فیروز سیر همه چیز درباره آزمون آی مت {نحوه ثبت نام + منابع} - فیروز سیر

آزمون آیمت یک آزمون صد دقیقه ای است که برای پذیرش دانشجوهای خارجی در رشته پزشکی توسط ایتالیا برگزار میشود.

این آزمون در کشورهای مثل ترکیه، فرانسه، برزیل، آذربایجان ، کانادا ، قبرس ، فرانسه ، آلمان ، یونان، هنگ کنگ ، هند ، ایتالیا ، پاکستان ، لهستان ، عربستان ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا، سوئیس، امارات متحده عربی ، انگلستان و ایالات متحده آمریکا برگزار میشود. و هر فردی خارج از این کشور ها نیز میتواند در این امتحان شرکت کند.

توسعه فرصت فردا یکی از مهم ترین موسسه هایی است که در زمینه اعزام دانشجویان به خارج از کشور فعالیت میکند. یکی از خدمات مهم این شرکت برگزاری دوره های آموزشی و تسهیل سازی شرایط برای کسانی است که تصمیم برای دادن آزمون آیمت را دارند.

 آزمون آی مت چیست

 

آزمون IMAT ایتالیا (آزمون پذیرش پزشکی بین‌المللی) یک آزمون پذیرش است که توسط چندین دانشگاه ایتالیایی برای ارزیابی استعداد و دانش داوطلبان متقاضی برنامه‌های پزشکی در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی استفاده می‌شود. آزمون IMAT معمولاً برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی در ایتالیا هستند مورد نیاز است. این مهارت یک نامزد را در موضوعات مختلف مرتبط با مطالعات پزشکی، از جمله زیست شناسی، شیمی، فیزیک و استدلال منطقی ارزیابی می کند.

 

امتحان IMAT با هدف اطمینان از اینکه داوطلبان دارای پایه ای قوی در علوم هستند و به خوبی برای برنامه درسی دقیق برنامه های پزشکی یا دندانپزشکی در ایتالیا آماده شده اند، انجام می شود. نمرات کسب شده در آزمون IMAT اغلب یک عامل کلیدی در فرآیند انتخاب برای پذیرش در این برنامه ها است.

 

هر دانشگاه شرکت‌کننده ممکن است شرایط و وزن‌های خاص خود را برای نمرات آزمون IMAT داشته باشد، بنابراین برای متقاضیان ضروری است که معیارهای پذیرش و دستورالعمل‌های دانشگاه‌های مورد نظر خود را بررسی کنند. این آزمون معمولاً سالی یک‌بار برگزار می‌شود و داوطلبان باید ثبت‌نام کنند. و برای رقابت برای کسب مقام در عرصه رقابتی آموزش پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا آماده شوید.

 

چه موسسه های در ایران برای آزمون آیمت آموزش میدهند؟

تنها دو موسسه معتبر برای آزمون آیمت دوره برگزار میکنند:

 

جهاد دانشگاهی فقط در بخش آموزش تاکید می کند و کاری به ثبت نام شما ندارد. اما توسعه فرصت فردا در تمام طول مسیر آزمون آیمت در کنار شماست. دوره توسعه فرصت فردا یکی از جامع ترین دوره های تحصیلی برای آزمون آی‌مت است. این دوره شامل برگزاری ۳۰۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای می باشد. لازم بذکر است که اساتید دوره به تمامی مطالب به زبان انگلیسی مسلط هستند و متقاضی کلیه مفاهیم و مسائل الزم را به زبان انگلیسی فرا خواهد گرفت:

  • آمادگی جهت آزمون آیلتس : ۱۰۰ جلسه
  • آمادگی جهت زیست شناسی: ۷۵ جلسه
  • آمادگی جهت شیمی: ۷۰ جلسه
  • آمادگی جهت فیزیک و ریاضیات :۴۵ جلسه
  •  آمادگی جهت بخش اطلاعات عمومی و استدلال منطقی: ۱۰ جلسه

 

به غیر از همه این ها توسعه فرصت فردا تا محل برگزاری آزمون یعنی ترکیه شما را می رساند و تا روز قبولی شما از مشاوره و کوچینگ تحصیلی و روحی برخوردار هستید.

