فیروز سیر غذاهای سنتی کرمانشاه؛ از آش عباسعلی تا هلو کباب - فیروز سیر

 شما به هر قسمت از سرزمین پهناور ایران که سفر کنید می‌توانید تجربه غذایی بی‌نظیر و متفاوتی داشته باشید. کرمانشاه یکی از شهرهای تاریخی ایران است که در غرب این کشور قرار داشته و علاوه‌بر مناظر زیبا و تاریخ منحصر‌به‌فردش، فرهنگ غذایی بسیار جذاب و متنوعی دارد. غذاهای سنتی کرمانشاه تنوع بسیار بالا و طعم بی‌نظیری دارد که همین موضوع می‌تواند دلیل خوبی برای سفر به این شهر باشد، بی‌شک کرمانشاه بهشتی برای تاریخمندان، طبیعت‌گردان و افراد اهل غذا است. در ادامه شما را با تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه آشنا می‌کنیم، پس پلک نزنید و به خواندن ادامه دهید.

با فیروز سیر میتوانید به راحتی به رزرو بلیط هواپیما خود به هر کجا که دوست دارید اقدام کنید

۱٫ دنده کباب

غذاهای سنتی کرمانشاهغ دنده کباب

یکی از بهترین غذاهای سنتی استان کرمانشاه دنده کباب است. این غذای محبوب یکی از اصیل‌ترین و خوش‌مزه‌ترین کباب‌های استان کرمانشاه به شمار می‌آید. یکی از دلایل جذابیت این غذا، سس بی‌نظیری است که هنگام طبخ از آن استفاده می‌شود. این سس شامل رب گوجه‌فرنگی، آبلیمو، فلفل، نمک و مقدار زیادی زعفران است که گوشت در طول مدت‌زمان پخت چندین بار به آن آغشته می‌شود. این غذای لذیذ و خوشمزه هم با نان تازه و هم با برنج سرو می‌شود؛ در سفر به کرمانشاه امتحان کردن دنده کباب را از یاد نبرید.

۲٫ خوراک کدوحلوایی

یکی دیگر از انواع غذاهای سنتی استان کرمانشاه خوراک کدوحلوایی نام دارد. در تهیه این غذای خوش‌مزه از کدوحلوایی، عدس، پیاز، آب نارنج، رب گوجه‌فرنگی، آبغوره، روغن و ادویه‌هایی مانند نمک، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می‌شود. همچنین این غذا خواص بسیار زیادی دارد و برای کسانی که رژیم دارند بسیار مناسب است. اگر در فصل پاییز یا زمستان به کرمانشاه سفر کردید؛ با خوردن یک پیاله خوراک کدوحلوایی داغ لذت سفر خود را چندین برابر کنید. 

۳٫ هلو کباب

یکی دیگر از غذاهای سنتی کرمانشاه هلو کباب نام دارد. شاید با شنیدن نام این غذا فکر کنید منظور از هلو کباب، هلوهای کباب شده است. اما اینطور نیست؛ هلو کباب در واقع نوعی کوفته است که میان غذاهای محلی کرمانشاه طرفداران بسیار زیادی دارد. در تهیه این کوفته بی‌نظیر از گوشت، پیاز، لپه، شکر،گردو، کشمش، آلوبخارا، روغن کرمانشاهی، زعفران دم‌کرده، آب لیموترش، نمک، زردچوبه و دارچین استفاده شده و پس از ترکیب مواد در آب پخته می‌شود. زمان تهیه این غذا باید توجه داشته باشید که هرچه مواد منسجم‌تر باشد بهتر است و کوفته‌های شما پخش نمی‌شود. این کوفته‌های بی‌نظیر را در یکی از رستوران‌های کرمانشاه امتحان کنید و لذت ببرید.

۴٫ خورش خلال

غذاهای سنتی کرمانشاه؛ خورش خلال

یکی دیگر از بهترین غذاهای سنتی در کرمانشاه خورش خلال است. این خورش خوش‌طعم بیشتر در مراسم‌ها و جشن‌های کرمانشاه سرو می‌شود. معمولا در تهیه این غذا از گوشت بره، خلال بادام، زرشک سیاه، زعفران، روغن، پیاز، نمک و لیمو عمانی استفاده شده و همراه با برنج سرو می‌شود. این خورش حاوی مقدار زیادی آهن و پروتئین بوده و با طعم و عطر بی‌نظیرش هر آدمی را وسوسه می‌کند.

