فیروز سیر تحصیل و کار در مجارستان - فیروز سیر

۱- بررسی تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان با توجه به هزینه‌ی پایین زندگی و امکان کار حین تحصیل طرفداران مخصوص به خود را دارد. این کشور اروپایی سالانه تعداد زیادی دنشجوی مشتاق به تحصیل و کار در مجارستان را جذب خود می‌کند. تحصیل پزشکی در مجارستان یکی از رشته‌های پرطرفدار تحصیلی در این کشور است. در این مقاله به جزئیات شرایط تحصیل و کار در مجارستان خواهیم پرداخت.

۲- شرایط تحصیل در مجارستان

اکثر دانشگاه های مطرح کشور مجارستان دوره‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. این قضیه شرکت در آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی را برای تحصیل و کار در مجارستان الزامی می‌کند. با این حال نمره‌ی قبولی در این آزمون‌ها برای دانشگاه های کشور مجارستان زیاد بالا نیست. در جدول زیر می‌توانید حداقل نمرات زبان را برای مقاطع مختلف تحصیلی مشاهده کنید:

مقطع تحصیلی حداقل نمره‌ی تافل برای تحصیل در مجارستان حداقل نمره‌ی آیلتس برای تحصیل در مجارستان
مقطع کارشناسی ۶۰ ۵٫۰
مقطع کارشناسی ارشد ۷۰ ۵٫۵
دوره‌های دکتری (PhD) ۸۰ ۶٫۵

اکثر دانشگاه های این کشور برای اجازه‌ی تحصیل در مجارستان در رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌هایی مانند علوم، فناوری، ریاضی یا مهندسی و یا تحصیل پزشکی در مجارستان آزمون‌های ورودی برگزار می‌کنند. این آزمون‌ها معمولا از سوالانی از دروس زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی تشکیل  می‌شوند. کسب حداقل نمره در این آزمون‌ها نیز یک الزام است و افرادی که نتوانند حدنصاب نمره را کسب نمایند می‌توانند در دوره‌های پیش‌نیاز این دانشگاه ها شرکت کنند تا برای تحصیل در مجارستان آمادگی لازم را کسب نمایند.

دانشجویان اتحادیه اروپا نیازی به ویزا ندارند ولی یکی دیگر از شرایط تحصیل در مجارستان برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا (EU) و منطقه اقتصادی اروپا (EEA) اخذ ویزای تحصیلی است. یک خبر خوب برای داوطلبان این است که قانون این کشور به دانشجویان دارای ویزای تحصیلی، اجازه کار دانشجویی در مجارستان را می‌دهد. اولین و مهمترین شرط اخذ ویزای تحصیلی دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور است.

همانطور که پیشتر گفتیم تحصیل پزشکی در مجارستان به دلیل هزینه‌های پایین‌تر نسبت به بقیه‌ی کشورهای اروپایی طرفداران خاص خود را دارد. مدرک پزشکی کسب شده در کشور مجارستان توسط اتحادیه اروپا تایید شده است و فارغ‌التحصیلان این رشته از دانشگاه های معتبر این کشور می‌توانند در تمتام کشورهای اروپایی به طبابت بپردازند.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ساده‌تر است. حداقل معدل لازم برای ثبت‌نام در رشته پزشکی در این کشور ۵۰ از صد در نظر گرفته شده است. از دیگر شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان شرکت در آزمون ورودی است. مفاد امتحانی این آزمون معمولا شامل سوالات چند گزینه ای از شیمی پزشکی، انگلیسی پزشکی، انگلیسی عمومی و زیست شناسی پزشکی است.

حداقل سن مجاز برای تحصیل پزشکی در مجارستان ۱۷ سال است و بعضی از دانشگاه ها مثل دانشگاه سملویز حداکثر سن متقاضی را ۳۰ سال اعلام کرده‌اند.

مهارت در زبان انگلیسی به دلیل ارائه دروس به این زبان نیز یک الزام است که از طریق آزمون‌های معتبر جهانی تایید می‌شود.

بعضی از دانشگاه های تحصیل پزشکی در مجارستان شرایط اختصاصی دیگری نیز برای دانشجویان در نظر می‌گیرند. دانشگاه هایی مثل دانشگاه Szeged یک مصاحبه‌ی شفاهی نیز برای آشنایی با اهداف و سطح علمی دانشجویان برگزار می‌کنند. برای اطلاع از شرایط اختصاصی دانشگاه های مختلف متقاضیان باید به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایند.

