فیروز سیر جاذبه های معبد ویروپاکشا هند - فیروز سیر

تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۱۳ فروردین ۱۳۹۹

کشور هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است که تاریخی عمیق در گوشه کنارش دارد، سنت ها، آئین و مذهب، زبان و لهجه های مختلف این کشور، آن را برای گردشگران جذاب کرده است. به جرات می توان گفت که هند، کشور ادیان و مذاهب رنگارنگ است. ادیانی مانند اسلام، بودا، هندو، سیک و جین از دیرباز در این کشور رایج بوده است و صدها سال است مردم این کشور به این مذهب ها پایندی خاصی دارند. به همین دلیل این کشور پر از معابد کوچک و بزرگ قدیمی و جدید است که در کنار اهمیت مذهبی شان از نظر معماری و تاریخی نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند. هر کدام از مجسمه های شگفت انگیز که در این معابد وجود دارند نشانگر قسمتی از فرهنگ مذهبی مردم در زمانی از تاریخ هستند.

یکی از معابد معروف تاریخی هند معبد ویروپاکشا نام دارد که در ادامه درمورد آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

معبد ویروپاکشا هند

معبد ویروپاکشا، پرستشگاه هندوها

معبد ویروپاکشا، پرستشگاهی در آیین هندوها است که ساخت آن به قرن هفتم میلادی برمی گردد. یکی از اشکال خدای شیوا در این آئین است که ۱۳۰۰ سال پیش توسط پیروان هندو در هامپی ساخته شده است. روستای هامپی در زمان یکی از امپراطوری های قدرتمند جنوب هند به نام ویجایاناگارا به عنوان مرکز امپراطوری بوده و معبد ویروپاکشا پرستشگاهی کوچک در این امپراطوری به شمار می آمده است.

معبد ویروپاکشا متعلق به مجموعه تاریخی کارناتاکا است. مجموعه ایی متشکل از معابد قدیمی فراوان از آئین هندو و جین. معبد ویروپاکشا از نظر معماری یکی از شاهکارهای پاتاکارال است که در میان ویرانه های اطرافش و با وجود سالها در معرض تاخت و تاز قرار گرفتن، همچنان پا برجاست و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

این معبد دارای گوپورام ها (درهای ورودی) بلندی است که به راهروها و تالارهای متعددی می پیوندد. راهروهایی پوشیده از بناهای سنگی، دست نوشته ها و مجسمه های سنگی که هر کدام داستانی از خدایان و الهه های هندو را در خود نگه داشته اند.

معبد ویروپاکشا، پرستشگاه هندوها

معماری معبد ویروپاکشا

معبد ویروپاکشا دارای سه در ورودی است که دروازه شرقی آن بزرگترینِ آنها است. این دروازه به سمت دو حیاط بزرگ درونی و بیرونی باز می شود. با ورود به حیاط بیرونی مجسمه هایی از الهه های کوچکتر هندو را خواهید دید. مجسمه ها و تزئینات سنگی این بخش با ظرافت و مهارت زیادی تراشیده شده اند و به دوره چالوکیان برمی گردند. از طریق دو دروازه کوچکتر می توان به حیاط های درونی وارد شد. حیاط های درونی شامل تالاری با ۱۰۰ ستون، آشپزخانه، چند زیارتگاه و سالن مخصوص مراسم ازدواج است که مجسمه ویروپاکشا در بخش درونی این تالار قرار دارد.

سبک معماری شگفت انگیز این معبد از متداول ترین سبک های معماری جنوب هند است، ساختمانی چند طبقه پایین ترین طبقه بزرگترین طبقه آن است و طبقات به ترتیب بالا رفتن کوچک تر می شوند اما از نظر شکل کامل مشابه طبقه زیرین هستند. این طبقات تا رسیدن به بالاترین نقطه برج کوچک و کوچک تر می شوند. استفاده از عناصر ریاضی در ساخت و معماری این معبد در  این ساختمان تحسین برانگیز است. دو طبقه پایین برج از سنگ و طبقات بعدی از خشت و ملات است.

این معبد که جایگاه ویژه ای در بین هندوها دارد، امروزه مکانی برای بازدید توریست ها هم شده است. علاقه مندان به آثار تاریخی هندوستان می توانند از نزدیک، این معبد را مشاهده کنند و از طرفی، می توانند مراسم عروس و داماهایی که برای شروع زندگی، به معبد آمده اند را نظاره کنند. در ماه دسامبر، معبد ویروپاکشا میزبان عروس و دامادهایی است که می خواهند مراسم عروسی شان را در معبد بگیرند.

معبد ویروپاکشا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 420 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.