فیروز سیر جاهای دیدنی شیراز - فیروز سیر

جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز دقیقا همان چیزی است که حافظ در وصفش می‌گوید خوشا شیراز و وصف بی مثالش. شیراز پر از باغ‌های زیبا، اماکن مذهبی و اماکن تاریخی و باستانی است که از دیدنشان سیر نخواهید شد. و در هر فصل سال رنگ و بویی خاص دارند.

در این مقاله از سایت گردشگری روم تور قصد داریم به جاهای دیدنی شهر شیراز بپردازیم. با ما همراه باشید.

تخت جمشید

خاص‌ترین جاهای دیدنی شیراز در عید، تخت جمشید است. میراث بزرگ ایرانیان که هویتمان با آن گره خورده است. این مکان باستانی در شمال شرق شیراز و در مرودشت قرار داشته و حدود ۵۷ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. بسیاری از قسمت‌های این بنای زیبا و باشکوه هنوز پابرجاست و می‌توان عظمت و اقتدار ایران باستان را در آن دید.

تخت جمشید شیراز

مجموعه یادگار کریم خان زند

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز در شب، مجموعه بازار، مسجد و ارگ کریم‌خانی است. این سه مجموعه که در نزدیکی همدیگر قرار گرفته‌اند، درست مثل روزهای اول ساختشان زیبا و پرهیاهو هستند. بازارش پر از صنایع دستی و پارچه‌های زربفت است و هنوز صدای کریم‌خان را می‌توان در ارگ زیبا و درعین حال ساده‌اش شنید.

اگر قصد یک شیراز گردی تمام عیار را دارید پس حتما باید چندروزی را در شهر بمانید و دنبال اجاره اقامتگاه در شیراز باشید.

نارنجستان قوام

یکی دیگر از مکان های دیدنی شیراز، نارنجستان قوام است. این باغ زیبا و پر از درختان نارنج متعلق به دوره قاجار و محل زندگی خاندان قوام السلطنه بوده است. نارنجستان قوام به دلیل عمارته‌ای باشکوهی که در دلش دارد مانند خانه زینت الملک و خانه عرقی‌ها، زبانزد بوده و از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌آید.

لونا پارک

بخشی از جاهای دیدنی شیراز، مربوط به پارک‌هایی است که در سراسر شهر وجود دارند. اما از این میان، لونا پارک که در دامنه کوه باباکوهی قرار گرفته از مشهورترین و قدیمی‌ترین پارکهای کوهستانی است و انواع بازی‌های مدرن مثل ترن هوایی، سفینه، کشتی، رنجر، سورتمه، دراگون و چرخ و فلک را دارد.

لونا پارک همچنین از جاهای دیدنی شیراز برای کودکان محسوب می‌شود و می‌توانند حسابی خوش بگذرانند.  تورهای گردشگری می‌توانند برای اجاره تفریحات در شیراز کمکتان کنند تا از وقت خود استفاده کامل را ببرید.

باغ دلگشا

در باغ دلگشا می‌توان تاریخ را لابه‌لای درختان نارنج و بوی سحرانگیز بهار خواند. این باغ زیبا در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار گرفته و پیشینه آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد و در دوره‌های تاریخی مرمت شده است. این باغ که از دل تاریخ به یادگار مانده از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در بهار است.

باغ ارم شیراز

باغ ارم

از جاهای دیدنی شیراز در تابستان و بهار، باغ همیشه سرسبز ارم است. بازدید از شیراز بدون دیدن باغ ارم هیچ لطفی ندارد. به هرجا که نگاه کنی گل‌های زیبا و خوشبو را می‌بینی. اینجا درواقع بزرگترین باغ گیاهشناسی شیراز بوده که چند بنای تاریخی نیز در خود دارد.

پیشینه این باغ به قرن دهم و یازدهم هجری برمی‌گردد و احتمالا در روزگار سلجوقیان بنای اولیه آن پی ریزی شده است.

مسجد نصیرالملک

شیشه‌های رنگی صورتی، بازتاب نور از پنجره‌های مشبک مسجد به روی کاشی کاری‌های ظریف دیوار و ستون‌ها، چیزی نیست که بتوان آن را در همه جا دید. مسجد نصیرالملک که به خاطر رنگ‌های زیبایش به مسجد صورتی هم معروف است از جاهای دیدنی شیراز در زمستان به شمار می‌رود. این بنا در محله قدیمی گود عربان قرار گرفته و پر از رنگ و نقش و هنر است. این مسجد بدون گنبد ساخته شده که همین آن را خاص‌تر می‌کند.

به همین دلیل مسجد صورتی جاهای دیدنی شیراز با عکس های زیبا است و هرکسی می‌توانید بهترین و زیباترین تصاویر را در آنجا ثبت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر

باغ عفیف آباد

عفیف آباد، باغ گل و اسلحه است که از زمان صفویه تاکنون پابرجا بوده است. یک طرف هدیه‌های الهی خوشبو و طرف دیگر رنج بشریت به نمایش گذاشته شده است. در این باغ که یکی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز نیز محسوب می‌شود، می‌توانید تاریخی از تکامل اسلحه‌ها را ببینید.

چند اسلحه خاص مانند تفنگ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، رئیس علی دلواری و میرزا کوچک خان نیز درآنجا قرار دارد. علاوه بر این یک قهوه‌خانه سنتی و حمام خزینه‌ای هم در باغ تاریخی عفیف آباد وجود دارد.

