فیروز سیر دیوار چین اژدهایی آرمیده در میان کوهستان - فیروز سیر

تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۷

دیوار چین سازه ای شگفت انگیز!

دیوار چین با عظمتی باورنکردنی از بزرگترین شگفتی های جهان که با قدمتی ۲۰۰۰ ساله همچون دم اژدهایی غول پیکر در میان کوه ها و مرزهای شمال چین جا خوش کرده است. این اژدهای غول پیکر دوران پر فراز و نشیبی را با وجود سلاطین و فرمانروایان بسیار سپری کرده و همچنان همچون کوهی استوار به قوت خود باقی مانده است و توانسته با طول بیش از ۲۱۰۰۰ کیلومتر نام خود را در میراث جهانی یونسکو به عنوان بزرگترین سازه دفاعی به ثبت رساند. همراه سفرمی باشید تا با سفر به چین از این دیوار قدمتی بازدید کرده و از راز و رمزهای آن باخبر شوید.

دیوار چین سازه ای شگفت انگیز

تاریخچه دیوار چین

شاید برای شما جالب باشد بدانید که این دیوار عظیم  چه زمانی ساخته شد. بدون شک ساخت دیوار چین با عظمتی خیره کننده از بی پرواترین تصمیماتی بود که ساخت آن حدود ۲۰۰۰ سال پیش حدود ۷۷۰ سال قبل از میلاد مسیح به دستور نخستین امپراطور چین، شین شیاهوانگ شروع شد و تا ۲۲۱ سال قبل از میلاد مسیح ادامه داشت. تا پیش از ساخت دیوارچین، دولت های دیگر دیوارهای دفاعی خود را برای محافظت داشتند اما نخستین امپراطور چین دستور داد تا تمامی دیوارهای میان شهرها برداشته شوند و تنها دیوار های مرزی شمالی بر جای بمانند تا بدین وسیله با اتصال دیوارها بتوانند جلوی حمله مهاجمان و اشغالگران شمالی را بگیرند. پس از حکومت امپراطور شین شیاهوانگ و به روی کار آمدن امپراطورهای بعدی، بخشی از دیوار رو به زوال رفت .. اما سلسله های دیگر این کشور نیز به ساخت و توسعه دیوار چین کمک بزرگی کردند. بیشترین قسمت های دیوار چین در دوران سلسله مینگ و بین سال های ۱۳۸۶ تا ۱۶۴۴ پس از میلاد ساخته شد و آنها توانستند در پروژه ای عظیم طول دیوار چین را به ۶۰۰۰ کیلومتر برسانند.

 تاریخچه دیوار چین

تاریخچه دیوار چین

علت ساخت دیوار چین

دیوار چین با طول بیش از ۲۱۰۰۰ کیلومتر تنها جنبه ی زیبایی و گردشگری ندارد! این دیوار بزرگ را در ابتدا تنها در جهت دفاع از مرزهای شمالی چین در مقابل مهاجمان مغول ساختند. در مرزهای شمالی مغول ها زندگی می کردند و امپراطور چین تنها برای حفاظت کشور دستور به ساخت دیوار بزرگ چین داد. اما جالب است بدانید که این تصوری کاملا اشتباه بود! در هیچ دوره و در هیچ یورش و جنگی این دیوار حتی با گسترش بیشتر، نتوانست در مقابل یورش مهاجمان شمالی طاقت بیاورد. این دیوار در جنگ های بسیاری در قسمت های مختلف شکست و از بین رفت و مغول ها و دشمنان فرصت عبور از دیوار چین و حمله به کشور را به دست آورند. برای مثال حمله منچوری که در قرن ۱۷ صورت گرفت و منجر به سقوط سلسله مینگ شد؛ از طریق دیوار چین صورت گرفت.

