فیروز سیر خانه هنر یزد؛ زندگی در نقش و رنگ چگونه است؟ - فیروز سیر

 خانه‌ هنر یزد که به خانه مهدی ملک‌زاده یا بام یزد نیز مشهور است، یکی از زیباترین خانه‌های سنتی شهر یزد است که معماری بسیار خاص و زیبایی دارد. این خانه دو طبقه است و قسمت‌های مختلفی مانند فروشگاه صنایع دستی، کافه و اقامتگاه دارد‌. در طبقه اول خانه هنر فروشگاه و طبقه دوم آن کافی‌شاپ واقع‌شده است. از پشت‌بام خانه هنر یزد به سادگی می‌توانید بافت تاریخی یزد را مشاهد کنید و لذت ببرید. دیوارهای کاهگلی و بافت سنتی این خانه هر بازدیدکننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. در این مقاله با ما همراه شوید تا به شما را با تاریخچه و امکانات خانه هنر یزد آشنا کنیم.

رزرو بلیط هواپیما با فیروز سیر خوبه!

قدمت خانه هنر

خانه هنر یزد 

خانه هنر یزد یکی از خانه‌های سنتی شهر یزد است که در دوران قاجار ساخته‌شد و قدمتی  حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ سال دارد. این خانه متعلق به خاندان ملک‌زاده است و ۴ نسل از این‌خاندان در آن سکونت داشته‌اند. ‌خانه هنر در تاریخ ۲۸ دی سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۹۵۰ به‌عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید. این‌ مکان در سال  ۱۳۹۳ مورد مرمت و بازسازی قرار‌گرفت و پس از آن تبدیل به یک مجموعه فرهنگی گردشگری شد. اکنون این خانه توسط زوجی جوان و هنرمند مدیریت می‌شود.

خانه هنر یزد کجا است؟ 

خانه هنر یزد در محله قدیمی و زیبای فهادان در قسمت شمال شرقی شهر یزد قرار دارد. این‌ خانه بسیار نزدیک به مسجد جامع یزد و زندان اسکندر واقع‌شده است. با خودروی شخصی به راحتی می‌توانید به خانه هنر بروید. اگر هم می‌خواهید از وسایل نقیله عمومی استفاده کنید، می‌توانید با اتوبوس به ایستگاه ۱۴ معصوم یزد بروید و با کمی پیاده‌روی به خانه هنر یزد برسید.

آدرس: یزد، محله فهادان، جنب حمام تاریخی ابوالمعالی، خانه هنر یزد

شماره تماس: ۰۹۱۹۲۱۱۵۹۶۶

ساعت کار: ۱۰ الی ۲۳

روز بازدید: همه روزه

آدرس صفحه اینستاگرام: yazd.arthouse

بخش‌های مختلف خانه هنر یزد

خانه هنر یزد 

کافه خانه هنر یزد

کافه خانه هنر یزد خاص‌ترین کافه شهر یزد محسوب می‌شود که در خانه هنر یزد و در فضایی سنتی و زیبا برروی پشت‌بام دارد. وقتی به طبقه دوم این خانه می‌روید، با فضای گرم کافه با دیوارهای کاهگلی، صندلی‌های چوبی و درهای قدیمی روبه‌رو می‌شوید. در کافه هنر یزد می‌توانید از غذا‌های سنتی خوش‌مزه، دمنوش‌های گیاهی، انواع چای سنتی ایرانی و نوشیدنی‌های سرد منوی خانه هنر یزد لذت ببرید. از بین غذاهای منوی کافه هنر یزد می‌توان به دال‌عدس‌‌، رول سبزیجات، کوکو سبزی و … اشاره‌ کرد. این کافه هر سه وعده غذایی را ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید مراسم‌های خاص خود را مانند تولد را در آنجا برگزارکنید. این کافه دارای فضای پارکینگ عمومی نیز است. رفتار خوب پرسنل و قرار گرفتن این کافه زیبا و سنتی در قلب شهر تاریخی یزد باعث جذب گردشگران ایرانی و خارجی زیادی شده‌است که لحظاتی را در این فضای زیبای دلنشین سپری می‌کنند.

