فیروز سیر قلعه ناریکالا بر روی کوه های تفلیس - فیروز سیر

تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا ، قلعه ای تاریخی و باستانی در تفلیس می باشد که جزو زیباترین و شناخته ترین جاذبه های گردشگری گرجستان است. این قلعه باستانی بر روی تپه ای بزرگ و شیب دار در بخش قدیمی تفلیس میان حمام گوگردی و باغ گیاه شناسی قرار گرفته است. قدمت این قلعه تاریخی با دیوارهای بلند به قرن ۴ میلادی باز می گردد و به مرور با گذشت زمان در دوره های تاریخی مختلف گسترش یافت. بخش زیادی از قلعه ناریکالا در اثر زلزله و اثرات جنگ به طور کامل تخریب شده و امروزه تنها بخش کمی از دژ نظامی ناریکالا و بازسازی هایی که در قرن ۱۶ و ۱۷ انجام شده، باقی مانده است.

قلعه ناریکالا

همراه وبلاگ گردشگری سفرمی باشید تا با قلعه ناریکالا در که در تور تفلیس آن را خواهید دید، بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا ابتدا با نام شوریس سیخه و قلعه رشک آور شناخته می شده است که تنها نقش دفاع و دیده بانی داشت. با توجه به این که شهر تفلیس در زمان ساسانیان جزو خاک ایران محسوب می شده، این قلعه با معماری ایرانی و با بیش از ۱۶۰۰ سال قدمت ساخته شده است. قلعه ناریکالا یا قلعه مادر در زمان حمله مغول ها وظیفه دفاع از مرزهای ایران را داشت و بخش هایی از قلعه نیز به عنوان زندان و سیاهچال مورد استفاده قرار می گرفت.

مغول ها پس از حمله به ایران، توانستند به تفلیس و قلعه ناریکالا یورش و نفوذ کرده و این قلعه را به تصرف خود در بیاورند. مغول ها پس از تصرف این قلعه، بدون آسیب رساندن به قلعه نام ” نارین کالا” را بر روی این قلعه تاریخی گذاشتند. که بعد ها به مرور زمان و با گویش های مختلف مردم بومی ناریکالا نام اصلی این قلعه شد.

تاریخچه قلعه ناریکالا

کلیسای سنت نیکلاس در قلعه ناریکالا

در قرن هشتم با قرار گرفتن دیواری داخل قلعه ناریکالا این قلعه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد که در بخش پایینی حیاط قلعه، کلیسای سنت نیکلاس ساخته شد. قدمت این کلیسا بر اساس نوشته هایی که از آن دوره باقی مانده است به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد. شما می توانید با مراجعه به کلیسای سنت نیکلاس از ۳ جهت مختلف وارد شوید و با حکاکی های بیشماری بر روی دیوارهای قلعه مواجه شوید. نقاشی هایی از کتاب مقدس و تاریخ گرجستان بر روی دیوار های داخلی کلیسا نقش بسته است.

کلیسای سنت نیکلاس در قلعه ناریکالا

همانطور که اشاره شد در سال ۱۸۲۷ زلزله بزرگی در تفلیس آمد که منجر به تخریب بسیاری از آثار باستانی این شهر شد. قلعه ناریکالا و کلیسای سنت نیکلاس نیز از این گزند در امان نماند و باعث تخریب بخش های بسیاری از کلیسای سنت نیکلاس شد. اما کاوشگران و مرمتگران توانستند در طول یک سال این کلیسا را بازسازی کنند و به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تفلیس تبدیل کنند.

 

دسترسی به قلعه ناریکالا و بازدید از آن

در صورتی که بازدید از قلعه ناریکالا و کلیسای سنت نیکلاس را در برنامه های سفر خود قرار داده اید بهتر است راه های دسترسی به این قلعه تاریخی را یاد بگیرید. با توجه به اینکه ناریکالا بر روی کوه متاتسمیندا قرار گرفته است برای دسترسی به آن، باید مقداری کوه نوردی کنید و خود را به بالای کوه برسانید. اما در نهایت علاوه بر قلعه ناریکالا با منظره ای فوق العاده و چشم نواز از شهر تفلیس روبرو می شوید که ساعت ها تماشا کردن این چشم انداز خالی از لطف نیست!

دسترسی به قلعه ناریکالا و بازدید از آن

همچنین برای دسترسی به قلعه ناریکالا می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و یا تاکسی استفاده کرده و خودتان را به این بنای تاریخی برسانید. اما لازم است بدانید که سریع ترین راه برای دسترسی به قلعه ناریکالا استفاده از تراموای هوایی است که هزینه چندان گرانی هم ندارد.

یکی دیگر از راه های دسترسی به قلعه ناریکالا استفاده از تله کابین تفلیس می باشد. شما می توانید با رفتن به بوستان رایک تفلیس سوار تله کابین شده و پس از عبور کردن از رودخانه کورا در نزدیکی قلعه پیاده شوید.

بازدید از این قلعه هیچ هزینه ای برای گردشگران ندارد و کاملا به صورت رایگان می باشد. همچنین می توانید در هر روزی از هفته، از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب از این قلعه بازدید به عمل بیاورید.

دسترسی به قلعه ناریکالا و بازدید از آن

شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما تهران به تفلیس چارتری سیستمی و یا رزرو هتل تفلیس به سایت گردشگری سفرمی مراجعه نموده و ضمن گذراندن سفری آسوده و خاطره انگیز از این قلعه تاریخی نیز بازدید کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 365 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.