فیروز سیر اسرار شگفت‌انگیز درباره دیوار بزرگ چین که باید بدانید - فیروز سیر

دیوار بزرگ چین هرساله باعث شگفتی میلیون‌ها بازدیدکننده می‌شود. دیوار چین مانند دم اژدهای در حال پیچش از مرز شمالی چین عبور می‌کند. همانطور که از نام آن معلوم است، دیوار بزرگ یک شگفتی معماری باابهت است و اغلب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین عجایب ساخته‌شده به دست بشر در جهان مورد ستایش قرار می‌گیرد.  تاریخچه دیوار بزرگ چین به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. علاوه بر اهمیت فرهنگی و تاریخی آن در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. 

 استن گادوین، کارشناس سفر و اوقات فراغت معمولاً ترتیبی می‌دهد که بازدیدکنندگان از یکی از چهار بخش‌های اصلی دیوار چین بازدید کنند: بادالینگ (در دسترس‌ترین جا برای مسافران)، موتیانیو (بسیار محبوب بین بازدیدکنندگان که به خوبی بازسازی شده است)، سیماتای (دیواری ناهموار و در حال فروپاشی) و جین‌شانلینگ (مناسب برای کوهنوردان حرفه‌ای). 

 اگر می‌خواهید همه چیز را از علت ساخت، طول دیوار، تاریخچه گرفته تا حقایق شگفت‌انگیز درباره دیوار بزرگ زیبای چین بدانید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

رزرو تور ارزان با فیروز سیر خوبه!

دیوار بزرگ و زیبای چین کجا است؟

دیوار بزرگ چین

 دیوار بزرگ عجیب چین به راحتی از پکن قابل دسترس است؛ اگرچه این سازه عظیم از شانهایگوان در شرق تا شهر جیایوگوان، در شمال غربی کشور امتداد دارد. به‌طور کلی دیوار بزرگ چین از شمالی‌ترین مرز این کشور دفاع می‌کند. یک بررسی باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۲ تخمین زد که این دیوار (با در نظر گرفتن تمام سلسله‌هایی که روی این سازه کار کرده‌اند) از ۱۵ استان عبور می‌کند و از سین کیانگ در شمال غربی تا مرز کره در شرق امتداد دارد.

طول دیوار چین چقدر است؟

 اگر بخواهید تمام بخش‌هایی که تابه‌حال ساخته شده‌ است را اندازه‌گیری کنید، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دیوار بزرگ چین می‌تواند ۱۳۱۷۰ مایل طول داشته باشد. محبو‌ب‌ترین و زیباترین بخش آن در زمان سلسله مینگ ساخته شد و ۵۵۰۰ مایل بین هوشان تا گذرگاه جیایوگوان ادامه دارد. حتی اگر طول خط اصلی (حدود ۲۱۵۰ مایل) دیوار را در نظر بگیرید، بدون احتساب شاخه‌ها و خارها همچنان رکورددارترین دیوار در جهان است. پاسخ کلی برای کسانی که نمی‌دانند دیوار بزرگ عجیب چین چقدرارتفاع  دارد، این است که ارتفاع این سازه به‌طور قابل ‌توجهی از ۱۵ تا ۳۹ فوت متفاوت است و در عریض‌ترین نقطه نیز ۳۲ فوت ضخامت دارد.

اینجا چه زمانی ساخته شد؟

 به سختی می‌توان گفت دقیقا چه زمانی دیوار بزرگ زیبای چین ساخته شد، زیرا بسیاری از سلسله‌ها و حاکمان در ساخت آن سهیم بودند. حدود ۲۰ ایالت و سلسله در ساخت دیوار بزرگ چین در طول هزاران سال مشارکت داشتند. تصور می‌شود که اولین بخش‌های دیوار در اوایل سال ۷۷۱ قبل از میلاد ساخته شد؛ اگرچه کار رسمی تا سال ۲۲۰ قبل از میلاد در زمان امپراتور کین شی هوانگ  (Qin Shi Huang) ‌آغاز نشد. بیشتر آنچه امروز باقی مانده، امتداد ۵۵۰۰ مایلی در زمان سلسله مینگ است که بین سالهای ۱۳۶۸ و ۱۶۴۴ساخته شد. به طور کلی می‌توان گفت ساخت بخش زیادی از این دیوار ۲۰ سال و به‌طور کامل ۲۰۰۰ سال طول کشید.

