فیروز سیر چابهار در شب، سفر به دنیای شگفتی‌ های طبیعی - فیروز سیر

منطقه آزاد چابهار در جنوب ایران مجموعه‌ای زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعی است. این منطقه در سال‌های اخیر به واسطه جاذبه‌های دیدنی گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. چابهار با وجود قرار گرفتن در منطقه‌ای گرم و خشک به دلیل وزش بادهای دریایی تقریبا در تمام فصول سال آب‌وهوایی معتدل و بهاری دارد. قطعا عکس‌های بسیاری از زیبایی‌های چابهار دیده‌اید. اما تمام این زیبایی‌ها به روشنایی روز ختم نمی‌شود. شگفت‌انگیزترین مناظر ساحلی را با غروب خورشید می‌توانید ببینید. جاذبه‌های دیدنی چابهار در شب جلوه‌ای متفاوت دارند و بسیاری از گردشگران برای دیدن این جاذبه‌ها تا غروب خورشید و رسیدن تاریکی صبر می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بعضی از جاذبه‌های منطقه چابهار در شب آشنا شویم.

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

سواحل چابهار در شب

ساحل شب‌تاب چابهار

چابهار در شب

ساحل شب‌تاب چابهار یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های چابهار در شب است. این ساحل که با از راه رسیدن تاریکی شروع به درخشش می‌کند محبوبیت بسیاری بین گردشگران دارد. علت درخشش این ساحل وجود فیتوپلانکتون‌ها یا همان شب‌تاب‌های دریایی است. این موجودات در فصل‌های پاییز و زمستان تنها به مدت دو ساعت در ساحل دیده می‌شوند و جلوه‌ای شگفت‌انگیز از شب های چابهار را به تصویر می‌کشند. هرچه ساحل تاریک‌تر باشد و آلودگی نوری کمتر باشد درخشش این منظره بیشتر می‌شود. سواحل کمی در دنیا این ویژگی را دارند که ساحل چابهار یکی از آنها است. در سفر به منطقه چابهار تماشای این منظره فوق‌العاده را از دست ندهید و عکس‌های بی‌نظیری ثبت کنید.

ساحل مکران چابهار در شب

ساحل زیبای مکران یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که نمایی دیدنی از شب‌ های چابهار را به نمایش می‌گذارد. این ساحل را به عنوان زیباترین خط ساحلی جنوب ایران نیز می‌شناسند. چیزی که نگاه شما را در این ساحل خیره می‌کند اتصال کویر و دریا به یکدیگر است. منظره‌ای فوق‌العاده که در آن شن و ماسه کویر به شن و ماسه دریا پیوند می‌خورد. اندکی صبر کنید تا هوا رو به تاریکی برود آنوقت متوجه می‌شوید چرا ساحل مکران را یکی از دیدنی‌ های چابهار در شب می‌دانند. ترکیب این منظره دیدنی با آسمان پرستاره‌ای که بدون هیچ آلودگی نوری با سخاوت تمام ستاره‌ها را به نمایش می‌گذارد نفس شما را در سینه حبس می‌کند.

شبگردی در ساحل تیس چابهار

شبگردی در ساحل تیس چابهار

گذراندن شب های چابهار در ساحل تیس یکی از علایق مردم محلی منطقه است. این ساحل امکانات مناسبی دارد و با این حال بسیاری از نقاط آن دست نخورده مانده و به خوبی محافظت می‌شود. این ساحل به عنوان مکانی تفریحی برای مسافران طراحی شده و برای شبگردی در چابهار بسیار مناسب است. از جمله تفریحاتی که در این ساحل می‌توانید تجربه کنید می‌توان به شترسواری، قایق‌سواری، جت اسکی و دیگر تفریحات آبی اشاره کرد. اگر اقامتگاه ثابت ندارید می‌توانید در پلاژ این ساحل چادر بزنید. ساحل تیس با از راه رسیدن تاریکی به یکی از بهترین دیدنی های چابهار در شب تبدیل می‌شود.

پارک سنگی لیپار چابهار در شب

یکی از بهترین دیدنی های چابهار در شب پارک سنگی لیپار است. این پارک بخشی از ساحل مکران است و منظره‌ای فوق‌العاده از دریا را به شما نشان می‌دهد. نقطه‌ای را برای نشستن پیدا کنید و از خنکی و سکوت شب لذت ببرید. اگر دقت کنید می‌توانید نور لنج‌ها و کشتی‌های روی دریا را ببینید. در صورتی که با خانواده سفر می‌کنید در یکی از آلاچیق‌های پارک بساط پیک‌نیک را بر پا کنید و چند ساعتی را از زیبایی شب های چابهار لذت ببرید. اگر به تاریکی هوا نخوردید می‌توانید به کلبه غواصی چابهار در این پارک ساحلی بروید و با امکانات کامل و به همراه یک مربی و ناظر به غواصی بروید.

