فیروز سیر جزیره هرمز؛ سرزمین سواحل خوراکی ! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

جزیره هرمز؛ گنجی میراثی

جزیره هرمز، جزیره ی شگفتی هاست! آنجایی که آبی خلیج فارس با رنگ سرخ خاک تلاقی پیدا کرده و منظره ای شگفت انگیز پیش چشمان شما پدید می آورد .. این جزیره ی تماشایی و کوچک در میان دیگر جزیره های استان هرمزگان، همچون نگینی می درخشد و گویی از دل دریا بیرون آمده تا نگاه ها را هرچه بیشتر به خود خیره کند. بدون اغراق جزیره هرمز را با خاک های رنگارنگش که طیفی از مداد رنگی ست؛ باید لحظه به لحظه زندگی کرد! اما همه چیز در جزیره هرمز تنها به خاک سرخ آن ختم نمی شود .. همراه سفرمی باشید تا به هرمز در قلب استان هرمزگان قدم گذاشته و گوشه به گوشه ی آن را به تماشا بنشینیم!

جزیره هرمز

جزیره هرمز نگین خلیج فارس

بی شک تنها چیزی که گردشگران داخلی و خارجی را به سمت جزیره هرمز می کشاند؛ خاک سرخ رنگ آن نیست. سواحل نیلگون و بی نظیری که شما را بیش از پیش شیفته ی تفریحات آبی می کند. صخره هایی به بلندای آسمان خراش های شهر که بر بلندای آن ها تماشای طلوع و غروب آفتاب با چشم اندازی خیره کننده، شما را شگفت زده خواهد کرد! بومیانی خونگرم و میهمان نواز با برقع و لباس های بندری که پای حرف ها و درد و دل هایشان اگر بنشینید دنیایی از داستان های شنیدنی را برای شما بازگو خواهند کرد. قدم زدن بر روی شن های طلایی و نقره ای به هنگام تلالو نور خورشید و کوه هایی برافراشته که همچون مداد رنگی هزار رنگ، زیبایی بی حد و حصری را پیش چشمان شما پدیدار می کند! خاک سرخ خوراکی جزیره هرمز همچون گنجی ارزشمند برای ایران می باشد که در گذشته این خاک ارزشمند به برخی از کشورها صادر می شد؛ اما در حال حاضر این خاک دیگر صادر نمی شود تا این گنج همچنان در قلب هرمزگان برای آیندگان باقی بماند.

جزیره هرمز نگین خلیج فارس

در جزیره دوچرخه ای کرایه کنید و با آن دور تا دور هرمز را رکاب بزنید تا گوشه به گوشه ی آن را کشف کرده و در زیبایی های بی حد و اندازه ی آن غوطه ور شوید. این جزیره به قدری کوچک است که تنها در عرض ۵ یا ۶ ساعت می توانید تمام آن را رکاب بزنید! شگفتی خارق العاده ی جزیره هرمز را تنها در طول مسیر با جان و دل حس خواهید کرد؛ وقتی در هر چند صد متر، خاک کوه ها و اطرافتان تغییر رنگ پیدا می کند. از رنگ کبود ناگهان می شود سبز و از سبز می شود نارنجی! جزیره هرمز در خطه ی جنوبی کشور، بسیار کوچک است اما جاذبه هایی را در خود جای داده است که بدون اغراق خیره کننده خواهند بود ..

