فیروز سیر تاریخ و طبیعت را در گنجنامه همدان ببینید! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: یکشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۷

گنجنامه همدان

در ایرانگردی امروز، سری به شهر همدان می زنیم و با گنجنامه مشهور آن آشنا می شویم. همدان شهری پر از جاذبه های گردشگری است و از غار علیصدر آن تا دریاچه و سد خروشان اکباتانش دیدنی است. تاریخ را در شهر هگمتانه همدان می توان لمس کرد و از آرامگاه های بزرگانی همچون: بابا طاهر عریان و ابوعلی سینا دیدن کرد. حال در میان جاذبه های گردشگری همدان، به مجموعه تفریحی-تاریخی گنجنامه همدان می رویم و از دهکده ای تاریخی در میان طبیعت زیبای گنجنامه دیدن می کنیم.

گنجنامه همدان

گنج نامه کجاست و چرا تا این حد محبوب است؟

بر دل یکی از صخره های الوند که در فاصله ۵ کیلومتری غرب استان همدان قرار گرفته، دو سنگ نوشته باشکوه را می بینید که توسط داریوش و خشایارشاه هخامنشی نوشته شده است. برای تماشای این کتیبه ها باید به انتهای دره عباس آباد بروید و در ابتدای مسیر جاده ای که همدان را به تویسرکان مرتبط می سازد توقف کنید. جالب است بدانید که این جاده همان جاده ای است که داریوش و خشایارشا هخامنشی، با کاروان خود بارها و بارها از آن عبور کرده اند. امروزه این جاده با امکانات تفریحی فراوانی که دارد، شباهتی به گذشته ندارد. در ابتدای راه، پارکی بزرگ و بی نظیر را تماشا می کنید که راه درازی تا کتیبه های گنجنامه دارد. شاید رسیدن به کتیبه های گنجنامه، آن هم با این همه پله، کار دشواری باشد اما مطمئن باشید ارزش دیدنش را دارد.

گنج نامه کجاست و چرا تا این حد محبوب است؟

 این دو کتیبه قدمتی بالای ۲۵۰۰ سال دارند و یکی از قدیمی ترین و مهم ترین آثارهای باستانی در ایران محسوب می شوند. فقط کافی است یکبار به گنج نامه همدان بروید و از این اثر تاریخی ۲۵۰۰ ساله دیدن کنید، تا شما هم جزئی از طرفداران پر و پا قرص این کتیبه ها شوید. چرا که هر کدام از این کتیبه ها علاوه بر مناجاتی که با خدای اهورامزدا دارند، نشانگر تمدن و فرهنگ ما ایرانی ها هستند.

متن کتیبه های گنجنامه

دو کتیبه ای که در گنجنامه همدان وجود دارد، یکی متعلق به داریوش اول و دیگری متعلق به پسر وی یعنی خشایارشاه است. داریوش اول پس از به اتمام رسیدن سنگ نوشته های بیستون کرمانشاه، ۵۰۰ سال قبل از میلاد، دستور حجاری در دل کوه را داد تا کتیبه گنجنامه را در دل کوه حک کند. بعد از داریوش اول، خشایارشا در پیرو کارهای پدرش، کتیبه ای دیگر در مجاورت همان کتیبه حجاری کرد. این کتیبه ها در ستایش خدای اهورامزدا نوشته شده است و از طرفی خوش قلبی این پادشاهان در آن یادآوری شده است تا در آن زمان، کاروان هایی که از این مسیر عبور می کردند، آن ها را بخوانند.

گنج نامه کجاست و چرا تا این حد محبوب است؟

از آن جایی که زبان این کتیبه ها مربوط به پارسی هخامنشی است، ترجمه آن را می توانید در بخشی از این صخره ها ببینید که با دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است. رمزگشایی گنجنامه همدان کار دشواری بود و خواندن خط میخی پارسی باستان، کار هر کسی نبود. تا اینکه در سال ۱۲۲۰ شمسی، “اوژن فلاندن” باستان شناس مشهور فرانسوی، به همراه “پاسکال کوست”، این نگاره ها را بررسی کردند و در نهایت با کمک “هنری راولینسون” بریتانیایی توانستند این خط میخی را رمز گشایی کنند و حتی سنگ نوشته داریوش بزرگ را در بیستون ترجمه کنند.

متن کتیبه داریوش کبیر از این قرار است:

“خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را خلق کرد، آسمان را خلق کرد، مردم را آفرید، شادی را بر مردم آفرید و داریوش را شاه کرد، شاهی از میان بسیاری، فرمانروایی از میان بسیاری. منم داریوش، شاه بزرگ شاهان، شاه سرزمین های نژادهای گوناگون، شاه سرزمین های دور، پسر ویشتاسب هخامنشی”

گنج نامه کجاست و چرا تا این حد محبوب است؟

کتیبه خشایارشا نیز با همان مضامین نوشته شده است:

“خدای بزرگ است اهورامزدا، که در میان خدایان بزرگترین است. که زمین را خلق کرد، آسمان را خلق کرد، مردم را خلق کرد و شادی را برای مردم آفرید. که خشایارشا را شاه کرد. شاهی از میان شاهان بسیار، یگانه پادشاه از میان پادشاهان فراوان، من خشایارشاه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای نژادهای گوناگون، شاه این سرزمین پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی”

خواندن ترجمه این کتیبه احساس غرور هر ایرانی را برانگیخته می کند. بی دلیل نیست که گنجنامه همدان در میان آثار تاریخی ایرانی، جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد. سرزمین پهناور و ستایش خدای اهورامزدا، در زمانی که نام بسیاری از کشورها به میان نبود و بت پرستی رایج بود، غرورآفرین است.

کتیبه های گنجنامه همدان

تفریحات دیگری که در مجموعه تفریحی گنجنامه همدان انتظارتان را می کشد!

آبشار گنجنامه همدان از آن دسته دیدنی هایی است که بعد از تماشای سنگ نوشته های گنجنامه، لذت بخش است. این آبشار در ارتفاع ۱۲ متری کوه الوند قرار گرفته و درست در کنار گنجنامه همدان واقع شده است. از آن جایی که این آبشار دائمی است، در زمستان هم شاهد جریان آب خواهیم بود اما در این فصل بخش هایی از آبشار یخ میزند که خود از جاذبه های دیدنی گنجنامه همدان محسوب می شود. یخ نوردی از کوه های یخ زده، تفریحاتی است که در فصل زمستان انجام می گیرد.

آبشار گنجنامه

آبشار گنجنامه

برای تماشای طبیعت زیبای گنجنامه همدان، بهتر است سوار بر تله کابین های گنجنامه شوید و کمی بر فراز طبیعت زیبای آن، پرواز کنید. تله سیژ، تله اسکی، پیست اسکی و ورزش تعادل هوایی از دیگر تفریحاتی است که در این دهکده توریستی خواهید یافت. بر روی پل معلق گنجنامه پیاده روی کنید و اگر از ارتفاع نمی ترسید، تیرول یا پرواز فردی گنجنامه همدان را امتحان کنید.

تله کابین گنجنامه

شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما تهران به همدان و رزرو هتل همدان به سایت سفرمی مراجعه نموده و سفری خاطره انگیز و لذت بخش را تجربه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 344 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.