فواره‌های طبیعی ساحل صخره‌ای

چابهار در شب

ساحل صخره‌ای چابهار یکی از زیباترین سواحل این منطقه است. چیزی که باعث شده این ساحل تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سواحل چابهار شود پدیده‌ای طبیعی است که در اثر برخورد پر شدت امواج به صخره‌ها اتفاق می‌افتد. از آنجا که زیر صخره‌ها حرفه‌های کوچکی وجود دارد پس از برخورد امواج به صخره‌ها فواره‌های بزرگی از سطح زمین بیرون می‌زنند. قطعا نظیر چنین پدیده‌ای را هیچ جای دیگری ندیده‌اید. این ساحل یکی از زیباترین چشم‌اندازها را دارد و یکی از بهترین سواحل برای شبگردی در چابهار است. از بوفه نزدیک ساحل چای تهیه کنید و منظره غروب خورشید و از راه رسیدن شب را از بالای صخره‌ها تماشا کنید.

خلیج پزم 

قدم زدن در سواحل چابهار در شب و لذت بردن از آرامش شب و صدای امواج از کارهای مورد علاقه گردشگران است. خلیج پزم یکی از بهترین مناطق برای شبگردی در چابهار است. زیبایی‌های این خلیج کوچک چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. از بالای دماغۀ این خلیج می‌توانید کشتی‌ها و لنج‌های ماهیگیری کوچک و بزرگ را ببینید. با فرار رسیدن شب در چابهار نور این کشتی‌ها را می‌بینید که در افق سوسو می‌زند و منظرۀ فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. از تماشای خرچنگ‌هایی که گذرشان به ساحل می‌افتد غافل نشوید.

جاذبه‌های دیدنی چابهار در شب

تالاب لیپار

تالاب لیپار چابهار

بیایید کمی از سواحل چابهار فاصله بگیریم و سری به دیگر دیدنی‌های این منطقه بزنیم. یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی چابهار که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را ببینید تالاب صورتی لیپار است. این تالاب کوچک در فاصله ۲۰۰ متری از دریای عمان قرار دارد. رنگ صورتی این تالاب به دلیل وجود پلانکتون‌ها در آب آن است. گونه‌های جانوری زیادی در این تالاب و اطراف آن زندگی می‌کنند. اگر در فصل مناسبی از این تالاب بازدید کنید می‌توانید حیواناتی مثل فلامینگو، خارپشت و حواصیل را از نزدیک ببینید. این تالاب نیز در شب حال‌وهوایی متفاوت دارد و یکی از دیدنی های چابهار در شب است.

بازدید از قبرستان جن چابهار در شب

اگر از تاریکی و مکان‌های مرموز نمی‌ترسید قبرستان جن یکی از بهترین مکان‌ها برای شبگردی در چابهار است. این قبرستان قدیمی و ساکت در روستای تیس قرار دارد و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال می‌رسد. چیزی که این قبرستان را عجیب جلوه می‌دهد وجود سنگ قبرهای عظیم و بزرگ است. همین سنگ‌های عجیب باعث شده مردم محلی باور کنند که این قبرستان متعلق به انسان‌ها نیست. اگر دوست دارید هنگام شبگردی در چابهار کمی هیجان هم تجربه کنید حتما سری به این قبرستان مرموز و قدیمی بزنید.

کوه‌های مینیاتور

چابهار در شب

قطعا شب های چابهار بر بالای کوه‌ها و تپه‌هایی که مریخ را به ذهن می‌آورند تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. این کوه‌ها که به کوه‌های مینیاتور شهرت دارند یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های چابهار هستند. کوه‌های مینیاتور در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر چابهار قرار دارند. در این کوه‌ها کوچک هیچ پوشش گیاهی وجود ندارد و به دلیل شباهت بسیارش به کوه‌های سیاره مریخ به کوه‌های مریخی نیز شهرت دارند. اگر به دنبال جایی ساکت و آرام برای شبگردی در چابهار هستید ما کوه‌های زیبای مینیاتور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به دلیل عدم وجود هرگونه آلودگی نوری در شب های چابهار به راحتی می‌توانید ستارگان را ببینید.

کوه گل افشان

تصور کنید پای تپه‌ای ایستاده‌اید که از بالای قله‌اش گل به اطراف پرت می‌شود. این تصویر غیر واقعی را در چابهار می‌توانید از نزدیک ببینید. کوه گل افشان در جاده کهیر قرار دارد. این کوه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از نزدیک ببینید. بلندترین تپه این منطقه ۵۰۰ متر ارتفاع دارد و هر چند دقیقه یک بار از قله آن گل به اطراف پرت می‌شود. بسیاری از مردم محلی از گل‌های این کوه برای درمان بعضی بیماری‌ها استفاده می‌کنند. اگر این کوه‌ها را برای گردش در چابهار در شب انتخاب کردید حتما چند چراغ‌ قوه قوی با خود ببرید.