جزیره هرمز نگین خلیج فارس

جاذبه های گردشگری جزیره هرمز

جزیره هرمز میراثی ارزشمند از جاذبه هایی دیدنی را در خود جای داده است. کافیست دوربین عکاسی را به دست بگیرید تا قدم به قدم، محو زیبایی های این جزیره ی کوچک اما حیرت آور شوید. فرقی نمی کند پیاده دل به خیابان های جزیره بزنید یا که دوچرخه ای کرایه کرده و رکاب زنان گشتی در دور تا دور جزیره بزنید! در هر صورت شگفتی های جزیره هرمز شما را به ستایش وا می دارد .. اما اگر وقتتان محدود است، راهنمایان بومی مهم ترین ترین دیدنی های هرمز را به شما نشان می دهند. ساحل سرخ جزیره هرمز، دره سکوت، الهه نمک، دره رنگین کمان، قلعه پرتغالی ها، ساحل مفنق، موزه نادعلیان و دیگر جاذبه های گردشگری جزیره هرمز را در سفر خود ببنیید. اگر در فصل مناسب به جزیره سفر کنید؛ منظره ی حیرت انگیزی از صدها پرنده بومی و لاک پشت های مهاجر را خواهید دید.

جاذبه های گردشگری جزیره هرمز

دره رنگین کمان؛ شناخته شده ترین گنج جزیره هرمز

با ورود به جزیره هرمز چشمان خود را آماده کنید تا به تماشای دره رنگین کمان جزیره که تنها خاک خوراکی در جهان می باشد؛ بنشینید. اگر تصمیم بگیرید تا جزیره هرمز را قدم زنان طی کنید حتما در طول مسیر کوه های صخره ای بی نظیری را خواهید دید که در لایه های متفاوتی به رنگ زرد، سفید، قرمز، کبود، سبز و غیره بر روی هم و یا در کنار هم دیده می شوند. نام این کوه ها ” گلک ” نام دارد و خاکش خوراکیست! مردم محلی از این خاک سرخ به عنوان ادویه در غذا و یا حتی به عنوان جایگزین نمک استفاده می کنند. قبل تر ها از این خاک رنگارنگ در صنایع رنگسازی و حتی لوازم آرایشی و سایه استفاده می شد. اما استفاده ی بومیان جزیره هرمز تنها به این موارد ختم نمی شود! بومیان خاک گلک را با ماهی ساردین و نارنج مخلوط مخلوط کرده و آن را بر روی نانی تازه میریزند. این خوردنی خوشمزه که خوردنش را نباید از دست بدهید؛ سوراغ نام دارد.

دره رنگین کمان

اما این رنگ منحصر به فرد بر روی کوه های جزیره هرمز از کجا سرچشمه گرفته است؟ ترکیبی شیمیایی از کانی های مختلفی که درون آنها اکسید آهن وجود داشته؛ این رنگ های بی نظیر را پدید آورده است.

این خاک رنگارنگ برای کشور ما ارزشی والا دارد؛ به هیچ عنوان در سفر به جزیره هرمز آسیبی به این زیبایی دلفریب وارد نکنید. جای اندوه و تاسف است که بسیاری در سراسر جزیره هرمز شروع به جمع کردن خاک های رنگی و کندن سنگ ها می کنند..

خاک سرخ هرمز

قلعه پرتغالی ها؛ میراثی کهن در جزیره هرمز

قلعه ی پرتغالی ها گنجی باستانی است که با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال در جزیره ی جادویی و هزار رنگ هرمز قرار گرفته است. قلعه پرتغالی ها در ضلع شمالی جزیره و در نزدیکی ساحل دریا قرار گرفته است. بی شک تلفیق آبی آسمان و دریا با رنگ سرخ قلعه و خاک های خوراکی اطراف آن چشم اندازی خارق العاده را به چشمان شما هدیه می کند. این قلعه به شکل چند ظلعی نامنظمی است که روزگاری دژ استعماری در سرزمین پارس بوده و خشت به خشت تاریخ را در خود جای داده است.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها

بخش های بسیاری از قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز تخریب شده اما هنوز بسیاری از آن وجود دارد که شما می توانید گوشه به گوشه ی آن را تماشا کنید. پس از گشت زنی در دور تا دور قلعه وارد آن شوید تا بخش های داخلی آن نظیر سربازخانه، برج نگهبانی، کلیسا، آب انبار، زندان، سیاه چال را ببینید و از نزدیک قدمت و خشت به خشت آن را لمس کنید. دیواره های ضخیم، توپ های زنگ زده که هنوز رو به دریا آماده شلیک هستند و قوس های داخلی قلعه پرتغالی ها، اثری تاریخیست که با قدمتی طولانی از مهم ترین جاذبه های گردشگری جزیره هرمز می باشند. درست در ابتدای ورودی این قلعه، بازارچه ای قرار گرفته که زنان بومی هنرمند آثار دستی خود همچون لباس های سوزن دوزی شده، نقاب های زنانه، لباس ها و شال های محلی، زیورآلات و برقع، نقاشی های روی شیشه و خاک های رنگی داخل بطری های شیشه ای به فروش می رسانند.

قلعه پرتغالی ها

از زیبایی های بی نظیر قلعه پرتغالی ها که بگذریم، آب انباری در دل قلعه وجود دارد که از صدها سال گذشته آب آشامیدنی جزیره هرمز را تامین می کرده است. این آب انبار به گونه ای ساخته شده تا بام آن که با کاهگل پوشیده و اندود شده، آب باران را جمع و به داخل آب انبار هدایت کند. داخل آب انبار و در دیواره ها و کف مرجان های دریایی وجود دارند که آب باران را تصفیه می کردند.

گشت و گذار در دره سکوت، غار مراقبه و الهه نمک فیروزه ای

دره سکوت در قلب جزیره هرمز، دره ای زیبا و بی نظیر است که سکوت مطلق و خوف آن شما را در لحظات ابتدایی میخکوب خود می کند! سکوتی مسحور کننده در سراسر دره حکمفرماست! کوه ها و سنگ های نمکی این دره خاصیت جذب امواج و انتشار انرژی را دارد. دره سکوت را دره انرژی هم می نامند و کافیست چند ساعتی را میان این دره و کوه های نمکی آن بگذرانید تا تمام حس ها و انرژی های منفی شما تبدیل به حال و هوایی خوب شود!

دره سکوت جزیره هرمز

در میانه راه کافیست کمی تغییر مسیر بدهید تا به غار مراقبه برسید. این غار کوچک که برای ورود به آن باید چند متری را سینه خیز و نشسته طی کنید؛ در گذشته محل تفکر، مراقبه و جایگاه سکوت بومیان جزیره بوده است.  پس از دولا گذراندن چندین متر از غار مراقبه، به تالار کوچکی می رسید که دیواره ها و سقف آن را بلور و سنگ های نمک پوشانیده است. قطرات آب همچون نم نم باران از لا به لای این سنگ های نمک بر روی زمین می ریزند و صدایی دلنشین را به گوش شما می رسانند.

غار-مراقبه

غار الهه نمک فیروزه ای نیز که در میان بومیان بیشتر با نام غار الهه نمکی شناخته شده، در مسیر دره سکوت و غار مراقبه قرار گرفته است. این غار یک گنبد نمکی ست که به مرور با آب باران صیقل خورده است. طیف های رنگی مختلف در بدنه غار، زیبایی بی حد و اندازه ای به این غار بخشیده است که بی شک تماشای زیبایی آن در کنار عظمت بی مانندش خیره کننده خواهد بود.