اقامتگاه سنتی خانه هنر یزد 

اقامتگاه سنتی خانه هنر یزد از سال ۱۳۹۸ شروع به فعالیت کرد. این اقامتگاه در حیاط خانه هنر قرار دارد. اقامتگاه خانه هنر دارای امکانات سرویس خواب، پک بهداشتی، سرویس بهداشتی فرنگی و حمام است. از امکانات مشترک اقامتگاه نیز می‌توان به سرویس بهداشتی ایرانی، حیاط اقامتگاه، سالن اجتماعات، رستوران و کافی‌شاپ اشاره کرد. ورودی اقامتگاه خانه هنر نیز از کافه مجزا است. دکوراسیون همه اتاق‌های اقامتگاه سنتی و ساده است. این اقامتگاه ظرفیت محدودی دارد و اقامت در آن فقط با رزرو قبلی امکان‌پذیر است.

فروشگاه صنایع‌دستی خانه هنر

خانه هنر یزد 

در طبقه اول خانه هنر یزد یک فروشگاه صنایع دستی قرار دارد. در این فروشگاه انواع لباس با طراحی‌های خاص و هنری، انواع ظروف، وسایل زینتی و زیورآلات وجود دارد. شما در فروشگاه خانه هنر می‌توانید بهترین سوغات هنری و سنتی را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. در ابتدا طویله خانه هنر مورد مرمت و بازسازی قرارگرفت و تبدیل یک فروشگاه صنایع دستی شد و پس از آن حیاط و پشت‌بام این خانه نیز بازسازی شد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف خانه هنر

پس از این‌که در اقامتگاه سنتی خانه هنر یزد استراحت کردید و از منوی خانه هنر یزد غذا و نوشیدنی عالی میل‌کردید، می‌توانید از جاذبه‌های اطراف آن نیز مانند خانه لاری‌ها، زندان اسکندر، مسجد چهل‌محراب، مسجد جامع یزد، بقعه دوازده امام و خانه حیوانات لیزاردلند بازدید کنید. از میان هتل‌های نزدیک به این خانه نیز می‌توان از هتل پارس یزد و هتل درویش نام برد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی اطراف خانه هنر یزد می‌پردازیم.

خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها یکی از آثار باستانی و تاریخی یزد است. این خانه ۱۷۰۰ متر مساحت، ۱۲۰۰ متر زیربنا، سه حیات و دو در خروجی فرعی و اصلی دارد. در خروجی اصلی خانه لاری‌ها در بخش غربی قراردارد و به‌وسیله یک دهلیز و هشتی به حیاط اندرونی می‌رسد، در خروجی فرعی آن نیز در ضلع شمالی قرار دارد و به حیاط بیرونی می‌رسد. در حیاط اصلی این خانه حوض بزرگ و زیبایی وجود دارد که داخل آن یک تخت چوبی قرارگرفته ‌است. خانه‌ لاری‌ها مناسب چهارفصل ساخته‌شده است. جنوب این ‌خانه با یک تالار و بادگیر برای تابستان و شمال آن مناسب زمستان، ضلع غربی آن نیز برای بهار و بخش شرقی هم با وجود اتاق ‌آینه، مطبخ، سرداب مناسب پاییز ساخته‌شده است. خانه لاری‌ها بسیار نزدیک به خانه هنر یزد در محله فهادان قرارگرفته است.

زندان اسکندر در نزدیکی خانه هنر یزد

زندان اسکندر در نزدیکی خانه هنر یزد

زندان اسکندر که به مدرسه ضیائیه نیز معروف است، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی یزد است. این بنای تاریخی  حدود ۸ قرن قدمت دارد و در محله فهادان شهر یزد در مجاورت بقعه دوازده امام و کافه خانه هنر یزد واقع‌شده ‌است. مدرسه ضیائیه تمدن شهر یزد را به بهترین نحو نشان می‌دهد. این مکان بی‌نظیر دارای یک حیاط بزرگ، سه ایوان، چاه، سرداب، بادگیر، گنبدخشتی و شبستان است که می‌توانید از آن دیدن کنید.

