فیروز سیر سفر به شهر اسپارتا در ترکیه - فیروز سیر

تاریخ انتشار: یکشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷

۳٫۷
/
۵
(
۳

امتیاز

)

سفر به شهر اسپارتا

عموما مردم با شنیدن نام ترکیه شهرهای استانبول، آنکارا و آنتالیا را در ذهن مجسم می کنند. هرچند که این سه شهر ترکیه نسبت به سایر شهرهای این کشور توریست پذیرتر هستند اما نباید از زیبایی سایر شهرهای این کشور غافل شد. شهر اسپارتا ترکیه از جمله این شهرهاست که با جاذبه های تاریخی و زیبایی های طبیعی خود مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. در این مقاله از مجله گردشگری سفرمی برای کسانی که علاقمند به سفر به این شهر زیبا می باشند توضیحاتی از شهر اسپارتا آورده شده است.

سفر به شهر اسپارتا

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی شهر اسپارتا

این شهر در مرکز استان اسپارتا، در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. استان های برودو، آنتالیا، قونیه و افیون در همسایگی اسپارتا قرار دارند. در واقع این شهر زیبا جایی در تقاطع مدیترانه، منطقه اژه و آناتولی داخلی قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دریا به ۱۰۳۵ متر می رسد. شهر اسپارتا که در کوه های تورس واقع شده است دریاچه های زیادی دارد که با گرم شدن هوا و روییدن گل های وحشی اطراف آن، منظره زیبایی را به نمایش می گذارد. با توجه به مکان جغرافیایی که اسپارتا در آن واقع شده است، این شهر دارای آب و هوایی قاره ای با زمستان های بسیار سرد و تابستان های گرم و خشک می باشد و دمای متوسط شهر در طول سال بین ۶ تا ۱۸ درجه متغیر است.

موقعیت شهر اسپارتا

جمعیت استان اسپارتا بیش از ۴۲۸ هزار نفر و مساحت آن به ۹ هزار کیلومتر مربع می رسد. با توجه به اینکه عموم مردم ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند، عموم مردم این شهر نیز مسلمانان شیعه و سنی هستند. برای رفت و آمد به این شهر سیستم حمل و نقل ریلی، جاده ای و فرودگاهی وجود دارد. بین شهر اسپارتا و استان های اطراف بزرگراه هایی برای تردد کشیده شده است که به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به قطارها و حمل نقل ریلی دارند. با افتتاح فرودگاه سلیمان دمیرل از شهر اسپارتا روزانه پروازهایی به شهرهای بزرگ ترکیه انجام می شود. البته افرادی که قصد سفر به آنتالیا را دارند باید در فرودگاه اسپارتا به زمین بنشیند و ادامه مسیر را با سایر وسایل حمل و نقل طی کنند. در واقع  با ۳ ساعت رانندگی مسافران می توانند از این فرودگاه به هتل های آنتالیا برسند. جالب است بدانید این فرودگاه سالانه پذیرای تعداد زیادی از پروازهای بین المللی است و با وسعتی در حدود ۵۴۰۰ متر مربع گنجایش ۶۰۰ هزار مسافر را در سال دارد.

موقعیت شهر اسپارتا

اقتصاد مردم شهر اسپارتا

نام دیگر شهر اسپارتا، شهر گل است. این شهر که مرکز تولید گلاب ترکیه است را خواهرخوانده شهر همدان ایران می دانند و عموما در تورهای ترکیه گردی به آن سر زده می شود. اقتصاد مردم این کشور نیز با تولید و فروش گلاب گره خورده است و عموم مردم به این شغل می پردازند.

اقتصاد مردم شهر اسپارتا

تاریخچه شهر اسپارتا

جالب است بدانید این شهر در سال ۱۲۰۳ توسط ترک های سلجوقی اشغال شد. این شهر در اواخر قرن سیزده تحت تسلط امپراتوری حمیدیه درآمد و سرانجام این شهر به امپراتوری عثمانی که امپراتور آنها مراد اول بود توسط امیر حمیدیه فروخته شد. دلیل شهرت این شهر به شهر رزها به پناهندگی بلغاری ها در اسپارتا می رسد که دانش گلاب گیری را با خود به این شهر آوردند. از دیگر پناهندگان این منطقه می توان به مسلمانان کشورهای بالکان اشاره کرد که در این شهر سکنی گزیدند.

تاریخچه شهر اسپارتا

سوغات شهر اسپارتا

بدون شک خرید سوغاتی یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر است چرا که تا مدت های زیادی خاطرات سفر را زنده نگه میدارد. از جمله سوغات شهر اسپارتا به جز گلاب می توان به فرش های دست باف، نمدی جات و یالوچ اشاره کرد. عموما مسافران برای خرید سوغاتی از این شهر به مرکز خرید ایاس پارک اشاره کرد.

سوغات اسپارتا

جاذبه های گردشگری شهر اسپارتا

عموم ساختمان های این شهر تازه ساز و جدید می باشند اما هنوز ساختمان هایی از قرن نوزده در این شهر باقی مانده اند. اسپارتا جاذبه های تاریخی و مذهبی متفاوتی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

از جاذبه های گردشگری این می توان به مسجد فردوس پاشا ترکیه اشاره کرد. این مسجد از کارهای معمار سنان می باشد که در سال بازدیدکنندگان زیادی دارد.

کاخ اسپارتا که قدمت آن به قرن ۱۴ می رسد، مسجد اولو که به سال ۱۴۱۷ می رسد، بازار سرپوشیده بدستان که در سال ۱۵۶۱ ساخته شده، شهر باستانی ساگالاسوس، موزه اسپارتا، ویرانه های باستانی معبد مردان، موزه دموکراسی، قلعه اغیردیر و مسجد حصار بی از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر است که در سفر به شهر اسپارتا دیدن از آن ها به گردشگران توصیه می شود.

جاذبه های اسپارتا

اگر قصد سفر به شهر زیبای اسپارتا را دارید می توانید از سامانه رزرواسیون آنلاین سفرمی بلیط هواپیما تهران به اسپارتا را تهیه کنید و از طریق همین سامانه نیز می توانید برای رزرو هتل اسپارتا اقدام نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 409 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.