اگر قصد ثبت نام برای آزمون آی مت را دارید همین اکنون در سایت توسعه فرصت فردا تایم مشاوره مهاجرتی رایگان رزرو کنید.

 

شرایط ثبت نام در آزمون آی مت چیست؟

شرایط آزمون IMAT ایتالیا (آزمون پذیرش پزشکی بین‌المللی) ممکن است از سالی به سال دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر کمی متفاوت باشد، بنابراین بررسی الزامات و دستورالعمل‌های خاص ارائه‌شده توسط دانشگاه‌هایی که قصد دارید در آن‌ها درخواست دهید، ضروری است. با این حال، برخی از جنبه های کلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

 

واجد شرایط: به طور کلی، آزمون IMAT برای دانشجویان ایتالیایی و بین المللی که مایل به درخواست برای برنامه های پزشکی در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در ایتالیا هستند، آزاد است. هیچ محدودیت سنی سختی برای شرکت در IMAT وجود ندارد، اما متقاضیان معمولاً برای واجد شرایط بودن باید تحصیلات متوسطه یا معادل آن را گذرانده باشند.

 

ثبت نام: برای شرکت در آزمون IMAT، معمولاً باید از طریق پورتال وزارت آموزش، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا (MIUR) ثبت نام کنید. ثبت نام معمولاً چند ماه قبل از تاریخ امتحان باز می شود.

 

محتوای امتحان: آزمون IMAT دانش داوطلبان را در موضوعاتی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک و استدلال منطقی ارزیابی می کند. محتوا و قالب خاص امتحان می تواند از سال به سال کمی متفاوت باشد، بنابراین مهم است که راهنمای رسمی IMAT ارائه شده توسط MIUR را برای جدیدترین اطلاعات مرور کنید.

 

پذیرش و بورسیه: قبولی در آزمون IMAT یک مرحله ضروری در فرآیند پذیرش برنامه های پزشکی آموزش زبان انگلیسی در ایتالیا است. با این حال، معیارهای پذیرش و فرصت های بورس تحصیلی می تواند بین دانشگاه ها متفاوت باشد. برخی از دانشگاه ها ممکن است بورسیه تحصیلی یا کمک های مالی به دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا ارائه دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این کار را نکنند. بسیار مهم است که در مورد معیارهای پذیرش و گزینه های بورس تحصیلی برای هر دانشگاهی که به آن علاقه دارید تحقیق کنید و بر اساس آن درخواست دهید.

 

تسلط به زبان: در حالی که IMAT به زبان انگلیسی است، برخی از دانشگاه ها ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند درخواست، به مدرکی مبنی بر مهارت زبان انگلیسی مانند نمرات آیلتس یا تافل نیز نیاز داشته باشند.

 

برای دریافت دقیق ترین و بروزترین اطلاعات در مورد آزمون IMAT و شرایط پذیرش دانشگاه های خاص، توصیه می کنم از وب سایت رسمی دانشگاه های مد نظر خود دیدن کنید و با دفاتر پذیرش آنها تماس بگیرید. آنها می توانند اطلاعات دقیقی در مورد فرآیند درخواست، شرایط پذیرش و هرگونه بورسیه تحصیلی موجود ارائه دهند.