۵٫ خورش کنگر

نام یکی دیگر از غذاهای سنتی کرمانشاه خورش کنگر است. کنگر نوعی گیاه با برگ‌های خاردار و ساقه‌های بلند است که در فصل بهار رشد می‌کند. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد و برای کلیه‌ها و پاکسازی بدن بسیار مفید است. طرز تهیه غذاهای سنتی کرمانشاه سخت نیست؛ در تهیه این خورشت از گیاه کنگر، گوشت خورشتی، نعناع، جعفری، پیاز داغ، رب گوجه‌فرنگی، غوره، آبغوره، زعفران، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک استفاده می‌شود و طعم‌ومزه بی‌نظیری دارد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به سبزیجات و طعم آن‌ها علاقه دارید؛ خوردن این خورش را از دست ندهید.

۶٫ آش کشک و بادمجان

یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه آش کشک و بادمجان نام دارد. معمولا بیشتر مردم کرمانشاه این غذا را در فصل زمستان می‌خورند اما شما می‌توانید در هر فصلی که به کرمانشاه سفر کردید این آش خوش‌مزه را در رستوران‌های این شهر نوش جان کنید. در ترکیب این آش که یکی از بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه است از گوشت خورشتی، انواع حبوبات، برنج و گندم استفاده می‌شود و در نهایت بادمجان‌های سرخ‌شده به آن اضافه می‌شود. اگر در فصل زمستان به کرمانشاه سفر کردید، خوردن این غذا را فراموش نکنید.

۷٫ آش ترخینه

غذاهای سنتی کرمانشاه؛ آش ترخینه

یکی دیگر از غذاهای سنتی کرمانشاه آش ترخینه نام دارد. این غذا طرفداران زیادی در غرب کرمانشاه دارد و نام دیگر آن نیز آش دویینه است. جالب است بدانید آش ترخینه به‌دلیل داشتن آنتی‌بیوتیک قوی در بهبود سرماخوردگی تاثیر بسیار زیادی دارد. این آش از ترکیب دوغ، نمک و بلغور گندم درست می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. در سفر به کرمانشاه حتما آش ترخینه را امتحان کنید و از خواص منحصربه‌فرد آن بهره‌مند شوید.

۸٫ آش سورانه

یکی دیگر از غذاهای سنتی استان کرمانشاه آش سورانه است. سورانه نوعی سبزی محلی است که در فصل بهار رشد می‌کند و ظاهری شبیه به تره دارد و بیشتر در مناطق غربی این استان یافت می‌شود. در ترکیب این آش خوش‌مزه از گیاه سورانه، گوشت چرخ کرده، روغن زیتون، شکر، پیاز و رب انار استفاده می‌شود و در عید نوروز و فصل بهار طرفداران زیادی دارد. اگر در عید نوروز به کرمانشاه سفر کردید؛ خوردن این آش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۹٫ جرگ و بز

جرگ و بز یکی دیگر از غذاهای سنتی کرمانشاه به شمار می‌آید. این غذا که به سوسیس کرمانشاهی هم شهرت دارد از جگر گوسفند و پوست نازک روده آن درست می‌شود. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا جگر گوسفند را همراه با ادویه‌های مخصوص و نمک چرخ می‌کنند، سپس در فویل قرار داده و زیر خاکستر می‌گذارند تا کامل پخته شود. پس‌از آن روده‌ها را با مواد پخته‌شده پر کرده و کباب می‌کنند. در سفر به کرمانشاه خوردن این غذای لذیذ و مقوی را از یاد نبرید.