چرا دیوار بزرگ چین ساخته شد؟

دیوار بزرگ چین

 دیوار بزرگ و زیبای چین در اصل به‌عنوان یک سپر دفاعی در زمان جنگ ساخته شد که دارای برج‌ها و گذرگاه‌های زیادی است. زمانی که امپراتور کین شی هوانگ برای اولین بار ساخت دیوار بزرگ را پیشنهاد کرد، هدف آن دفاع از ایالت‌های چین در برابر قبایل کوچ نشین شمال بود. در طول حکومت سلسله هان، (بین سال‌های ۲۰۱ قبل از میلاد تا ۲۲۰ پس از میلاد) دیوار بزرگ برای محافظت از تاجرهای جاده ابریشم گسترش یافت. سلسله مینگ نیز (در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴) نه‌تنها به گسترش دیوار بزرگ، بلکه به تعمیر و تقویت سازه‌های موجود معروف است.

چگونه ساخته شد؟

دیوار بزرگ و زیبای چین، د واقع مجموعه‌ای از استحکامات است. برخی از این استحکامات به موازات یکدیگر قرار دارند، درحالی که برخی دیگر، دیوارهای مدور یا جانبی است. حتی بخش‌هایی از دیوار بزرگ نیز وجود دارد که موانع طبیعی مانند رودخانه‌ها یا کوه‌های بلند است. صدها سال قبل از شروع هرگونه ساخت‌وساز رسمی بر روی دیوار بزرگ چین، دولت‌های چینی در مقابل یکدیگر استحکاماتی ساختند که عمدتاً در آن‌ها از خاک، چوب و سنگ استفاده می‌کردند. در دوران سلسله مینگ در ساخت‌ساز به جای سنگ تراشیده شدهریال از آجر استفاده می‌شد که اکثرا در شالوده و دروازه‌ها ظاهر گشت. 

بیش از یک میلیون سرباز، مردم عادی، زندانیان و حیوانات برای کمک به ساخت دیوار بزرگ چین استخدام شدند. صدها هزار مرد هنگام کار بر روی دیوار جان خود را از دست دادند؛ به دلیل اینکه آن‌ها را ملزم می‌کردند تا مواد سنگین را بر روی پشت خود تا بالای خط‌‌‌الراس حمل کنند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه بسیاری از کشته‌شدگان در دیوار دفن شده‌اند؛ اگرچه تا به امروز هیچ مدرک محکمی در مورد این موضوع وجود ندارد. بسیاری از قدیمی‌ترین بخش‌های دیوار بزرگ عجیب چین با دست ساخته شده‌ است؛ اگرچه از فناوری‌های ابتدایی چرخ‌ها، طناب‌ها، سیستم‌های سبد و قرقره و گاری‌های اسب یا گاو نیز در آن استفاده شده است.

بهترین زمان برای بازدید از دیوار بزرگ چین چه زمانی است؟

دیوار بزرگ چین

 محبوب‌ترین زمان‌ برای بازدید از دیوار چین اوایل ماه مه یا اکتبر است، اما مسافران باید در این دوره‌ها انتظار جمعیت زیادی را داشته باشند. پاییز یکی از محبوب‌ترین و زیباترین زمان‌ها برای بازدید از دیوار چین است. آب‌وهوا در این فصل، خشک و شاخ‌و‌برگ کوه‌ها مجموعه‌ای از رنگ‌های کالیدوسکوپیک را به نمایش می‌گذارد. در طول زمستان دیوار بزرگ چین پوشیده از برف می‌شود و تعداد گردشگران به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. زمستان فصل شانه سفر (shoulder season) در پکن است (فصل شانه سفر یعنی در آن زمان میزان سفر به اوج می‌رسد)، بنابراین در این فصل از معاملات و تخفیف‌های جدی در هتل و تورها برخوردار خواهید شد. اگر قصد سفر به چین در زمستان را دارید، برای پیاده‌روی مکان‌های لغزنده و بادخیز آماده باشید و پوشاک گرم با خود ببرید.

