فیروز سیر بازار ماهی کیش، بازار ماهی‌های کمیاب - فیروز سیر

بازار ماهی کیش، بازار ماهی‌های کمیاب

بازار ماهی کیش یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین بازارهای موجود در جزیره کیش است. در این بازار تنها ماهی‌های صید روز فروخته می‌شود و نمی‌توانید ماهی‌های مانده از روز قبل را در آنجا پیدا کنید. ماهی‌های شوریده، جاش، شیر، انواع شاه‌میگوها و… را می‌توانید در این بازار بزرگ پیداکرده و خریداری کنید. به دلیل استقبال فراوان از بازار ماهی کیش، یک پارکینگ با ظرفیت ۴۰ خودرو برای آن در نظر گرفته‌شده است تا مهمان‌ها برای بازدید از آنجا مشکلی نداشته باشند.

انواع ماهی در بازار ماهی‌فروشان کیش

تاریخچه پیدایش بازار ماهی کیش

در سال ۱۳۷۶ یک بازار سنتی و کوچک ماهی‌فروشی در جزیره کیش ایجاد شد. این بازار که روباز بود، سیستم خنک‌کننده و تهویه مناسبی نداشت؛ به همین دلیل فروشندگان آن با مشکلاتی مواجه شدند. پس از تبدیل‌شدن کیش به یک منطقه آزاد تجاری، در ساختار این بازار نیز تغییرات مثبت زیادی به وجود آمد و درنهایت به بازار امروزی تبدیل شد. این بازار فراز و نشیب‌های زیادی از جمله تعطیلی در مرداد ۱۳۹۷ و بازگشایی در اسفند ۱۳۹۷ را تجربه کرده است.

آخرین و بزرگ‌ترین تغییرات این بازار در سال ۱۳۹۷ انجام گرفت و تجهیزات لازم برای حفظ سلامت غذایی ماهی‌ها در این مرکز سرپوشیده تعبیه شد. در حال حاضر ۱۳ غرفه برای فروش و ۲ غرفه برای پاک و تکه کردن ماهی‌ها در این بازار وجود دارد. این مجموعه بزرگ دارای واحدهای مدیریت، نظارت، سردخانه‌های مختلف، تولید یخ پودری، حوضچه شست‌وشو با آب شیرین و… است. وجود این واحدها و امکانات زیاد باعث شده که کیفیت شرایط نگه‌داری ماهی‌ها و ارائه خدمات به مشتریان تا حد زیادی افزایش یابد.

معمولا پاک کردن ماهی یکی از دشوارترین روش‌های تمیز کردن را دارد، به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند این گوشت لذیذ را به‌صورت پاک‌شده از مغازه تحویل بگیرند. غرفه‌های مخصوص پاک کردن ماهی، بخش‌های مختلف ماهی را بنا بر درخواست مشتری تمیز می‌کنند. پوست کندن، تخلیه شکم، درآوردن استخوان، فیله کردن و… از جمله خدماتی است که توسط کارکنان این بخش به مشتری‌ها ارائه می‌شود.

برای ساختن بازار ماهی‌های کمیاب کیش از زمینی به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع استفاده‌شده که ۹۰۰ مترمربع به سالن اصلی اختصاص داده‌شده است. در بخش داخلی و خارجی ساختمان از طرح‌های زیبای مرجان و کتیبه‌های چشم‌نواز سفالی استفاده‌شده که جذابیت خاصی به این بازار بخشیده است. همه ماهی‌های موجود در بازار ماهی زیر نظر اداره شیلات و دامپزشکی جزیره کیش عرضه می‌شوند.

بازار ماهی کیش در کجا قرار دارد؟

اگر شما جز آن دسته از مسافرانی قرار دارید که در اقامتگاه یا هتل در کیش اقامت دارید، شاید تصور کنید که پیدا کردن این بازار کمی دشوار است؛ اما اصلا این‌گونه نیست. بازار ماهی معروف کیش در بخش شمال غربی این جزیره و در محله صفین واقع‌شده است.

به دلیل اینکه این بازار در نزدیکی بازارهای بزرگ کیش مانند بازار پارس خلیج و اثر دیدنی خانه مردم‌شناسی بومیان قرار دارد، دسترسی به آن آسان است. ساعات بازدید از این بازار در فصل‌های مختلف متغیر است اما به‌طورکلی برای بازدید از این بازار و خرید ماهی موردعلاقه خود، می‌توانید هرروزه حدودا از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۳ به بازار ماهی کمیاب کیش مراجعه کنید.

