فیروز سیر مرگبارترین بیابان های جهان - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷

۳٫۸
/
۵
(
۱۳

امتیاز

)

با ۱۰ مورد از بیابان های خطرناک دنیا آشنا شوید

 اساسا بیابان ها به دلیل نبود آبادی در آنها بسیار خطرناک هستند. به خاطر داشته باشید که بیابان ها یکی از مکان هایی هستند که بشر بسختی می تواند در آنها زنده بماند. علاوه بر این، بیابان هایی وجود دارند که شرایط آب و هوایی آنها از سیاره مریخ هم بدتر است. بیابان های خطرناک دارای بدترین شرایط آب و هوایی و کشنده ترین حیوانات هستند. همراه سفرمی، سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و رزرو هتل باشید تا با ۱۰ مورد از بیابان های خطرناک دنیا آشنا شوید.

بیابان های خطرناک

۱۰. بیابان گُبی | Gobi Desert

بیابان گبی یکی از بیابان های خطرناک که در نواحی کوهستانی واقع شده است و بزرگترین بیابان آسیا بشمار می رود، در ناحیه جنوبی مغولستان قرار دارد. ویژگی خاص این بیابان سرمای شدید آن است نه گرما. دمای هوا تا منفی ۴۰ درجه نیز میرسد که حتی تپه های شنی نیز پر از برفک می شوند. موج های سرمای بیابان گبی می توانند باعث مرگ انسان شوند.

بیابان گبی

۹. بیابان بزرگ دریاچه نمک |Bonneville Salt Flats

همانطور که از اسمش پیداست، بیابان بزرگ دریاچه نمک که یکی از بیابان های خطرناک است به دلیل جمع شدن آب های تبخیر شده در گودال ایجاد شده در بیابان، نمک تولید می کند. به علاوه این بیابان کنار دریاچه بزرگ نمک و در مرز نوادا در ایالات متحده واقع شده است. از میان بیابان های اطراف، بیابان دریاچه بزرگ نمک مفید ترین و کاربردی ترین است. هوای این بیابان خنک است زیرا در ارتفاع ۴۲۰۰ فوتی از سطح دریا قرار گرفته است.

بیابان بزرگ دریاچه نمک

۸. بیابان موجاوه | Mojave Desert

بیابان موجاوه که در آمریکای شمالی قرار گرفته است از بیابان هایی است که اندکی بارندگی دارد. علی رغم سایر بیابان ها که پوشیده از شن و ماسه های سست هستند، بیابان موجاوه بسیار صخره ای بوده و نواحی دره مانند زیادی دارد. علاوه بر این برخی گونه های گیاهی نیز در این ناحیه روییده اند. بیابان موجاوه زیستگاه برخی گونه های حیوانی بزرگ نیز می باشد از جمله؛ مار زنگی، مارمولک دم بزرگ و کانگوروهای موشی. بخاطر داشته باشید که همیشه نمی توانید به ماجراجویی در بیابان موجاوه بپردازید چرا که در فصل تابستان دمای هوا تا ۵۵ درجه سلسیوس می رسد.

بیابان موجاوه

۷. بیابان نامیب | Namib Desert

کلمه نامیب در زبان خوئه خو بر «مکانی بسیار وسیع» تاکید دارد. گفته می شود که بیابان نامیب قدیمی ترین بیابان دنیاست که از ۸۰ میلیون سال قبل وجود دارد. سوسک های تنبریونید از موجودات زنده این بیابان هستند. در نامیب که در بیابان ساحلی آفریقای جنوبی واقع شده است هیچ انسانی زندگی نمی کند. دمای هوا در تابستان به بیش از ۴۵ درجه سلسیوس می رسد و شب ها نیز دمای آن تا مرز انجماد می رسد. علاوه براین، بندپایانی که در بیابان نامیب زندگی می کنند مختص این بیابان هستند و می توانند بسیار خطرناک باشند.

بیابان نامیب

۶. بیابان کالاهاری |Kalahari Desert

واژه کالاهاری از پنجمین زبان گفتاری بزرگ آفریقای جنوبی یعنی ستسوانا بر گرفته شده است. این واژه  تاکید بر «تشنگی مفرط» دارد. بیابان کالاهاری با داشتن ۱۰۰ mm بارش سالیانه، دارای کمترین میزان بارش در این ناحیه است. بیابان کالاهاری هیچ جای مناسبی برای زنده ماندن انسان ندارد زیرا شرایط آب و هوایی بسیار بد و گرم است. بیابان کالاهاری برای چرای گاو و گوسفند بسیار خطرناک است زیرا توسط گونه های وحشی مثل سگ آفریقایی وحشی شکار می شوند. علاوه بر این، کمیته حفاظت از حیات وحش دور این ناحیه را فنس کشی کرده است.