غار-الهه-نمک-فیروزه-ای

فرش خاکی جزیره هرمز

کافیست کمی از دره سکوت بگذرید تا به ساحل بزرگی در نزدیکی دریا برسید تا با فرشی عظیم و رنگی با خاک های جزیره مواجه شوید. بومیان این جزیره هر سال در نیمه دوم سال با استفاده از خاک های رنگی و با الهام گرفتن از طرح ها و نمادهای اسطوره ای و اشعار عمر خیام فرشی گسترده و زیبا بر روی ساحل پهن می کنند. این فرش خاکی در جزیره هرمز طی سال های مختلف گاهی به صورت لاک پشت پوزه عقابی، قلعه پرتغالی ها، سازهای محلی و یا حتی پوشاک زنانه بوده که با طراحی منحصر به فرد و استفاده ی به جا از خاک های رنگی، گردشگران را میخکوب خود می کند. اما این فرش های خاکی برای مدت زمان طولانی ماندگار نیستند! بارش باران در ساعت های ابتدایی نقش فرش را به طور کلی می شوید و رنگ ها را به دریا می ریزد. فعالان محیط زیست در این خصوص و برای رفع این مشکل پیشنهاد داده اند که برای یک بار پس از اجرا و ترسیم فرش خاکی، بر روی آن شیشه و محافظی نصب شود تا به صورت بلند مدت مانع از پاک شدن آن شود.

فرش خاکی جزیره هرمز

فرش خاکی جزیره هرمز

دره مجسمه های هرمز

قوه ی تخیل خود را به کار بیاندازید و با خیالبافی به بازدید دره مجسمه های جزیره هرمز بروید. کافیست کمی به سمت ساحل پیاده روی کنید تا سنگ هایی با اشکال مختلف را ببینید و شگفت زده شوید. تصور کنید به هنگام شب و در تاریکی مطلق قدم به این دره بگذارید! بدون اغراق کوه ها و صخره های این دره شما را به یاد اژدها و عقاب و شیر غرنده انداخته و موجب وهم و وحشتتان خواهد شد! بازدید از دره مجسمه های هرمز بی شک تجربه ای مملوء از هیجان و ترس خواهد بود. مسیر رفته رفته باریک و باریک تر می شود و اشکال رفته به رفته ترسناکتر می شوند.

دره-مجسمه-های-جزیره-هرمز

دره مجسمه ها

موزه نادعلیان

کافیست خود را به جزیره هرمز بسپارید و در کوچه و خیابان های تودرتوی آن ماجراجویی کنید؛ بی شک نقاشی هایی عجیب و رنگارنگ این جزیره شما را به سمت خود می کشاند! نگران نباشید نقاشی ها را دنبال کنید تا به موزه ای خارق العاده و متفاوت برسید! جزیره هرمز موزه و نگارخانه ای از آثار دکتر احمد نادعلیان و زنان بومی هرمز را در خود جای داده که بازدید از آن بی شک برای هر گردشگری تجربه ای جذاب خواهد بود! موزه ی نادعلیان را به راستی می توان محل دوستی انسان و طبیعت دانست.. وقتی آدمی دست دوستی به سمت طبیعت دراز می کند و به جای تخریب و ایجاد زباله، آثار هنری خود را از طبیعتی بکر الهام می گیرد. موزه نادعلیان در ابتدا تنها خانه ای متروکه و ویرانه بود که در سال ۱۳۸۸ دکتر نادعلیان آثار محیطی خود را در سراسر این خانه نصب نمود. موزه نادعلیان مجموعه ای بی نظیر از هنر سوزن دوزی زنان و پوشاکی محلی و خاص، آثار هنری محیطی، سازه های دستی، عکس ها و نوشته هایی است تا شما را شیفته ی هنر بومیان جزیره هرمز کند.

 موزه نادعلیان

موزه نادعلیان

اما موزه دکتر نادعلیان تنها محلی برای نمایش آثار محیطی نیست! شما می توانید به یادگار آثار خاص زنان بومی و روستایی را خریداری نموده و به عنوان سوغاتی به عزیزان خود هدیه دهید.