 

۳- ویزا و پذیرش تحصیلی مجارستان

همانطور که گفتیم اخذ ویزای دانشجویی برای داوطلبان خارج از اتحادیه اروپا (EU) و منطقه اقتصادی اروپا (EEA) به جز چند کشور ایالات متحده، ژاپن، کانادا و… ، به منظور تحصیل در مجارستان الزام است. متقاضیان موظفند پس از آماده نمودن مدارک لازم در یک موسسه آموزش عالی برای تحصیل در مجارستان ثبت نام نمایند و گواهی پذیرش را دریافت کنند.

سپس برای شرکت در مصاحبه‌ی دریافت ویزا در سفارت مجارستان وقت ملاقات گرفته و با تکمیل فرم، انجام مراحل درخواست و تحویل مدارک دو هفته تا یک ماه منتظر دریافت پاسخ سفارت از طریق ایمیل یا پیامک بمانند. در صورت موافقت مراجع قانونی ذیربط ویزای تحصیل در مجارستان صادر و تا پایان مدت تحصیل معتبر خواهد بود.

پس از اتمام تحصیل در این کشور، امکان درخواست ویزای کار نیز برای دانشجویان وجود خواهد داشت. قانون کشور مجارستان به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد که ۹ ماه برای پیدا کردن کار و یا کارآفرینی در این کشور حضور داشته باشند.

نامه‌ی پذیرش، پاسپورت و مدارک شناسایی معتبر، اخذ بیمه‌ی درمانی در منطقه شنگن از دانشگاه و یا شرکت‌های بیمه، مدرک قانونی در مورد محل اقامت،  گواهی تمکن مالی، کدرک پرداخت هزینه‌ی دانشگاه و کپی سند ازدواج با ترجمه محضری به انگلیسی در صورت تاهل بعضی از مدارکی است که باید به اداره‌ی گذرنامه‌ی سفارت مجارستان تحویل داده شود.

پس از دریافت ویزا، پذیرفته‌شدگان موظفند طی ۹۳ روز در اداره منطقه‌ای اداره مهاجرت و تابعیت این کشور ثبت نام نمایند. دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا موظفند برای کار دانشجویی در مجارستان مجوز کار دریافت نمایند.

۴- بهترین دانشگاه های مجارستان

در رده‌بندی QS دانشگاه های کشور مجارستان در رده‌های پایین‌تری نسبت به کشورهای اروپایی قرار دارند ولی حضور این دانشگاه ها رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ این رده‌بندی در سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده‌ی سطح علمی نسبتا خوب این دانشگاه‌هاست. در جدول زیر رتبه‌ی بهترین دانشگاه های این کشور به صورت کلی و در زمینه‌ی تحصیل پزشکی در مجارستان آورده شده است:

نام دانشگاه رتبه در مجارستان رتبه‌ی کلی رتبه‌ی تحصیل پزشکی در مجارستان رتبه‌ی تحصیل پزشکی در جهان
دانشگاه سگد ۱ ۶۰۱-۶۱۰ ۲ ۳۰۱-۳۵۰
دانشگاه دبرسن ۲ ۶۷۱-۶۸۰ ۳ ۳۵۱-۴۰۰
دانشگاه لوراند ایوتوس بوداپست ۳ ۷۰۱-۷۱۰
دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست ۴ ۷۴۱-۷۵۰
و دانشگاه پکس شهر پچ ۵ ۸۰۱-۸۵۰ ۴ ۴۰۱-۴۵۰
سملویز بوداپست ۱ ۲۰۱-۲۵۰

 

در این دانشگاه ها دوره‌های انگلیسی در اکثر رشته‌ها برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود. دانشگاه سنت استفان، دانشگاه Szechenyi Istvan، دانشگاه اروپای مرکزی، دانشگاه متروپولیتن بوداپست، دانشگاه هنرهای زیبای مجارستان نیز امکان تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند و در رده‌بندی QS در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

۵- هزینه تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان علاوه بر هزینه‌ی شهریه دانشگاه، هزینه‌های دیگری نیز در بر دارد. هر چند این هزینه‌ها رقم بالایی نیستند ولی در این قسمت به تشریح تک تک آنها خواهیم پرداخت.