عمارت شاپوری

خانه شاپوری یا عمارت شاپوری یکی از مکان های لاکچری شیراز است که ساختمان آن چندان قدیمی نیست، اما به خاطر سبک خاص و منحصربه‌فردش، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این عمارت در یک باغ بزرگ قرار گرفته و متعلق به بازرگانی معروف به اسم شاپوری بوده و جالب است بدانید که تا دهه ۷۰ شمسی همچنان در آنجا ساکن بوده‌اند.

آرامگاه حافظیه

اگر به دنبال جاهای دنج شیراز می‌گردید، پس باید حتما سری به حافظیه بزنید. اصلا مگر می‌شود شیراز را بدون دیدار لسان الغیب ترک کرد. این مکان زیبا در روز با گل‌های رنگارنگ آراسته شده و شب‌ها نورپردازی فوق‌العاده‌اش آن را دیدنی‌تر کرده است.

آرامگاه همچنین پر از درختان سرو و کاج و باغچه‌های مستطیلی شکل است که حسی عرفانی و معنوی را درفضا پراکنده می‌کنند. در محوطه آرامگاه تالاری به سبک معماری هخامنشی و زندنیه ساخته شده است. در سمت چپ آن نیز می‌توانید آرامگاه قوام السلطنه را ببینید.

اگر قصد دارید این مکان زیبا رو از نزدیک ببینید می‌توانید تور گردشگری ما در سایت روم تور را رزرو کنید: تور آرامگاه حافظ شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی

اگر دوست دارید در کنار بازدید از جاهای دیدنی شیراز، یک کوهپیمایی مختصر با چشمان‌دازی زیبا داشته باشید، پس حتما باید سری به آرامگاه خواجوی کرمانی بزنید که در ابتدای جاده شیراز و دامنه کوه صبوی قرار دارد.

کنار این آرامگاه می‌توان دروازه قرآن را دید و کنار آب رکن آباد که از جلوی مقبره می‌گذرد، نشست و لذت‌های جاودانی را درخواست کرد. همانطور که حضرت حافظ میگوید: «ز رکن آباد ما صد لوحش الله / که عمر خضر می‌بخشد زلالش».

مسجد جامع عتیق

از دیگر جاهای دیدنی شیراز روی نقشه، مسجد جامع عتیق است. مسجدی تاریخی که آغاز آن افسانه‌ای است. در دوران باستان این مکان آتشکده‌ای معروف بوده و در دوران اسلامی تبدیل به مسجد می‌شود. بنای مسجد بسیار قدیمی است که حدود ۱۲۰۰ سال قدمت دارد.

در مرکز مسجد بنای مربعی شکل به اسم دارالمصحف قرار داد که نقل است حافظ مدتی را مسئول آنجا بوده است. این مسجد ۶ در ورودی دارد که یکی از آنها به حرم حضرت شاهچراغ وصل می‌شود.

مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد از خاص ترین جاهایی دیدنی شیراز به شمار می‌رود. هیچ چیز مثل تماشای شکوه و عظمت گذشتگان لذت بخش نیست. این مجموعه تاریخی یادگار از پادشاهان افسانه‌ای ایران در دوره هخامنشی است که در ۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

در این مجموعه می‌توان آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، کارخ بار عام، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه و ساختارهای دفاعی را دید.

اگر قصد دارید این مکان زیبا رو از نزدیک ببینید می‌توانید تور گردشگری ما در سایت روم تور را رزرو کنید: تور یک روزه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

یادگارهای مشیرالدوله در شیراز

مشیرالدوله یکی از دولتمردان قاجاریه بوده که خدمات زیادی به شهر شیراز کرده است. مسجد مشیر و سرای مشیر، دو تا از مهمترین یادگاران این مرد است که البته در دو مکان مختلف واقع شده‌اند. مسجد مشیر کنار محله تاریخی سنگ قرار دارد.

در این مسجد قدیمی‌ترین ساعت شیراز وجود دارد. البته حالا دیگر صدای زنگ ساعت آن به گوش نمی‌رسد. این ساعت ساخت انگلستان بوده اما به درخواست مشیرالدوله، اعدادش را به فارسی تغییر داده‌اند.

سرای مشیر که در کنار بازار وکیل و اردوبازار قرار گرفته یکی از زیباترین بازارهای شیراز است که می‌توان در آن انواع و اقسام لوازم زینتی و تزئینی را خرید. ضمن اینکه بازدید از خود بنا نیز خالی از لطف نیست.

مسجد نصیرالملک شیراز

بازدید از شیراز با روم تور

جاهای دیدنی شیراز آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم پاسخی مفصل به سوال جاهای دیدنی شیراز کجاست بدهیم، باید کتابی کامل درباره آن بنویسیم. شیراز شهر رازهای بسیار است که هر کدام از آنها را می‌توان در یکی از باغ‌ها، بناها، مسجدها و ارگ‌های تاریخی‌اش پیدا کرد. اگر دوست دارید بیشتر با جاذبه های دیدنی شیراز آشنا شوید روی کلمه جاهای دیدنی شیراز آشنا شوید.

اگر قصد بازدید از این شهر باشکوه را دارید، روم تور می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برایتان رقم بزند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 28 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 3 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.