علت ساخت دیوار چین

معماری دیوار چین

در ابتدا کارگران دیوار چین را با مصالح ساده و پیش پاافتاده ای همچون تکه های سنگ و خاک انجام می دادند. اما در سلسله مینگ و با به روی کار آمدن آجر، استفاده از آن منجر به استحکام بیشتر و افزایش سرعت ساخت شد. عرض دیوار به اندازه ی عبور ۴ اسب به طور همزمان گنجایش داشته تا در زمان های گذشته اسب ها بتوانند در کنار هم مهمات، سلاح و غذای سربازان و نگهبانان را به آنها برسانند. برای ساخت این دیوار پر پیچ و خم در مناطقی که شیب کوه زیاد بود از پله استفاده کردند تا عبور و مرور بر روی آن به راحتی انجام گیرد. ممکن است در بخش هایی شما چند صد پله را پیش پای خود ببینید که آن نشان از شیب زیاد آن قسمت می باشد. دیوار چین تنها شامل پله و راهرو نیست بلکه در قسمت هایی از دیوار که چینی ها تسلط بیشتری به مهاجمان مرزهای شمالی داشتند، قلعه های آتش که محل پناه و شلیک سربازان چینی به مهاجمان بوده، ساخته شده است.

معماری دیوار چین

در فواصل معین برج های مراقبت با سقف های شیب دار و گنبدی شکل قرار گرفته که سربازان به صورت ۲۴ ساعته در آن در حال کشیک دادن بودند تا به هنگام حمله دشمن به لشگر و حاکمان خود خبر دهند. جالب است بدانید که دیوار چین و بخش های دفاعی آن گنجایش حدود یک میلیون سرباز را در خود داشت!

معماری دیوار چین

اگرچه امروزه مقاومت دیوار چین به عنوان سازه ای دفاعی و نظامی از بین رفته است؛ اما بی شک زیبایی منحصر به فرد معماری آن برای هر گردشگری خیره کننده و با ابهت خواهد بود و از دور همانند اژدهایی غول پیکر به چشم می خورد.

مشخصات ظاهری دیوار بزرگ چین

طول دیوار: در بررسی های قدیمی و سال های گذشته طول دیوار چین را حدود ۸۰۰۰ کیلومتر برآورد کردند. اما به تازگی و با روش های پیشرفته ی اندازه گیری طول دیوار به همراه تمامی پیچ و خم های آن به حدود ۲۱۱۹۶ کیلومتر می رسد.

ارتفاع دیوار: دیوار چین حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد. اما این عدد برای تمام بخش ها و قسمتهای دیوار یکسان نمی باشد. در بعضی مناطق این عدد کم و زیاد شده و گاهی به ۴ متر هم می رسد.

پهنای دیوار: پهنا و عرض دیوار چین در بخش های مختلف بین ۴ و ۵ متر متغیر می باشد و به صورتی ساخته شده تا همزمان ۵ اسب بتوانند روی آن راه بروند.

افسانه رویت دیوار چین از کره ماه

شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که باور دارید دیوار چین از کره ماه قابل رویت می باشد! اما لازم است بدانید این باور، تنها افسانه ای دور است و تا به حال هیچ یک از فضانوردان چنین موضوعی را به رسمیت تایید نکرده اند. دیوار چین به صورت یک دیوار خطی پیوسته نیست بلکه در بخش های مختلف، کوه ها و رودخانه های مختلف برخی نقاط دیوار را قطع کرده اند و دیوار دوباره از جایی دیگر امتداد یافته است. جالب است بدانید که طبق عکس های هوایی این دیوار تا ارتفاع ۱۸۰ مایلی از سطح زمین قابل مشاهده می باشد.

افسانه رویت دیوار چین از کره ماه

حقایقی عجیب درباره دیوار چین

دیوار بزرگ چین سالیان سال قدمت دارد و بی دلیل نیست تا راز و رمزها و حقایق عجیبی را در خود نهفته کرده باشد. حقایقی که ممکن است هیچ اطلاعی از آن نداشته باشید.

خروس، برای گرامیداشت مردگان

مردمان بسیاری در طی سلسله های مختلفی بر روی یوار چین کار کردند و جالب است بدانید که تعداد بسیاری در هنگام ساخت دیوار جان خود را از دست می دادند. خانواده های بسیاری از ترس آن که روح مردگانشان تا ابد در دیوار چین سرگردان و زندانی نشود، بنا به رسمی قدیمی خروس هایی را در دستانشان گرفته و از دیوار چین عبور می کردند.

دیوار نمی توانست جلوی مهاجمان را بگیرد!