۱۰٫ دست پیچ

غذاهای سنتی کرمانشاه؛ دست پیچ

یکی از بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه دست پیچ نام دارد. این غذا در واقع نوعی کوفته است که از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود پخته شده، آرد نخودچی، آلو، زرشک، رب گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ و ادویه‌ تهیه می‌شود. پس‌از آنکه تمامی مواد به‌خوبی با یکدیگر میکس شدند، به شکل توپ درآورده و وسط آن یک آلو قرار می‌دهند و سپس در سس مخصوص پخته می‌شود. عده‌ای این غذا را به شکل سمبوسه درست می‌کنند؛ به این صورت که مواد میکس‌شده را داخل خمیر یا نان قرار می‌دهند و در روغن سرخ می‌کنند. 

۱۱٫ آش عباسعلی

یکی دیگر از اصیل‌ترین غذاهای سنتی در کرمانشاه آش عباسعلی است. شخصی به‌نام عباسعلی حدود ۲۰۰ سال پیش که مراسم مذهبی توسط حکومت ممنوع اعلام شده بود در ماه رمضان هنگام افطار آش پخش می‌کرد، از آنجایی که این آش بسیار خوش‌مزه بود دستور پخت آن بین مردم پخش شد و همچنان در کرمانشاه، به‌خصوص در زمستان طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. در تهیه این غذا از گوشت گوسفندی، حبوبات، برنج، نعناع‌داغ، پیازداغ، سیرداغ و روغن حیوانی کرمانشاه تهیه می‌شود و بسیار مقوی است. اگر در زمستان به کرمانشاه سفر می‌کنید؛ می‌توانید از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

۱۲٫ آش بلغور

یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه آش بلغور نام دارد. این غذای مقوی و خوش‌مزه در کرمانشاه طرفداران زیادی دارد و در تهیه آن از بلغور گندم، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، کشک، نعناداغ، پیازداغ، ادویه و روغن استفاده می‌شود. طرز تهیه این غذای سنتی کرمانشاهی به این صورت است که ابتدا بلغور گندم را پخته، سپس ادویه‌ها را در روغن تفت داده و همراه با کشک به آن اضافه می‌کنند. سفر به کرمانشاه با خوردن آش بلغور معنا پیدا می‌کند.

۱۳٫ آش دوغ 

غذاهای سنتی کرمانشاه؛ آش دوغ

یکی دیگر از غذاهای سنتی در کرمانشاه آش دوغ است. این آش در فصل زمستان طرفداران زیادی دارد و طرز تهیه آن مانند سایر آش‌ها است. در تهیه این غذای خوش طعم از نخود، سبزی آش، سیر داغ، پیازداغ، نمک، فلفل سیاه، دوغ، برنج و نعناداغ استفاده می‌شود. ممکن است برخی افراد در تهیه این آش از گوشت هم استفاده کنند؛ اما دستور اصیل و کرمانشاهی آن گوشت ندارد. در سفر به کرمانشاه با خوردن آش دوغ لذت ببرید.

۱۴٫ شلمین

شلمین یکی دیگر از نام‌های غذاهای سنتی کرمانشاه است. شلمین یا آش تره شباهت زیادی به آش ترخینه دارد. طعم این غذا کمی ترش است و خواص زیادی دارد. مواد اصلی این آش شامل برگ شلغم و بلغور گندم بوده که با آب انار یا آب انگور یا آب انار ترکیب می‌شود و چند روزی می‌ماند تا کامل طعم بگیرد. در سفر به کرمانشاه امتحان کردن این طعم بی‌نظیر را فراموش نکنید.

کلام آخر فیروز سیر در مورد غذاهای سنتی کرمانشاه

در این مقاله کوشیدیم شما را با تعدادی از معروف‌ترین غذاهای سنتی کرمانشاه آشنا کنیم. کرمانشاه به‌دلیل داشتن تاریخ جذاب، مناظر زیبا و فرهنگ غذایی متنوع، مقصد سفر بسیاری از افراد است. غذاهای سنتی کرمانشاه تنوع بسیار بالا و طعم بی‌نظیری دارد و عده زیادی برای چشیدن طعم غذاهای این شهر به آن سفر می‌کنند. آیا تابه‌حال تجربه خوردن غذاهای اصیل کرمانشاهی را داشته‌اید؟ از نظر شما کدام غذا خوش‌مزه‌تر است؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 61 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 13 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.