موزه نادعلیان

موزه نادعلیان

سواحل بکر و رنگارنگ جزیره هرمز

جزیره هرمز مملوء از سواحلی بی نظیر و زیباست که هر کدام توانایی آن را دارند تا شما شیفته ی خود کنند. سواحلی که بدون تردید نمی توانید در یک روز از آن ها دیدن کنید. ساحل مفنق، محیط زیست، تک درخت، چند درخت، سنگ مرغان و ساحل منحصر به فرد سرخ را می توان از بی نظیرترین سواحل جزیره هرمز دانست. ساحل سرخ اما شاید خاص ترین در جزیره هرمز باشد که نمونه ی مشابه آن تنها در کشور اسپانیا وجود دارد! ساحل سرخ با خاک مرغوبی که ۷۰ درصد از عناصر آن اکسید آهن می باشد آن را به رنگ سرخ و صورتی درآورده است. به هنگام تلاقی موج دریا با این خاک سرخ رنگ، بخشی از خاک در آب دریا حل شده و رنگی صورتی و قرمز به آن می بخشد که جلوه ای تماشایی و خاص دارد!

سواحل بکر و رنگارنگ جزیره هرمز

سواحل بکر و رنگارنگ جزیره هرمز

زیبایی بی حد و حصر ساحل سرخ تنها به رنگ قرمز خاک آن محدود نمی شود! در ساحل سرخ بخشی وجود دارد که خاکی درخشان و آینه مانند دارد! و اگر خاک را در دستانتان بگیرید می بینید که هیچ فرقی با اکلیل نقره ای ندارد..

خاک جزیره هرمز

در جزیره هرمز کجا اقامت گزینیم؟

حال که زیبایی های بی حد و اندازه و دلفریب جزیره هرمز را شناختید و برای سفر به آن ترغیب شده اید؛ نوبت آن است که برای اقامت در هرمز هم تصمیم بگیرید! این جزیره بکر تر از آن است که هتل های چند ستاره لوکس را در خود جای داده باشد. نبود هتل شاید فرصتی ایده آل برای ماجراجویی در دل جزیره هرمز باشد! کافیست کمی روحیه ی ریسک پذیری داشته باشید و علاقمند به کسب تجربه های تازه و نو باشید تا بتوانید در زیر آسمان نیلی با چشم اندازی از آبهای نیلگون فارس، همچون انسان های بومی کمپ بزنید و شبی متفاوت را در چادر با صدای موج دریا و سکوت جزیره تجربه نمایید.

کمپ در جزیره هرمز

اگر هوس کردید بر روی صخره های جزیره هرمز و به دور از سواحل، چادر خود را برپا کنید؛ تجهیزان کاملی به همراه آب و غذای کافی به همراه داشته باشید تا نیمه شب بی آذوقه نمانید. اگر هم خواهان آن هستید که در کنار دریای مواج خلیج فارس با چشم اندازی از آسمان و آب چادر خود را علم کنید؛ باید فاصله ی کافی از دریا را حفظ کنید تا به هنگام جزر و مد آب وارد چادرتان نشود.

اما هرمز گزینه های دیگری هم برای شما تدارک دیده تا اقامتی متفاوت را در دل جزیره تجربه کنید! اگر این جزیره ی دلفریب شما را نمک گیر خود کرد و وسیله های لازم برای کمپ کردن در کنار ساحل یا که صخره های هرمز را نداشتید می توانید خود را به ساحل محیط زیست رسانده و در کانکس ها و اتاقک هایی که برای مسافران ساخته شده با قیمت کمی اقامت کنید. اقامتگاه های بومگردی و هاستل های تازه تاسیس هم تجربه ای متفاوت را برای شما می آفریند تا با سبک زندگی بومی مردمان این جزیره آشنا شوید. کافیست به موزه ی نادعلیان بروید تا در آنجا هماهنگی های لازم را برای اقامت در خانه های بومی انجام دهید. ممکن است شما فردی سخت پسند باشید و به تمیزی و بهداشت اهمیت فراوانی دهید؛ هتل های قشم در فاصله ی کمی از جزیره هرمز پذیرای شما خواهد بود!

 اقامتگاه بوم گردی جزیره هرمز

اقامتگاه بومگردی در جزیره هرمز

چه زمانی به جزیره هرمز سفر کنیم؟!