آیا می‌توان دیوار زیبای چین را از فضا دید؟

 برخلاف شایعات رایج، شما نمی‌توانید دیوار بزرگ چین را از فضا با چشم غیر مسلح ببینید. همانطور که ناسا گزارش داد، عکس‌های گرفته شده از ایستگاه فضایی بین‌المللی در شرایط ایده‌آل بخش‌هایی از دیوار را به تصویر کشیده‌است. دیوار بزرگ چین از مدار پایین زمین، جایی که بیشتر ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار در آن انجام می‌شود، قابل مشاهده نیست. به گفته ناسا، کمترین ارتفاع برای یک جسم ساخته‌شده توسط انسان که از فضا قابل مشاهده باشد، حدود ۱۶۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) بالاتر از سطح زمین است. با این حال، دیوار چین تنها حدود ۸ متر (۲۶ فوت) عرض دارد که برای دیدن از آن ارتفاع بسیار باریک است.

 در سال چند نفر از این جادبه دیدنی بازدید می کنند؟

 هرساله بیش از ۱۰ میلیون نفر از دیوار بزرگ چین دیدن می‌کنند و آن را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان تبدیل می‌کنند. محبوب‌ترین بخش دیوار چین که بادالینگ Badaling)) است، هر سال بیشترین بازدیدکننده را دارد. یک بار در یک روز دیوار چین ۱۰۰۰۰۰ بازدیدکننده داشته است. البته‌های بخش‌های دیگر دیوار نیز محبوبیت خود را دارد.

چگونه برای بازدید از دیوار بزرگ چین برنامه ریزی کنید

دیوار بزرگ چین

 دیوار بزرگ چین یک سفر یک روزه عالی برای مسافران مستقر در پکن است. برای از بازدید از دیوار بزرگ چین عجله نکنید، توصیه می‌کنیم حداقل دو یا سه ساعت را صرف کاوش در این دیوار باستانی کنید.

 گادوین توضیح داد: «بیشتر گردشگران یک روز از سفر خود را به بازدید از در دیوار زیبای چین اختصاص می‌دهند. معمولا ما یک روز گشت‌وگذار در پکن داریم و روز دوم یک گردش در دیوار».

 بخشی از دیوار را انتخاب کنید که با نیازها و علایق شما مطابقت داشته باشد. کوهنوردان حرفه‌ای باید به جین‌شانلینگ (Jinshanling) بروند؛ در حالی که خانواده‌ها ممکن است بخواهند به بخش قابل دسترس‌ترموتیانی (Mutianyu) بروند. در نظر داشته باشید که باید برای پذیرش عمومی دیوار بزرگ بین ۲۵ تا ۶۵ یوان (زیر ۱۰ دلار) بپردازید.

رفتن به دیوار بزرگ از پکن

 بخش زیادی از دیوار بزرگ سلسله مینگ  در حدود ۵۰ مایلی پکن قرار دارد. اما رسیدن به آن‌جا برای مسافرانی که به‌صورت انفرادی سفر می‌کنند، کمی دشوار است. بازدیدکنندگانی که می‌خواهند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده ‌کنند، ابتدا باید به ایستگاه دونگژیمن Dongzhimen)) بروند؛ جایی که می‌توانند با اتوبوس سریع‌السیر یک ساعته به ایستگاه هوایرو Huairou)) برسنئ. در آنجا باید به اتوبوسی که در میدان موتیانیو توقف می‌کند، سوار شوند. فرودگاه اکسپرس به‌طور مستقیم از فرودگاه بی‌ المللی پایتخت پکن به ایستگاه دونگژیمن متصل می‌شود. خطوط مترو نیز از ایستگاه راه‌آهن غرب پکن و ایستگاه راه آهن جنوبی پکن به ایستگاه دونگژیمن منتقل می‌شود. با این حال، یکی از راحت‌ترین و هیجان‌انگیزترین راه‌ها برای رسیدن به دیوار بزرگ چین، رفتن به ایستگاه راه‌آهن دیوار بزرگ بادالینگ است که به‌عنوان عمیق‌ترین و بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن زیرزمینی سریع‌السیر جهان نیز شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد. در آنجا بیش از ۱۰ جفت قطار سریع‌السیر بین پکن و ایستگاه راه‌آهن دیوار بزرگ بادالینگ وحود دارد و از ایستگاه راه‌آهن شمال پکن یا ایستگاه راه‌آهن چینگه Qinghe)) حرکت می‌کند. بسیاری از کارشناسان سفر توصیه می‌کنند که از قطار استفاده نکنید و یک ماشین اجاره‌ای و راهنما انتخاب کنید. آن‌ها می‌توانند شما را به سادگی به بخش‌های از دیوار بزرگ چین که محبوبیت کمتری دارد، ببرند. 

