فیروز سیر مکان های گردشگری تهران که باید از آن‌ها دیدن کنیم؟ - فیروز سیر

تهران پایتخت ایران و یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای این کشور است. اغلب ما چندین بار برای انجام کارهای اداری و یا مأموریت‌های شغلی خودمان به این شهر شلوغ و پرسروصدا سفرهای کوتاه داشته‌ایم. بااینکه تهران ازجمله شهر پیشرفته‌ است اما از نگاه مسافران، ممکن است شهری نامناسب برای تفریح و گردشگری به نظر برسد و جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی نداشته باشد. درحالی‌که این موضوع صحت ندارد و تهران می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری عالی باشد اما بااین‌حال بازهم اغلب مسافران این سؤال را دارند که در سفر به تهران از کجا دیدن کنیم؟ در ادامه با ما همراه شوید تا مکان های گردشگری تهران را به ترتیب جذابیت آن‌ها برای مسافران معرفی و بررسی کنیم.

 

سفر به تهران

همان‌طور که گفتیم، تهران یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین شهرهای ایران است که هرساله افراد زیادی از شهرهای دیگر به این شهر مهاجرت می‌کنند. جمعیت شهر، هم‌اکنون ۱۰ میلیون نفر است اما این تعداد در حال افزایش است. علت مهاجرت‌های گسترده مردم به تهران را می‌توان دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر و شروع یک زندگی جدید دانست. با توجه به اینکه تهران پایتخت است و ادارات و شرکت‌ها و حتی مغازه‌های بیشتری در این شهر وجود دارند، پس هر فردی می‌تواند شغل خوب و درآمد کافی داشته باشد.

کلان‌شهر تهران با توجه به اینکه در دامنه کوه‌های البرز واقع‌شده، علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دارای جاذبه‌های طبیعی هم هست. وجود این جاذبه‌های فراوان باعث شده تنوع مکان های گردشگری تهران بسیار زیاد باشد و حتی سفر چندروزه‌ی شما برای دیدن همه این جاذبه‌ها کافی نباشد. از مکان های گردشگری تهران می‌توان به موزه‌ها، پارک‌ها، رستوران‌ها اشاره کرد. البته مراکز خرید لوکس و زیبای این شهر نیز باعث جلب‌توجه گردشگران و مسافران شده است.

 

 

کاخ گلستان تهران، محل زندگی پادشاهان ایرانی

کاخ گلستان یکی از مکان های گردشگری تهران و یکی از آثاری است که در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده است و معماری خیره‌کننده‌ی این کاخ و تزئینات زیبایی که دارد، باعث شده عکاسان و مدل‌های زیادی برای عکاسی به این کاخ مراجعه کنند. این کاخ دارای قدمت بسیار طولانی است و قدمت آن به قبل از دوره قاجاریه می‌رسد. بسیاری از پادشاهان این دوره و دوره‌های بعدی در کاخ گلستان زندگی می‌کرده‌اند. کاخ گلستان در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۲ در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو قرار گرفت.

وسعت کاخ گلستان حدود ۴ و نیم هکتار است، این مساحت یک‌دهم مساحت اولیه این بنا است. این کاخ فوق‌العاده زیبا از بخش‌های مختلفی ازجمله  ايوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آينه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریم‌خانی، تالار برليان، عمارت بادگير، كاخ شمس‌العماره، تالار الماس و كاخ ابيض تشکیل‌شده است و ایوان تخت مرمر و خلوت کریم‌خانی همان‌طور که از نامشان پیداست، مربوط به دوره کریم‌خان زند و دوره زندیه می‌شوند.

کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ واقع‌شده است. این منطقه مرکز شهر به شمار می‌آید و می‌توانید از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی به‌آسانی خودتان را به کاخ گلستان برسانید. علاوه بر کاخ گلستان که خود اثری ارزشمند است، در اطراف این بنا، سایر مکان های گردشگری تهران مثل بازار تهران، قهوه‌خانه حاج علی درویش، سبزه‌میدان، خیابان ناصرخسرو، سرای روشن، کوچه مروی و دارالفنون  قرارگرفته‌اند. در بهار و تابستان از ساعت ۹: ۳۰ تا ۱۸: ۳۰ و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸: ۳۰ می‌توانید از کاخ گلستان بازدید کنید.

