فیروز سیر حقایق جالب درباره جزیره کیش؛ کیش کوه ندارد! - فیروز سیر

جزیره کیش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران است. نام این جزیره بلافاصله تصویری از آب‌های نیلگون خلیج فارس و مناظر فوق‌العاده از غروب خورشید را به ذهن می‌آورد. بعضی افراد قبل از هرچیزی به مراکز خرید پر زرق و برق این جزیره فکر می‌کنند. کیش آنقدر جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد که هیچکس از سفر به آن ناامید نمی‌شود. چه برای تماشای مناظر طبیعی به کیش بروید چه برای خرید و پاساژگردی این جزیره همیشه چیزی برای ارائه به شما دارد. بعضی حقایق جالب درباره جزیره کیش وجود دارد که کمتر کسی به آنها می‌پردازد و بسیاری از گردشگران از آنها اطلاعی ندارند. در ادامه این مطلب قصد داریم با بعضی از حقایق جالب درباره جزیره کیش آشنا شویم و چیزهایی که کمتر به آنها اشاره می‌شود را با شما در میان بگذاریم. 

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه فیروز سیر وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

بعضی از حقایق جالب درباره جزیره کیش

جزیره‌ای به قدمت چند هزار سال

یکی از دانستنی های جالب کیش قدمت بالای آن است. این جزیره را یکی از قدیمی‌ترین جزایر خلیج فارس می‌دانند و قدمت آن به بیش از هزار سال می‌رسد. این گفته را شهر باستانی حریره ثابت می‌کند. این شهر با قدمتی نزدیک به ۲۵۰۰ سال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

کیشوند

پیشوند وند وقتی به شهر متصل می‌شود به معنای مردم شهر است. یکی از دانستنی های جالب کیش این است که مردم ساکن آن را با نام کیشوند خطاب می‌کنند. کیشوندان همه یک کارت مخصوص کیشوندی دارند که سکونت آنها را در جزیره ثابت می‌کند. این کار مزایایی هم برای کیشوندان دارد. مثلا با داشتن این کارت می‌توانند از تخفیف‌های گمرکی استفاده کنند. 

کیش یعنی چی؟

بارها نام کیش را شنیده‌اید اما احتمالا تا به حال به معنای این اسم فکر نکرده‌اید. مردم در زبان محلی به کانالی که آب شیرین را به بیرون از قنات می‌‌برد کیش می‌گویند. از آنجا که جزیره کیش تنها جزیره در خلیج فارس است که چندین قنات آب شیرین دارد پس به همین نام نیز معروف شده است. روایت دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید نام جزیره در گذشته قیس بوده و در طول زمان به کیش تغییر پیده کرده است.

محل تفریح خانواده سلطنتی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره جزیره کیش این است که این جزیره در زمان انقلاب مقصد خانواده سلطنتی برای تفریح در زمستان بود. آب‌وهوای کیش در زمستان بسیار مطبوع است و در آن زمان به دستور پادشاه پهلوی یک اقامتگاه در این جزیره ساخته شد و خانواده سلطنتی برای تعطیلات زمستانی به این جزیره سفر می‌کردند. این اقامتگاه سلطنتی در حال حاضر به مکانی متروکه تبدیل شده و به باور مردم محلی اجنه در آن زندگی می‌کنند.

شغل بومیان جزیره

در گذشته مردم بومی جزیره به صید مروارید و فروش آن مشغول بودند و این یکی از دانستنی های جالب کیش است. مروارید‌های ناب و اصل کیش آنقدر مشهور بود که تاجران بسیاری بری خرید این مرواریدها به جزیره می‌آمدند و آنها را با خود به کشورهای همسایه می‌بردند. متاسفانه با شناخته شدن مروارید ژاپن در سطح جهانی کم‌کم توجهات نسبت به مروارید کیش کم شد و مردم نیز از این شغل دست کشیدند. امروزه مردم کیش به شغل‌هایی مثل کشاورزی، پرورش نخل، صادرات پیاز و تنباکو مشغول هستند.

