فیروز سیر مرامی سواری با هیچهایک! - فیروز سیر

تاریخ انتشار: یکشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۷

با هیچهایک آشنا شوید!

کافیست عاشق ماجراجویی باشید و به دنبال روش های تازه برای سفر، تا نام هیچهایک را شنیده باشید! یا اینکه به دنبال راه های ارزان برای سفر، صرفه جویی در هزینه ها و یا علاقمند به آشنایی با آدم ها و فرهنگ های جدید باشید. شاید هم از این نوع سفر بی خبر باشید و در سفرهای جاده ای با اتومبیل شخصی خود، با کوله گردانی در حاشیه ی جاده مواجه شوید. اما هیچهایک به چه معناست؟ و چگونه می توانیم هیچهایکر خوبی شویم؟

اگر ریسک پذیرید، روحیه انعطاف پذیری دارید و به دنبال ماجراجویی هستید؛ همراه سفرمی سامانه رزرواسیون خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل باشید تا با هر آنچه مربوط به هیچهایک می باشد؛ بیشتر آشنا شوید.

هیچهایک

اما هیچهایک به چه معناست ؟

هیچهایک سبکی جذاب و ماجراجویانه برای سفر کردن است که بیشتر افراد جسور و ماجراجو به دنبال آن می روند! این روش سفر بیشتر در میان کوله گردها محبوبیت دارد. تا بی آنکه هزینه ای برای حمل و نقل و جابجایی پرداخت نمایند، به مقصد موردنظر برسند. برخی هیچهایک را “رایگان سواری” معنا می کنند. اما به نظر شما این سبک از سفر فقط در همین دو کلمه می گنجد؟ چون بسیاری از کسانی که هیچهایک را انتخاب می کنند؛ وضعیت مالی مناسبی دارند و تنها برای ماجراجویی و تجربه های جدید به این سبک از سفر روی می آورند. واژه ی مناسب تر در جایگزین رایگان سواری، مرامی سواری است! در این روش کوله گردان و مسافران با ایستادن در حاشیه جاده ها، سوار وسایل نقلیه شخصی که به صورت عبوری گذر می کنند، شده و بخشی از مسیر خود تا رسیدن به مقصد طی می کنند. این مسیر می تواند در مسیرهای کوتاه انجام شود، یا از یک شهر تا شهر دیگر باشد. یا حتی در مسیرهای طولانی از کشوری تا کشوری دیگر!

هیچهایک به چه معناست ؟

چرا هیچهایک کنیم؟

هیچهایک تجربه ای هیجان انگیز، مملوء از داستان ها و قصه هایی تازه است که کوچکترین مزیت آن، این است که در طول هیچهایک سواری، هزینه ای پرداخت نمی کنید. اما فکر می کنید تنها فایده این نوع سفر بی هزینه بودن آن است؟ ماجراجویی و کسب تجربه های جدید، آشنایی با آدم ها و فرهنگ های جدید از مهم ترین مزیت های هیچهایک است. ممکن است در طول مسیر، کامیون و تریلی برای شما نگه دارد؛ آدم های قدیمی و کلاسیک با ماشین های سنگین که بی شک در طول مسیر حرف ها و داستان های جالبی از آنها خواهید شنید. اما به طور کلی برای آن دسته افرادی که هیچهایک می کنند؛ آشنایی با سرگذشت و زندگی افراد متفاوت بسیار مهم تر و قابل توجه تر از بی هزینه بودن آن است!

هیچهایک به چه معناست ؟

چگونه هیچهایک کنیم ؟

حال ممکن است با تمام این تفاسیر برای شما سوال پیش بیاید که چگونه هیچهایک کنیم و چگونه هیچهایکر شویم؟! کافیست کوله پشتی خود را آماده کرده، لباس های رنگی پوشیده و به دل جاده بزنید. وقتی به نقطه ی شروع برای ماجراجویی خود رسیدید کافیست با لبخند کنار جاده بایستید تا بالاخره یکی از ماشین های گذری برای شما بایستد و سوارتان کند.

 در بیشتر کشورهای دنیا همچون آمریکا افراد هیچهایکر در کنار جاده ایستاده و انگشت شصت خود را نشان می دهند. این روش رایجی برای هیچهایک می باشد. اما اگر شما می خواهید هیچهایک کنید بهتر است مقصد خود را و یا حتی مقدار کیلومتری که می خواهید طی کنید بر روی یک تیکه مقوا بزرگ با ماژیک نوشته و با دست خود بالا بگیرید تا رانندگان به خوبی متوجه شما و نوشته تان شوند. گاهی ممکن است خیلی سریع ماشینی جلوی پای شما ترمز کند. اما گاهی هم ممکن است که مدت زمان بسیاری در کنار جاده باشید اما کسی شما را سوار نکند!

