشکاری می بایست دارای ویژگی هایی از قبیل مقاومت بالا در برابر حرارت و ساییدگی باشند.

افزون بر این، جنس ابزار نیز باید مقاوم و از کیفیت بالایی برخوردار بوده تا توانایی نفوذ داشته باشد. جهت شکل دادن و تراشیدن قطعات فلزی، شرکت های بزرگی همچون مجموعه ماتریس سالیان زیادی است که در فروش تجهیزات صنعتی و ابزار تراشکاری با کیفیت و مرغوب فعالیت دارند.

 

کاربرد و اهمیت ابزار تراشکاری

 

ابزارهای تراشکاری، دارای قدرت، دقت و قابلیت شکل دهی به سخت ترین و مستحکم ترین فلزات هستند. امروزه این ابزارآلات، در صنایع گوناگون بسیار پرکاربرد می باشند و به وسیله براده برداری شکل دهی را انجام می دهند. شما قادر هستید تا فلزات را به هر شکلی که می خواهید، براده برداری کنید و شکل نهایی آن ها را تعیین نمایید.

ابزارهای تراشکاری جهت تولید قطعات ماشین ‌آلات همچون قطعات موتورها، محورها، پیستون‌ها و… مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در صنعت پزشکی، ابزارهای تراشکاری جهت تولید قطعاتی مانند ایمپلنت ‌ها، ابزارهای جراحی و دستگاه‌ های پزشکی بسیار کاربرد دارند. این ابزارآلات در صنعت خودرو نیز برای ساختن قطعات گوناگون همچون شافت‌ ها، دیسک ‌های ترمز، دریچه ‌ها و … استفاده می شوند. به طور کلی، ابزارهای تراشکاری از اهمیت زیادی برخوردار می باشند و در بیشتر صنایع تولیدی و ساخت قطعاتی که نیاز به دقت و شکل ‌دهی خاص دارند، به کار برده می شوند.

 

انواع ابزار تراش کاری

 

به این دلیل که فلزات مختلف دارای ویژگی ها و سختی های متنوعی هستند، نمی توان جهت تراشکاری همه قطعات از یک نوع ابزار تراشکاری یا دستگاه تراش استفاده نمود. در واقع، تراشکاری دارای ابزارهای بسیار گوناگونی است و برای تراشکاری هر قطعه ای که دارای جنس مختلفی می باشد، می بایست از یک ابزار به خصوص که ویژگی های متناسب با جنس قطعه مورد نظر را دارد، استفاده کرد. در مجموع، ابزارهای تراشکاری شامل ابزارهایی همچون الماس تراشکاری، مرغک گردان، هولدر تراشکاری، ابزار دنده زنی، مته تراشکاری و ابزارهایی جهت صاف کردن و اندازه‌گیری می ‌باشند که هر یک وظیفه مشخصی در فرآیند تراشکاری دارند.

از پرکاربرد ترین ابزارهای تراشکاری می توان اینسرت تراشکاری یا الماس تراشکاری را نام برد. الماس تراشکاری بر روی هولدر نصب می شود و وظیفه براده برداری را بر عهده دارد. گفتنی است که انواع ابزار تراشکاری و فرزکاری مورد نیاز صنایع گوناگون توسط مجموعه ماتریس فراهم می گردد و با قیمت مناسب و مقرون به صرفه به فروش می رسد.

 

چگونگی استفاده از ابزارهای تراشکاری

 

جهت استفاده از ابزارهای تراشکاری پیش از شروع فرآیند تراشکاری، قطعه اولیه می بایست تهیه شود. این مرحله شامل انتخاب ماده اولیه و شکل ‌دهی اولیه قطعه است. سپس، قطعه اولیه را در ماشین تراشکاری قرار می ‌دهند. این گام شامل قرار دادن قطعه در چاک و تثبیت آن با استفاده از ابزارهای محکم کننده است.

ابزارهای تراشکاری را بر اساس ابعاد و شکل مورد نیاز انتخاب و سپس تنظیم می ‌کنند. این مرحله شامل تعیین و تنظیم ارتفاع و موقعیت ابزارهای مورد استفاده است. با استفاده از حرکت چرخشی قطعه و حرکت دقیق ابزار تراشکاری، مواد اضافی را برداشته و شکل نهایی و دلخواه قطعه را به وجود می ‌آورند. در این مرحله، سرعت دورانی و حرکت جهت دستیابی به نتایج دقیق تر تنظیم می گردد. پس از تراشکاری، قطعه نهایی می بایست مورد بازرسی و کنترل کیفی قرار بگیرد.

کلام پایانی

برای انجام فرآیند تراشکاری، تنها کمک گرفتن از افراد متخصص نمی تواند شما را به نتایج مطلوب برساند. به کارگیری ابزارآلات تراشکاری مناسب و با کیفیت در این پروسه کمک شایانی خواهد نمود. ابزارهای تراشکاری انواع بسیار متنوعی دارند و نبود هر یک، فرآیند تراشکاری را با مشکل مواجه می کند.

ابزارهای تراشکاری در مجموعه ماتریس همگی به دقت طراحی شده و از شکل هندسی، جنس و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا تراشکاران بتوانند پروژه هایی را اجرا کنند که تصور انجام آن ها تا چندین سال قبل غیرممکن بوده است. همچنین، فروشگاه آنلاین ماتریس نیز جهت خرید ابزار تراشکاری بسیار کارآمد بوده و بستر مناسبی برای خرید آنلاین و اینترنتی انواع ابزار صنعتی و ابزار تراشکاری فراهم است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.