فیروز سیر حقایق جالب و شنیدنی درباره مسجد آبی استانبول! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

مسجد آبی استانبول از آن دسته دیدنی هایی است که در استانبول، نمی توان از آن گذشت. هر گردشگری از این مسجد دیدنی که انعکاس دهنده آبی آسمان است، در سفر به استانبول دیدن می کند. اصلا مگر می شود پا به استانبول گذاشت و بدون تماشای مسجد آبی، با این شهر خداحافظی کرد؟ مسجد آبی استانبول که با نام اصلی مسجد “سلطان احمد” شناخته می شود، از برجسته ترین دیدنی های ترکیه است. در ادامه حقایق شگفت انگیزی درباره مسجد سلطان احمد، بیان خواهیم کرد.

چرا به مسجد سلطان احمد، مسجد آبی می گویند؟

مسجد سلطان احمد، از داخل کاملا آبی رنگ است. در داخل مسجد بیش از ۲۰ هزار کاشی دست ساز فیروزه ای که طرح گل های لاله قرمز درون آن ها نقش بسته است و یا از آیات قرآنی متبرک شده اند، وجود دارد. از طرفی انعکاس نور طبیعی بر روی گنبد این مسجد و مناره هایش، باعث شده این رنگ آبی، بیشتر نمایان شود. هر چند که در ظاهر، رنگ آبی از بیرون مسجد کمتر احساس می شود اما از داخل، گنبد این مسجد، کاملا آبی رنگ است. از این رو به این مسجد، مسجد آبی می گویند.

چرا به مسجد سلطان احمد، مسجد آبی می گویند؟

مسجد سلطان احمد، بیشتر از نمازگزاران، گردشگر دارد!

واقعیت جالب دیگری که درباره مسجد آبی استانبول باید دانست، وجود گردشگرانی است که در تمام ساعت روز، برای تماشای این مسجد زیبا، پا به این مکان مقدس می گذارند. تنها ۹۰ دقیقه در طول روز، این مسجد در دست نمازگزاران قرار می گیرد تا نماز جماعت برگزار شود. به گردشگران توصیه می شود در زمان عبادت، به هیچ عنوان از عکاسی با فلش استفاده نکنند تا مزاحمتی برای عبادت کنندگان به وجود نیاید.

مسجد سلطان احمد، بیشتر از نمازگزاران، گردشگر دارد!

مسجد آبی، شش مناره دارد!

جالب است بدانید که شش مناره مسجد آبی، به علت یک اشتباه، ساخته شده است. در ترکیه سه مسجد وجود دارد که همگی شش مناره دارند. دلیل این موضوع، درخواست مناره طلایی توسط شاه بوده است اما معمار، اشتباهی عدد شش را می شنود چرا که در زبان ترکی، آلتین به معنای طلایی و آلتی به معنای شش است. به دلیل این که تلفظ این دو کلمه شباهت دارد، شش مناره در اطراف مسجد آبی به وجود می آید.

ماجرا به همین جا ختم نمی شود. در آن زمان تنها مکان شش مناره ای در جهان، خانه کعبه بود. که همین موضوع باعث شد خشم دنیای اسلام برانگیخته شود. چرا که شش مناره موجود، این مکان را شبیه به خانه خدا کرده بود. سلطان احمد تصمیم می گیرد برای فرو نشاندن خشم مذهبیون، یک مناره به مکه هدیه دهد. از این رو، خانه کعبه، هفت مناره ای می شود.

مسجد آبی، شش مناره دارد!

مسجد آبی چه زمانی ساخته شد؟

تاریخچه مسجد سلطان احمد، به سال های ۱۶۰۹ میلادی باز می گردد. سلطان احمد، دستور ساخت این مسجد را با کاشی های آبی رنگ می دهد. از آن جایی که این مسجد، یکی از شاهکارهای معماری اسلامی به حساب می آید، زمان ساخت آن حدودا ۱۰ سال به طول می انجامد. سلطان احمد اول، نیز در این مکان دفن شده است.

این مسجد در بخش قدیمی شهر استانبول قرار گرفته است. همان جایی که روزی با نام قسطنطنیه شناخته می شد. از ویژگی های مسجد آبی باید به چشم انداز شگفت انگیزی که دارد هم اشاره کرد.

علاوه بر تماشای مسجد آبی می توانید به مسجد بزرگ ایاصوفیه که در فاصله ۵۰ متری از این مسجد قرار گرفته است، سر بزنید. همچنین سرای توپقاپی که یکی دیگر از دیدنی های استانبول است، در نزدیکی مسجد آبی استانبول واقع شده است. سرای توپقاپی روزگاری محل اقامت پادشاهان عثمانی بوده است و چند دقیقه ای با ساحل بسفر فاصله دارد.

مسجد آبی چه زمانی ساخته شد؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 362 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.