تورهای دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین

 برای یک تور خصوصی و مجلل در دیوار بزرگ چین، امپریال تور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این سفر یک روزه با توقف در شهر ممنوعه و بخش‌هایی که گردشگرهای کمتری در دیوار بزرگ دارد، بازدید کنید و همچنین می‌توانید ناهارهای عالی آن‌جا را میل کنید.

 اگر می‌خواهید پیاده‌روی کنید، اما ترجیح می‌دهید که تنها نباشید، تور چهار روزه پیاده‌روی دیوار بزرگ چین و تورهای ادیسه چین را به شما توصیه می‌کنیم. پس از یک روز گشت‌وگذار در نقاط مشهور پکن (میدان تیان آن من، معبد بهشت، و…) می‌توانید پیاده‌روی از بخش جیانکو به موتیانیو را آغاز کنید.

 برای سفری شخصی‌سازی‌شده به دیوار بزرگ چین، فروشگاه مسافرتی (TravelStore) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که ممکن است شامل یک برنامه سفر سفارشی در جاده ابریشم با توقف در جیایوگوا Jiayuguan))، شهری در شمال چین با بازدید از بخش‌های بازسازی‌شده دیوار و آخرین قلعه دیوار بزرگ باشد. حتی اگر فقط برای استراح در چین هستید هم می‌توانید از دیوار بزرگ چین بازدید کنید. هر روز، پکن تورهای دور زدن Layover Tour)) خصوصی و گروهی کوچکی را در بخش موتیانیو دیوار بزرگ ارائه می‌دهد که بین چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد. در هنگام ورود، یک راهنمای تور شما را تحویل می‌گیرد و پس از سفر شما را به فرودگاه باز می‌گرداند. این تورها از ۵۰ دلار برای بازدید خصوصی از دیوار چین شروع می‌شود.

پیاده‌روی در دیوار بزرگ

 یکی از محبوب‌ترین مسیرهای پیاده‌روی در امتداد مارهای دیوار بزرگ چین، از بخش جیانکو تا شاخ گاو در موتیانیو است. در آن‌جا بخش‌های بازسازی‌نشده دیوار در امتداد گردنه‌های کوهستانی شیب‌دار به عقب و جلو می‌رود. کوهنوردان باید انتظار چهار ساعت کوهنوردی را داشته باشند.

یکی دیگر از مسیرهای پیاده‌روی خوب، بخشی از جین‌شانلینگ تا سیماتای ​​غرب را پوشش می‌دهد؛ مسیری چالش‌برانگیز که از هر طرف چهار مایل را طی می‌کند و از مجموعه‌ای از برج‌های مراقبت می‌گذرد.

 می‌توانید مسیر پیاده‌روی دیگری را از بخش گوبیکو دیوار بزرگ در تقریبا از ۹۰ مایلی شمال شرقی پکن شروع کنید. در این مسیر می‌توانید از دیوارهای هرگز تعمیرنشده بازدید کنید و قبل از ورود به بخش جین‌شانلینگ، مناظری بدون مانع از کوه‌های یان را ببنید.

بایدها و نبایدهای بازدید از دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین

در طول تعطیلات، از دیوار بزرگ چین دیدن نکنید. این جاذبه موردعلاقه گردشگران است، اما مردم محلی نیز این محل را دوست دارند. برای بازدید از دیوار بزرگ چین تا اواخر بعدازظهر منتظر بمانید؛ زمانی که بسیاری از جمعیت‌های صبح زود و بعدازظهر شروع به رفتن می‌کنند. حتما در این بازدید کفش‌ پیاده‌روی راحت بپوشید و مقداری آب همراه خود ببرید.

همراه با خطر فرسایش!