مکان های گردشگری تهران

موزه ملی ایران، مادر موزه‌های تهران

اگر به موزه گردی در موضوعاتی مثل تاریخ، علم و هنر علاقه‌مندید، خوشبختانه باید بدانید در که تهران موزه‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و اطلاعات جدیدی را کسب کنید. موزه ملی ایران یا نام دیگر آن موزه ایران باستان، یکی از مهم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های ایران و مکان های گردشگری تهران است که مادر موزه‌های دیگر محسوب می‌شود. این موزه در مجاورت خیابان سی تیر و در بخش غربی خیابان ملل متحد، شمال خیابان امام خمینی یا سپه سابق و در غرب وزارت امور خارجه قرارگرفته است.

در این موزه آثاری که به نمایش گذاشته‌شده‌اند، به دودسته کلی تقسیم می‌شوند، آثار دوران ایران باستان و آثار دوران باستان‌شناسی و هنر اسلامی. این موزه دارای زیربنای ۲۰ هزار مترمربع و مساحت ۱۸ هزار مترمربع است. تعدادی کل آثاری که از دوره پیش‌ازتاریخ تا بعد از اسلام به نمایش گذاشته‌شده، ۳۰۰ هزار شی می‌شود.

در دو طرف ورودی ساختمان موزه، دو ساختمان دوطبقه قرارگرفته است که مربوط به کتابخانه، سالن‌های نمایشگاهی و کنفرانس است. در بالای سر در موزه کتیبه‌ای از جنس سنگ مرمر وجود دارد که روی آن شعری از ملک‌الشعرای بهار به خط ثلث امیرالکتاب ملک الکلامی نوشته‌شده است.

در فصل بهار و تابستان همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ و در فصل‌های پاییز و زمستان همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ می‌توانید به موزه ایران بستان بروید و با تاریخ غنی کشورمان بیشتر آشنا شوید.

 

کاخ سعدآباد

یک مورد دیگر از مکان های گردشگری تهران و کاخ‌های فوق‌العاده زیبای این شهر، کاخ سعدآباد است و این کاخ در تهران بسیار معروف است و نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهید. یکی از برجسته‌ترین مکان های تاریخی در عصر حاضر، کاخ سعدآباد است. آخرین پادشاه ایران از دوره قاجاریه و پهلوی در این کاخ زیبا زندگی می‌کرده‌اند. کاخ سعدآباد در میان یک باغ بزرگ و سرسبز ساخته‌شده که همین موضوع جذابیت این جاذبه دیدنی را دوچندان کرده است. در مجموعه سعدآباد چندین کاخ ساخته‌شده و درواقع رضاخان پهلوی بر بنا و کاخ‌هایی که در این باغ ساخته‌شده بود، افزود. کاخ‌هایی که در طول این مدت در باغ سعدآباد ساخته شدند متعلق به اعضای خانواده رضاشاه پهلوی بود و آخرین کاخ نیز برای لیلا پهلوی، دختر کوچک محمدرضا شاه ساخته شد. همچنین کاخ ملکه مادر، از اولین کاخ‌هایی بود که در باغ سعدآباد که وسعت ۸۰۰۰ مترمربعی دارد، ساخته‌شده بود.

همان‌طور که گفته شد سکونتگاه ییلاقی که پادشاه قاجاری و پهلوی برای خود و خانواده‌هایشان انتخاب کرده بودند، کاخ سعدآباد بوده است. این کاخ در شمالی‌ترین قسمت شهر تهران و همچنین روی کوهپایه توچال است. این منطقه در گذشته بهترین منطقه آب‌وهوایی تهران محسوب می‌شده و علاوه بر این مشرف‌به دره سرسبز و زیبای دربند بوده است. امروزه به دلیل گسترش شهر و ساخت‌وسازهای اطراف این کاخ، باغ سعدآباد در داخل شهر قرارگرفته درحالی‌که در گذشته در زمان پادشاهان در خارج از شهر قرار داشت.

 

دربند تهران

مگر می‌شود به تهران سفر کنید و به دربند نروید؟ دربند یکی از مکان های گردشگری تهران است که علاوه بر مسافران، برای شهروندان تهرانی نیز بسیار محبوب است. این منطقه با آب‌وهوای دلپذیری که دارد توانسته در جذب گردشگران بسیار موفق عمل کند. در گذشته، دربند مانند امروز یک محله معروف در تهران نبود، بلکه تنها یک دهکده بود که قدمت این دهکده به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد. با توجه به صحبت‌های مردم محلی این منطقه، برای اولین بار افرادی از طالقان به منطقه دربند کوچ کردند و خانواده تشکیل دادند. به این ترتبی باعث شکل‌گیری محله دربند شدند.

