فیروز سیر چرا کیش و قشم اینقدر طرفدار دارند؟ - فیروز سیر

کیش و قشم دو جزیره در خلیج فارس هستند. کیش جزیره‌ای زیبا و مرجانی است. قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس است. وقتی جزیره کیش منطقه آزاد شد، مسافران زیادی به قصد تفریح و خرید به این جزیره سرازیر شدند. منطقه آزاد در آن زمان جایی بود که می‌شد در آن سوار تاکسی‌های مدل بالا شد و لوازم ارزان خرید. اما الان این جزیره گسترش زیادی پیدا کرده است. تبدیل به جایی برای تجربه انواع تفریحات آبی و غیر آبی شده است. قشم اما جاذبه‌های دیگری دارد. این دو جزیره از مهم ترین مناطق گردشگری ایران هستند و تورهای آن ها جزو پرطرفدارترین تورهای داخلی به شمار می روند. قبل از انتخاب تور کیش و یا تور قشم بد نیست نگاهی به این آن ها بیاندازید. مقایسه جزیره کیش و جزیره قشم می تواند راهنمای خوبی برای سفر باشد.

 

جاذبه های گردشگری قشم

 

تلفیق پاساژگردی و روستاگردی در تور قشم

قشم جزیره بسیار دوست‌داشتنی و زیبایی است. یکی از جذابیت‌هایش این است که می‌توان آن را به دو بخش بومی و جدید تقسیم کرد. بخش بومی دارای روستاهایی است که مردمان بومی این جزیره از قدیم در آن ساکن هستند. روستاهای شیب دراز و لافت از این روستاهای تماشایی هستند. دیدار از مردمانی که زندگی آنها بدون دریا معنایی ندارد، برای مردمان دور از دریا جذابیت خاصی دارد.

جنگل حرا، غار نمکدان، تنگه چاهکوه، دره ستاره‌ها، غار خربس، ژئوپارک قشم، دره مجمسه‌ها، درخت انجیر معابد، پارک کروکودیل قشم و قلعه پرتغالی‌ها از دیدنی‌های این جزیره هستند. برای تجربه زندگی بومی از نزدیک می‌شود سری به کارگاه لنج‌سازی زد. ساحل نقره‌ای جایی درخشنده و سحرآمیز است که دیدار از آن هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

خرید در قشم هم می‌تواند بخشی مهم از سفر باشد. کمتر کسی است که به قشم سفر کرده و به بازار درگهان سری نزده باشد. پاساژها و مراکز خرید بزرگی در منطقه مدرن قشم ساخته شده‌اند که گردشگران وقت زیادی را در آنها می‌گذرانند. روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. فروشنده مغازه‌ها در قشم کمتر از اهالی خود این جزیره‌ هستند. بیشتر افراد مهاجری هستند که از شهرهای دیگر به این جزیره آمده‌ و با زندگی و گرمای شرجی آنجا خو گرفته‌اند.

از این جزیره می‌توان با قایق به جزایر دیگری هم سر زد. یکی از آنها هنگام است. در مسیر قایق‌سواری بین این دو جزیره چیزهای جالبی در انتظار مسافران است. جزایر ناز هم از دیگر جاهای دیدنی این جزیره به شمار می‌روند.  

 

مهم ترین جاذبه های کیش

 

تفریحات آبی و غیر آبی در تور کیش

کمتر کسی است که اهل سفر کردن باشد و کیش نرفته باشد. وقتی مقصدی که به دریا نزدیک است برای سفر انتخاب می‌شود، باید منتظر اتفاقات شگفت‌انگیزی بود. اتفاقاتی که در شهرهای غیر ساحلی نمی‌افتد. سفر می‌تواند در جایی مثل کیش که یک جزیره است با شگفتی‌های بیشتری همراه باشد.

شاتل سواری، بنانا سواری، فلای بورد، پاراسل سواری، کریزی بوت، جت اسکی، کایت بوردینگ، اسکوتر زیر دریایی، اسکی روی آب و بیگ بال از تفریحات آبی کیش هستند. انواع قایق سواری را می‌توان در کیش تجربه کرد. از قایق‌های پدالی و موتوری و بادبانی گرفته تا قایق‌های کف شیشه‌ای و کشتی‌های تفریحی.