بیابان کالاهاری

۵. بیابان قطب جنوب | Is The South Pole A Desert

قطب جنوب یکی از سردترین مناطق روی زمین است. بیابان قطب جنوب که از خطرناک ترین بیابان های کره زمین است، در دورترین نقطه جنوبی زمین واقع شده است. کل قطب جنوب پوشیده از یخ است و فقط حدود ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر در ایگلوها زندگی می کنند. بیابان قطب جنوب با ۱۴۰۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع پنجمین قاره بزرگ جهان است. در این شرایط آب و هوایی هیچکدام از ساکنین آن برای مدت طولانی آنجا نمی مانند.

بیابان قطب جنوب

۴. بیابان عربستان | Arabian Desert

بیابان بسیار بزرگ عربستان در شرق آسیا واقع شده است. این بیابان با مساحتی حدود ۲۳۳۰۰۰۰ کیلومتر مربع چهارمین بیابان بزرگ و خطرناک دنیاست. در بیابان عربستان آب و هوا عجیب و غریب است. دمای هوا در طول روز  گرم و سوزان و شب ها بسیار سرد است. حتی اشیا پلاستیکی هم به دلیل این تعلیقات آب و هوایی می پوسند. نکته جالب توجه این است که در این شرایط آب و هوایی برخی از حیوانات نیز زندگی می کنند از جمله مارمولک هایی با دم تیغدار، گربه های شنی و غزال های بزرگ اوریکس. گزارش ها حاکی از آن است که در بیابان عربستان شن روان نیز وجود دارد. موارد بسیاری وجود دارد که کاروان ها و انسان ها در این شن های روان مفقود شده اند.

بیابان عربستان

۳. بیابان کاراکوم

بیابان کاراکوم در مرکز آسیا واقع شده است و مساحت آن ۳۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع است. این بیابان که به «کارا-کوم» نیز معروف است حدود ۷۰ درصد از مساحت ترکمنستان را اشغال کرده است. این بیابان سالیانه حدود ۷۰ تا ۱۵۰ mm بارندگی دارد. علاوه بر این، به بیابان کاراکوم، «دروازه های جهنم» نیز گفته می شود زیرا گودال ذخایر نفت زیرزمینی دارد. این حفره آتشین پس از ویران شدن میدان گاز طبیعی شکل گرفت. به دلیل وجود گاز متان در این حفره، همچنان آتش از ۴۰ سال پیش وجود دارد. این حفره زیرزمینی با گازهای خطرناکی که دارد احتمالا تا نواحی اطراف گسترش می یابد که باعث نگرانی افراد محلی شده است.

بیابان کاراکوم

بیابان کاراکوم

۲. بیابان ساحارا

بیابان ساحارا یکی دیگر از بیابان های خطرناک که پس از بیابان قطب جنوب، سومین بیابان بزرگ دنیاست. موج گرمای این بیابان می تواند ظرف چند ثانیه انسان را دود کند. بیابان ساحارا در مقایسه با مساحت کل ایالات متحده بیش از ۹۲۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. اگر نقشه جهان را ببینید متوجه می شوید که بیش از نیمی از آفریقا شمالی را بیابان ساحارا تشکیل می دهد. این بیابان به حدی گرم و سوزان است که بعضی از گونه ها طی دوره های خاص تغییر شکل داده اند.

بیابان ساحارا

۱. بیابان آتاکاما

بیابان آتاکاما به عنوان خطرناک ترین بیابان جهان شناخته شده است. آتاکاما خشک ترین بیابان جهان است و در هیچ نقطه ای از آن حتی یک قطره آب پیدا نمی شود. در بیابان آتاکاما که در آمریکای جنوبی واقع شده است از سال ۱۵۷۰ تا ۱۹۷۱ بارندگی نشده است. به علاوه بیابان آتاکاما بیش از دویست سال است که یک مکان «بیش از اندازه خشک» محسوب می شود. این بیابان در سال ۲۰۱۵ سطح متوسطی از بارنگی را داشته است که منجر به سبز شدن چند نوع گل و گیاه شد. شرایط جوی و آب و هوایی بیابان آتاکاما را می توان با مریخ مقایسه کرد که حتی گاهی از مریخ هم بدتر است. در حال حاظر بیابان آتاکاما را برای بررسی ملزومات ماموریت در مریخ آزمایش می کنند.

 بیابان آتاکاما

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 394 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.