فیروز سیر با برترین کلیساهای ایرانی آشنا شوید - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۷

۴٫۳
/
۵
(
۳

امتیاز

)

با کلیساهای ایرانی آشنا شوید!

از آن جایی که ارمنی های عزیز بسیاری در ایران حضور دارند، وجود کلیساهای ایرانی متعدد در کشورمان، تعجب برانگیز نیست. در این کلیساها همانند کلیساهای جهانی، مراسم های مذهبی برگزار می شود و در روز کریسمس و آغاز سال نو میلادی، کلیساهای ایرانی برگزار کننده جشن های کریسمسی هستند. همراه سفرمی سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما چارتری سیستمی و رزرو هتل باشید تا با برترین کلیساهای ایرانی آشنا شوید.

چرا به قره کلیسا، کلیسای تادئوس می گویند؟

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس اولین کلیسای ارامنه در تهران | Saint Thaddeus Church

این کلیسا در سال ۱۷۶۸ میلادی تاسیس شد اما تاریخ ساخت بنای تادئوس مربوط به سال ۱۸۰۸ میلادی است. برای تماشای کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس باید به خیابان شهید مصطفی خمینی بروید و در بازارحضرتی، کوچه ارامنه، قدیمی ترین کلیسای تهران را تماشا کنید. این کلیسا توسط شیشه برانی که به جام بر معرف بودند ساخته شده است. دو تن از شیشه برها برای تزیین کاخ گلستان در دوره قاجار به تهران آمده بودند و بعد از اتمام آینه کاری های کاخ گلستان، در تهران ماندگار شدند و به ساخت کلیسا اقدام کردند. دیوارنگارهای این کلیسای ایرانی که شامل نقاشی های زیبایی از آب رنگ است اثر نقاش معروف ارمنی، “هوناتان” است.

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس اولین کلیسای ارامنه در تهران | Saint Thaddeus Church

کلیسای وانک اصفهان | Vank Cathedral

در اصفهان کلیساهای زیادی وجود دارد و هر کدام از آن ها بخشی از دیدنی های اصفهان اند. در میان این کلیساها، کلیسای وانک محبوبیت بیشتری دارد. این کلیسا در محله زیبای جلفا قرار گرفته و یک موزه از اثار هنری ارامنه در دل خود دارد. کلیسای وانک نه تنها در نمای ساختمانی اش ویژه است بلکه در نقش و نگارهای درونی اش، بی نظیر است. گنبد زیبای کلیسا و دیواره های آن نقاشی هایی از عروج مسیح و شام آخر دارند. به جرات می توان کلیسای وانک را یکی از برترین کلیساهای ایرانی دانست.

کلیسای وانک اصفهان | Vank Cathedral

کلیسای سرخ آباد مازندران

کلیسای سرخ آباد کوچکترین کلیسای جهان است که در سوادکوه مازندران قرار دارد. این کلیسا توسط ایتالیایی ها ساخته شده است. کلیسای سرخ آباد با عرض و طول سه در سه متری اش، در زمان پهلوی ساخته شد. مهندسین ایتالیایی که در زمان پهلوی راه آهن سوادکوه را می ساختند، برای انجام مراسم های معنوی خود در مدتی که در ایران حضور داشتند، این کلیسای کوچک را بنا کردند. بر سر در این کلیسا جملاتی به زبان ایتالیایی حک شده است. متاسفانه از این کلیسای آجری و گچی نمی توان بازدید کرد. با این که کلیسای سرخ آباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما تابلوی راهنمای کلیسا برداشته شده و قفلی بر درب آن زده شده است و تا اطلاع ثانوی از این کلیسای ایرانی بازدید ممکن نیست.

کلیسای سرخ آباد مازندران

کلیسای قره کلیسا، قدیمی ترین کلیسای جهان

 مورخان، قره کلیسا را اولین کلیسا در جهان معرفی کرده اند. در سال ۴۳ میلادی این کلیسا توسط دو فرد به نام “تادئوس” و “بارتقیموس” که برای ترویج آئین مسیحیت وارد شمال غرب ایران شدند، ساخته شد. از این رو به آن کلیسای تادئوس مقدس هم می گویند. در آن زمان آیین بسیاری از ایرانی ها، دین زرتشت بود و برخی دیگر آئین مهر داشتند. بعد از دعوت پیروان مسیح، ۳۵۰۰ نفر از ایرانیان به آیین مسیحیت پیوستند. در میان  این افراد سانتروک پادشاه ارمنیان و دخترش حضور داشتند که آیین مسیحیت را پذیرفتند.

