فیروز سیر برج قاب دبی، مرزی میان سنت و مدرنیته - فیروز سیر

تاریخ انتشار: پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۷

برج قاب دبی سازه ای خیره کننده

دبی، یکی از شهرهای کوچک امارت متحده ی عربی است که به علت ساختمان های مجلل و امکانات بی‌نظیرش، به عنوان یکی از توریستی ترین شهرهای جهان شناخته می شود و بسیاری از افراد برای بازدید از مراکز خرید، ابر سازه ها، رستوران ها و هتل های مجلل، به این شهر فیروز سیر کنند. همراه وبلاگ گردشگری سفرمی باشید تا با برج قاب دبی آشنا شوید.

قاب طلایی دبی

از دلایل شهرت دبی در جهان، ابر سازه ها و آسمان‌خراش‌های این شهر است که از جمله معروف‌ترین آن ها را می توان برج خلیفه را نام برد. یکی از جدیدترین سازه های دبی که پیش بینی می شود  موجب رونق بیشتر تور دبی شود، Dubai Frame یا برج قاب دبی است. این سازه ی بی نظیر به‌تازگی و در ژانویه‌ی ۲۰۱۸ افتتاح شده است.

فضای داخلی برج قاب

اگر دوست دارید درباره برجِ طلاییِ قاب دبی، بیش تر بدانید، با ما همراه باشید تا شمارا با یکی از بی‌نظیرترین ابر سازه‌های قرن آشنا کنیم.

ویژگی های برج طلایی قاب دبی

برج قاب دبی در پارک زعبیل قرار دارد و بانام برج پرواز، نیز شناخته می شود. نمای ظاهری این برج شبیه به یک قاب عکسِ طلایی است که شهر دبی را قاب گرفته است . علاوه بر جذابیت های بصری این برج، فلسفه ی ساخت قاب دبی، ایجاد ارتباط میان سنت و مدرنیته است؛ به این معنا که این قاب طلایی، مرزی میان قسمت های سنتی و مدرن دبی است.

قسمت های مدرن این شهر، نمای جنوبی قاب دبی را تشکیل می دهند و می توان آسمان‌خراش‌های معروف این شهر مانند برج خلیفه را در این نما تماشا کرد. قسمت های سنتی و قدیمی این شهر نیز در نمای شمالی قاب دبی قرار دارند.

ویژگی های قاب دبی

اما اجازه بدهید کمی بیش تر درباره ی ویژگی های معماری این سازه ی منحصربه‌فرد توضیح دهیم. برجِ طلاییِ قاب دبی، از دو ساختمان با ارتفاع ۱۵۰ متر تشکیل شده است که توسط سازه ای پل مانند به طول ۹۰ متر، به یکدیگر متصل می شوند.

در طبقه ی همکفِ این برج، موزه ای درباره ی تاریخ دبی قرار دارد و چگونگی تبدیل آن از یک شهر ماهیگیری به یکی از مجلل ترین شهرهای دنیا را، بررسی می کند. پس از بازدید از طبقه ی همکف می توانید از طریق آسانسورهای شیشه ای که در برج های ۱۵۰ متری این قاب قرار دارند، به طبقه ی بالایی بروید، این آسانسورهای شیشه ای نمای ۳۶۰ درجه‌ای از شهر دبی را در اختیار شما قرار می دهد.

برج قاب

پس از آن‌که به طبقه ی بالایی قاب طلایی دبی رسیدید، باید از طریق راهروی شیشه ای که درواقع قسمت بالایی این قاب را تشکیل می دهد، میان دو برج ۱۵۰ متری، جابه‌جا شوید و علاوه بر دیدن مناظر ۳۶۰ درجه از شهر دبی، جرئت خود را محک بزنید. در طبقه ی بالایی قاب دبی، نمایشگاهی برای معرفی چشم‌اندازهای دبی در ۵۰ سال آینده وجود دارد که در نوع خود بسیار جالب است. همچنین در آینده ای نزدیک، مراکز خرید بیش تری در این برج افتتاح می شود که می تواند گردشگران زیادی را به این قاب طلایی بکشاند.

فضای داخلی برج قاب دبی

نمای برج از نوعی فولاد طلایی ضدزنگ است که ظاهر طلایی و مجللی را به این قاب داده است.

هزینه ی ورود به برج طلایی قاب دبی، ۵۰ درهم است که با توجه به مناظر بی نظیر و سلفی‌های هیجان‌انگیزی که می توانید در آن بگیرید، معقول است.

برج طلایی قاب، پرحاشیه ترین سازه ی چند سال گذشته ی دبی

اما این سازه ی زیبا و منحصر به فرد تا به حال حواشی بسیاری داشته است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کشمش‌های میانِ طراح و سازنده ی برج قاب دبی، اشاره کرد.

فرناندو دونیس، یکی از مطرح ترین معماران مکزیکی در سال ۲۰۰۸ در مسابقه ی “ارائه بهترین طرح برای نماد جدید دبی”، شرکت و طرح قاب دبی یا همان Dubai Frame را ارائه کرد و برنده ی جایزه ی ۱۰۰۰ دلاری این مسابقه شد. بااین‌حال شهرداری دبی بدون اجازه و ذکر نام او، اقدام به ساخت برج قاب دبی کرد.

برج قاب دبی

این اتفاق اعتراض‌های فرناندو دونیس را در پی داشت ولی شکایت های پی‌درپی او تا به حال به جایی نرسیده است و شهرداری دبی بدون رعایت حق کپی‌رایت، این سازه ی عظیم را در قلب شهر دبی ساخته است.

به گفته ی فرناندو دونیس طراح برجِ طلاییِ قاب دبی، ارتفاع، مشخصات ظاهری و مکانی که برای ساخت این سازه در نظر گرفته شده است، دقیقاً شبیه به طرح اولیه‌ی اوست، تنها تفاوتی که ساختمان حاضر با طرح دونیس دارد، ظاهر آن است که در طرح اولیه، ساده تر و کم زرق و برق تر بوده است.

فضای داخلی برج قاب

خلاصه

برج طلایی قاب دبی یا برج پرواز یکی از جدیدترین سازه های شهر مجلل دبی است که ارتباط جالبی را میان سنت و مدرنیته برقرار کرده است.

توصیه می کنیم اگر قصد سفر به شهر زیبای دبی را دارید، سر زدن به برجِ طلاییِ قاب دبی، دیدن منظره ی بی نظیر این شهر از ارتفاع ۱۵۰ متری و ثبت سلفی‌های اعجاب‌انگیز را از دست ندهید.

شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما دبی از نوع سیستمی و چارتری و همینطور برای رزرو هتل دبی به سایت سفرمی مراجعه نموده و سفری امن و خاطره انگیز را تجربه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 378 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.