معمولاً اولین پیشنهاد تهرانی‌ها به مسافران برای گشت‌وگذار و تفریح در شهر تهران، دربند است. اگر از افرادی هستید که به کوهنوردی و مسیر از پر از پستی‌وبلندی علاقه دارند، باید بدانید که برای سعود به کوه‌های البرز به‌ویژه قله توچال می‌توانید مسیرتان را از محله دربند شروع کنید. در این صورت می‌توانید علاوه بر لذت کوهنوردی، از تفریحاتی مثل تله سیژ دربند، طبیعت زیبا و همین‌طور کافه‌ها و رستوران‌های متعدد در محله دربند نیز استفاده کنید.

 

رستوران‌های دربند

با توجه به استقبال گسترده‌ای که توسط مسافران و شهروندان از این خیابان و محله می‌شود، رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری زیادی در این منطقه تأسیس‌شده است. باوجوداین رستوران‌ها، دربند یکی از ۱۰ جاذبه گردشگری است که هر شهروند تهرانی برای رستوران گردی انتخاب می‌کند. در محله دربند علاوه بر رستوران‌های باکیفیت و عالی، غذاهای خیابانی مثل جگر و کباب نیز وجود دارند و می‌توانید با خرید غذا از این دکه‌ها، سفری متفاوت‌تر از همیشه برای خود و خانواده‌تان بسازید.

موزه مقدم

در یکی از خیابان‌های نوساز تهران، یکی از زیباترین مکان های گردشگری تهران قرارگرفته است. خانه موزه مقدم در محدوده میدان امام قرارگرفته است. با دیدن این محله نمی‌توانید حدس بزنید که کوچه‌پس‌کوچه‌های محله، خانه‌ای سنتی با معماری بی‌نظیر و زیبا ساخته‌شده باشد. از زمان ورود به خانه می‌توانید از سرسبزی حیاط، حوض آب و گل‌های شمعدانی لذت ببرید. باکمی دقت در معماری خانه تاریخی مقدم می‌توانید متوجه تناسب رنگ‌ها شوید، رنگ‌های اصلی که در این خانه بیشتر مورداستفاده قرارگرفته است شامل رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای و بنفش و یاسی می‌شود که با حفظ تناسب در کنار هم قرارگرفته‌اند. علاوه بر این، در طراحی خانه نیز متوجه خواهید شد که از اصول و روش‌های معماری سنتی ایران بهره گرفته‌شده است. برای مثال در بنا می‌بینید که حوض ایرانی‌، شیشه‌رنگی ایرانی و اصول فضاسازی باغ ایرانی از موارد مهم موزه مقدم است.

 

خانه مقدم در  خیابان امام خمينی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد. شما می‌توانید از طریق مترو خودتان را به این منطقه برسانید. ساعت بازدید نیز از خانه تاریخی مقدم از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در نیم سال اول و ساعات ۹ تا ۱۷ در نیم سال دوم سال است.

 

خانه تاریخی مقدم متعلق به کیست؟

برای مشخص شدن صاحب واقعی خانه مقدم باید به سال‌های گذشته سفر کنیم. زمانی که هنوز حکومت قاجاریه برپا بود. در دوران قاجار خانه تاریخی مقدم یکی از خانه‌های مجلل در تهران به شمار می‌آمده که صاحب این بنا یکی از درباریان به نام  محمدتقی خان احتساب الملک بوده است. احتساب الملک در سال‌های زندگی‌اش صاحب دو پسر بهنام‌های حسن و محسن بود که هر دو برای ادامه دادن تحصیلاتشان به اروپا سفرکرده‌اند. متأسفانه حسن که یک زندگی فعالانه و تأثیرگذار در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی داشت، در جوانی چشم از جهان فروبست.

اما برادر کوچک محسن پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی در سال ۱۳۱۵ دومرتبه به ایران برگشت. او در خارج از ایران ازدواج‌کرده بود و همسر او یک زن فرانسوی بود.

