فیروز سیر سرزمین چاد، قلب مرده آفریقا ! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

سرزمین چاد در آفریقا

جمهوری چاد از کشورهای خشک و بی دریایی است که درست در مرکز آفریقا واقع شده است. سرزمین چاد، از بزرگترین کشورهای قاره آفریقا است که نام آن در بین ۳۰ کشور بزرگ جهان هم به چشم می خورد. اگر چه چاد جز بزرگ ترین کشورهای دنیا است، اما بدی آب و هوا موجب شده است تا به نسبت مساحتش از جمعیت کمی برخوردار باشد. بسیاری از مساحت سرزمین چاد توسط بیابان ها گرفته شده است و امکان هیچ گونه کشت و سازندگی در آن وجود ندارد. خشکی آب و هوا در این سرزمین موجب شده است تا به “قلب مرده آفریقا” شهرت پیدا کند.

سرزمین چاد در آفریقا

در ادامه همراه سفرمی سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما چارتری و سیستمی و رزرو هتل باشید و با ویژگی های جغرافیایی، اقلیم، آب و هوا، جاذبه های دیدنی و مردمان سرزمین چاد اطلاعاتی کسب نمایید.

وضعیت جغرافیایی و اقلیمی سرزمین چاد

کشور لیبی و سودان شمالی به ترتیب، همسایگان شمالی و شرقی سرزمین چاد هستند. این کشور از سمت غرب با نیجر و نیجریه و از سمت جنوب با آفریقای مرکزی و کامرون همسایه است.

چاد را می توان سرزمینی جلگه ای و صحرایی دانست که مهم ترین ارتفاعات آن در مرز با کشور لیبی قرار گرفته است. به طور کلی آب و هوای این سرزمین در اکثر مناطق گرم و خشک است اما در بخش های جنوبی، رطوبت و بارندگی هم دیده می شود.

سرزمین چاد

در این منطقه خشک، تنها ۳ درصد از زمین ها قابل کشت و زرع هستند و ۳۶ درصد آن به مراتع طبیعی تعلق دارد. کمتر از ۲۶ درصد از خاک این کشور هم به اراضی جنگلی می رسد. دریاچه چاد که در غرب این کشور قرار گرفته است، یکی از منابع آبی و ارزشمند منطقه به حساب می آید.

بر طبق معاهدات انجام گرفته از سوی دولت چاد، موافقتنامه هایی برای بیابان زدایی و محافظت از گونه های جانوری و گیاهی رو به انقراض، امضا شده است. پاکسازی کوهستان ها و مدفون سازی زباله ها از دیگر اقدامات مهم دولت چاد، برای بهبود وضعیت این سرزمین به حساب می آید.

سرزمین چاد

مردم سرزمین چاد

مردم چاد، از فقیرترین افراد جهان هستند.  سرزمین چاد بیش از ۱۰ میلیون نفر را در دل خود جای داده است و نرخ رشد جمعیت در آن، ۳/۳۱ درصد است. اغلب مردم چاد مسلمان هستند و مابقی از دین مسیحیت پیروی می کنند. زبان اول مردم، فرانسوی است و تعداد زیادی هم  عرب زبان هستند. از آنجایی که قوم و نژادهای زیادی در سرزمین چاد وجود دارد، تعدادی از مردم به زبان های مختلف دیگری صحبت می کنند. سودانی ها و بانتویی ها از دیگر نژاد های سرزمین چاد هستند. اعراب منطقه بیشتر زندگی بادیه نشینی دارند و سیاه پوستان قبایل بانتویی در جنوب کشور به چشم می خورند.

عقب افتادگی و کمبود امکانات در سرزمین چاد باعث شده است تا جان تعداد زیادی از شهروندان به دلیل بیماری های مرگبار، گرفته شود.

در طی آمارگیری جهانی، هرساله شادترین و افسرده ترین مردم جهان معرفی می شوند که در این رده بندی، مردم سرزمین چاد به عنوان اولین مردم افسرده جهان شناخته شدند.

مردم چاد

جاذبه های گردشگری سرزمین چاد

اگر چه چاد منطقه ای گرم و خشک است، اما جاذبه ها و دیدنی های بسیاری را شامل می شود که می توانید با مشاهده آنها لذت ببرید.

دریاچه چاد | Chad Lake

چهارمین دریاچه بزرگ آفریقا در سرزمین چاد قرار گرفته است. این دریاچه، منطقه خوبی برای زندگی ۴۴ گونه مختلف از جلبک های دریایی است. این دریاچه، زیبایی فوق العاده ای دارد و آب و هوای ساحلی و بارانی اش، موجب شده است تا به محلی محبوب برای ادامه زندگی مردم تبدیل شود.

دریاچه چاد

دریاچه چاد

پارک ملی زکوما | Zakouma National Park

“پارک ملی زکوما” از بهترین جاذبه های شهر است که در جنوب شرقی “انجامنا” قرار گرفته است. در سالهای گذشته شکارهای غیرقانونی، حیات وحش این منطقه را تهدید می کرد ولی هم اینک با تدابیر حکومتی، اوضاع کمی بهتر است. گوزن های یالدار آفریقایی، فیل ها، شیرها و زرافه ها از دیدنی ترین حیوانات این منطقه هستند.

پارک ملی زکوما | Zakouma National Park

پارک ملی زکوما | Zakouma National Park

آتشفشان توسیده | Tousside Volcano

چاد را می توان سرزمین آتشفشان ها دانست. در این کشور می توانید آتشفشان های زیبایی را ببینید که شبیه به آن، در جایی نیست. “توسیده” یکی از زیباترین جاذبه های چاد است. بدنه این آتشفشان سیاه به دلیل فوران هایی که در گذشته داشته است، خورده شده است و دهانه بازش چهره جالبی به آن بخشیده است.

آتشفشان توسیده

شهر آبچه | Abeche Chad

“شهر آبچه” از شهرهای ساحلی چاد است که از اطراف به صحرا محدود می شود. آبچه به عنوان چهارمین شهر بزرگ چاد شناخته می شود. خیابان های باریک و سنگ فرش شده، بازارهای قدیمی و مساجد از دیدنی ترین نقاط شهر هستند.

شهر آبچه | Abeche Chad

شهر آبچه | Abeche Chad

کویر اندی | Ennedi Plateau

اگر به دنبال زیبایی های منحصر به فرد در چاد می گردید، حتما از “کویر اندی” دیدن کنید. این کویر نقاشی های غاری زیادی دارد که به ماقبل تاریخ بازمیگردند. دره های باریک و تصاویر مرموز حک شده روی صخره ها از دیگر دیدنی های جالب کویر اندی است. در این کویر می توانید کروکدیل های نیلی و غزال ها را هم از نزدیک ببینید.

کویر اندی | Ennedi Plateau

کویر اندی | Ennedi Plateau

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 330 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.