فیروز سیر سفر به تبت، بام دنیا ! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

با تبت بام دنیا آشنا شوید!

اگر ورزشکار هستید و یا عاشق سفرهای منحصر به فرد و متفاوت، قطعا با سفر به بام دنیا یکی از خاطره انگیزترین تجربه های مسافرتی خود را رقم خواهید زد. سفردوستان برای رفع خستگی ها و روزمرگی های زندگی، به سفر پناه می برند. با سفر کردن میتوان آشفتگی ها را از تن دور کرد و برای مدتی هرچند کوتاه بدون دغدغه از محیط طبیعی لذت برد. اگر بام دنیا تبت را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده اید، باید بی درنگ به شما بگوییم که قطعا فردی ورزشکار، طبیعت دوست و منحصر به فرد هستید. اگر دوست دارید تا بیشتر با علت این ارزیابی ما آشنا شوید، می توانید در ادامه مقاله با سفرمی همراه شوید.

بام دنیا کجاست؟

بام دنیا کجاست؟

این جاذبه گردشگری همانطور که از نامش پیداست، مکانی مرتفع است که بر بلندای زمین های چین قرار گرفته است. فلات تبت که این روزها به عنوان بام دنیا شناخته می شود در ارتفاع ۵۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. جالب است بدانید که کوه دماوند با ۵۶۴۰ متر ارتفاع، چندان هم با این فلات زیبا اختلاف ارتفاع ندارد! پس قطعا برای عاشقان سفر به اماکن بلند، گزینه بسیار جذاب و هیجان انگیزی خواهد بود. فلات تبت از لحاظ آب و هوایی خشک و سرد است و امکان کشت و حاصلخیزی در آن وجود ندارد.

تبت

تبت

تاریخچه و وضعیت جغرافیایی

فلات تبت یک منطقه خودمختار به حساب می آید که پس از حمله چین(سال ۱۹۵۰-۱۹۵۱میلادی) به خاک این کشور اضافه شد. این منطقه زیبا از جهت های جنوب و غرب با هندوستان، برمه، سیکیم و نپال هم مرز است و ۸/۱۲ درصد از خاک چین به آن تعلق دارد.

تاریخچه و وضعیت جغرافیایی

اگرچه فلات تبت مجموعه ای از رودها است، اما به علت دمای پایین و سردی بیش از حد امکان کشت و زرع در آن وجود ندارد. این سردی بیش از اندازه هوا موجب شده است تا رودهای زیادی هم برای مصرف تبتی ها در دسترس نباشد. به طور کلی می توان یخبندان های عظیم را عامل اصلی رکود کشاورزی در این منطقه دانست.

گردشگری در بام دنیا

دولت چین در چند سال اخیر فعالیت های بسیاری داشته است تا بتواند فلات تبت را به یک منطقه توریستی تبدیل کند و البته میتوان گفت تا حدودی هم موفق عمل کرده است. اما آن چیزی که منجر به عصبانیت بومیان این منطقه شده است، تشویق و عملکرد دولت است که سعی داشته با بسترسازی مناسب، چینی ها را به سمت این منطقه بکر و بومی نشین سوق دهد.

گردشگری در تبت

زمینه فعالیت تبتی ها

به طور میانگین درجه هوا در بام دنیا ۱۰ درجه زیر صفر است که همین مسئله جایی برای فکر و عمل در خصوص کشاورزی باقی نخواهد گذاشت. عموما شرایط اقلیمی، بومیان را برای درآمد زایی به سمت دامپروری سوق داده است. گاومیش، اسب، گوسفند و بز از حیواناتی هستند که در این منطقه پرورش داده می شوند که در این میان پرورش گاومیش محلی رونق فراوانی دارد. پرورش گاومیش محلی در فلات تبت کمک به سزایی در رشد اقتصادی این منطقه به همراه داشته است. از پوست این گاومیش پارچه ای زیبا و منحصر به فرد تولید می شود که طرفداران بسیار زیادی دارد. پارچه های پشمین فلات تبت شهرتی جهانی دارند که اوج هنر و زیبایی را میتوان در آن نظاره گر بود. یادتان باشد اگر به تبت سفر کردید، پارچه های پشمینه آن را به عنوان سوغات برای نزدیکان و عزیزان درجه یک خود ببرید.

فلات تبت و مردمانش

دامپروری در تبت

فلات تبت و مردمانش

مردمان فلات تبت عموما افراد ثروتمندی نیستند، اما آن چیزی که عیان است این است که آنها زندگی ساده خود را به زندگی مدرن و قوی در چین ترجیح می دهند. نفرت آنها از دولت چین درست در زمانی که دولت چین مردم را به مهاجرت به فلات تبت ترغیب می کرد، افزایش یافت.

فلات تبت و مردمانش

چشمان کشیده، پوست های بسیار تیره و لپ های گل انداخته را می توان از نشانه های بارز تبتی ها دانست.  آنها به سختی انگلیسی متوجه می شوند. پس سعی کنید پیش از سفر فکری به حال تعاملات خود بکنید! شاید بهتر باشد پیش از سفر نرم افزارهای ترجمه به زبان های مختلف را بر روی تلفن همراهتان نصب کنید.

یادتان باشد از تبتی ها خیلی خرید نکنید، آنها تلکه کردن مسافران را نوعی زرنگی می دانند. مثلا شاید شما مجبور باشید برای خرید ۱ عدد انار، بیش از ۹ دلار پرداخت کنید! بنابراین با خریدهای زیاد در تبت، شاید هزینه های سفرتان از مسافرت به مناطقی مثل ملبورن یا استرالیا هم فراتر برود!

فلات تبت و مردمانش

چطور به بام دنیا برویم؟

قطعا سفر غیرچینی ها به فلات تبت آن هم به صورت زمینی امری کاملا نشدنی خواهد بود. اگر قصد دارید تا با روشی مغایر با قوانین تعیین شده به تبت سفر کنید، باید منتظر برخورد کاملا جدی دولت چین باشید.

برای سفر به بام دنیا باید تنها از طریق تورهای گردشگری اقدام کنید و پس از دریافت ID کارت از مراکز معتبر و مجاز از طریق هوایی به این منطقه منحصر به فرد سفر کنید. مطمئن باشید جاذبه های گردشگری این سفر درست پس از پرواز مشهود خواهد بود. مشاهده هیمالیا آن هم از بالا و درست در دل آسمان حسی شیرین و شکوهمند است که ذوق شما را برای ادامه این سفر بیشتر خواهد کرد.

چگونه به تبت برویم

در پایان باز هم به عاشقان سفرهای منحصر به فرد توصیه میکنیم که اگر به دنبال اماکن منحصر به فرد و ناب هستید، فلات تبت را فراموش نکنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 344 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.