  • اولین هزینه‌ی قابل پرداخت، هزینه‌ی ثبت نام است. برخی از دانشگاه های به منظور ثبت نام برای تحصیل در مجارستان هزینه ای حدود ۲۰۰ یورو دریافت می‌کنند.
  • متقاضیان ملزم به پرداخت هزینه درخواست تحصیل در مجارستان هستند. این رقم معمولا بین ۳۰ تا ۲۰۰ یورو خواهد بود.
  • بعضی از دانشگاه های این کشور که بیشتر با مشکل انصراف از تحصیل دانشجویان مواجه هستند و نرخ ریزش دانشجوی بالاتری دارند، مبلغی را بابت وجه الضمان تحصیل در یافت می‌کنند. سپرده تحصیلی معمولا ۵۰۰ یورو بوده و در اتمام تحصیل در مجارستان قابل باز پس‌گیری است.
  • در صورتی‌که دانشگاه انتخابی متقاضی برای تحصیل در مجارستان به دانشجویان خوابگاه ارائه نماید، هزینه‌ای بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در هر ترم دریافت خواهد کرد. این هزینه در مقابل حداقل هزینه‌ی اجاره‌ی آپارتمان برای سکونت بسیار کمتر است.
  • شهریه دریافتی دانشگاه های مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. تحصیل پزشکی در مجارستان، داروسازی و دندانپزشکی جزو گران‌ترین رشته‌های تحصیلی در این کشور هستند.

هزینه دریافتی علاوه بر رشته و مقطع تحصیلی به دانشگاه مقصد نیز مرتبط است. به عنوان مثال هزینه‌ی تحصیل پزشکی در مجارستان در بهترین دانشگاه های این کشور مطابق رتبه‌بندی QS به شرح زیر است:

  • هزینه‌ی سالانه‌ی تحصیل پزشکی در مجارستان در دانشگاه سملویز بوداپست ۱۸٫۲۰۰ دلار آمریکا
  • هزینه‌ی سالانه‌ی تحصیل پزشکی در مجارستان در دانشگاه سگد ۱۵٫۹۲۴ دلار آمریکا
  • هزینه‌ی سالانه‌ی تحصیل پزشکی در مجارستان در دانشگاه دبرسن ۱۶٫۹۰۰ دلار آمریکا
  • هزینه‌ی سالانه‌ی تحصیل پزشکی در مجارستان در دانشگاه پکس شهر پچ ۱۶٫۷۵۰ دلار آمریکا
  • در اکثر موارد متقاضیان تحصیل در مجارستان موظفند هزینه‌‍ی مربوط به شهریه‌ی یک سال اول را قبل از فرآیند دریافت ویزا و بعد از انجام مصاحبه بپردازند.

با اینکه هزینه‌های تحصیل در مجارستان نسبت به کشورهای اروپایی دیگر پایین‌تر است ولی بورسیه های تحصیلی زیادی برای کمک به هزینه‌های تحصیل و کار در مجارستان وجود دارد. میزان پوشش هزینه‌ها در این بورسیه ها متفاوت است و ممکن است تنها شامل کمک هزینه در شهریه بوده و یا هزینه‌های دیگری مانند هزینه‌های محل اقامت و  خوراک و یا حتی حمل و نقل را هم در بر بگیرد.

۶- شرایط تحصیل و کار در مجارستان

دارندگان ویزای تحصیلی مجاز به انجام کار دانشجویی در مجارستان خواهند بود. دانشجویان تبعه‌ی کشورهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا باید برای کار دانشجویی در مجارستان مجوز اخذ نمایند. این دانشجویان که دارای مجوز اقامت برای تحصیل در مجارستان هستند می‌توانند در طول ترم تحصیلی حداکثر ۲۴ ساعت در هفته و خارج از ترم تحصیلی حداکثر ۹۰ روز یا ۶۶ روز کاری در سال به فعالیت های شغلی تمام وقت در طول تحصیل خود بپردازند.

بیشتر توصیه می‌شود که تحصیل و کار در مجارستان به صورت هم زمان، با استفاده از سازمان‌های دانشجویی (که در مجارستان به آن «diákszövetkezet» یا «iskolaszövetkezet» گفته می‌شود) انجام شود. زیرا این سازمان‌ها جستجوی کار را برای دانشجویانی که اجازه کار دانشجویی در مجارستان را اخذ کرده‌اند، آسان‌تر می‌کنند و بخش قابل توجهی از کارها را برای دانشجو و کارفرما مدیریت می‌نمایند.