منابع آزمون آیمت چیست؟

  1. استدلال منطقی و اطلاعات عمومی
  2. زیست شناسی
  3. شیمی
  4. فیزیک و ریاضیات

 

هنگام آماده شدن برای آزمون IMAT ایتالیا (آزمون پذیرش پزشکی بین المللی)، دسترسی به مواد و منابع آموزشی با کیفیت ضروری است. در اینجا برخی از بهترین منابع و مراجع برای کمک به شما در آماده سازی موثر آمده است:

 

  1. وب سایت رسمی IMAT: وب سایت رسمی IMAT که معمولاً توسط وزارت آموزش، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا (MIUR) میزبانی می شود، منبع اصلی برای به روزترین اطلاعات در مورد ثبت نام آزمون، آزمون است. فرمت و هرگونه تغییر در آزمون. اغلب دستورالعمل های رسمی و نمونه سوالات را ارائه می دهد.

 

  1. راهنمای رسمی IMAT: MIUR معمولاً یک راهنمای رسمی برای آزمون IMAT منتشر می کند. این راهنما اطلاعات دقیقی در مورد ساختار، محتوا و نمونه سوالات امتحانی ارائه می دهد. این یک منبع ضروری برای درک قالب آزمون است.

 

  1. کتاب های درسی و راهنمای مطالعه : به دنبال کتاب های درسی و راهنمای مطالعه معتبر باشید که موضوعات مورد آزمایش در IMAT را پوشش می دهد. برخی از ناشران محبوب مواد مطالعه کنکور پزشکی عبارتند از Kaplan، Barron’s، و انتشارات دانشگاه آکسفورد.

 

  1. تست های تمرین آنلاین: چندین وب سایت و پلت فرم تست ها و سوالات تمرینی IMAT را ارائه می دهند. اینها می توانند به شما کمک کنند تا با انواع سوالاتی که با آنها روبرو می شوید آشنا شوید و مهارت های تست زنی خود را بهبود ببخشید.

 

  1. دوره های آمادگی : بسیاری از شرکت های آمادگی آزمون و موسسات آموزشی دوره های آمادگی IMAT را ارائه می دهند. این دوره ها اغلب برنامه های مطالعاتی ساختار یافته، راهنمایی های متخصص و دسترسی به مواد تمرینی را ارائه می دهند. آنها می توانند به ویژه برای آماده سازی فشرده مفید باشند.

 

  1. وب سایت های دانشگاه : از وب سایت های دانشگاه های ایتالیا که قصد دارید برای برنامه های پزشکی در آنها درخواست دهید، بازدید کنید. آنها ممکن است اطلاعات خاصی را در مورد معیارهای پذیرش، نمرات مورد نیاز و هر شرایط اضافی ارائه دهند.

 

  1. انجمن ها و انجمن های پزشکی : انجمن ها و انجمن های آنلاین، مانند شبکه دانشجویی دکتر و اتاق دانشجو، اغلب بحث ها و توصیه هایی در رابطه با آزمون IMAT دارند. شما می توانید بینش های ارزشمندی از شرکت کنندگان در آزمون پیدا کنید.

 

  1. تست های رسمی مهارت زبان: اگر دانشگاه انتخابی شما به آزمون های مهارت زبان انگلیسی (مثلاً آیلتس یا تافل) نیاز دارد، برای ثبت نام، مطالب آموزشی و تاریخ آزمون به وب سایت های رسمی این آزمون ها مراجعه کنید.

 

  1. کتابخانه ها و موسسات آموزشی محلی: کتابخانه ها و مؤسسات آموزشی محلی ممکن است منابع و مطالب مطالعه ای مرتبط با موضوعات تحت پوشش در آزمون IMAT داشته باشند.

 

  1. خدمات تدریس خصوصی: به دنبال کمک از یک مربی یا خدمات آموزشی واجد شرایط در زمینه آمادگی برای کنکور پزشکی باشید.

 

به یاد داشته باشید که در مورد هر گونه تغییر در فرمت یا الزامات امتحان به روز باشید و یک برنامه مطالعه متناسب با نیازها و برنامه خود ایجاد کنید. ضروری است که به طور منظم تمرین کنید و زمان کافی را برای هر حوزه موضوعی اختصاص دهید تا در آزمون IMAT خوب عمل کنید.