روش هیچهایک

زمانی که کسی جلوی پای شما ترمز کرد بهتر است خیلی مودبانه و با رویی گشاده به راننده توضیح بدهید که روش سفر شما به صورت هیچهایکی است و هدفتان از سفر آشنا شدن با مردمان جدید و صرفه جویی در هزینه هاست!

لوازم موردنیاز برای هیچهایک

بهتر است پیش از آنکه برای سفری ماجراجویانه آماده شوید؛ چندین مورد از وسایل را به همراه خود داشته باشید تا در طول سفر دچار مشکل خاصی نشوید. البته این نکته را فراموش نکنید که بهتر است سبک سفر کنید.

روش هیچهایک

نقشه ای با جزئیات تهیه کنید!

قبل از هیچهایک، نقشه ای با جزئیات مناسب از مسیر خود تهیه نمایید. نقشه ی مناسب شما می بایست حاوی اطلاعات جامعی از جمله فرودگاه ها، ایستگاه های اتوبوس با بلیط اتوبوس ارزان، آدرس پمپ بنزین و نام و شماره جاده ها باشد. همچنین می توانید از نقشه تلفن همراه خود برای مسیریابی استفاده نمایید. اما اینکار تا حدی ریسک دارد! زیرا در برخی نقاط به احتمال زیاد شما اینترنت نخواهید داشت.

لباس مناسب به تن کنید

شما ممکن است ساعتها کنار جاده بایستید و هیچکس سوارتان نکند؛ از این رو بهتر است لباس مناسب فصل بپوشید. در مواقع بارانی حتما چتر و یا بارانی به همراه داشته باشید. بهتر است در فصل های سرد نیز لباس های گرم خود را به صورت لایه های نازک بپوشید. تا اگر گرمتان شد؛ لایه لایه از حجم لباس کم کنید.

پاوربانک

اگر کوله گردی و هیچهایک شما تا رسیدن به مقصد و دسترسی به پریز برق مدت زمان زیادی طول بکشد؛ بهتر است پاوربانک به همراه داشته باشید. تا با شارژ کردن وسایل الکترونیکی خود مانند گوشی، اسپیکر و یا دوربین از دنیای دیجیتال عقب نمانید!

لوازم بهداشتی و آرایشی

درست است که شما کوله گردی می کنید اما رعایت ظاهری آراسته و تمیز بسیار مهم است. مسواک، خمیردندان، حوله کوچک، شانه، کرم دست و صورت، کرم ضدآفتاب، دستمال کاغذی و لوازم آرایشی و بهداشتی دیگری که موردنیازتان است را حتما داخل کوله پشتی قرار دهید.

کیسه خواب و چادر

ممکن است شما خیلی زود به مقصد خود که می تواند هتلی ارزان، میهمانخانه و یا هاستل باشد برسید! اما در مواقعی هم این امکان وجود ندارد! از همین جهت بهتر است همیشه همراه خود چادر مسافرتی و کیسه خواب داشته باشید تا بتوانید در جاده و یا جنگل و بیابون سرپناهی داشته باشید.

کیسه خواب

خوراکی و غذا

خوراکی های سبک و مقوی را در پک های کوچک بسته بندی کرده و به همراه خود ببرید. چند بطری آب هم حتما به همراه خود داشته باشید.

کارت بانکی یا پول به همراه داشته باشید!

جوانب احتیاط را در نظر بگیرید و برای مواقعی که نیاز به پول نقد دارید؛ از پیش در کوله ی خود مقداری پول نقد جاساز کنید. همچنین می توانید کارت بانکی خود را هم به همراه داشته باشید.

کارت شناسایی، لوازم روشنایی، چاقوی جیبی و یک کتاب یا روزنامه هم به همراه داشته باشید؛ تا سفرتان بی دغدغه تر بگذرد! فراموش نکنید که از کارت ملی و کارت های دیگر خود نسخه دیجیتال تهیه کرده و به ایمیل خود بفرستید.

