فیروز سیر موزه لوور معروفترین و جذاب ترین موزه جهان - فیروز سیر

تاریخ انتشار: سه شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۷

موزه لوور معروفترین و جذاب ترین موزه جهان

بعید است کسی عاشق جهانگردی باشد و نام موزه لوور را نشنیده باشد. موزه ای که در قلب پاریس قرار گرفته و هرم شیشه ای اش، تصویری جاودانه در ذهن ثبت می کند. این موزه در سال ۱۷۹۳ میلادی به عنوان موزه عمومی بازگشایی شد و در آن بهترین آثار هنری هنرمندانی همچون داوینچی قرار گرفته است.

موزه لوور معروفترین و جذاب ترین موزه جهان

موزه لوور معروفترین و جذاب ترین موزه جهان

چه آثاری در موزه لوور قرار گرفته است؟

تعداد آثار موزه لوور به حدی زیاد است که برای تماشای آن یک روز تمام هم کافی نیست. در میان آثار موزه لوور همیشه بخش هایی از موزه شلوغ تر است. بخش آثار تاریخی مصری و تابلوهای هنری هم در این دسته قرار دارند. در میان تابلوهای این موزه، آثار داوینچی برجسته تر از سایر آثار هنری است. تابلوی مونالیزای معروف داوینچی نیز در موزه لوور قرار گرفته است. تابلویی که همچنان راز و رمزهای آن باقی است. اثر دیگری از لئوناردو داوینچی که با نام بانوی صخره ها کشیده شده است، در این موزه قرار گرفته است. بانوی صخره ها در دو نسخه طراحی شده است که اولین نسخه آن، همین تابلویی است که در موزه لوور نگهداری می شود و دومین اثر بعد از ۲۰ سال کشیده شده است و در نگارخانه ملی لندن نگهداری می شود. گاو بالدار آشوری، لوح حمورابی، ونوس میلو، بز بالدار طلایی هخامنشی، کاتب نشسته، لوح پیروزی نارام سین از دیگر آثار معروف این موزه است که همیشه سیل عظیمی از بازدیدکنندگان روبروی آن ها تجمع یافته اند.

چه آثاری در موزه لوور قرار گرفته است؟

چه آثاری در موزه لوور قرار گرفته است؟

چرا تابلوی مونالیزا مرموز است؟

در میان ۷۵۰۰ اثر نقاشی ارزشمندی که در موزه لوور قرار گرفته، همچنان تابلوی مونالیزا مجهولات زیادی را در بردارد. شما می توانید در فاصله سه متری، لبخند مرموز مونالیزا را تماشا کنید. در این تابلو بر خلاف سایر تابلوهایی که در آن زمان کشیده می شد، زنی با پوشش ساده بدون لباس های فاخر نمایش داده شده است. داوینچی این اثر را به گونه ای خلق کرده که تنها چیزی که شما را جذب می کند، نگاه و لبخند زیبای مونالیزا است. بازدیدکنندگان نه به حالت دست او اهمیت میدهند و نه به لباس های ساده و چهره بی آلایشش. هدف از کشیدن این تابلو، کشیدن پرتره است آن هم در زمانی که اصلا کشیدن پرتره مد نبوده است. مطالعاتی که انجام شده نشان میدهد، در این اثر هنری ۴۰ لایه رنگ روی بدنه چوب سپیدار قرار گرفته که برخی می گویند داوینچی این لایه ها را با انگشت نقاشی کرده است.

چرا تابلوی مونالیزا مرموز است؟

رازهایی درباره موزه لوور که از آن بی خبرید!

موزه لوور ۳۸ هزار آثار هنری از سراسر جهان را در دل خود جای داده است و برای نگهداری این آثار ارزشمند ۲۲۹۰ نفر استخدام شده اند و در این موزه فعالیت می کنند. اگر می خواهید بزرگی این موزه را دریابید فقط کافی است تصور کنید که طول بنای موزه لوور به سه کیلومتر میرسد.

رازهایی درباره موزه لوور که از آن بی خبرید!

۴۸ آتش نشان هم در این موزه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند تا از هرگونه پیشامدی پیشگیری کنند.

موزه لوور در ابتدا به عنوان یک کاخ ساخته شد اما بعد از مدتی به موزه تبدیل شد که البته به همین آسانی ها هم نبود. حدود ۲۰۰ سال طول کشید تا ساختمان کاخ به موزه تبدیل شود و بخش های دیگری به آن اضافه شود.

در گذشته این موزه را با نام موزه ناپلئون می شناختند چرا که ناپلئون بسیاری از آثار هنری موجود در موزه را از غنایم جنگی به دست آورده بود.

رازهایی درباره موزه لوور که از آن بی خبرید!

رازهایی درباره موزه لوور که از آن بی خبرید!

آثار ایرانی در موزه لوور

نمی دانیم باید بگوییم خوشبختانه یا متاسفانه اما در موزه لوور بخش بزرگی برای آثار ایرانی اختصاص داده شده است. از این نظر که آثار ایرانی در موزه لوور در معرض بازدید عموم قرار میگیرد باید خوشحال باشیم اما از اینکه گنجینه های بی نظیری از تاریخ ایران که در موزه لوور نگهداری می شود، در کشورمان نیست باید تاسف خورد. در آثار ایرانی موزه لوور، از سکه ها و فلزات قدیمی تا مجسمه ها و کتیبه های بزرگ وجود دارند. سنگ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا یکی از جذاب ترین آثار ایرانی این موزه است. این سنگ نگاره نقشی از زنی در دوره عیلامی میانه دارد که با دمی ماهی مانند بر روی سنگی ماسه ای نقاشی شده است. افسار برنزی لرستان، سنگ نگاره بز با دم ماهی، سنگ نگاره زن ایلامی و ندیمه اش، کتیبه داریوش، صدف نوشته آکدی و تندیس ناپیراسو از دیگر آثار ایرانی موزه لوور است که به زیبایی تمام بخشی از تاریخ کشورمان را نشان میدهند.

آثار ایرانی در موزه لوور

بر روی حاشیه دامن تندیس ناپیراسو جملاتی از این زبان ناپیراسو نوشته شده است که ترجمه آن جالب توجه است.

“من ناپیراسو همسر اونتاش ناپیرشیا هستم. اگر کسی بخواهد مجسمه مرا در هم بشکند و یا تسخیر کند، هر کس که بخواهد این کتیبه را خراب کند تا نام مرا پاک کند، مورد غضب خدایان اینشوشیناک، نپ ایریشا و کریریشا قرار می گیرد و نام و نسلش از بین می رود.”

آثار ایرانی در موزه لوور

آثار ایرانی در موزه لوور

شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما تهران به پاریس و رزرو هتل پاریس ضمن تجربه ی سفری لذت بخش و خاطره انگیز از موزه لوور و آثار ایرانی داخل موزه نیز دیدن نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : ایرانگردی تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.