چیدمان خلاقانه غرفه‌های بازار ماهی کیش

در چیدمان داخلی غرفه‌های ماهی‌فروشی این بازار، خلاقیت خاصی به‌کاررفته است. هنگامی‌که وارد سالن اصلی این بازار می‌شوید، زندگی در کیش برای افراد تداعی می‌شود. در چیدمان قبلی، غرفه‌ها در اطراف سالن قرارگرفته و وسط آن‌ها خالی بود؛ اما در آخرین چیدمان، همه غرفه‌ها به وسط سالن منتقل‌شده‌اند و حالتی شبیه به جزیره پیداکرده‌اند. بازار ماهی‌های کمیاب کیش، نوعی جزیره کیش در ابعاد کوچک‌تر است؛ به همین دلیل از جذابیت خاصی برخوردار است.

علاوه بر غرفه‌هایی که در آنها ماهی فروخته و پاک می‌شود، تعدادی غرفه دیگر وجود دارد که نمی‌توان مانند آنها را درجاهای دیگر پیدا کرد. در بعضی بخش‌های این غرفه‌ها، اطلاعاتی درباره زندگی ماهیگیران به مردم داده می‌شود و البته تجارب جالب آنها از ماهیگیری در خلیج همیشه فارس نیز بیان می‌‌شود. در بخش‌های دیگر غرفه درباره انواع ماهی و بهترین روش پخت آنها اطلاعات مفیدی به مشتری‌ها داده می‌شود تا با استفاده از آنها خوش‌طعم‌ترین خوراک‌های ماهی را تهیه کنند.

کدام نوع ماهی در بازار ماهی کیش فروخته می‌شود؟

بازار ماهی کیش با نام بازار ماهی‌های کمیاب نیز شناخته می‌شود و همین امر باعث شده که مسافران بیشتر به سمت آنجا جذب شوند. احتمالا قادر نباشید همه ماهی‌های موجود در خلیج‌فارسی را به‌صورت یکجا در این بازار ببینید؛ زیرا صید برخی از آنها تنها در فصل‌ها خاصی مجاز است و برخی گونه‌های دیگر تنها زمان‌ها مشخصی در خلیج‌فارس وجود دارند.

برخی از مهم‌ترین ماهی‌هایی که می‌توانید از بازار ماهی کیش خریداری کنید، شامل سرخو نعیمی، سیباس، سیبرین، حلوا سفید، حلوا سیاه، جت دم زرد، هامور، کبوتر، جاش مقوا، جاش طلایی، جاش سال، سلطان ابراهیم، شیر، دختر ناخدا، نعیمی، شوریده، لابستر، تن، تک خال، شهری جت ساده، کفشک، سکن سه‌کله، کافر و… است.

برخی افراد تصور می‌کنند که این مکان به دلیل اینکه در جزیره آزاد کیش قرار دارد، ماهی‌هایی با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رساند اما در اصل این‌چنین نیست. برای خرید ماهی‌های معمولی موجود در بازار ماهی لازم است هزینه کمتری نسبت به سایر مناطق کنید. در کنار این ماهی‌های معمولی، برخی ماهی‌های فصلی وجود دارند که قیمت آنها بالاتر است.

کیش به عنوان یکی از مقاصد سفر سالانه میزبان مسافران زیادی است و این مسافران در هتل‌ها یا سوئیت های کیش اقامت می‌کنند.

جمع‌بندی

در مسافرت به جزیره آزاد کیش باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که حتما از بازارهای محلی آنجا بازدید کنید. یکی از بازارهای دیدنی و مدرن جزیره کیش که تقریبا در ایران نمی‌توان مانند را آن را یافت، بازار ماهی کیش است. در این بازار انواع ماهی معمولی، ماهی مخصوص خلیج‌فارس و ماهی‌های فصلی به فروش می‌رسند. قیمت تعیین‌شده برای همه ماهی‌ها از جاهای دیگر ارزان‌تر است. دراین‌بین ماهی‌های کمیاب هم در این بازار وجود دارند که باید هزینه بالایی برای خرید آنها پرداخت کنید؛ البته این هزینه هم از فروشگاه‌های دیگر ارزان‌تر است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 318 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 11 آوریل 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.