فیروز سیر علت پوک شدن مغز بادام - فیروز سیر

 

پوک شدن مغز بادام یکی از بدترین کابوس­های باغداران بادام است، باغدارانی که یک سال رسیدگی و مراقبت و البته هزینه­ی زیاد بابت نگهداری از درختان بادام صرف کرده­اند و درست در زمانی که منتظر عملکرد باغ بادام خود هستند با درصد بالایی از میوه­های پوک رو به رو می­شوند، در این خبرنامه عامل پوک شدن بادام را به شما معرفی کرده و به شما یاد می‌دهیم چگونه می­توانید از خسارت این مشکل جلوگیری کنید.

معرفی عامل پوک شدن مغز بادام

آفتی به نام زنبور مغز خوار بادام مهم­ترین عامل ایجاد پوک شدن مغز بادام در باغاتی اکثر نقاط کشور است که در حالت خسارت بالا می­تواند تا بیش از ۸۰ درصد میوه­های یک باغ را پوک کرده و باغداران را به شدت متضرر می­کند.

زنبور مغز خوار بادام یک زنبور ریز سیاه رنگ است که در زمانی که میوه­ها ریز و فندقی هستند به درخت بادام شما حمله می­کند، این زنبور با فرو کردن تخمریز خود درون میوه­ی بادام تخمگذاری کرده و لارو تولید شده از مغز میوه تغذیه می­کند، لارو سن آخر از بادام خارج شده و روی زمین می­افتد.

لارو روی خاک تبدیل به شفیره شده و زمستان را به صورت شفیره سپری می­کند، در بهار ین شفیره­ها تبدیل به زنبور شده و پس از جفت گیری مجددا به میوه­های بادام حمله می­کنند.

دلیل افزایش خسارت پوک شدن مغز بادام

نکته­ی بسیار مهمی که در مورد آلودگی باغ بادام به آفت زنبور مغز خوار بادام وجود دارد این است که این زنبور نمی­تواند مسافت­های طولانی پرواز کند بنابراین یا باید به کمک باد به باغ شما منتقل شده باشد و یا خود شما عامل انتقال آن به باغ باشید.

بنابراین در صورتی که به هر شکلی آفت در باغ حضور پیدا کند به دلیل قدرت پرواز پایین آلودگی سال به سال تشدید می­شود و این در صورتی رخ می­دهد که شما از اهمیت آلودگی باغ به این آفت غافل شوید، در واقع خسارت این زنبور نمی­تواند در سال اول ۸۰ درصد باشد بلکه سال به سال این خسارت افزایش پیدا می­کند.

حساسیت بالای برخی از ارقام بادام سبب می­شود خسارت زنبور در باغ افزایش پیدا کند، برای آشنایی با ارقام مقاوم در برابر زنبور مغز خوار می­توانید به وبسایت فروش نهال بادام یعنی پالیز نهال (www.paliznahal.ir) مراجعه کنید.

مورد دیگری که سبب افزایش خسارت زنبور مغز خوار بادام می­شود کمبود کلسیم در درختان بادام است، در صورتی که در نتیجه­ی آزمایش خاک و برگ درختان خود کمبود کلسیم تایید شد این عنصر را به ویژه در ابتدای فصل رویش به صورت سرک محلول پاشی کنید تا با جذب توسط درختان سبب ضخیم­تر شدن پوست میوه و جلوگیری از حمله ی زنبور مغز خوار بادام شود.

کنترل پوک شدن مغز بادام

برای کنترل خسارت زنبور مغز خوار بادام بادام کافی است دلایلی را که سبب افزایش خسارت زنبور مغز خوار بادام در باغ می­شود یکی یکی مدیریت کنید، در ادامه روش کنترل خسارت زنبور مغز خوار بادام را تیتروار بین می­کنیم.

  • از بین بردن میوه­های مانده در باغ و سوزاندن آنها
  • شخم و یخ آب زمستانه به منظور از بین بردن فاز زمستان گذران آفت در خاک
  • استفاده از ترکیبات دور کننده­ی حشرات مانند نفتالین در باغ سبب دور شدن آفت از درختان بادام در زمان حساس می­شود اما تاثیر قطعی ندارد.
  • کود دامی نپوسیده یکی از راه های عمده در انتقال زنبور به باغ است و زنبوری که وارد شود می­تواند به راحتی مستقر شود، بنابراین برای جلوگیری از ورود و استقرار زنبور مغز خوار بادام از کود دامی نپوسیده استفاده نکنید.
  • خرید نهال بادام مقاوم برای احداث باغات جدید، ارقام مقاوم پوسته­ای ضخیم­تری داشته و تا حد زیادی می­تواند جلوی خسارت آفت را بگیرد.

علاوه بر خسارت زنبور مغز خوار بادام کمبودهای تغذیه­ای نیز می­توانند دلیل عمده­ی دیگری در ایجاد علائم پوک شدن میوه­ی بادام باشند، به طور کلی کاهش کلسیم و بر می­تواند سبب پوک شدن بادام شود، برای جلوگیری از پوکی ناشی از تغذیه­ی نادرست باغداران باید در اواسط تابستان هر سال از برگ درختان خود آزمایش تجزیه بگیرند و کمبودهای تغذیه­ای درخت را به خوبی تشخیص دهند.

با توجه به این آزمایش کود دهی لازم در تابستان و پاییز باید انجام شود، سپس انجام آزمایش تجزیه­ی خاک در اواخر زمستان به منظور تامین کمبودهای غذایی در خاک توصیه می­شود، با توجه به نتیجه­ی آزمایش تجزیه­ی خاک و برگ و با مشورت گرفتن از کارشناسان مشاور برنامه­ی کود دهی مناسب را باید در نظر بگیرید تا کمبودهای غذایی مانند کلسیم و بر سبب پوک شدن مغز بادام نشوند.

کلام آخر

دانستید که دو دلیل هجوم آفت زنبور مغز خوار بادام و کمبودهای غذایی می­تواند دلیل عمده در ایجاد علائم پوک شدن مغز بادام و خسارت شدید در باغات بادام باشد، دریافت مشاوره در رابطه با تغذیه و اصول صحیح مدیریت آفات از جمله آفت زنبور مغز خوار بادام می­تواند از ایجاد خسارت­های اینچنینی جلوگیری کند، بنابراین در اسرع وقت برای دریافت مشاوره در زمینه­ی مدیریت درست باغداری بادام و یا دریافت قیمت نهال بادام با مشاوران ماهری که در نهالستان­ها حضور دارند تماس برقرار کنید.

 

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 595 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 27 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.