خانه تاریخی مقدم

باغ فردوس تهران

یکی از مکان های گردشگری تهران که از یادگاران دوره قاجاریه می‌باشد، باغ فردوس در این شهر است. اینی باغ زیبا علاوه بر باغ فردوس به‌نام‌هایی مثل باغ معیری و موزه سینما  نیز شناخته می‌شود. قدمت باغ فردوس به دوره قاجار و زمان سلطنت محمدشاه برمی‌گردد. درواقع باغ فردوس یکی از باغ‌های زیبای تهران است که در شمال شهر و در منطقه خوش آب‌وهوای تهران قرارگرفته است و در سال ۱۳۸۱ به موزه سینما تبدیل‌شده است.

باغ امروزی که به نام باغ فردوس شناخته می‌شود، تنها بخشی کوچک از باغ وسیع فردوس است. علاوه بر این باغ زمین‌ها و اراضی مثل اسدآباد و ولنجک در شمال، الهیه از جنوب، دره تجریش از شرق و محمودیه از غرب؛ جزو زمین‌های باغ فردوس بوده‌اند. باغ فردوس دارای وسعت ۲۰ هزار مترمربعی است که از این میزان، ۱۰۰ مترمربع وسعت عمارت ساخته‌شده در باغ فردوس است. این عمارت شامل سه و نیم‌طبقه به عرض ۲۶ متر و به طول تقریباً ۳۴ متر است. در تمامی سالن‌ها و اتاق‌های ساخته‌شده در عمارت، می‌توانید گچ‌بری‌های بسیار زیبایی را زیر حاشیه سقف تماشا کنید؛ یکی از زیباترین گچ‌بری‌های که در عمارت باغ فردوس ساخته‌شده، مقرنس‌کاری‌های گل و شاخ و برگ است.

برای بازدید از باغ فردوس توجه داشته باشید تنها از روز یکشنبه تا جمعه در ساعات ۱۰ الی ۱۸ می‌توانید به بازدید از باغ بروید و شنبه‌ها و مناسبت‌های سوگواری، تعطیلات باغ فردوس هستند.

 

 

بازار بزرگ تهران، لذت خرید

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هر شهر مربوط به بازارها و مراکز خرید کوچک و بزرگ آن شهر می‌شود. درواقع شما می‌توانید از طریق رفتن به بازارهای محلی و سنتی هر شهر، به‌طور مستقیم با فرهنگ و آداب رسوم مردم آشنا شوید. در تهران فروشگاه‌ها و مراکز خرید نوساز و لوکس بسیار زیادی وجود دارند که هرکدام امکانات و خدمات خاص خودشان را به مشتریان ارائه می‌دهند. بازار تهران نیز یکی از محبوب‌ترین مکان های گردشگری تهران است که قلب اقتصاد ایران نامیده شده است، علت این موضوع این است که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کل کشور در این بازار انجام می‌شود.

بازار بزرگ تهران در منطقه ۱۲ قرارگرفته و یادگاری از دوران سلطنت پادشاهان قاجاری می‌باشد. این بازار در بافت سنتی شهر تهران قرارگرفته و نه‌تنها برای مسافران داخلی، بلکه برای مسافران خارجی هم جذاب بوده است. مناسب بودن قیمت‌ها باعث شده انتخاب مردم برای خرید در شهر تهران، بازار بزرگ باشد.

اگر به دنبال مکان گردشگری در شهر تهران هستید که بتواند کل خانواده را باسلیقه‌های مختلف، سرگرم کند می‌توانید آن‌ها را با خود به بازار بزرگ تهران ببرید. سرا و تيمچه، پاساژهای چندطبقه شیک، رستوران سنتی و مغازه‌های غذای فوری، كاروانسرا، پياده راه، كالسكه و… همه از مواردی هستند که در این بازار برای رفاه بیشتر مشتریان در نظر گرفته‌شده‌اند.

 

ایران مال تهران

در سفر به شهر تهران نام برخی از مکان های گردشگری تهران بیشتر شنیده می‌شود. برای مثال مرکز خرید ایران مال یکی از پیشنهاد‌ها اصلی برای خرید در شهر تهران است. ایران مال یا نام دیگر آن بازار بزرگ ایران در منطقه ۲۲ شهر تهران قرارگرفته است و این مجموعه در شمال غربی پایتخت و در نزدیکی پارک چیتگر و دریاچه‌ی شهدای خلیج‌فارس ساخته‌شده است، علت شهرت بیشتر ایران مال نسبت به سایر مراکز خرید این است ایران مال یکی از پنج مال برتر جهان و جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی ایران و خاورمیانه است.  در ساخت و برنامه‌ریزی آن علاوه بر امکانات خرید، شهربازی، پردیس سینمایی، مجموعه ورزشی و هتل  نیز برای مشتریان فراهم‌شده است.