نقش دیوار چین و علت ساخت آن در ابتدا تنها برای حفاظت کشور چین از آسیب ها، جنگ ها و یورش های مهاجمان بود. حتی در قرن های پیاپی چینی ها در تلاش بودند که آن را گسترش داده و ایمن تر کنند. اما آنچه از تاریخ بر جای مانده نشانگر آن است که تقریبا تمامی مهاجمان و دشمنان توانستند به راحتی از این دیوار عبور کنند.

دیوار چین

ماده ای عجیب در ساخت دیوار چین

در زمان سلسله کین، به هنگام ساخت دیوار چین از آرد برنج که دارای ماده ی آمیلوپکتین بود و خاصیت چسبندگی داشت استفاده می کردند. آرد برنج در میان آجر و سنگ قرار میگرفت و باعث مقاومت عجیبی در سازه می شد!

افسانه ای عجیب در دل دیوار چین

بی شک معروف ترین افسانه ی دیوار چین مربوط به زنی به نام منگ است که همسرش در هنگام ساخت بخشی از دیوار جان خود را از دست می دهد و جسد آن در لایه های زیرین دیوار چین دفن می شود. این زن پس از گذشت سالیان به کنار دیوار رفته و آنقدر شیون و گریه می کند که بخشی از دیوار فرو ریخته و استخوان ها و جسد شوهرش نمایان می شود!

دیوار چین

طولانی ترین ساختمان سیمانی

دیوار چین عنوان طولانی ترین ساختمان سیمانی دنیا را به خود اختصاص داده است و جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که برای ساخت این دیوار کار می کردند، جان خود را از دست دادند و اجساد بسیاری از کارگران در فونداسیون و لایه های زیرین دیوار چین دفن شده است.

دیوار بزرگ چین

ساخت دیوار چین؛ تنبیه زندانیان چینی

بهره گرفتن از زندانیان چینی برای ساخت، تعمیر و نگهداری دیوار چین ایده ای عالی بود که در طول سلسله های مختلف اجرا می شد. این زندانیان دارای اتهاماتی همچون تجاوز، قتل، فرار از پرداخت مالیات و دزدی بودند و مجبور بودند شبانه روز با دست و پایی قفل و زنجیر شده، به ساخت دیوار چین بپردازند. برای تشخیص چهره زندانیان، سر آنان را تراشیده و صورتهایشان را با زغال سیاه می کردند.

دیوار چین یکپارچه نیست!

بسیاری گمان می کنند که دیوار چین سازه ای یکپارچه است و ساخت آن بدون وقفه ای طولانی صورت گرفته است! اما جالب است بدانید که دیوار چین متشکل از صدها دیواری است که به مرور برخی از آنها را به هم متصل کرده اند و در برخی قسمت ها نیز رودخانه و کوه های مرتفع آن ها را قطع کرده است.

 دیوار چین

نکات پیش از بازدید دیوار چین

دیوار چین جاذبه ای شگفت انگیز که سالانه بسیاری از گردشگران را به سمت خود می کشاند تا با ابهتی خیره کننده، همه را شیفته ی خود کند. دیوار چین نقش بسیار پررنگی را در صنعت گردشگری این کشور ایفا می کند. توجه نمودن به چندین نکته ی کوچک باعث می شود تا تجربه ای بی نظیر از قدم زدن بر روی دیوار چین به دست آورید.

آب و تنقلات را فراموش نکنید!

ماجراجویی و گشت و گذار بدون شک شما را خسته و گرسنه می کند. بهتر است پیش از آنکه ماجراجویی خود را شروع کنید؛ کیفی پر از خوراکی ها و تنقلات به همراه یک بطری بزرگ آب تهیه نمایید. بهتر است به همراه خود یک کیسه زباله هم ببرید تا زباله های خود را داخل آن بگذرارید.

لباس مناسب بپوشید

پیش از آنکه ماجراجویی و پیاده روی بر روی دیوار چین را شروع کنید؛ آب و هوای منطقه شمالی کشور چین را بررسی کرده تا لباس هایی مناسب فصل و آب و هوا بر تن کنید. مسیر بسیاری پیش روی شماست و بهتر است کفش مناسب پیاده روی به پا کنید.

تنها سفر نکنید!