لازم به گفتن نیست که جزیره هرمز با قرارگیری در جنوب کشور به هنگام فصل تابستان آب و هوایی غیرقابل تحمل دارد! آب و هوای این جزیره در تابستان به قدری گرم و شرجی است که حتی اهالی و بومیان اندکی هم در جزیره باقی می مانند. اما فصل بهار و پاییز به نسبت تابستان آب و هوای مطلوب تری دارد.. هوا همچنان شرجی است اما با انتخاب لباسی نازک و نخی در طول سفر اذیت نخواهید شد. زمستان اما بهترین فصلی است که با آب هوایی مطلوب فرصت ماجراجویی در گوشه گوشه ی جزیره هرمز را به شما می دهد. تنها در زمستان است که شما لاک پشت های از تخم در آمده و مهاجرتشان را می توانید تماشا کنید و لذت ببرید. تماشای مهاجرت پرندگان و تصویر بی نظیری که جلوی چشمان شما می آورد هم بسیار لذت بخش خواهد بود.

چه زمانی به جزیره هرمز سفر کنیم؟!

شکم گردی در جزیره هرمز

صرف غذا و شکم گردی در سفر بی شک جزو جدا نشدنی از سفرهای ما ایرانیان است!  چه بهتر که غذاهای محلی و بومی جزیره را از دستان توانمند بومیان جزیره خریداری کنید و با این کار هم باعث درآمدزایی بومیان شوید و هم طعم های جدید و منحصر به فردی از غذاهای محلی جزیره را زیر زبان خود مزه مزه کنید! این جزیره هنوز بکر بودن خود را حذف کرده و تنها چندین کافه و رستوران محلی کوچک را در خود جای داده است.. مزه های متفاوت و بومی که در تنها در قلب جزیره هرمز می توانید تجربه کنید. غذاهای دریایی همچون صدف، ماهی، میگو، شیرماهی و قلیه ماهی و کوسه که هرکدام به صورت تازه تهیه شده و با ادویه ماهی (به دست آمده از خاک سرخ سواحل) سرخ می شود. کافه گِلَک پیشنهادی جذاب و سراسر شگفتیست که پاتوق گردشگران هم می باشد و انواع غذاهای محلی و بومی جزیره را در فضای دوستانه می توانید نوش جان کنید. نان تموشی، نان دستی، نان بالاتابه، ماهی سنگسر شکم پر بی شک شما را شیفته ی غذاهای این جزیره ی دلفریب می کند!

رستوران های جزیره هرمز

مسیرهای دسترسی به جزیره هرمز

برای تماشای شگفتی های جزیره و تجربه ی سفری متفاوت چند راه پیش روی شماست تا خود را به جزیره هرمز برسانید. کافیست با خرید بلیط هواپیما و یا بلیط قطار خود را به شهر بندرعباس و یا جزیره قشم برسانید تا سوار لنج و قایق های اسکله شوید. اگر از بندرعباس می خواهید به جزیره هرمز برسید باید در راه آهن و یا فرودگاه، تاکسی های خطی به مقصد اسکله حقانی را سوار شوید. سپس پس از طی کردن مسیری به اسکله خواهید رسید که در آنجا قایق های تندرویی وجود دارند تا مسافران را به مقصد جزیره هرمز برسانند. اگر هم در قشم هستید کافیست خود را به اسکله ذاکری برسانید تا از آنجا با تهیه بلیط سوار بر شناور شده و به جزیره هرمز برسید. در مدت زمان ۴۰ تا ۵۰ دقیقه ای با سوار شدن بر لنج به جزیره هرمز خواهید رسید.

مسیرهای دسترسی به جزیره هرمز

همراه مجله اینترنتی سفرمی باشید و اطلاعات گردشگری خود را در رابطه با جاذبه های گردشگری، اماکن تاریخی، مراکز خرید، هتل ها و رستوران ها و هر آنچه که مرتبط با دنیای گردشگریست تکمیل نموده تا با آگاهی کامل سفری خاص و متفاوت را تجربه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 314 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.