فیروز سیر با 5 گنج گمشده و اسرارآمیز در دنیا آشنا شوید! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

گنج های گمشده دنیا

در این مقاله سعی داریم تا در مورد گنج های گمشده و اسرارآمیز تاریخ صحبت کنیم. گنج های ارزشمندی که زرق و برق و زیبایی آنها روزگاری چشم همه را به خود خیره می کرد و هم اکنون هیچ گونه اثری از آنها باقی نیست. اگر دوست دارید تا در مورد این گنج های حیرت انگیز بیشتر بدانید، با سفرمی سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و رزرو هتل همراه باشید.

گنج های گمشده دنیا

گنج ادوارد تیچ | Edward Teach

“ادوارد تیچ” که به ریش سیاه شهرت داشت، از دزدان دریایی معروفی بود که توانست در سال های ۱۷۱۶ تا ۱۷۱۸ ثروت فراوانی را از طریق چپاول طلا و نقره کشتی های اسپانیایی به دست آورد.

ادوارد تیچ

گنج ادوارد تیچ

در آن دوره اسپانیایی ها با استخراج معادن آمریکای جنوبی و مکزیک، باری مملوء از جواهرات را بر کشتی ها سوار و به سمت کشورشان رهسپار میکردند. این شرایط، موقعیت خوبی را برای ریش سیاه و دوستانش فراهم کرد. آنها با گشت زدن در اطراف آب های اسپانیا، به موقع به کشتی ها حمله میکردند و به غارت جواهرات می پرداختند. ریش سیاه جواهرات، طلاها و نقره جات غارت شده را به صورت پنهانی در جایی دفن میکرد. پس از دستگیری و اعدام او در سال ۱۷۱۸ میلادی دیگر هیچ کس از مکان جواهرات مدفون شده خبری ندارد. محققان جزایر کارائیب یا خلیج ویرجینیا و غارهای جزیره کایمان را به عنوان گزینه هایی می دانند که امکان دارد ریش سیاه جواهرات غارتی خود را در آنجا پنهان کرده باشد.

جزیره کارائیب

اتاق کهربا | The Amber Room

اتاق کهربا یکی از عجیب ترین و زیباترین گنج های گمشده جهان است. به طوری که افرادی که آن را دیده بودند، بر این باور بودند که این اتاق می تواند صاحب عنوان هشتمین پدیده عجیب جهان شود.

اتاق کهربا | The Amber Room

این اتاق زیبا و اشرافی در سال ۱۷۱۶ میلادی در سن پترزبورگ برای “فردیک اول” در نزدیکی کاخ کاترین ساخته شد و یکی از گنج های گمشده دنیا است. دیوارهای این اتاق با کهربا و جواهرات گران قیمت زینت داده شده بودند و آیینه های طلا کاری شده زیبایی آن را دوچندان کرده بود. در زیباسازی این اتاق از موزائیک کاری فلورانسی هم بهره گرفته شده بود. جالب است بدانید که وصف این اتاق دل فریب به هیتلر هم رسیده بود و زیبایی  وصف نشدنی اتاق کهربا، هیتلر را بر آن داشت تا پس از حمله نازی ها به روسیه، به فکر انتقال این اتاق از روسیه به آلمان بیفتد. اما تکان های اولیه ای که به اتاق کهربا وارد شد، باعث فرو افتادن جواهرات و کهرباها شد که اقدامات بعدی هیتلر مثل استفاده از کاغذ دیواری هم کمکی به حفظ زیبایی های این اتاق نکرد. در سال ۱۹۴۵ میلادی ارتش روسیه توانست بار دیگر اتاق کهربا را بازستاند اما از همان روز هیچ کس از حال این اتاق شگفت آور خبری ندارد. تصاویری که از این اتاق در دسترس است به اتاق بازسازی شده ای تعلق دارد که توسط کاخ کاترین برای نمایش عموم ساخته شده است.