 پس از قرن‌ها دفاع از سلسله‌ها، دیوار بزرگ چین شروع به فروریختن کرد. فقط فرسایش آهسته نیست که دیوار را ویران می‌کند، تمام بخش‌های دیوار چین را آب‌وهوا، زمان، زلزله و طوفان‌های سیل‌آسا نیز تخریب کرده است. رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که نزدیک به یک سوم دیوارها قبلا ناپدید شده است. امروزه فقط کمتر از ۶ درصد از دیوار به خوبی باقی‌مانده است.

بهترین رستوران در نزدیکی دیوار بزرگ چین

 یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای صرف غذا در نزدیکی دیوار بزرگ چین، کمون کنار دیوار بزرگ است. به طور کلی غذا در نزدیکی دیوار چین بسیار گران است. مسافران باید در نظر داشته باشند که برای غذاهای مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت، به شهرهای اطراف سفر کنند یا منتظر بمانند تا به پکن برگردند. بوتگا و جینگ‌یا‌تانگ از رستوران‌های مشهور و باکیفیت پکن است.

قوانین حفاظت از دیوار بزرگ

دیوار بزرگ چین

این فقط نیروهای تغییرناپذیر آب‌وهوا و زمان نیست که دیوار بزرگ چین را ویران کرده است. بیشتر به دلیل دخالت بی پایان بشر، ۳۰ درصد از ساختار اصلی دیوار ناپدید شده است. در سال ۲۰۰۶ چین فرمان حفاظت از دیوار بزرگ چین را تصویب کرد. این کشور برای اجرای هرگونه قانون یا مقررات تلاش کرده است. مسافران باید توجه داشته باشند که برای برداشتن آجر یا سایر بخش‌های دیوار جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود و پرداختن به افراد محلی برای دسترسی به بخش‌هایی که کمتر سفر کرده‌اند، توصیه نمی‌شود؛ زیرا این امر حتی بیشتر بخش‌های غیرقابل دسترس دیوار را در معرض خطر تخریب قرار می‌دهد.

بازدیدکنندگان قابل توجه!

در نوامبر ۲۰۰۹، پرزیدنت باراک اوباما از دیوار بزرگ بازدید کرد. او به قول معروفی می‌گوید که این ساختار را با ابهت زندگی در یک چشم‌انداز می‌بیند: «زمان ما در زمین آنقدرها طولانی نیست و بهتر است از آن بهترین استفاده را ببریم». پرزیدنت اوباما تنها رهبر یا چهره مشهور جهان نیست که از دیوار بزرگ بازدید کرده است. ملکه الیزابت دوم در دهه ۸۰ از آن دیدن کرد. ورزشکاران مشهوری مانند کوبی برایانت، مایکل جردن و شکیل اونیل هم از دیوار بزرگ چین بازدید کردند. افراد مشهوری نیز مانند بیانسه نولز، کارتر و جنیفر لارنس در حال گشت‌وگذار در دیوار چین دیده شده‌اند.

جمع‌بندی

دیوار بزرگ چین سنگر وسیعی است که در چین باستان برپا شد. این سازه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی ساخته‌شده توسط بشر محسوب می‌شود. دیوار بزرگ در واقع از دیوارهای متعددی تشکیل شده که بسیاری از آن‌ها به موازات یکدیگر قرار گرفته‌ و در حدود زمان ۲۰۰۰ سال در شمال چین و جنوب مغولستان ساخته شده‌است. گسترده‌ترین و بهترین بخش حفظ‌شده از دیوار، در دوران سلسله مینگ ساخته شد. دیوار بزرگ چین اغلب خطوط تاج تپه‌ها و کوه‌ها را مانند مار در سراسر حومه چین دنبال می‌کند و حدود یک چهارم طول آن تنها از موانع طبیعی مانند رودخانه‌ها و پشته‌های کوه تشکیل شده است. اگرچه بخش‌های بسیاری از دیوار در حال حاضر ویران یا کاملاً ناپدید شده‌ است، اما هنوز هم یکی از برجسته‌ترین سازه‌های روی زمین به‌شمار می‌آید. در این مقاله همه چیز را درباره دیوار چین برای شما شرح دادیم تا بازدید خوب و خاطره‌انگیزی از دیوار بزرگ داشته باشید. لطفا نظرات خود را درباره این مطالب و دیوار بزرگ چین با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 26 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.