بی برقی از حقایق جالب درباره جزیره کیش

یکی از حقایق جالب درباره جزیره کیش عدم وجود نیروگاه برق است. این جزیره توریستی و بسیار زیبا به هیچ شبکه برق سراسری متصل نیست و هیچ نیروگاهی در آن ساخته نشده است. متاسفانه ساکنان جزیره در طول تابستان با مشکل قطعی برق مواجه هستند. این جزیره یک نیروگاه گازی دارد که نمی‌تواند تمام بار برق رسانی به جزیره را بر دوش بکشد.

حقایق جالب درباره جزیره کیش، جغرافیای منحصربه‌فرد

آب‌وهوای یکسان از حقایق جالب درباره جزیره کیش

از عجایب جزیره کیش می‌توان به آب‌وهوای یکسان در تمام نقاط اشاره کرد. آب‌وهوا در تمام ماه‌های سال تقریبا یکسان و متعادل است و علاوه‌براین تفاوت دمای شب و روز تفاوت آنچنانی ندارد. فقط در طول تابستان رطوبت هوا کمی افزایش پیدا می‌کند و هوا کمی شرجی می‌شود. آب‌وهوای متعادل و مطلوب در باقی ماه‌های سال بهترین فرصت برای سفر به این جزیره زیبا است.

آب شیرین وسط دریای شور از عجایب جزیره کیش

جزیره‌ای را تصور کنید که در دل آب‌های شور قرار دارد، رودخانه هم ندارد اما آب شیرین مردم محلی را تامین می‌کند. بله این یکی دیگر از دانستنی های جالب کیش است. این جزیره آب شیرین را به وسیله قنات‌هایی که زیر سطح زمین قرار دارند تامین می‌کند. یکی دیگر از رازهای جذاب جزیره کیش این است که مردم آن چند هزار سال پیش متوجه شده بودند که صخره‌های مرجانی می‌توانند آب را شیرین کنند. و اصلا به همین دلیل به فکر کندن چاه و قنات افتادند. این قنات‌ها باید در یک بستر مرجانی کنده می‌شدند تا آب با گذر از لابلای صخره‌ها نمک خود را از دست بدهد و شیرین شود. قنات‌های جزیره کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد.

کیش کوه ندارد

یکی دیگر از حقایق جالب درباره جزیره کیش هموار بودن آن است. شما در این جزیره ۹۱ کیلومتر مربعی هیچ کوه یا تپه‌ای نمی‌بینید و از این جهت کیش را یکی از مسطح‌ترین جزایر جهان می‌دانند. مرتفع‌ترین قسمت این جزیره تنها ۳۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و پایین‌ترین نقطه جزیره ۱۹ متر بالاتر از سطح دریا است. 

جزیره‌ای بدون رودخانه

از عجایب جزیره کیش عدم وجود هرگونه رودخانه دائمی است. بله، جزیره کیش رودخانه دائمی ندارد و تنها در زمان بارندگی رودخانه‌های کوچکی جاری می‌‌شوند و بعد هم خشک می‌شوند. 

رازهای جذاب جزیره کیش

حقایق جالب درباره جزیره کیش تنها به مسائل طبیعی محدود نمی‌شود. این جزیره رازهای دیگری هم دارد. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این جزیره رازهای زیادی را در خود دفن کرده‌اند که باید از آنها سردربیاوریم.

درخت سبز معابد از عجایب جزیره کیش

حتما درخت سبز معروف کیش را می‌شناسید و عکس‌هایش را دیده‌اید. این درخت یکی از عجایب جزیره کیش به شمار می‌رود. همانطور که گفتیم کیش در گذشته رونق بسیاری داشت و یکی از قطب‌های تجاری ایران به شمار می‌آمد. همین موضوع باعث شده بود رفت‌وآمد مردم کشورهای دیگر به این جزیره بیشتر شود. مسافران هندی و چینی زیادی به کیش می‌آمدند. طبقه گفته‌های مردم محلی مسافری که اهل یکی از این دو کشور بوده برای یادآوری وطنش درختی را با خود به کیش می‌آورد و آن را در زمین می‌کارد. درختی که امروز به عنوان یکی از عجایب جزیره کیش می‌شناسیم همان درخت است و قدمت آن به دوره ایلخانیان و تیموریان می‌رسد و حدود ۸۰۰ سال سن دارد.