با آزمون آیمت در چه دانشگاه هایی پذیرش میگیرم؟

متقاضی در آزمون آی مت فقط برای یک دانشگاه می تواند درخواست ثبت نام دهد و این عمل در هنگام ثبت نام در آزمون IMAT انجام خواهد شد.

هر دانشگاه بسته به شرایط خود از میان داوطلبان اروپایی و غیر اروپایی که برای آن دانشگاه ثبت نام کرده اند اقدام به گزینش می کند، بنابراین نمره قبولی کلی وجود ندارد و هر دانشگاهی با حداقل نمره خود دانشجو می پذیرد.در زیر نام دانشگاههای دولتی ایتالیا مربوط به IMAT آورده شده است:

  • University of Bari University of Bologna
  • University of Messina University of Milan
  • University of Milan-Bococa University of Turin
  • University of Siena University of Podova
  • University of Rome University of Pavia

 

تاریخ های ثبت نام و شرکت در آزمون آیمت چه زمانی است؟

این آزمون فقط یکبار در سال برگزار می شود. سال گذشته در ماه سپتامبر- اما در سال ۲۰۲۳ در ۱۷ اکتبر برگزار شد. ولی تاریخ دقیق برگزاری این آزمون برای سال ۲۰۲۴ هنوز مشخص نیست.

برای ثبت نام آزمون آی مت در تاریخ دقیق باید سایت رسمی آی مت را مکرر چک کنید.

 

میزان سختی و رقابت در آزمون آیمت ایتالیا

به طور کلی این آزمون برای سنجش استدلال منطقی، دانش عمومی و علمی متقاضیان در زمینه های مانند شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات طراحی شده است. باید به طور کلی گفت این آزمون همچون دیگر آزمون های ورودی پزشکی در اروپا، استاندارد است. همچنین این آزمون برخلاف کنکور ایران از رقابت بسیار کمتری برخوردار است.

زمان اعلام نتایج آزمون آیمت ایتالیا

معمولا حدود دو هفته تا سه هفته بعد از برگزاری آزمون پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا، نتایج آن اعلام می‌شود. به متقاضیان IMAT دانشگاه‌های دولتی نمره یا امتیاز داده می شود. سپس حدود یک هفته بعد، هر دانشگاه لیست رتبه بندی شرکت کنندگان خود را در وبسایت خود اطلاع رسانی می کند. این لیست نمرات آیمت تمامی شرکت کنندگان آزمون که آن دانشگاه را انتخاب کرده اند را بر اساس بیشترین به کمترین، نشان می دهد. افراد پذیرفته شده براساس ظرفیت هر دانشگاه که از قبل مشخص شده است، با رنگ و نماد مجزایی مشخص شده اند. از طریق این لیست رتبه بندی است که شما متوجه می شوید در دانشگاه مربوطه پذیرفته شده اید یا نه. هر دانشگاه به افراد پذیرفته شده نیز ایمیلی را تحت عنوان نامه پذیرش قطعی و قبولی در دانشگاه ارسال می نماید.

 

نامه اخذ پذیرش دانشگاه

مدارکی برای اخذ مدارک دانشگاه نیاز دارید شامل:

  • ارائه توصیه نامه های رسمی
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی
  • ریز نمرات دبیرستان و فارغ التحصیلی
  • اثبات تمکن مالی
  • عکس ۳*۴
  • اثبات بیمه مسافرتی
  • رزرو محل اسکان در ایتالیا

 

بعد از اخذ ویزای تحصیلی و سفر به ایتالیا باید به ثبت نام حضوری در دانشگاه و ارائه مدارک شناسایی و تحصیلی و پرداخت شهریه اقدام کنید. به محض دریافت این هزینه توسط دانشگاه، شما در دانشگاه ثبت نام می‌شوید. مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از دانشگاه‌ها مهلتی دارند که می توانید این ودیعه را تا آن زمان پرداخت کنید بنابراین در وب سایت‌های آنها مراقب تاریخ‌های مهم باشید!

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 90 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 6 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.