مساحت ایران مال بیشتر از یک‌میلیون مترمربع است که این موضوع باعث شده ایران مال در سطح مال‌های بزرگ دنیا قرارگرفته است. صاحب اصلی کل مجموعه ایران مال و کسی که مرکز خرید فوق‌العاده را طراحی و ایده پردازی کرد، آقای علی انصاری بودند.

 

رستوران‌های ایران مال

قطعاً بعد از یک روز کامل پیاده‌روی و خرید کردن، خسته می‌شوید و نیاز دارید با خوردن یک غذای خوشمزه و یا نوشیدن نوشیدنی موردعلاقه‌تان دوباره سرحال شوید. در ایران مال، چهار مجموعه‌ی فودکورت بزرگ و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعدد وجود دارد. ازجمله کافی‌شاپ‌هایی که در ایران مال وجود دارند می‌توان به شربت خانه بازار بزرگ ایران، کافه دیدار، کافه کتاب، کافه سینما، کافه ورزش اشاره کرد.

 

کاخ نیاوران تهران

در میان مجموعه کاخ‌هایی که در شهر تهران و در فهرست مکان های گردشگری تهران قرارگرفته‌اند، همانند کاخ سعدآباد و کاخ گلستان، کاخ نیاوران موردتوجه بسیاری قرارگرفته است. باغ نیاوران یکی از باغ‌های منطقه شمیرانات در تهران است که کاخ نیاوران در این باغ ساخته‌شده است. این کاخ در قسمت شمال شرقی باغ ساخته‌شده و مانند سایر کاخ‌های تهران از آخرین سکونتگاه‌های سلطنتی محسوب می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت باغ نیاوران، قرار گرفتن این باغ در خوش آب و هواترین نقطه تهران است، کاخ نیاوران با وسعت ۱۱ هکتاری در جوار کوه‌های البرز قرارگرفته است.

درواقع این بنا ییلاق خانواده محمدرضا شاه بود که بعد از انقلاب این کاخ تغییر کاربری داد و به یک موزه ارزشمند برای بازدید تبدیل شد. کاخ نیاوران تهران در تاریخ ۶ خرداد سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ و در حال حاضر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید. تا زمان به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه، باغ و کاخ‌های نیاوران تغییر چندانی ندارد اما در سال ۱۳۳۷ به دستور محمدرضا شاه پهلوی کاخ مربوط به فتحعلی شاه قاجار تخریب شد و کاخ نیاوران امروزی به‌جای آن ساخته شد. امروزه در این باغ زیبا فضای باغ شامل مواردی مثل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحب‌قرانیه و موزه حوض‌خانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان‌نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی و باغ کتیبه‌ها  می‌شود.

کاخ نیاوران تهران

بام لند تهران

بام لند تهران یکی از مجموعه‌های تفریحی این شهر و همچنین از مهم‌ترین مکان های گردشگری تهران است که نزدیک بودن به دریاچه چیتگر باعث شده بیشتر مورد استقبال و بازدید مردم قرار بگیرد. بام لند دارای فضای ۶۰ هزار مترمربع است که از این مقدار ۱۳ هزار مترمربع مربوط به بخش تجاری می‌شود، بنابراین اگر از عاشقان خرید و گردش در بازارها و مغازه‌ها هستید، بام لند تهران می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. معماری که در ساخت مجموعه بام لند تهران مورداستفاده قرارگرفته شامل تلفیق معماری قدیمی ایرانی نظیر بادگیرهای یزد و ستون‌های تخت جمشید با المان‌های جدیدتر و لوکس می‌شود.

کل مجموعه بام لند شامل ۱۲ ساختمان دوطبقه مستقل از هم است که در این ساختمان‌ها انواع برندهای تجاری و غیرتجاری و حتی پوشاک تا لوازم خودرو هم فروخته می‌شود؛ بنابراین می‌توانید برای خرید هر محصولی به بام لند مراجعه کنید و اطمینان داشته باشید که دست‌خالی برنمی‌گردید.