شهر حریره و حقایق جالب درباره جزیره کیش

حتما نام شهر حریره را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و عجایب جزیره کیش شنیده‌اید. این شهر ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و قدمت آن به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری می‌رسد. شهر حریره را در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت کرده‌‌اند. اما چرا این شهر را یکی از حقایق جالب درباره جزیره کیش می‌دانیم؟ در گذشته طی زلزله‌ای شدید بندر سیراف تخریب می‌شود. بازرگانانی که از طریق این بندر امرار معاش می‌کردند با لنج به دریا می‌زنند تا جای دیگری را برای ادامه کار و زندگی پیدا کنند. در این سفر اکتشافی به جزیره کیش می‌رسند و آن را برای کار و زندگی انتخاب می‌کنند. آنها شروع به ساخت و ساز می‌کنند و وجود ساختمان‌هایی که زمانی شکوه و جلال بسیاری داشتند نشان از ذوق و استعداد معماران آن زمان دارد. حریره که از عجایب جزیره کیش به شمار می‌رود در زمان خود به عنوان بندری مهم محسوب می‌شد و حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد. شهر حریره یک بار در دوره ایلخانی بازسازی شد و با وجود تخریب بسیاری از بخش‌‌های آن هنوز می‌توان شکوه و جلال آن را از در و دیوارهای باقیمانده تشخیص داد. 

کشتی یونانی

حقایق جالب درباره جزیره کیش را با بررسی کشتی یونانی ادامه می‌دهیم. عکس‌های این کشتی اسرارآمیز را حتما دیده‌اید. این کشتی بزرگ در سال ۱۳۴۵ میلادی در سواحل جزیره کیش به گل نشست و صاحبان آن دیگر نتوانستند آن را از جای خود تکان دهند. بعضی می‌گویند این کشتی متعلق به پرتغالی‌ها بود و بعضی دیگر معتقدند یونانی‌ها صاحب این کشتی بودند. کشتی یونانی از آن زمان برای همیشه در ایران ماندگار شد و در حال حاضر یکی از جاذبه‌ها و عجایب جزیره کیش به شمار می‌رود.

عجایب جزیره کیش و گردش در شهر زیرزمینی کاریز

گفتیم که یکی از حقایق جالب درباره جزیره کیش تامین آب شیرین بدون وجود هرگونه رودخانه دائمی است. قنات‌هایی که زیر سطح زمین ساخته شده بودند آب شیرین جزیره را تامین می‌کردند. این قنات‌های قدیمی باید طوری ساخته می‌‌شدند که با وجود شیب کم جزیره بتوانند آب را به درستی هدایت کنند و ساختاری که امروزه می‌بینیم نشان از مهندسی دقیق مردم آن زمان دارد. مجموعه قنات‌های قدیمی کیش امروزه تبدیل به یک شهر زیرزمینی شگفت‌انگیز شده که از عجایب جزیره کیش به شمار می‌رود. این شهر که با نام کاریز می‌شناسیم بیش از ۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و در عمق ۱۶ متری زیر سطح زمین ساخته شده‌ است. 

کلام پایانی

همه جزیره کیش را به عنوان یک جاذبه گردشگری طبیعی می‌شناسند. بسیاری از گردشگران این جزیره را برای سفر انتخاب می‌کنند تا سواحل مرجانی زیبایش را در غروب خورشید ببینند یا در مراکز خرید پر زرق و برق بگردند. اما این جزیره کوچک حقایق و عجایبی دارد که شاید هرکسی از آنها مطلع نباشد. در مقاله‌ای که از نظر گذرانید سعی کردیم برخی حقایق جالب درباره جزیره کیش را برای شما فاش کنیم. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 111 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 20 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.