مسجد چهل محراب

مسجد چهل محراب یکی از قدیمی‌ترین مساجد یزد است که قدمتی بیش از ۸ قرن دارد. این مسجد در محله تاریخی فهادان در نزدیکی اقامتگاه سنتی خانه هنر یزد قرار دارد. مسجد چهل محراب، توسط خواجه شمس‌الدین محمد تازیکو در نزدیکی مدرسه ضیائیه ساخته شد و نامش را هم به علت وجود ۴۰ عدد کاشی لعاب‌دار فیروزه‌ای‌رنگ با طرح محراب و به ابعاد ۳۰ در ۴۵ سانتیمتر این‌گونه گذاشته‌اند. البته متأسفانه امروزه فقط ۳ عدد از کاشی‌های آن باقی‌مانده است، اما هنوز هم بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

 مسجد جامع یزد 

مسجد جامع یزد یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که در زمان آل‌بویه با نام مسجد عتیق ساخته‌شد و سال‌ها بعد بخش‌های دیگری به آن اضافه شد. این مسجد دارای ۳ در اصلی است که به بخش‌های صفه مقصوره، بازار کلاه‌دوزان و مدرسه کمالیه متصل می‌شود. مسجد جامع یزد بخش‌های مختلفی مانند ایوان اصلی، چند شبستان، کریاس قنات، چاه، کتابخانه و گنبدخانه دارد. همچنین این مسجد به مناره‌های بلندش که ارتفاعی حدود ۵۲ متر دارد، مشهور است. پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از خانه هنر یزد حتما از این مسجد زیبا و تاریخی بازدید کنید.

بقعه دوازده امام یزد

بقعه دوازده امام یزد

بقعه دوازده امام یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر یزد و دومین گنبد باستانی ایران است. این مکان به علت معماری بسیار خاص، ساختمان گنبد و کتیبه‌هایش شهرت بسیار زیادی دارد. معماری بسیار زیبای گنبد این بنای تاریخی هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. این بنای تاریخی در زمان سلجوقیان ساخته‌شد و در سال ۱۳۱۳به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بقعه دوازده امام بسیار نزدیک به خانه لاری‌ها و کافه هنر یزد قرار دارد. 

خانه حیوانات لیزاردلند در نزدیکی کافه خانه هنر یزد

اگر به حیوانات علاقمندید، حتما از خانه حیوانات لیزاردلند در محله زیبای فهادان دیدن کنید. این خانه تاریخی بسیار به اقامتگاه سنتی خانه هنر یزد نزدیک است. در خانه حیوانات لیزاردلند می‌توانید از سوسمارهای زنده‌ و همچنین جانوران دیگری نیز مانند طوطی، گربه، لاک‌پشت، عقرب و انواع گوناگون و کمیاب مارها دیدن کنید. همچنین در آن‌جا شما به کمک یک راهنمای باتجربه می‌توانید این حیوانات زیبا را مشاهد و لمس کنید. شما در لیزاردلند علاوه برکسب اطلاعات در مورد حیوانات، سفری متفاوت نیز تجربه می‌کنید.

جمع‌بندی

یزد یکی از شهرهای باستانی جهان است که هر ایرانی حداقل یک بار باید از آن بازدید کند. خانه هنر یزد یکی از زیباترین مکان‌ها در این ‌شهر کویری است که هر بازدید کننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. در تورهای دیدنی یزد، بازدید از خانه هنر یزد نمای متفاوتی از این شهر را برای شما به‌نمایش می‌گذارد. اگر به‌دنبال یک مکان زیبای سنتی در ایران می‌گردید که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی منحصربه‌فرد، فروشگاه هنری، کافی‌شاپ و اقامتگاه هم داشته باشد، خانه زیبای هنر یزد بهترین گزینه برای شما است. اگر از این مکان زیبا بازدید کرده‌اید، حتما تجربه‌ و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 41 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 16 فوریه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.