اما متقاضیان می‌توانند در مشاغل معمولی هم کار کنند. برای دانشجویان دارای اجازه کار دانشجویی در مجارستان امکان  خوداشتغالی نیز وجود دارد. در این صورت با توجه به اینکه ساعات کاری توسط خود شخص ثبت می‌شود، توجه به محدودیت زمانی برای کار نیز دلیلی ندارد.

اگر چه اکثر دانشجویان خارجی در رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، شرکت‌های گردشگری، هتل‌ها، تدریس خصوصی، هنر و صنایع دستی، تجارت بین‌المللی و شرکت‌های start up و اینگونه مشاغل عمومی و خدماتی کار می‌کنند ولی با کمی صبر و حوصله می‌توانند شغلی پیدا نمایند که به رشته‌ی تحصیلی‌شان مرتبط باشد.

با این کار، ممکن است در صورت جلب رضایت کارفرما، بعد از تحصیل بتوانند به صورت تمام وقت در همان شرکت‌ها کار نمایند و اقامت دائم در کشور مجارستان را دریافت نمایند. بسیاری از کارفرمایان برای استخدام نفرات جدید از لینکدین استفاده می‌کنند. داشتن صفحه‌ی لینکدین به روز با رزومه‌ی دقیق می‌تواند به دانشجویان برای یافتن کار مناسب کمک شایانی نماید.

حقوق کار دانشجویی در مجارستان برای دانشجویان خارجی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه است ولی بسته به موسسه یا شرکتی که در آن به کار مشغول هستند این عدد می‌تواند افزایش یابد. به همین دلیل بهتر است در بستن قراردادهای کاری عجله نکرده و به دنبال یک کار مناسب با حقوق بهتر باشند.

افراد زیر ۲۵ سال ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود نیستند وکارهای پروژه‌ای و مشاغل به اصطلاح فصلی نیز مالیات کمتری دارند.

۶-۱- سازمان‌های دانشجویی diákszövetkezet یا iskolaszövetkezet

سازمان های دانشجویی به عنوان آژانس های کاریابی و یا نهادهای اداری عمل می‌کنند. برای افزایش شانس یافتن شغل مناسب عضویت هم‌زمان در بیش از یک سازمان دانشجویی راهکار خوبی است. این سازمانها به دانشجویان دارای اجازه کار دانشجویی در مجارستان کمک می‌کنند تا استخدامشان مطابق با مقررات انجام شود و حقوق آنها کمتر از حداقل مجاز حقوق کار دانشجویی در مجارستان نباشد. کار با این سازمانها باعث می‌شود تخفیفات جدی در مالیات برای دانشجو و کارفرما از سوی مراجع دولتی مالیاتی اعمال گردد.

۶-۲- مزایای خوداشتغالی به عنوان کار دانشجویی در مجارستان

متقاضیان در حین تحصیل در مجارستان می‌توانند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی نمایند. به صرفه ترین رژیم مالیاتی برای دانشجویان مالیات با نرخ ثابت است. افراد مشغول تحصیل و کار در مجارستان تا سقف ۲ میلیون فورینت مجارستان از پرداخت مالیات معاف هستند و فقط برای مقادیر بیشتر از آن مالیات می‌پردازند.

 

۷- هزینه‌های زندگی در مجارستان

با توجه به پایین‌تر بودن هزینه‌ی تحصیل و کار در مجارستان نسبت به بقیه کشورهای اروپایی متقاضیان تحصیل در مجارستان در سال‌های اخیر در حال افزایش است. در این قسمت در خصوص هزینه‌های زندگی در این کشور بیشتر صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی هزینه زندگی در مجارستان به طور متوسط ۵۴٫۹ درصد بیشتر از ایران و اجاره بهای محل زندگی در این کشور به طور متوسط ۲۱٫۱ درصد بیشتر از ایران است.

برای تخمین متوسط هزینه‌های زندگی در مجارستان از اطلاعات سایت Numbeo استفاده کرده‌ایم که از بین ۱۰۶۶۸ ورودی مختلف در ۱۲ ماه منتهی به  اکتبر ۲۰۲۳ استخراج شده است:

۷-۱- هزینه‌های جاری زندگی برای تحصیل و کار در مجارستان بدون اجاره

هزینه های جاری زندگی برای تحصیل و کار در مجارستان که شامل هزینه‌های خوراک، پوشاک، حمل و نقل، مالیات، شارژها مانند شارژ ساختمان و دیگر هزینه‌های جاری زندگی می‌شود و به قرار زیر است:

  • هزینه‌های جاری زندگی برای یک خانواده چهار نفره ۲۳۱۰٫۴ دلار آمریکا (۸۳۸۹۲۱٫۳ فورینت) در ماه تخمین زده می‌شود.
  • هزینه‌های جاری زندگی برای یک فرد مجرد ۶۶۲٫۵ دلار آمریکا (۲۴۰۵۷۳٫۷ فورینت) در ماه تخمین زده می‌شود.