برای دیدن ماهی‌های مختلف در این جزیره امکانات جالبی در نظر گرفته شده است. غواصی و شناور آکواریوم از تجربه‌های کم‌نظیرند که نباید آنها در کیش از دست داد. جزیره‌ای که از کیش می‌توان برای دیدار آن رفت هندورابی است. اسکله‌های تفریحی و پارک‌های ساحلی و پلاژهای زیبای این جزیره برای دمی آساییدن بسیار مطلوب‌اند. برای ایجاد تنوع می‌توان به سراغ تفریحات غیر آبی رفت. اجاره ماشین، سافاری و دوچرخه سواری امکاناتی برای تجربه‌های تازه هستند. پارک دلفین‌ها برای دیدن این موجودات باهوش و دوست داشتنی هستند.

برای آنها که دوست دارند مکان‌های تاریخی ببینند، کیش سایت‌هایی را در خود دارد. آب انبار، کشتی یونانی، شهر باستانی حریره کیش، محله صفین کیش، خانه اعیانی، مسجد ماشه کیش، کاخ ولیعهد کیش، گذر هنرمندان و کاخ شاه کیش از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر هستند. این مکان‌ها را می‌توان به ترتیب در برنامه کیش گردی جای داد.

 

چرا تعطیلات نوروز در کیش یا قشم؟

کیش و قشم به دلیل داشتن هوای بهاری در فصل بهار گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. تعطیلات نوروز طولانی هستند. کیش و قشم دو جزیره در خلیج فارس هستند که فاصله زیادی از تهران دارند. برای تهرانی‌ها دیدن از این شهرها در تعطیلات غیر نوروز کمی دشوار است. زیرا برای دیدن این شهرها باید زمان زیادی صرف شود. دست‌کم برای آنها به یک هفته زمان نیاز است. به خصوص اگر قرار باشد زمینی به این جزایر بروید، باید چند روزی را هم برای دیدن آنها بگذارید. در طی سال پیدا کردن این یک هفته کار سختی است. سفرهای فشرده می‌تواند اذیت‌کننده هم باشد.

طولانی بودن تعطیلات نوروز کمک می‌کند که بتوان چنین برنامه‌هایی را به خوبی اجرا کرد. هم قشم و هم کیش هر دو برنامه‌های سفری مناسب برای عید هستند. شهرهای دیگر را می‌توان در روزهای دیگر سال رفت. اما در نوروز کیش و قشم می‌توانند انتخاب‌هایی مناسب‌تر باشند.

مسئله دیگر این است که قشم و کیش دو برنامه جدا از هم هستند. آنقدر این جزایر دیدنی‌های فراوانی دارند که نمی‌توان هر دو را در یک برنامه جا داد. با این که به هم نزدیک هستند، اما باید دو برنامه سفر طولانی برای هر یک در نظر گرفت.

 

مقایسه جزیره کیش و جزیره قشم

 

مزایای سفر با تور کیش یا تور قشم

سفر با تور آنقدر مزیت دارد که بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که در تمام مدت تعطیلات نوروز خودروهای خود را در پارکینگ خانه‌ها بگذارند و با تور به سفر بروند. هر کسی که بخواهد خودش به کیش برود می‌داند که باید حتماً بلیت هواپیما بخرد و هتل رزرو کند. پیدا کردن این امکانات سفر به کیش به این شکل بسیار گران است. اما تورها بلیت‌های چارتر تهیه می‌کنند و به همین دلیل هم ارزان‌تر هستند. رزرو هتل‌ها با تور ارزان‌تر از زمانی است که بخواهید شخصی اتاق رزرو کنید.

ضمن این که تورها برنامه ریزی دقیق و منظمی دارند و با توجه به محل اقامت طوری برنامه را می‌چینند که همه بتوانند با کمترین رفت و آمد از وقت خود بیشترین استفاده را ببرند. این مسئله درباره خانواده‌ها اهمیت بیشتری دارد. زیرا آنها به سادگی می‌توانند با هزینه‌ای کم تعطیلات نوروز خود را به بهترین شکل بگذرانند.

در تعطیلات نوروز می‌توان به شهرهای دیگر هم سفر کرد، اما در نظر داشته باشید که هوای جزایر جنوب را در زمان‌های دیگر سال نمی‌توانید بچشید. بهترین زمان سفر به این جزایر تعطیلات نوروز و اوایل فصل بهار است.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 346 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 23 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.