لوازم موردنیاز هیچهایک

امنیت سفر هیچهایکی

بسیاری از افرادی که به تازگی می خواهند سفرهای هیچهایکی را شروع کنند؛ در رابطه با امنیت این سبک از سفر نگرانی دارند. اما کافیست چندین ترفند را رعایت کنید تا سفری بی دغدغه و مطمئن داشته باشید:

  • بهتر است برای شروع به تنهایی هیچهایک نکنید؛ به خصوص اگر زن هستید به شما پیشنهاد می کنیم که از یک نفر بخواهید تا در سفر هیچهایکی همراه شما باشد.
  • به حس ششم خود اطمینان داشته باشید؛ وقتی راننده ای جلوی پای شما ایستاد به او حس خوبی نداشته باشید. در این مواقع حتما به حس ششم خود توجه کرده و سوار ماشین نشوید.
  • ممکن است در ابتدا راننده برای شما موجه به نظر برسد؛ اما به هنگامی که سوار ماشین شدید، احساس ناامنی بکنید. در چنین شرایطی با بهانه های مختلفی در اولین مکان مناسب از ماشین پیاده شوید.

امنیت سفر هیچهایک

  • از سوار شدن داخل خودروهایی که تمام سرنشینان آن مرد هستند بپرهیزید؛ بهتر است تنها سوار ماشین هایی که خانواده و یا به صورت زوج و تک نفره هستند سوار شوید.
  • از سوال کردن از راننده پیش از آنکه سوار ماشین شوید؛ خجالت نکشید. بهتر است سوالات توی ذهنتان را از راننده بپرسید تا با قصد و نیت او از سوار کردن شما آشنا شوید.
  • ترجیحا شب سفر نکنید؛ بهترین زمان برای پیدا کردن ماشینی مناسب برای هیچهایک به هنگام روز می باشد.
  • اگر ماشینی برای شما ایستاد و با تمام معیارهای امنیتی ذهن شما همخوانی داشت؛ قبل از سوار شدن، عکسی از ماشین و پلاک آن برای یکی از نزدیکانتان بفرستید.
  • بهترین جا برای شروع هیچهایک، مکان هایی همچون ایستگاه اتوبوس، پمپ بنزین و پارکینگ کامیون می باشد و بهتر است در حین سفر و هنگامی که در کنار راننده نشسته اید؛ اطلاعاتی در رابطه با نوع سفر و زندگیتان بدهید تا راننده درباره شما سوءبرداشت نکند.

امنیت سفر هیچهایک

انتخاب نقطه مناسب برای ایستادن

ایستادن در نقطه ای مناسب به شما کمک می کند تا هر چه زودتر سوار ماشین شوید. نکته ی اول آن است که در جایی بایستید که رانندگان شما را به وضوح ببینند تا بتوانند فرصت مناسب برای فکر کردن و تصمیم گرفتن داشته باشند. هیچهایک کردن از مرکز شهر را فراموش کنید! بهتر است در مرکز شهر از تاکسی و یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده و خود را به حومه شهر رسانده تا هیچهایک را شروع کنید. در نقاط پهنی که راننده توانایی ایستادن و کنار زدن ماشین را دارد بایستید.

تنها منتظر ماشین های گذری در جاده نباشید. اگر در مبدا شما ماشین و یا کامیون پارک شده، بهتر است به سمت آنها رفته و هدفتان از سفر و مقصد موردنظر خود را برای آنها بازگو کنید. در حاشیه ی جاده و پمپ بنزین ها، ماشین ها و کامیون های بسیاری اغلب پارک شده اند و به احتمال زیاد از یک همسفر برای طی کردن مسیر بدشان نخواهد آمد!

هیچهایک

هیچهایک در ایران

با تمام این تفاسیر، بر خلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی هیچهایک در ایران پدیده ای کمترشناخته شده و جدید است! اما به مرور زمان و آشنایی ماجراجویان و گردشگران به این سبک، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. جالب است بدانید که ایران با توجه به پایین بودن جرایمش، از جمله مقاصد امن و مطمئن برای هیچهایک می باشد. اغلب مردمان ایرانی با رویی گشاده و مهربانی با گردشگران برخورد می کنند.

هیچهایک در ایران

همراه مجله سفرمی باشید و اطلاعات گردشگری خود را در رابطه با جاذبه های گردشگری، اماکن تاریخی، مراکز خرید، رستوران ها، هتل ها و هر آنچه که در دنیای گردشگری می گذرد تکمیل نموده تا سفری لذت بخش و خاص را تجربه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 325 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 9 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.