اتاق کهربا | The Amber Room

اتاق کهربا | The Amber Room

گنجینه دریاچه تاپلیتز | Trellis of Lake Toplitz

گنجینه تاپلیتز یا همان گنج هیتلر یکی دیگر از گنج های گمشده و عجیب دنیا است که هم اینک هیچ خبری از آن در دسترس نیست! این گنجینه مجموعه ای از جواهرات، شمش های طلا و پول های رایج ممالک دیگر است. گفتنی است این گنجینه که ارزش آن به بیش از ۴ میلیارد دلار میرسید، به ادولف هیتلر تعلق داشت که پس از مرگ وی به کلی ناپدید شد. البته مقدار کمی از این اشیاء قیمتی در کشورهایی چون سوئیس، ترکیه، پرتغال و سوئد پیدا شد. اما در مقایسه با کل گنجینه، چندان هم با ارزش جلوه نمی کرد. در حال حاضر یکی از رازهای اسرارآمیز دنیا درباره محل پنهان این گنجینه بزرگ است. نظریه های مختلفی در رابطه با گنجینه تاپلیتز وجود دارد. مدفون کردن این گنجینه به همراه جسد هیتلر به صورت کاملا پنهانی در بخشی از خاک آلمان یکی از نظریه های مشهور در این زمینه است. عده ای دیگر بر این بر این باورند که این گنجینه گرانبها در زیر دریاچه تاپلیتز مدفون شده است و عده ای دیگر می گویند این گنجینه به بخش های مختلفی تقسیم شده است و هم اینک هر قسمتی از آن در یکی از بانک های جهان نگهداری می شود.  همه اینها تنها نظریه هایی هستند که هیچ سند محکمی برای اثبات آنها وجود ندارد و کماکان گنجینه تاپلیتز هیتلر به عنوان یکی از عظیم ترین و اسرارآمیزترین گنجینه های جهان شناخته می شود.

Trellis of Lake Toplitz

Trellis of Lake Toplitz

مقبره فراعنه | Pharaoh’s Tomb

همیشه مقبره فراعنه سرشار از جواهراتی بوده که به همراه جسد آنها در دل خاک مدفون میشده است. اما این حقیقت، درست در چه زمانی به یک امر بدیهی تبدیل شد؟ درست در سال ۱۹۲۲ میلادی وقتی که “هاوارد کارتر” توانست به “دره پادشاهان” برود و مقبره “توت آنخ آمون” را کشف کند. زرق و برق و وفور جواهرات و اشیاء قیمتی که با این پادشاه جوان به خاک سپرده شده بود، به حدی بود که نزدیک به ۱۰ سال از عمر کارتر برای تهیه فهرست از اشیاء مدفون شده در این خزانه صرف شد. در اواخر قرن ۱۹ مقبره های دیگری از فراعنه کشف شد، اما در کمال ناباوری تمامی این خزائن خالی دیده شد. مسئله ای که جای فکر داشت این بود که تخلیه همه مخازن به مهارت های خاص و ابزارهای پیشرفته ای نیاز داشت که از دست دزدهای ساده مقبره ها برنمی امد. اینکه این گنج های گمشده ی مقبره ها در حال حاضر کجاست و چه کسی آنها را برداشته است سوالی است که سالیان زیادی فکر محققان و جستجوگران را به خود مشغول کرده است.

مقبره فراعنه

مقبره فراعنه

مقبره کین شی هوانگ

“کین شی هوانگ” اولین امپراطور چین است که ۲۱۰ سال پیش از میلاد بر چین حکومت می کرد. مقبره او در مرکز کشور چین قرار دارد اما محدودیت هایی که دولت چین تعیین کرده است و همچنین محدودیت های تکنولوژی که برای انسانها به وجود آمده است، دسترسی به این مقبره را سخت کرده است. به طوری که این مقبره در حال حاضر یکی از اسرارآمیزترین مکان های جهان است که گزارش دقیقی از آن در دسترس نیست. پس از دفن “کین شی هوانگ”، محیط بیرونی مقبره با سربازهای سفالی زیادی زینت داده شده بود که بعدها کشف شد و مورد بازدید قرار گرفت. اما با توجه به افسانه هایی که دهان به دهان چرخیده است باید ۸۰۰۰ هزار سرباز سفالی به همراه مقدار زیادی فلزات گرانبها در خندق عمیقی که امپراطور در آن قرار گرفته است، وجود داشته باشد. دست نوشته های باستانی بیانگر این موضوع است که اطراف مقبره با بخار جیوه پر شده است و رودهایی پر شده از مایع جیوه، از مقبره در برابر غارت و دستبرد محفاظت می کند. دست نوشته ها، محدودیت های تعیین شده از جانب دولت چین و محافظه کاری افراد باعث شده است که باستان شناسان تا مادامی که سلامت آنها تضمین نیست از کنکاش در این منطقه بپرهیزند. اینکه در این مقبره چه چیزهایی وجود دارد، سوالی است که هیچ شخصی به درستی پاسخش را نمی داند!

مقبره کین شی هوانگ

مقبره کین شی هوانگ

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 416 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.