۸- مزایای تحصیل در مجارستان

آموزش با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای اروپایی و سطح بین المللی یکی از مهمترین مزایای تحصیل در مجارستان است. عضویت در اتحادیه اروپا و منطقه شنگن دسترسی به فرصت های اقتصادی و آموزشی این کشورها را میسر می‌کند.

این مزیت علاوه بر ایجاد امکان سفر به مناطق مختلف اروپا، شرایط کاری بهتری را نیز در آینده‌ی شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه های مجارستان ایجاد خواهد کرد. مدرک تحصیلی قابل قبول در اتحادیه‌ی اروپا مخصوصا در صورت تحصیل پزشکی در مجارستان (به دلیل شرایط خاص تایید مدرک در این رشته) یک مزیت شغلی ارزشمند محسوب می‌شود. همچنین کشور مجارستان فرصت ۹ ماهه برای یافتن کار و مهاجرت دائم به این کشور به فارغ‌التحصیلان بین‌المللی خواهد داد.

بروکراسی کم و فرآیند درخواست تحصیل آسان در کنار شهریه و هزینه های زندگی کمتر در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر و تدریس به زبان انگلیسی مخصوصا در رشته‌ی پزشکی شرایط تحصیل و کار در مجارستان را بهتر می‌کند.

زندگی در کشوری امن با کیفیت زندگی بالا در کنار رقابت کمتر برای اخذ پذیرش، زندگی دانشجویی هیجان انگیز با جوامع دانشجویی متنوع و چندفرهنگی را برای متقاضیان به همراه دارد.

علاوه بر اینها تحصیل در مجارستان به متقاضیان امکان می‌دهد که از فرهنگ محلی دوستانه و صنایع دستی زیبا شامل گلدوزی ها و لباس های سنتی با رنگ های روشن، تعطیلات سنتی پر جنب و جوش، فرهنگ گرم و با طراوت، غذاهای معروف مانند گولاش و الکل های سنتی مانند پالینکا، زیبایی های سرد زمستان و هوای گرم تابستان مجارستان در ساحل لذت ببرند و از شهرهای جذاب، رمانتیک و تاریخی مجارستان بازدید نمایند. دانشجویان می‌توانند با یادگیری زبان مجاری یکی از ۲۴ زبان رسمی اتحادیه اروپا بعد از اتمام تحصیل در مجارستان امکان استخدام خود را در این کشور بالا ببرند.

 

۹- معایب تحصیل در مجارستان

در کنار فوایدی که برای تحصیل و کار در مجارستان برشمردیم، مشکلات مختلفی نیز ممکن است در مسیر راه دانشجویان وجود داشته باشد. از این مشکلات می‌توان به هزینه‌های تحصیل در مجارستان اشاره کرد. اگرچه این هزینه‌ها در مقایسه با کشورهای اروپایی پایین است اما برای ایرانیان مقایسه‌ی هزینه‌های کلی با هزینه‌های موجود در کشور ایران مقایسه شود. البته داشتن مدرکی معتبر در سراسر اروپا می‌تواند یک سرمایه‌گذاری قابل قبول برای آینده‌ی شغلی متقاضی باشد.

همانطور که اکثر علاقمندان به رشته‌ی پزشکی مطلع هستند برای انتقال مدرک این رشته به کشورهای مختلف و معادل‌سازی آن متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون‌هایی هستند. در صورتی که فارغ‌التحصیلان تحصیل پزشکی در مجارستان مایل به ادامه‌ی زندگی در اروپا باشند، این معادل‎سازی برای اکثر دانشگاه های این کشور لازم نیست ولی در صورت تمایل به برگشت به ایران باید معادل‌سازی انجام گیرد.

یادگیری زبان مجاری سخت است و برای تحصیل و کار در مجارستان لازم است دانشجویان زمانی را صرف یادگیری این زبان کنند که در آینده‌ی شغلی انها نیز موثر خواهد بود.

 

منبع: سروش فردا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 83 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 19 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.