کلیسای قره کلیسا، قدیمی ترین کلیسای جهان

قره کلیسا معماری و حجم پردازی منحصر به فردی دارد و یکی از بهترین نمونه های هنرهای تجسمی است. برج های دیده بانی این کلیسا و قلعه با شکوه آن، قره کلیسا را نه تنها در بین کلیساهای آذربایجان غربی، بلکه در میان تمام کلیساهای ایرانی منحصر به فرد کرده است.

کلیسای قره کلیسا، قدیمی ترین کلیسای جهان

کلیسای سرکیس، بزرگترین کلیسای تهران | Saint Sarkis Cathedral, Tehran

در سال ۱۳۴۹ یکی از ارامنه ساکن تهران با هزینه شخصی خود، کلیسایی بزرگ احداث کرد. “مارکار سرکیسیان” با کمک مهندس “آفتاندلیانس” این کلیسای زیبا را طراحی کرد و بعد از آن ارامنه تهران از این کلیسای بزرگ به جای کلیسای مریم مقدس، استفاده کردند. این کلیسا از آن جایی که در قرن معاصر ساخته شده، طراحی مدرنی دارد و دیواره های آن با سنگ مرمر سفید رنگ مزین شده است. کلیسای سرکیس، بزرگترین کلیسای تهران است و در محوطه آن، سه قطعه سنگ از جنس مرمر وجود دارد که یادمان نسل کشی ارامنه است. بر روی این سنگ ها نمادی از رستاخیز مسیح، آزادی خواهی، اعتقاد به پیروزی حقیقت نقش بسته است که از دیدنی های این کلیسا محسوب می شود.

کلیسای سرکیس، بزرگترین کلیسای تهران | Saint Sarkis Cathedral, Tehran

کلیسای مریم مقدس، اولین کلیسای جامع ارامنه تهران

در خیابان سی تیر، کلیسایی زیبا و با شکوه می بینید که در دوره پهلوی ساخته شده است. کلیسای مریم مقدس، پیش از ساخته شدن کلیسای سرکیس، مکانی برای تجمع ارامنه بود و به عنوان کلیسای جامع ارامنه شناخته می شد. این کلیسا همچنان یکی از مهمترین کلیساهای ایران محسوب می شود. در سال ۱۳۸۱ کلیسای مریم مقدس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای مریم مقدس، اولین کلیسای جامع ارامنه تهران

کانتور، کوچکترین کلیسای ارتودوکس ها | Russian Church, Qazvin

کانتور که به برج ناقوس معروف است، کوچکترین کلیسای ارتودوکس ها است. این کلیسا در شهر قزوین قرار دارد و در جنگ جهانی دوم ساخته شده است. کلیسای کانتور، متعلق به ارتودوکس ها است. ارتودوکس ها بنای این کلیسا را به صورت صلیب ساخته اند و محراب این کلیسا را در سمت شرق قرار دادند تا نمادی از طلوع خورشید را نشان دهند.

داخل کلیسای کانتور، دو سنگ قبر وجود دارد که یکی از آن ها متعلق به مهندس روسی است و دیگری مقبره خلبان روسی است. همچنین دو اتاق درون کلیسا است که  یکی از آن ها اتاق کشیش  و دیگری مخصوص غسل تعمید است.

کانتور، کوچکترین کلیسای ارتودوکس ها | Russian Church, Qazvin

کلیسای سنندج | Church of Sanandaj

در محله مسیحی نشین آقازمان سنندج، در خیابان نمکی، کلیسایی زیبا با معماری اصفهانی می بینید که در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است. در آن زمان ارامنه بسیاری که توسط دولت عثمانی تبعید شده بودند، وارد ایران شدند و برخی از آن ها در شهر سنندج ساکن شدند. این کلیسا نیز در همان زمان ساخته شد. وارد کلیسا که می شوید در ابتدا آب نمای زیبایی که در ضلع جنوبی کلیسا قرار دارد، نظرتان را جلب خواهد کرد و سپس مات و مبهوت سر در ورودی کلیسا خواهید شد که با سنگ هایی از نقش و نگار گل لوتوس و ترنج مزین شده اند. معماری ویژه ای که در این کلیسا به کار رفته، کلیسای سنندج را به یکی از برترین کلیساهای ایرانی تبدیل کرده است.

کلیسای سنندج | Church of Sanandaj

شک نکنید که معماری ویژه کلیساهای ایرانی را در هیچ کجای دنیا نخواهید دید. کلیسای مریم مقدس تبریز، کلیسای هوانس مقدس مراغه، کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه و کلیسای مریم مقدس ماکو و کلیساهای ایرانی برتر دیگر، با معماری متفاوتی که دارند، گردشگران بسیاری را به ایران دعوت کرده اند تا از این آثار تاریخی ایرانی دیدن کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 365 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.