مجموعه بام لند از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب به‌طور هرروزه کار می‌کند. آدرس این مجموعه گردشگری و تفریحی انتهای اتوبان همت، خروجی بلوار کاشان، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف است.

 

دریاچه چیتگر

در توضیحات مربوطه بام لند تهران گفتیم این مجموعه بی‌نظیر در نزدیکی چیتگر قرارگرفته است؛ اما چیتگر کجای تهران است و چه مشخصات و امکاناتی را در اختیار بازدیدکنندگان و مسافران قرار می‌دهد؟

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج‌فارس در غرب تهران ساخته‌شده است. این دریاچه درواقع بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران است که مساحت ۱۳۰ هزار مترمربعی دارد. در سال ۱۳۴۷ به‌منظور کاهش آلودگی شهر تهران ایده اولیه احداث دریاچه مصنوعی داده شد ولی درنهایت در سال ۱۳۹۲ در اردیبهشت این دریاچه احداث شد. شما می‌تواند از شلوغی و آلودگی‌های تهران فرار کنید و در اطراف دریاچه چیتگر به ورزش، بازی و پیاده‌روی بپردازید.

مجموعه چیتگر امکانات بی‌نظیری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد ازجمله این امکانات کامل می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه‌های خوراکی، نمازخانه، آب‌نمای موزیکال، آلاچیق، قایق‌سواری در دو اسکله غربی در سمت بلوار میلاد و اسکله شرقی در سمت بام‌لند، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، کارتینگ، شهربازی، برج هیجان چیتگر و … اشاره کرد.

دریاچه چیتگر

 موزه زمان

یکی از مکان های گردشگری تهران و حوزه‌ی موزه‌ها، موزه زمان است. موزه زمان درواقع نخستین موزه ساعت در ایران است که در سال ۱۳۷۸ افتتاح شد. اگر به دیدن ساعت‌های مختلف از دوران تاریخی مختلف و همچنین ساعت‌هایی با ملیت متفاوت از سراسر جهان علاقه‌مندید، بهترین گزینه برای گردش شما در تهران موزه زمان است. با مراجعه به موزه‌ی زمان، انواع و اقسام ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان را خواهید دید و راهنمای موزه نیز در خصوص تاریخ و قدمت ساعات با شما صحبت خواهد کرد.

ساعت‌های اهدایی، ساعت رجل سیاسی، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی، ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی از انواع ساعت‌هایی هستند که موزه زمان جمع‌آوری‌شده‌اند؛ مانند هر موزه دیگری که برخی از آثار ارزشمندتر هستند، در موزه زمان نیز ساعت متعلق به پروفسور حسابی و همچنین ساعت آفتابی ناصرالدین‌شاه ارزش بسیار بالایی دارند.

موزه زمان در خیابان زعفرانیه قرارگرفته است که از طریق اتوبوس‌های بی آر تی می‌توان دسترسی آسانی به این مجموعه داشت. ساعت کاری موزه زمان از ساعت ۹ الی ۱۷ است.

 

بام تهران

یکی از مکان های گردشگری تهران که فقط متعلق به گردشگران و مسافران نیست، بام تهران است. این منطقه به پاتوقی برای دورهمی‌های دوستانه و عاشقانه تبدیل‌شده است. بام تهران به حدفاصل انتهای خیابان ولنجک تا ایستگاه اول تله‌کابین توچال گفته می‌شود. شما می‌توانید از طریق خودرو، تاکسی و یا اتوبوس تندرو خودتان را به این منطقه زیبا برسانید. با بالا رفتن از کوه و رسیدن به بام تهران می‌توانید شهر را در زیر پای خود تماشا کنید.

نیازی به نگرانی جای پارک خودرو نیست، چراکه در این محدوده یک پارکینگ خودرو و موتورسیکلت برای رفاه مسافران و شهروندان در نظر گرفته‌شده است. در بام تهران امکانات تفریحی بسیار زیادی وجود دارد. ازجمله این تفریحات می‌توان به مجموعه تله‌کابین و اسکی، سورتمه توچال، مجموعه اتاق فرار گروه اسکیپ کیوب، زیپ لاین، فودکورت، کافه و رستوران، آکادمی تنیس، سینما پنج بعدی، دیواره‌های سنگ‌نوردی یا صخره‌نوردی و ترامپولین اشاره کرد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 172 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 19 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.