بندرهای چابهار در شب

بندر بریس چابهار در شب

بندر بریس چابهار در شب

بندرها همه جای دنیا از زیباترین جاذبه‌ها در شب هستند. بندر بریس نیز یکی از زیباترین بندرهای چابهار در شب است. این بندر در نزدیکی کوه‌ها مریخی قرار دارد و پیشنهاد می‌کنیم حتما از این بندر بازدید کنید. شبگردی در چابهار بدون رفتن به این بندر تکمیل نمی‌شود. چشم‌انداز خیره‌کننده غروب آفتاب و فرو رفتن دریا در سیاهی شب بهترین منظره‌ای است که می‌توان در این منطقه دید. در این بندر کوچک علاوه بر زیبایی‌های طبیعی می‌توانید مردم محلی را ببینید که بر روی لنج‌ها و قایق‌های کوچک ماهیگیری می‌کنند.

شب های چابهار در اسکله کنارک

تماشای قایق‌ها و لنج‌ها در اسکله کنارک هنگام غروب آفتاب یک منظره به یادماندنی است. این اسکه به خصوص در شب های چابهار بهترین نقطه برای گردش است. اسکله کنارک در ۵۵ کیلومتری غرب شهر چابهار قرار دارد و طول آن به ۵ کیلومتر می‌رسد. این اسکله را به عنوان سومی اسکله ماهیگیری طویل ایران می‌شناسند. تماشای لنج‌هایی که لنگر می‌اندازند و ساحل تمیز و زیبای این اسکله می‌تواند خاطره‌ای فراموش نشدنی برای شما باشد. 

اسکله رمین چابهار در شب

چابهار در شب

اگر قصد شبگردی در چابهار را دارید اسکله رمین را فراموش نکنید. این اسکله سنگی سومین اسکله ماهیگیری چابهار است و قایق‌های ماهیگیری و لنج‌های زیادی در آن پهلو می‌گیرند. علاوه بر این قایق‌های ماهیگیری کشتی‌های تجاری بزرگی نیز در این اسکله لنگر می‌اندازند. در سال‌های اخیر ساحل روستای رمین به مقصدی جذاب برای موج‌سواران تبدیل شده و تا کنون چند رویداد کوچک موج‌سواری نیز در این ساحل برگزار شده است. با از راه رسیدن شب های چابهار و پهلو گرفتن قایق‌های ماهیگیری این اسکله کمی آرامتر می‌شود. شب های چابهار بهترین فرصت برای یک پیاده‌روی آرام بر روی این اسکله و لذت بردن از هوای مطبوع دریا است.

شبگردی در روستاهای چابهار

روستای شیرگواز چابهار در شب

روستای زیبا و دیدنی شیرگواز در دهستان باهوکلات قرار دارد. این روستا که از جاذبه‌های چابهار به شمار می‌رود جلوه‌ای متفاوت از شب های چابهار را به گردشگران نشان می‌دهد. قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستایی در شب و شنیدن صدای حیوانات از دور می‌تواند به یادماندنی باشد. از جمله حیوانات این منطقه می‌توان به قرقاول، طاووس، گاندو و سنجاب راه‌راه اشاره کرد. مردم این روستا اغلب به کشاورزی و باغداری مشغول هستند. در باغ‌های این روستا میوه‌هایی از قبیل موز، انبه و نارگیل کشت می‌شود. 

روستای باهوکلات

روستای باهوکلات

شب های چابهار بهترین فرصت برای یک پیاده‌روی در آرامش در روستای باهوکلات است. روستای باهوکلات، از توابع شهرستان چابهار حدود ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به خزندگان و تمساح‌ها اشاره کرد، البته در صورتی که از این موجودات نترسید. تمساح بومی این منطقه گاندو است و به عنوان آخرین بازمانده از نسل دایناسورها شناخته می‌شود. تلاش‌های زیادی از سوی مردم محلی و ارگان‌های مرتبط برای حفظ زیستگاه این جانوران انجام می‌شود.

گردش روستای تیس چابهار در شب

روستای دیگری که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را ببینید روستای تیس است. قدمت این روستا به دوران هخامنشیان برمی‌گردد و از قدیمی‌ترین روستاهای ایران به شمار می‌رود. رودخانه لاوری از وسط این روستا می‌گذرد و زیبایی روستا را دوچندان کرده است. روستای تیس یکی از بهترین روستاها برای شبگردی در چابهار است. در آرامش تا رودخانه پیاده‌روی کنید و از آرامش و سکوت شب نهایت بهره را ببرید. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به قلعه پیروز گت و مسجد جامع تیس اشاره کرد. جالب است بدانید این مسجد نزدیک ۱۲۵۰ سال قدمت دارد و از قدیمی‌‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود.

کلام آخر

منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های گردشگری جنوب ایران تبدیل شده است. این منطقه به واسطه جاذبه‌های گردشگری طبیعی و دیدنی بسیار هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بعضی از این جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیز چابهار در شب بسیار تماشایی هستند و چشم بیننده را خیره می‌کنند. در مقاله‌ای که از نظر گذراندید سعی کردیم بخشی از این جاذبه‌های دیدنی را به شما معرفی کنیم تا به کمک آن بتوانید سفر خودبی را برای خود برنامه‌ریزی کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 106 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 18 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.