بی شک تنهایی ماجراجویی کردن و گشت و گذار در دل دیوار چین تجربه ای منحصر به فرد است اما به شما پیشنهاد می کنیم تنها نباشید و همسفری به همراه خود ببرید. شما راهی طولانی و پرپیچ و خم را در پیش دارید و حتی ممکن است در برخی بخش های دیوار چین کاملا تنها باشید! اگر تنها باشید و در قسمت های خلوت دیوار چین دچار مشکل شوید و یا اتفاقی برای شما بیفتد، اوضاع برای شما حسابی سخت خواهد شد. وجود یک دوست و همراه می تواند دلگرمی خوبی برای شما باشد تا به راحتی ماجراجویی کنید.

دیوار چین

گام های خود را با احتیاط بردارید

شما قرار است بر روی دیواری تاریخی با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال قدم بردارید. دیواری که طی سال های متمادی فرسوده شده و آسیب های جدی به آن وارد شده است. گرچه بسیاری از بخش های آن مورد بازسازی قرار گرفته اما به شما پیشنهاد می کنیم به هنگام راه رفتن مواظب گام هایی که بر می دارید باشید و بدون هیچ عجله به آهستگی حرکت کنید.

 نکات قبل از بازدید دیوار چین

بهترین دسترسی به دیوار چین

دیوار چین در استان های مختلفی همچون تیانجین، شنکسی، نینگ شیا، لیونینگ، منگولیا، پکن و چند استان دیگر امتداد یافته است و جالب است بدانید که در تمامی استان ها، ورودی دیوار چین وجود دارد. اما بدون شک زیباترین منطقه ای که می توانید برای بازدید از دیوار چین انتخاب کنید قسسمت بادالینگ در نزدیکی پایتخت چین، پکن می باشد. بادالینگ به لحاظ دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی بسیار راحت بوده و بخش اعظم آن به خوبی حفظ شده است.

اگر می خواهید از بخش بادالینگ وارد دیوار چین شوید می توانید پس از سفر به شهر پکن، سوار بر متروی خط شماره ۲ شده و خود را به ایستگاه Jishuitan برسانید. پس از گذشتن از خروجی A به سمت شرق حدود ۴۵۰ مترو پیاده روی کرده تا به ایستگاه اتوبوس Deshengmen  برسید. اتوبوس های خطوط ۸۷۷ شما را بدون توقف به ورودی بادالینگ دیوار چین می رسانند. برای خرید بلیط هواپیما تهران به پکن و رزرو هتل پکن می توانید به سفرمی مراجعه نمایید.

 بهترین دسترسی به دیوار چین

بهترین زمان برای بازدید از دیوار چین

گردشگران بسیاری مشتاق هستند تا از این بنای خارق العاده و گسترده بازدید کنند و بدون شک وجود خیل عظیم جمعیت گردشگران شما را کلافه خواهد کرد. بهتر است زمان های خلوت را برای بازدید از دیوار چین انتخاب کنید و به هیچ عنوان در آخر هفته ها و تعطیلات طولانی به این مکان نروید. بهترین زمان برای بازدید از دیوار چین در طول فصل بهار از ماه مارس تا می و در فصل زمستان از ماه دسامبر تا فوریه است. زمستان خلوت ترین زمان است و شما با جمعیت بسیاری کمی مواجه می شوید. در این فصل چین بسیار سرد بوده اما بی شک مناظر برفی و سفید آن چشم اندازی بی نظیر را به شما هدیه می دهد. پاییز نیز از زیباترین فصل هایی است که می توانید سفر خود و بازدید از دیوار چین را به آن زمان موکول کنید. هوا بسیار دلچسب و خنک با درختانی بی نظیر و رنگ های پاییزی که چشم ها را به خود خیره می کند.

دیوار چین در زمستان

دیوار چین

همراه وبلاگ سفرمی باشید و اطلاعات خود را در رابطه با شهرها و کشورهای گوناگون، جاذبه های گردشگری، مراکز خرید، رستوران ها و هتل ها و هر آنچه در دنیای گردشگری می گذرد، تکمیل نموده تا با آگاهی کامل سفری لذت بخش و خاطره انگیز را تجربه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 356 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.